Omnistor 5200 wil niet werken

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2142
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Omnistor 5200 wil niet werken



Bericht door jaap van duijn »

Zoals Bob Diesel voorstelde nieuw draadje gemaakt.
De onze omnistore 5200 wil noch uit noch in (is wel helemaal thuis).
Nu gemeten op de schakelaar in en uit staat + en - 12VDV, is goed dus.
De unit die schakelen zou? je hoort geen relais of zo daar brand 1 rode LED geeft aan dat er spanning aanwezig is.
Zou er een knipperende LED zin dan zou iets anders in beweging wezen zoals in of uitgaan van luifel = draaien van de motor.
Het pokke ding doet niets.
Dealer gebeld, zegt moet zekering zitten of bij de regel unit - NIET dus - of dicht bij de accu - is GOED dus want ik meet prik.
Ergens tussen regel unit en de motor is het mankerende zou daar dan nog een zekering zitten.
Wie helpt me op weg ik hoor het graag.
Verdorie net alles vervangen aan draden, accu, regelaar, booster en zo meer, zelf werd de kleine fan motor en print van de TRUMA 6E vernieuwd.
En nog de 6-aderige kabel van airco naar iNet box vervangen, dat werkt nu juist alles perfect.
Nu die stomme luifel en op weg naar Grieken land zou het prettig zijn deze werkend te hebben
En mag is zeggen DJ Smily heeft mij zeer goed op weg geholpen met aanschaf en advies voor de batterij installatie en zo, wat nu perfect werkt.

Tot horens en Groet Jaap van Duijn

En met de pest in weer dag verder het relais heb ik te pakken zit verstopt boven en achter de brander van de koelkast - hoe verzin je het.
Dan 3 kabels 3-adrig gevonden, 1x naar in/uit schakelaar, 1x naar de luifel dus en 1x naar het relais. Dus zoals schema aan geeft alleen krijg ik die hier niet kleiner als 5mb
Laatst gewijzigd door jaap van duijn op ma 22 mei 2023, 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2142
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Omnistor 6200 wil niet werken



Bericht door jaap van duijn »

En resultaten? Blijkt na een rit van 480 km door Servië dat als ik op luifel uit duw niets gebeurd
Druk ik op luifel in dan hoor ik in de buis de motor klikken. Dit alles met luifel geheel in de cassette
Wat veroorzaakt dat klikken, gedachten de motor komt tegen eind afslag en is reeds thuis klaar dus
Ik mis het signaal luifel uit, kan losse bedrading zijn en dan maar zoeken waar
.
Heb geen idee of ik de motor mag uit/ in sturen met een losse 12 volt aansluiting op plus en min en buiten dat Thule regel blokje om

Zijn er terzake kundigen die mij opweg kunnen helpen want lijkt alles op losse draad af te sturen
Is al eens gebeurd en bekend datcluifel klem in cassette zou zitten

Hoor graag groet Jaap van Duijn
Camper_01

Re: Omnistor 6200 wil niet werken



Bericht door Camper_01 »

Bestaat er van omnistor geen aansluit installatie instructie? Dan moet het toch eenvoudiger uit te zoeken zijn. Probeer uit te vinden hoe het systeem behoord te werken en daarna de fout op te lossen. Verbaas me er steeds van hoe slecht alles gedocumenteerd is. Op de dealer kan men meestal geen beroep doen.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Omnistor 6200 wil niet werken



Bericht door DJSmiley »

Ik ken die specifieke Omnistor niet, maar ik verwacht dat het relatief eenvoudig is: Een motor en 2 schakelaars (begin en eindpositie)

+ en - de ene kant aangesloten, motor loopt richting A tot schakelaar 1 getriggered is, motor stopt.
Andere kant op, + en - draaien om en schakelaar 2 is de trigger.

Dan stopt de motor simpelweg als ie aan het begin of eind is, naar gelang van de draairichting.

95% zeker dat je de motor gewoon handmatig 12V kan geven en de polariteit bepaald of ie links of rechtsom (= in- of uitrollen) draait. Alleen moet je dan handmatig stoppen, te lang door en je draait of je luifel aan gort, of je motor in de soep. Maar ter test kan dat prima, even handmatig op- en afrollen en je weet de richting hoe ie moet draaien. Dan heel kort testen en je ziet wel of ie de goede kant op draait of niet. Zeker niet te lang natuurlijk.

Ik verwacht dat de schakelaar simpelweg een 3-standen pulsschakelaar is: In ruststand geen spanning, in stand A + en -, stand B - en +, waarbij je dus simpelweg de polariteit bepaald door de stand vd knop en alleen spanning geeft zolang je de knop ingedrukt houd. De eindschakelaars zullen in de motor zitten.

In theorie kan het ook nog zijn dat er geen eindschakelaars zitten maar de motor simpelweg 'vastloopt' en de electronica de veel hogere stroom (een motor die zwaar belast wordt gaat meer trekken) detecteerd en op die manier de motor afschakelt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2142
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Omnistor 6200 wil niet werken



Bericht door jaap van duijn »

@camper_01 en DJSmily

Heren ik heb de schema's voor handen (alles op de laptop en een stick mee dus daar geen probleem)
Ik heb 1-- een schakelaar met luifel in en luifel uit. Daarop 12V Plus en 12 Min aanwezig = gemeten en ok dus.
IK heb een "auto relais" waaraan de kabels allen verbonden zijn - dit relais komt via zekering van de accu, staat prik op maar kan er slecht aan, doordat mijn AC buis in de weg zit.
Ik heb een THULE verdeler waarop die schakelaar 3 draden binnen komen, waar de 2x 12volt plus en 12volt min van uit gaan en waar de 12volt plus en min van accu binnen komen.
De luifel is NIET met een slinger dus hand bedienbaar.
Gekke is dat 2 dagen terug helemaal niets te horen was, na nu een dag reizen en rammelen op de wegen hoor ik het klikken en denkelijk de maximum afslag luifel in gaan.
Heb schema, maar kan niet bij voegen is te groot - hoe verklein ik dit, ja thuis met resizer en faststonecapture

Grtn Jaap
Gebruikersavatar
Eric 1962
Berichten: 676
Lid geworden op: za 07 mei 2022, 19:34
Locatie: Voormalig gemeente Hummelo & Keppel

Re: Omnistor 6200 wil niet werken



Bericht door Eric 1962 »

Heb je een foto van het schema?
Open anders www.postimage.org
Kies bestandsgrootte 1024 x 768
Upload de foto en kopieer hotlink voor fora en plaats de link in het tekstkader.

Ik hoop dat anderen je met deze storing kunnen helpen want zelf ben ik niet zó technisch qua schema's lezen
Laatst gewijzigd door Eric 1962 op zo 05 jun 2022, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
The big wheel keeps turning maar iets kleinere wieltjes doen het ook prima
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6338
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Omnistor 6200 wil niet werken



Bericht door rongreven »

@Jaap, stuur even een mail naar mij via het forum.
Dan geef ik antwoord en daarna stuur je de foto naar mij.
Dan verklein ik hem en plaats hem.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2142
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Omnistor 6200 wil niet werken



Bericht door jaap van duijn »

Ok mannen,

De file naar Ron Greven gezonden met schema en aansluitingen er in.
Het is voor mij wel degelijk goed gedocumenteerd, ik heb volledige THULE documentatie bij mij.
Het stukje wat dealer heeft gedaan bij inbouwen/aansluiten dat ontbreekt ik.
Zoals waar zit die 20ampere zekering, komt de voeding van HH accu of start accu .
En zoals DJSmily aangaf een eindschakelaar zou kunnen al zie ik die niet in het schema.
Wel verdenk ik het stukje elektronica de stroom te meten en daarop af te schakelen, alleen kan het blok niet uitlezen zie wel van binnen een print met verschillende componenten er op.
Nu door een vette 12Volt op motor uitsturen gaf dat de luifel ook daadwerkelijk uit ging.
Echtgenote stand-by met sleutel in contact, mocht het foutlopen, immers bij contact aan luifel sturing geblokkeerd met dat relais (zo een auto relais of hoe dat heet), ik zie niet in de camper die lamp die aangegeven wordt.
Wel had ik van dag 1 de rode LED op het geheime THULE brand en is dus signaal "spanning aanwezig" wat ik ook gemeten heb.

Maar Heren de storing is verholpen en waardoor?
Op voorspraak van DJSmily en antwoord op mijn vraag heb ik de vette 12Volt op de motor uit sturing gezet en luifel liep keurig uit zelfs tot eindstand.
Direct weer luifel in commando en motor draaide de luifel keurig in en "sloeg" af na een seconde of zo.
Het geheime kastje meet en regelt dus wel.
En is mijn probleem opgelost zover.
Ron Greven zou schema verkleinen en alsnog toevoegen zodat voor later iemand er een eerste hulp aan heeft en ook jullie als mede denkers - waarvoor hartelijke dank - ook beter inzicht krijgen.
We gaan verder en morgen is de reis van Zlatibor naar Vranje als laatste halte in Servie, daar 1-2 dagen rond kijken/fietsen en dan door naar Griekenland.

Dank en groeten U allen Jaap van Duijn

Trouwens terwijl ik type een misselijk makende onweersbui, hagel met golfballen zo groot en hoosbuien regen er achter aan, maar we zitten droog :)
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6338
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Omnistor 6200 wil niet werken



Bericht door rongreven »

Bij deze de foto, ik hoop duidelijk genoeg?

IMG_6155_copy_756x1008.jpg
IMG_6155_copy_756x1008.jpg (195.39 KiB) 1105 keer bekeken
Groet, Ron Greven
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Omnistor 6200 wil niet werken



Bericht door DJSmiley »

Screenshot van de PDF is wat beter leesbaar

https://vinkenasten.nl/media/wysiwyg/Th ... _asten.pdf

Ik zie hierin 2 kabels naar de motor gaan, verder helemaal niets, ook geen sensordraden. Wel zitten er error leds op voor bv 'motor blocked' en 'motor not connected'.

Daaruit maak ik op dat de motorstroom dus gemeten wordt, anders kan ie die indicaties ook niet aangeven. Geen motorstroom = geen motor aangesloten
Te hoge motorstroom = motor blocked of een eindpositie bereikt (zowel opgerold als afgerold)

Dat ding zal dus de normale stroom meten, en als die afwijkt de motor stoppen of een error geven.

In dit geval denk ik dat ie ergens vastgezeten heeft. Door dan rechtstreeks even spanning op de motor te zetten gaat dat ding niet meteen in error, maar help je 'm even (semi-lomp) over dat dode punt heen. En dan loopt ie weer en dus ook de normale functionaliteit weer.
Waardoor ie vastzat is lastig, maar misschien kan een dealer daar wat van zeggen. Kan best wat ouderdom icm vocht zijn, en dan kan het smeren van het mechanisme misschien raadzaam zijn.
Bijlagen
thulecontrolbox.JPG
thulecontrolbox.JPG (87.84 KiB) 1100 keer bekeken
Laatst gewijzigd door DJSmiley op zo 05 jun 2022, 22:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2142
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Omnistor 6200 wil niet werken



Bericht door jaap van duijn »

Hi Ron,

Perfect ik kan geen betere foto maken hier maar een ieder kan toch zien wat er steekt
Geen eind schakelaar bij luifel in of uit.
Daar zit iets in die control box die denk ik stroom meet die loopt en afschakelen zal?

Groeten Jaap van Duijn verder op weg naar de ZON >>>>>
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2142
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Omnistor 6200 wil niet werken



Bericht door jaap van duijn »

Oeps daar kan ik niet tegen op maar zo werkt het dus

Dank - Groet Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6338
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Omnistor 6200 wil niet werken



Bericht door rongreven »

Samen lossen we hier op het forum bijna alle problemen op. ;;-)
Groet, Ron Greven
freggel33
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 20:33
Locatie: utrechtse heuvelrug

Re: Omnistor 6200 wil niet werken



Bericht door freggel33 »

Dank voor deze informatie! In mijn luifelboekje bij de motor voor de 6300 ontbreekt dus gewoon de laatste pagina. Nu hoef ik niet meer te modderen om die luifel in te krijgen als de stroom uitvalt. De slinger heb ik nu aan kunnen passen zodat ik er daadwerkelijk wat mee kan.

Paul
Plaats reactie