Welke navigatie/radio in de camper?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Wieger K
Berichten: 1
Lid geworden op: di 05 apr 2022, 16:15

Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door Wieger K »

We hebben onlangs een Miller camper gekocht op een Ducato chassis.
Hier in zit een Zenec radio zonder navigatie met een bagger slecht ontvangst.
Nu reed ik afgelopen weekend met de Toyota CHR met Apple CAR Play. Wat een prachtig systeem met DAB.
Zoiets wil ik ook in mijn camper. Wie heeft er ervaring mee? En wat zouden we moeten kiezen?
Nu navigeer ik op mijn telefoon met sygic.

Vrgr Wieger Koning
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door DiffRental »

Wij hebben 4 jaar geleden een Kenwood autoradio met Carplay gekocht, goed tevreden van.
Kan ook een Pioneer of ander merk zijn natuurlijk, zal elkaar niet veel schelen.

Wij moeten de telefoon nog wel met USB verbinden, nieuwere systemen zouden wel eens draadloos kunnen werken.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door GeMa »

Ik denk dat je eerst moet bepalen of je een complete headset wilt (inbouw 2-DIN) met alles daarop of een radio (combi) met Apple Carplay en Android Auto.

Realiseer je wel (ik gebruik ook Sygic) dat de app's die je via Apple Carplay of Android Auto op de headset wilt gebruiken, daarvoor ook geschikt moeten zijn. Zo heeft de "gewone" versie van Sygic wel ondersteuning voor Apple Carplay, maar de Sygic Truck & Camper versie heeft dat NIET. Dus als de laatste de versie is die jij gebruikt, heb je dus niets aan Apple Carplay.

En als je voor een complete headset kiest (ik heb een Pioneer AVIC EVO-1 in camper versie), let dan ook op wat je er mee wilt. Veel "merken" (zoals mijn Pioneer) hebben een gesloten systeem, je kunt er niet zomaar allerlei app's (b.v. Campercontact) op installeren. Wil je dat, dan moet je kiezen voor een headset met een Android besturingssysteem. ESX, maar ook Dynavin (allebei Duitse firma's) hebben fraaie hardware specifiek voor campers.
Justincamper
Berichten: 21
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 20:44

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door Justincamper »

Heeft er nog iemand een goed adres om dit soort zaken te laten inbouwen?
Liefst omgeving amsterdam.

dank alvast
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door Schovie »

DAB in Nederland is leuk als je eenmaal je favoriete zender hebt gevonden. In het buitenland vind ik het helemaal niks. Vaak geen zenders te vinden, het zoeken duurt heel lang en het resultaat wat weergegeven wordt (als er in het buitenland al wat gevonden wordt) is onoverzichtelijk.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door Camper-T »

TS heeft het expliciet over Apple CarPlay dus zal een iPhone hebben. Dan is Android niet direct een optie, te meer omdat Android autoradio's zeer beperkte opties hebben v.w.b. Apple iPhone's.

Er zijn tegenwoordig erg veel autoradio's met DAB+ en Apple CarPlay, zowel de smalle 1DIN als de grote 2DIN radio's met groot navigatiescherm.
En dan heb je ook nog de 1DIN radio's met groot scherm, die bouw je in het smalle 1DIN radiovak van het dashboard en hebben toch veel scherm.

Persoonlijk zou ik voor een echt merk gaan en daarvan de pro-camper modellen, omdat die ontwikkeld zijn voor de camper, ook qua software.
Zelf heb ik een Alpine X903U-DU2, speciaal voor de Ducato campers gemaakt en voorzien van goede navigatie met ingave van maten, plus Park4Night. Het kost wat maar als je hier eenmaal in de camper mee rijdt dan snap je waarom. Dit is echt geen vergelijk met standaard autoradio's en robuust. Kijk eens bij Alpine, of Pioneer, die hebben beiden Ducato camper-radio's met zowel Apple CarPlay/Android Auto, alsook DAB+ ontvangt.

DAB+ is in Nederland redelijk goed te ontvangen, mits je een goede actieve DAB+ antenne op dak, of in de kunstof cabinekoof hebt, dus liever geen plakfolie antenne van een paar tientjes. In Engeland, Duisland en Belgie is DAB+ ook goed voor elkaar, alleen als je de Franse grens overgaat dan is het over met DAB+, praktisch niks te horen. Maar goed, in bergachtig landschap is radio luisteren sowieso een drama als je kilometers maakt, zenders komen en gaan, dus dan luisteren wij meestal iets van Spotify, of andere streaming internet diensten. Want ook dat is met CarPlay goed geregeld.

Een inbouwstation voor camperradio's in de omgeving van Amsterdam durf ik zo snel niet te roepen. Ik denk dat je hier achter moet komen door in dit forum te zoeken en anders via Google caraudio inbouwstations in de regio Amsterdam zoeken, recenties lezen en bij goed gevolg even bellen of ze wat voor je kunnen betekenen. Er zijn overigens ook camperdealers die navigatie-autoradio's in kunnen bouwen maar niet allen zijn even netjes en kundig...
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door fokus »

Tevreden met de Alpine die standaard in de huidige motorhome staat maar in de vorige stond een Pioneer, en die vond ik beter!
ceterum censeo belgicam esse delendam
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door jaap van duijn »

We hebben een CLARION NE302

Daar zijn we na 3 jaar en 35000 km eindelijk een beetje achter hoe achterlijk alles een beetje werkt.
Voorbeeld je kan alleen officiele opwaarderingen van de kaarten kopen, hoewel anders gesteld op dit forum is het ons (me zelf en een beroeps IT-er) nog niet gelukt om dit via internet op te halen.
Dan hebben we een USB stick met plm 5000 muziek bestanden (had er eerst 20000 op staan), en daar blijkt iedere maal als je spul op start begint het afspelen van file 1, wat we ook doen, bijvb alles in de root zetten kreng begint gewoon opnieuw.
Navigeren, blijkt dat je altijd de oude route moet weg halen, pas dan nieuwe ingeven.
Als je geen of wel tolwegen keuze maakt, dan reeds in begin menu en niet "onderweg" wijzigen.
Heb het met een SEAT navigatie geprobeerd - van de sloop - maar inbouw ging niet lukken, die werkt - vinden wij - immers veel simpeler, zoals laatste file afgespeeld blijft in geheugen en zo voort.
Maar we zitten er nu 3 jaar mee en leven er maar mee, zijn erger dingen in 't leven toch.
Groeten Jaap van Duijn
Laatst gewijzigd door jaap van duijn op zo 31 jul 2022, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door Camper-T »

Clarion was vroeger een merk wat tussen de grote namen in autioradio-land stond maar tegenwoordig lijkt het zo goed als van de markt.
Volgens mij zijn ze meer in de productie van automerk gebonden radio's actief en maken ze weinig tot niks meer onder eigen merknaam.
Misschien heb je ooit best wat geld voor deze Clarion radio betaald, anders zou ik toch eens om mij heen gaan kijken voor iets beters.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door jaap van duijn »

@Camper-T,

Deze Clarion zat bij levering mei 2019 nieuw van de camper.
Of neen 1e maand / reis was het een Blauwpunt, maar die werkte al helemaal niet, stuurbediening en zo lukte niet, die werd door dealer zelf vervangen bij eerste service / garantie puntjes na 1 maand gebruik.
Toch is er een forum lid die de NE 502 heeft en dacht tevreden en dacht via UK site opwaarderingen heeft binnen gehaald.
Soms moet het lukken, soms vind je het de moeite niet - meer - waard - na veel geprobeerd en gepast te hebben.
Als ik zeker wit dat het allemaal goed kwam ging ik over op ander zonder naar kosten te kijken, maar och.

groet Jaap van Duijn
ELskro
Berichten: 1
Lid geworden op: di 02 okt 2018, 19:19

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door ELskro »

zojuist een Pioneer SPH DA360DAB gekregen van rond de 350€. Hiermee zijn de Apple en Android telefoons compatibele mee. De set is compleet met aansluit materiaal en DAB antenne.Ook kan je hiermee handfree bellen, microfoon aanwezig. Spotify werkt prima en zeker als je van te voren je playlist download. Tomtom mobile nav werkt ook prima. Aansluiten van achteruitrijcamera is mogelijk.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door CaradoT135 »

Met een relatief klein scherm t.o.v. eerder genoemde modellen.
Ivo Antonius
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 14 nov 2018, 12:34

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door Ivo Antonius »

Ik ben mij ook aan het orienteren op een ander Navigatie / Car Audio systeeem in mijn Citroen Jumper Possl .
Nu een TomTom , losse unit en een ingebouwde radio / telefoon/ achteruit rij camera . Werkt naar behoren , ik kom waar ik zijn moet .
Nu even hierboven gelezen en op internet de Alpine / Pioneer opgezocht . Ik vind het er mooi uitzien maar schrik van de gevraagde 2000 euro ( hopelijk inclucief inbouw). Andere , op maat gemaakte systemen voor 300-500 euro hebben ook Apple play enz. en andere mogelijkheid tot navigeren ( geen betaalde update na drie jaar ) . Ik vraag mij af of de Alpine en Pioneer nu ook twee keer zo goed zijn als de voor de Ducato-achtige inbouw sets ? Ze doen naar mening beide het zelfde . Oke , maatje groter , ziet er goed uit ( niet iedereen mee eens thuis) .
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Welke navigatie/radio in de camper?



Bericht door GeMa »

Camper-T schreef:
vr 17 jun 2022, 17:07
TS heeft het expliciet over Apple CarPlay dus zal een iPhone hebben. Dan is Android niet direct een optie, te meer omdat Android autoradio's zeer beperkte opties hebben v.w.b. Apple iPhone's.

Er zijn tegenwoordig erg veel autoradio's met DAB+ en Apple CarPlay, zowel de smalle 1DIN als de grote 2DIN radio's met groot navigatiescherm.
En dan heb je ook nog de 1DIN radio's met groot scherm, die bouw je in het smalle 1DIN radiovak van het dashboard en hebben toch veel scherm.

Persoonlijk zou ik voor een echt merk gaan en daarvan de pro-camper modellen, omdat die ontwikkeld zijn voor de camper, ook qua software.
Zelf heb ik een Alpine X903U-DU2, speciaal voor de Ducato campers gemaakt en voorzien van goede navigatie met ingave van maten, plus Park4Night. Het kost wat maar als je hier eenmaal in de camper mee rijdt dan snap je waarom. Dit is echt geen vergelijk met standaard autoradio's en robuust. Kijk eens bij Alpine, of Pioneer, die hebben beiden Ducato camper-radio's met zowel Apple CarPlay/Android Auto, alsook DAB+ ontvangt.

DAB+ is in Nederland redelijk goed te ontvangen, mits je een goede actieve DAB+ antenne op dak, of in de kunstof cabinekoof hebt, dus liever geen plakfolie antenne van een paar tientjes. In Engeland, Duisland en Belgie is DAB+ ook goed voor elkaar, alleen als je de Franse grens overgaat dan is het over met DAB+, praktisch niks te horen. Maar goed, in bergachtig landschap is radio luisteren sowieso een drama als je kilometers maakt, zenders komen en gaan, dus dan luisteren wij meestal iets van Spotify, of andere streaming internet diensten. Want ook dat is met CarPlay goed geregeld.

Een inbouwstation voor camperradio's in de omgeving van Amsterdam durf ik zo snel niet te roepen. Ik denk dat je hier achter moet komen door in dit forum te zoeken en anders via Google caraudio inbouwstations in de regio Amsterdam zoeken, recenties lezen en bij goed gevolg even bellen of ze wat voor je kunnen betekenen. Er zijn overigens ook camperdealers die navigatie-autoradio's in kunnen bouwen maar niet allen zijn even netjes en kundig...
Er zijn zat Android based autoradio's met Apple Carplay, dat is het probleem niet.
Plaats reactie