Wat is een redelijke multimeter?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Wat is een redelijke multimeter?



Bericht door limos07 »

Mijn Spaanse Multimeter is op hol geslagen.
Er zitten nu nieuwe batterijen in maar de uitslagen van deze meter daar wordt radeloos van.
Wie kan mij , van stroom weinig verstand, een simpele multimeter aangeven, en waar koop je zoiets? Bij de gamma of bij obeling?
Vandaag naar een werkplaats geweest waar ze mij geholpen hebben met mijn stroomproblemen >> grote zekering tussen victron omvormer en grote hh accu stuk en een stopkontakt in het keuken gedeelte bijna uitgebrand.
Weer geluk gehad, maar nu zoek ik goed betaalbaar advies.
Gr Gerrit
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Wat is een redelijke multimeter?



Bericht door JanJD »

De Uni-t 210e. Dit is een compacte multimeter en stroomtang. Zonder het circuit te hoeven onderbreken kan deze meter zowel gelijkstroom als wisselstroom gemeten worden. Uniek voor de prijsklasse zijn de gevoelige kleine DC stroom bereiken en de true RMS meting (bij vervormde sinus wordt toch de goede waarde gemeten). Deze meter zit in een stevige behuizing. Met een prijs vanaf ongeveer Euro 40 krijg je (vind ik) veel waarde voor je geld.
Deze meter is zowel bij de Chinese webshops (Ali) als in diverse Nederlandse winkels te koop. Conrad heeft deze meter ook onder een eigen merknaam.

(https://eleshop.eu/uni-t-ut210e.html, https://www.reichelt.nl/nl/nl/trms-mini ... 47759.html)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JanJD op di 31 mei 2022, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is een redelijke multimeter?



Bericht door Kroppie »

prima meter voor dat geld !
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Wat is een redelijke multimeter?



Bericht door Cee Pee »

Ik heb er nog een over, gloednieuw in de doos.
Dubbel besteld. :oops:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Wat is een redelijke multimeter?



Bericht door jan- »

Zo'n ampere tang is zeker handig in een camper. Maar je komt ook al een heel eind met zo'n multimeter van de Action:
https://www.action.com/nl-nl/p/multimeter/ voor € 4,49
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Wat is een redelijke multimeter?



Bericht door AadenAnke »

Zeker zo’n ding van de Action is voor huis en tuin gebruik best goed en wijken in weergave erg weinig af. Je kan de duurste en beste tang/meter kopen maar als je niet weet wat de waardes die je meet betekenen is het leuk voor de show maar kan je er niets mee! Meten welke draad de +of- is en hoeveel volt er op staat dat is voor de meeste van ons meer dan genoeg en de echte hobbyisten of pro’s hebben een top meter altijd bij zich :lol:

Gr Aad
Camper_01

Re: Wat is een redelijke multimeter?



Bericht door Camper_01 »

Inderdaad, altijd een echte Fluke aanwezig in mijn camper. Hoe kan je dat bedenken?
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Wat is een redelijke multimeter?



Bericht door JanJD »

Zonder kennis wat je meet is elke meting zinloos; dit spreekt natuurlijk voor zich. En dit heeft in principe geen relatie tot de kostprijs van een meter; zonder kennis kan je net zo min iets met een goedkope als een dure multimeter. Zonder kennis heb je alleen met een voordelige meter minder geld weggegooid.
Het is wel goed te beseffen dat goede beveiliging (tegen misbruik) zeer prijsbepalend is voor een meter; een dure goede meter is veel beter bestand tegen overbelasting met name in het stroom meet deel. En duurdere meters zijn vaak voorzien van functies die het gebruik vereenvoudigen, denk bijvoorbeeld aan automatisch meetbereik instelling (autorange), een bar-graph die in een oogopslag een indicatie van de meting weergeeft of een snellere meet response.

Voor huis en tuin gebruik is het, althans niet door mij, lastig om voor de vraagsteller te bepalen wat er gemeten dient worden. Gaat het om spanning, stroom of weerstand? En tot welke spanning en stroom moet er gemeten kunnen worden en gaat het over wissel of gelijkspanning of stroom?
De vraagsteller vraagt om een betaalbare multimeter voor de genoemde grote stroom problemen in de camper en dit geeft al enig richting. Bijvoorbeeld in de 12V camper installatie kunnen stromen lopen van tientallen milli-Ampères tot tientallen Amperes. Veel multimeters hebben een beperkt stroombereik van vaak maximaal 10A, dit is te klein om bijvoorbeeld een laadstroom of belasting van de accu te meten. Ook moet er voor het aansluiten van dit soort meters een onderbreking in het te meten elektrische circuit gemaakt worden om de meter tussen te koppelen. Dit moet zorgvuldig gebeuren en vereist bepaalde vaardigheden, bij fouten kunnen de gevolgen groot zijn.

Met een clamp-meter kan stroom door een kabel zonder noodzaak van onderbreken van de kabel gemeten worden. Deze methode is veel laagdrempeliger en vereist minder kennis en vaardigheden. Ook kunnen met een clamp meter in het algemeen veel grotere stromen gemeten worden, dit past beter bij bijvoorbeeld de stromen in het accu-circuit van een camper zoals door de vraagsteller genoemd.

De genoemde multimeter van de Action heeft een zeer beperkt stroom bereik (max. 5A) en geen autorange functie. Ook heb ik geen hoge verwachtingen van de ingebouwde beveiligingen. Maar eerlijk is eerlijk, met de te betalen prijs mag je ook geen hoge verwachtingen hebben :-) De kernvraag is past deze meter het beste bij de behoeften van de vraagsteller? (En is de transistor meet functie voor de vraagsteller van enig nut? :-B )

De genoemde multimeter met stroom clamp heeft voor spanning een autorange functie. Door de clamp functie is deze meter impliciet tegen overstroom beveiligd. De stroom gaat immers nooit door de meter heen. Een deze meter kan de grotere stromen aan wat past bij de in de vraag geschetste probleemstelling.

Er zijn tot nu toe geen professionele meters in dit draadje aangedragen. Ik zie alleen voordelige waar hun hun geld leverende meters. Het prijsverschil zit 'm met name in de functies. Een professional weet vanwege zijn/haar kennis van zaken goede meters te waarderen en snapt ook welke meter voor een klus geschikt of ongeschikt is, oftewel welke meetfuncties zijn vereist.

Een wat professioneler alternatief voor de genoemde clamp meter is de fluke-365. Deze meter met vergelijkbare functionaliteit is robuust gebouwd, heeft goede beveiliging, goede te verwachten levensduur en betrouwbaarheid ook bij dagelijks professioneel gebruik en een goede garantie. De prijs is wel geheel anders (tot zo'n 10x duurder :-) waarbij ik zo'n vermoeden heb dat de vraagsteller niet hier naar op zoek is.

https://www.conrad.nl/nl/p/fluke-365-st ... 01251.html
Bijlagen
fluke365.jpg
fluke365.jpg (27.73 KiB) 740 keer bekeken
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Camper_01

Re: Wat is een redelijke multimeter?



Bericht door Camper_01 »

Deze Fluke is ook niet erg nauwkeurig bij lage stromen. Daarom voor de meeste gevallen een " normale" betrouwbare Fluke met een automatisch meetbereik en stroommeting DC tot 10 A
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Wat is een redelijke multimeter?



Bericht door JanJD »

Resolutie bij kleine stromen is inderdaad het belangrijkste pluspunt van een 'normale' multimeter ten opzichte van een clamp meter.
Waar met een normale meter prima milli-Amperes gemeten kunnen worden beginnen vele clamp-meters een resolutie van meer dan 100mA. Meter met hogere resoluties (kleinere waar te nemen stroom) zijn in het algemeen duurder, zie bijvoorbeeld https://www.conrad.nl/nl/p/fluke-325-st ... 41463.html.
De genoemde uni-t Clamp meter is hier een gunstige uitzondering op. Met een resolutie van slechts 10mA kunnen relatief kleine stromen gemeten worden. En afhankelijk van het te meten probleem past de ene meter beter dan de ander.
Ook voor multimeters is er niet zoiets als 'one size fits all'.
(Ik heb diverse exemplaren in huis, van zeer nauwkeurige hoge resolutie (referentie), manual en auto range modellen en ook enkele clamp modellen.
Ik gebruik het meeste een goedkope, 'normale', relatief snel metende auto-range meter die ik ruim 25 jaar geleden op een beurs heb gekocht.
In de auto/camper heb ik een clamp-meter liggen, dit type meter past verwacht ik beter bij de te verwachten metingen onderweg.)




Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Wat is een redelijke multimeter?



Bericht door jan- »

10x zo duur? Volgens mij bijna 100x zo duur.
Topic Starter schreef toch: "Wie kan mij , van stroom weinig verstand, een simpele multimeter aangeven, en waar koop je zoiets?"
En het is nog maar de vraag of je met die Fluke goed lekstromen kan opsporen. Een resolutie van 100 mA is wat anders dan 100 mA nauwkeurig. Vooral als de offset met zo'n ampere tang gaat verlopen.
Ik heb ook een ampere tang, maar als ik kleine stromen wil meten, kan ik beter mijn goedkope multimeters gebruiken.

Ik zou limos07 in eerste instantie zo'n Action multimeter aanraden en als er behoefte is om grotere stromen te meten, die goedkope ampere tang.

Edit: viewtopic.php?p=2166444#p2166444 Ik zie dus dat je stromen wil meten om met inductie te kunnen koken. Ik vraag me af hoe je dit met een multimeter hebt willen meten. Met een amperetang is dat ook niet eenvoudig. Hoeveel watt is die inductie kookplaat? Dit soort zaken kan je beter met een energieverbruiksmeter meten. b.v. https://www.gamma.nl/assortiment/energiemeter/p/B137904
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Wat is een redelijke multimeter?



Bericht door beatrix18 »

"grote zekering tussen victron omvormer en grote hh accu stuk en een stopkontakt in het keuken gedeelte bijna uitgebrand.
Weer geluk gehad, maar nu zoek ik goed betaalbaar advies."

Gelukkig geen slachtoffers.
Mijn advies/vraag: wie heeft dit systeem op grond van wat hoe aangelegd???
Wat kan een Multimeter hier nog oplossen??

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is een redelijke multimeter?



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb altijd een goedkope multimeter in de camper gehad en ook gebruikt. Ampères meet je eigenlijk nooit, wél of er al dan niet ergens spanning op staat en desnoods hoeveel. Dus voltage / massa meten zijn de meest voorkomende dingen. Grote onzin dus om het over een peperdure multimeter te hebben die zuiver meet en veel functies heeft. Wat maakt het uit of de 12,8 volt die je meet in werkelijkheid 12,7 volt is? Niks dus. Ik zou dus zo'n goedkoop dingetje bij de Action halen, die kan al meer dan wat een amateur nodig heeft.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5665
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wat is een redelijke multimeter?



Bericht door Camperic »

limos07 schreef:
di 31 mei 2022, 18:21
Vandaag naar een werkplaats geweest waar ze mij geholpen hebben met mijn stroomproblemen >> grote zekering tussen victron omvormer en grote hh accu stuk en een stopkontakt in het keuken gedeelte bijna uitgebrand.
Weer geluk gehad
Ik hoop en neem aan dat ze ook naar de oorzaak hebben gezocht en dit hebben opgelost.
Ben benieuwd wat het was, laat je dat ook even weten?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie