Omnistor 5200 wil niet werken

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Omnistor 6200 wil niet werken



Bericht door jaap van duijn »

Inmiddels een jaar verder en wat blijkt, thuis in garage wil de luifel niet uit.
Van de dealer een nieuw elektronica blokje gekregen (nog geen rekening gehad die komt wel :)).
En geinstalleerd. Precies zelfde type en model nummer als de oude, die tot dit voorjaar wel gewerkt heeft.
Werkt wel maar zeker niet goed.
De luifel gaat uit en gaat dan vanzelf weer in, die moet ik dan echt stoppen. Normaal gaat deze "iets te ver uit" en word dan stukje ingehaald en strak getrokken
Ook inhalen - na laatste meter de poten ingeklapt - loopt niet goed, komt aan bijna thuis en gaat weer terug.
Dan heb ik het effe opgelost om met een zacht bezempje de luifel naar huis te helpen en in zijn nest te krijgen, moet wel 10 x in / uit drukken op t knopje.
EN als luifel in moet, dan gaat dat niet, ik moet de 2 armen bij elkaar trekken met touwtje tegen de veren in, denk om minder kracht te zetten op de motor of het elektronica kastje.
Wat ik nu denk ik dat mijn 12VoltDC te laag op moment van in of uit gaan, waardoor de amperes "hoger oplopen als bij zeg maar 14VDC, zit maar 2 Volt verschil in en die meet ik ook maar bij ampere meting in dat kastje kan dat wel flink verschil maken toch?
Morgen eerst eens proberen op deftige 14Volt met een accu - apart - aan te sluiten en zien wat dat geeft.
Daar het mij lijkt dat de luifel bij geheel uit of in draaien teveel kracht moet leveren, daarbij dan teveel amperes meet.
Wie helpt mij er uit. En het is een 5200 geen 6200 model, denk dat het alleen met lengte te maken heeft?

Groet allen Jaap van Duijn.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Omnistor 6200 wil niet werken



Bericht door DJSmiley »

Als de spanning lager is, is de stroom hoger om hetzelfde vermogen te krijgen.

Alleen zal de motor bij een lagere spanning ook gewoon een lagere stroom gebruiken en dus minder vermogen leveren. De stroom wordt dus ook lager als de weerstand gelijk blijft.

Pas bij een geschakelde regelaar zal de stroom oplopen om zo het vermogen te handhaven. Maar dat is niet het geval bij een motor.

Als de spanning veel inzakt kan het vermogen natuurlijk wel zo laag zijn dat de motor er geen beweging in krijgt. Maar dat is te meten: Wat doet de spanning op de motor onder belasting?

De accuspanning zakt onder belasting iets, maar met een lithiumaccu is dat zelfs nog (heel veel) minder. Maar als de kabels naar de luifel toe dun zijn en/of stekkerverbindingen rot, dan levert dat de verliezen op.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Omnistor 6200 wil niet werken



Bericht door ducati 900 »

Omnistor 6200 is voor dakmontage en de 5200 komt tegen de zijkant.
Het lijkt er op dat het probleem in teveel weerstand in de aansluiting zit.
Te dunne draden of ergens overgangs weerstand.
Hoe gaat hij in met draaiende motor?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Omnistor 6200 wil niet werken



Bericht door jaap van duijn »

Heren,

Tot eerder werkte de luifel gewoon.
Alleen dan vorig jaar de pech maar heeft toen zich zelf opgelost.
De luifel uit ging gewoon, 1 meter, dan poten en dan verder uit, doek kwam slap en ging de motor even doek opwinden en strak zetten.
De luifel in ook gewoon tot 1 meter, dan poten op klappen en dan laatste stuk ging gewoon vanzelf, motor stopte bij geheel in.
Nu dus gaat wel uit, maar zet doek niet strak
Nu dus gaat luifel in maar moet ik eerste zeg 1 meter helpen de beide veer armen bijeen halen - met touwtje - dan gewoon laten lopen en touwtje gauw weg trekken, dan op de meter stoppen, poten inklappen en het laatst stuk.
Daar gaat het fout bij plm 15cm nog te gaan stopt het spul en gaat weer uit draaien, luifel gaat weer uit dus.
Wat nu, steeds klein stukje in doen en steeds weer op de stop drukken.
En nu heb ik de clou, met de zachte bezem, terwijl de luifel/motor indraait de kap aan duwen en helpen.
Dan gaat het na 2 - 3 keer wel lukken deze geheel in te krijgen.
Bedrading is origineel aangelegd door dealer, van voeding 4mm2 en naar motor 2,5mm2
Het stukje elektronica meet denk ik een hogere stroom en doet dan de motor omdraaien van richting.
Het aangeboden voltage was bij meten 13,7VoltDC (uit de Lithium accu (DJ de Uwe) en ik dag het voltage niet zakken tijdens in en uit draaien.
Juist nu effe 2e AVO meter (Fluke 77) geleend om morgen de amperes ook mee te nemen.

Maar wat ik nu toch zag is dat de afdek kap (hoe heet dat) achter geheel tegen de unit aan zat maar voor nog een 5-6mm ervan af, dus denk ik een "kromme kap", of dat het euvel is?

Hoor graag Uw gedachten

En de titel aangepast zodat het net echt lijkt want t is een 5200, zoals Ben gezegd heeft, ik dacht lengte maar manier van montage dus.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Omnistor 5200 wil niet werken



Bericht door ducati 900 »

Kan zijn dat het komt doordat je ergens tegenaan gezeten hebt, of er is iets losgeraakt omdat de afdekkap niet goed meer zit.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Omnistor 5200 wil niet werken



Bericht door jaap van duijn »

@Ducatie 900 + DJ Smiley

Gemeten 3,6 ampere uitgaande Voltage 13,65 V
Gemeten 4,2 ampere ingaande Voltage 13,65V en bij 4,9Ampere (piek) te laat om Voltage te zien maar niet onder 13,50 geweest en slaat de boel af en gaat luifel uit draaien.
Ik denk ook meer aan een kromme luifel kap - zie foto - zoals Ron al aanhaalde, waarom dan "vast lopen" is 2e vraag.
En zal het uitdraaien bij de dealer langs / afspraak maken om te zien wat er gebeuren moet - en dus kosten maken, vooruit maar weer.
Heren bedankt en ik laat resultaat weten, zal wel effe duren want pas na 8 juni is er plaats in de werkplaats

Groeten Jaap van Duijn.
Bijlagen
kap.JPG
kap.JPG (29.61 KiB) 364 keer bekeken
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Omnistor 5200 wil niet werken



Bericht door ducati 900 »

Ga je niet richting Frankrijk, kun je in Menen bij de fabriek langs gaan, het schijnt dat je daar prima geholpen wordt.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Omnistor 5200 wil niet werken



Bericht door jaap van duijn »

Oha,

Kan ik in gedachten houden want kom bij oud collega geregeld in De Pinte en dan maar eens met camper ipv auto daarheen gaan, ga het uitzoeken bedankt.

Groeten Jaap van Duijn.
Plaats reactie