Welke navigatie/radio in de camper?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
zwacri
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 20:31
Locatie: Deventer

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door zwacri »

Kenwood DMX-9720XDS HD ingebouwd. Fantastisch! Enne.... in Duitsland DAB+ zender Schwarzwaldradio luisteren. In heel Duitsland geweldige ontvangst en veel belangrijker: de muziek is geweldig.
JSH
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 03 jan 2020, 19:35

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door JSH »

Kijk vooral ook even naar de antenne.
Afhankelijk van de leeftijd van de camper, maar het risico is aanwezig dat dab+ niet gaat werken omdat de antenne niet geschikt is.
Androidauto gebruik ik in onze Mazda. Navigatie en Kink radio de hele reis (± 8 uur) aan gehad.
Dataverbruik 1000 mb.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door Camper-T »

GeMa schreef:
wo 03 aug 2022, 17:16
Camper-T schreef:
vr 17 jun 2022, 17:07
TS heeft het expliciet over Apple CarPlay dus zal een iPhone hebben. Dan is Android niet direct een optie, te meer omdat Android autoradio's zeer beperkte opties hebben v.w.b. Apple iPhone's.

Er zijn tegenwoordig erg veel autoradio's met DAB+ en Apple CarPlay, zowel de smalle 1DIN als de grote 2DIN radio's met groot navigatiescherm.
En dan heb je ook nog de 1DIN radio's met groot scherm, die bouw je in het smalle 1DIN radiovak van het dashboard en hebben toch veel scherm.

Persoonlijk zou ik voor een echt merk gaan en daarvan de pro-camper modellen, omdat die ontwikkeld zijn voor de camper, ook qua software.
Zelf heb ik een Alpine X903U-DU2, speciaal voor de Ducato campers gemaakt en voorzien van goede navigatie met ingave van maten, plus Park4Night. Het kost wat maar als je hier eenmaal in de camper mee rijdt dan snap je waarom. Dit is echt geen vergelijk met standaard autoradio's en robuust. Kijk eens bij Alpine, of Pioneer, die hebben beiden Ducato camper-radio's met zowel Apple CarPlay/Android Auto, alsook DAB+ ontvangt.

DAB+ is in Nederland redelijk goed te ontvangen, mits je een goede actieve DAB+ antenne op dak, of in de kunstof cabinekoof hebt, dus liever geen plakfolie antenne van een paar tientjes. In Engeland, Duisland en Belgie is DAB+ ook goed voor elkaar, alleen als je de Franse grens overgaat dan is het over met DAB+, praktisch niks te horen. Maar goed, in bergachtig landschap is radio luisteren sowieso een drama als je kilometers maakt, zenders komen en gaan, dus dan luisteren wij meestal iets van Spotify, of andere streaming internet diensten. Want ook dat is met CarPlay goed geregeld.

Een inbouwstation voor camperradio's in de omgeving van Amsterdam durf ik zo snel niet te roepen. Ik denk dat je hier achter moet komen door in dit forum te zoeken en anders via Google caraudio inbouwstations in de regio Amsterdam zoeken, recenties lezen en bij goed gevolg even bellen of ze wat voor je kunnen betekenen. Er zijn overigens ook camperdealers die navigatie-autoradio's in kunnen bouwen maar niet allen zijn even netjes en kundig...
Er zijn zat Android based autoradio's met Apple Carplay, dat is het probleem niet.
Dat klopt, maar er zijn meer Android gebaseerde autoradio's die geen Apple Carplay functionaliteit hebben. Dan wordt het een CarPlay USB dongle.
Als je het over 'camper/Ducato specifieke' autoradio's hebt dan is dit de Zenec, ook pro Android. Bijv. Alpine of Pioneer is Android Auto en Carplay.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door CaradoT135 »

Als je het over 'camper/Ducato specifieke' autoradio's hebt dan is dit de Zenec, ook pro Android.
Mijn Zenec heeft geen Android OS maar Windows, Zenec heeft wel modellen met Apple CarPlay en Android Auto.
PeterC
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 16 jun 2003, 12:15
Locatie: Hoevelaken

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door PeterC »

Ik heb zinskort een JVC 2 Din Type KW-M565DBT met Apple CarPlay en Android Auto en DAB+ Bluetooth enz. Gebruik de gratis Tom Tom AmiGo met alle info die je nodig hebt. Uiteraard gebruik ik ook andere App's zoals Spotify tot volle tevredenheid.
Tomaat85
Berichten: 71
Lid geworden op: di 18 jan 2022, 19:09

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door Tomaat85 »

Camper-T schreef:
vr 17 jun 2022, 17:07
Persoonlijk zou ik voor een echt merk gaan en daarvan de pro-camper modellen, omdat die ontwikkeld zijn voor de camper, ook qua software.
Zelf heb ik een Alpine X903U-DU2, speciaal voor de Ducato campers gemaakt en voorzien van goede navigatie met ingave van maten, plus Park4Night. Het kost wat maar als je hier eenmaal in de camper mee rijdt dan snap je waarom. Dit is echt geen vergelijk met standaard autoradio's en robuust. Kijk eens bij Alpine, of Pioneer, die hebben beiden Ducato camper-radio's met zowel Apple CarPlay/Android Auto, alsook DAB+ ontvangt.
Ik zou graag weten wat de ervaringen zijn met deze Alpine tot nu toe. Op dit moment staat er een Zenec ZE3766 op de offerte maar ben erg gecharmeerd geraakt van deze Alpine. Nog wel weer een prijsklasse hoger maar op het gehele bedrag van de camper nog wel te verantwoorden. En op YT al de nodige positieve ervaringen gelezen maar zou dus erg graag "uit de eerste hand" van een forummer zijn ervaringen vernemen. Op voorhand dank voor de te nemen moeite
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door gjvonk »

De basis van de Alpine is de I-go navigatie software. Die zit ook op onze navigatie. Die hebben wij ingesteld op "bus" (met een toringcar symbooltje). Toch moeten we zelf ook echt op de borden blijven letten en op de afmetingen van wegen: de reden daarvan is dat de database met wegdimensies bij lange na niet up to date en compleet is. Voor de snelwegen en autowegen klopt het wel aardig in ieder geval NL, B, D, L, F, ES en PT. Voor de kleinere wegen geldt dat het in F, ES en PT in ieder geval vaak niet meer klopt.

Onze Citroën Jumper buscamper meet grofweg 6,4 x 2,1 x 2,8 meter, maar ik kreeg zelfs deze winter in Frankrijk nog aanwijzingen om linksaf een straatje met heen en weer verkeer in te slaan waar ik zelf alleen zou passen met de spiegels ingeklapt en ik echt geen tegenligger had kunnen passeren. Dus toch maar niet gedaan...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door Camper-T »

De ervaringen toe nu toe zijn prima. Fijn groot display, stevige knoppen en een goed beeld wat optioneel ook nog iets horizontaal verdraaid kan worden, mocht de zon er op schijnen. Nieuwere Alpine radio’s hebben nu ook een verticaal verdraaibaar scherm en dat zal eerder helpen bij spiegeling door de zon maar goed, de keer dat dit gebeurd is minimaal. En het scherm is sowieso mat wat flink scheelt met de hoogglans schermen.

De radio staat permanent op de huishoudaccu en ik heb er nog geen aan/uit schakelaar tussen gezet maar het aan/uit zetten kan ook door de menu knop 3sec ingedrukt te houden. Voor nu een prima oplossing.
Het geluid is goed na een speaker upgrade in de deuren en A-stijlen, maar ik wil t.z.t. nog wel de Alpine Ducato subwoofer installeren voor een iets voller geluid. Zeker tijdens het rijden mis je soms wat body in het geluid, want het blijft een beetje behelpen met de locaties van de speakers in een Ducato. De Alpine-Ducato speaker upgrade met extra axiale speakers op het dashboard is een mooie oplossing maar hoeft voor mij niet.

De interne navigatie is de eerste 3 jaar met gratis updates en zoals met veel van dit soort niet permanent online ge-update navigatie op autoradio’s, zal deze altijd iets op de werkelijkheid achterlopen. Dit hadden wij ook met een hoge segment Kenwood 2 DIN radio in de normale auto. Voorzien van Garmin navigatie software dus niet de meest goedkope oplossing maar toch ook niet altijd up to date.
Een voordeel is wel de Park4Night software in de Alpine, altijd makkelijk als backup als je snel een overnachtingslocatie moet hebben. Al twee keer gebruik van gemaakt en werkt goed. In die zin is off-line navigatiesoftware altijd handig, mocht de smartphone of het GSM bereik er even niet zijn.
De Android/CarPlay optie in de Alpine radio is het prima werken met Google Maps, Waze, Apple Maps, etc. navigatiesoftware, die wel altijd online up to date wordt gehouden en die altijd real time file- en wegeninfo doorgeeft. Natuurlijk mis je dan de afmetingen van je camper die niet in te geven zijn maar zo’n groot risico is dit nu ook weer niet.

In de tussentijd een keer gedoe met de navigatie gehad wat een eigen fout met aansluiten van de bedrading bleek maar de support die Alpine in Duitsland gaf was keurig. Compleet met aparte hulp/service documenten via e-mail om de fout te zoeken, wat uiteindelijk opgelost is.

Zou ik de volgende keer weer een Alpine navigatieradio aanschaffen? Grote kans van wel en dan misschien een model waarbij het scherm dus verticaal is te verdraaien, wat eerder de spiegeling van inschijnende zon wegneemt dan bij horizontaal verdraaien van het scherm. De hele collectie van navigatieradio’s van Alpine draait op dezelfde software dus je kiest puur voor een model waarvan de hardware en uitstraling je bevalt. Ik heb bewust voor het X903U-DU2 Ducato model gekozen omdat deze mooi aansluit op het Ducato dashboard, met dezelfde kleuren verlichting en de prettig stevige knoppen. En dat bevalt dus prima. Kijk op YouTube eens naar filmpjes van ARS24, die hebben veel uitgebreide info over Alpine.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Tomaat85
Berichten: 71
Lid geworden op: di 18 jan 2022, 19:09

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door Tomaat85 »

Thnx, ik ben "om" :-B , maar daar was niet veel voor nodig wanneer ik eerlijk ben. De YT filmpjes van ARS24 heb ik gezien, deze hebben me "naar Alpine geduwd". Ik ben helaas niet handig genoeg om eea zelf in te bouwen en op een dealer aangewezen. Dat is best jammer omdat de basis unit on-line in DE aanzienlijk gunstiger is geprijsd (tot 250 euro goedkoper). En de speaker up-grade is onlosmakelijk verbonden aan de aanschaf van een mooie headunit als dit...Ach , je leeft maar 1 keer... :D
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door Camper-T »

Bij de Alpine X903U-DU2 zit een apart boekwerk om de radio zelf in te vouwen, stap voor stap uitgelegd met duidelijke foto’s.
Als je dit boek gebruikt en je hebt de YouTube film van ARS24 gezien hoe ze de radio inbouwen dan is het echt goed te doen.
Want wat je zegt, via Duitsland scheelt de aanschafprijs aanzienlijk en bouw je zelf in dan bespaar je behoorlijk op de prijzen.

Kleine kanttekening bij de X903U-DU2:
Eenmaal de radio ingebouwd kun je de omhoog klapbare smartphone/tablet houder er achter niet meer gebruiken.
Er zijn camperaars die deze houder verwijderen en er een passend dashboard tafeltje in monteren. Los te koop.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door camperdiksmuide »

Wij hebben de standaard radio van Fiat Ducato (2018), en gebruiken een losse 10 inch tablet voor navigatie met sygic. Deze past perfect in de uitklapbare tabletsteun van de fiat ducato. Hierop staan ook alle mogelijk apps die je maar kan gebruiken voor campertoepassing, maar ook alle mogelijke andere apps die handig, nuttig, of leuk zijn. Meer voordelen dan nadelen dus tov een vaste ingebouwde radio/navigatie en altijd alle apps up-to-date. Voor mij dus bewust geen radio/navigatie. Net voor een 250€ de laatste nieuwe Lenovo tablet gekocht, we kunnen weer voor jaren verder.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door TestCase »

Hier nog een. Android tablet met Sygic en iGO (ook TomTom truck en Magic Earth) leuk om mee te spelen, beiden truck versie. Ook CC en P4N geïnstalleerd. Ik gebruik meestal iGO en die is incl. milieuzones. Past inderdaad perfect in de documenthouder.
Kostte nog geen €200,- en we kijken er ook video's/films/series en soms televisie op.
Je moet een beetje 'pielen/hobbyen' leuk vinden.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door Crossy »

In al onze campers die we gehuurd hebben gebruiken we Garmin.

Nu hebben we deze https://www.gps.nl/camper-_en_vrachtwag ... r_890.html

Als de Camper Apple CarPlay heeft hebben dan gebruiken we ook Google Maps, maar dat is zelden omdat via we via de Garmin Drive App ook de routes direct door kunnen sturen (van bijv Camper Contact of Park4Night) naar de Garmin.

Waarom de Garmin, omdat ik met BaseCamp de leukste routes maak (maar waar vaak niets van terecht komt :-B )
Gebruikersavatar
Yesheads
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 10 feb 2023, 22:11

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door Yesheads »

We hebben een Garmin 780 gekocht met een BC40 camera. Een prima set die heel netjes werkt met alle data vanuit campercontact, Tripadviser, ACSI etc.
De reden dat we gekozen hebben voor Garmin komt doordat we al heel lang - verschillende modellen en types - Garmin 'gebruiken' in de auto en op de motor. Ervaring heeft mij ook geleerd dat geen enkel systeem perfect is. Het blijft opletten geblazen bij alle type navigatie, dus ook bij Garmin.
Ingewikkelde vraagstukken kennen geen eenvoudige oplossingen.
Plaats reactie