Milieuzone en je camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Milieuzone en je camper



Bericht door Vopper »

Het valt toch niet te ontkennen dat een diesel meer stinkt dan een benzinemotor.
Wanneer benzine blijvend goedkoper zou zijn, gooi ik de diesel gelijk opzij. :P
In de V.S. met een benzine Ford 450 gereden, dat reed heerlijk, maar is hier niet te betalen :(

:wave: Vopper, petrolhead :-B
1mei dag van het pensioen🤓
Peter+Annie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Milieuzone en je camper



Bericht door Peter+Annie »

Volgens het volgende artikel van de ANWB :

https://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips ... e%20kiezen.

voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.



Als ik dat vergelijk met mijn huidige camper,een bescheiden Fiat ducato 2.3 op diesel ,en onze vorige auto met caravan ,een Suzuki Grand Vitara 2.4 op benzine loopt mijn Ducato met nagenoeg het zelfde terreingewicht ruim 1:10 terwijl ik met mijn Suzuki moete had om op 1;6,5 te blijven met de caravan er achter.
Per 100 km komt er bij mijn Fiat diesel dus 26060 ( 10 ltr x 2606) gram CO² vrij en bij mijn benzine Suzuki 2269 33928 ( 15,38 ltr x 2269 ) gram.
Bij een ongeveer gelijkwaardig gewicht gebruikt mijn diesel dus 7868 gram minder per 100 gereden kilometers kilometer.

tot zo ver over de koolstofdioxides ,het volgende over de stikstofdioxides:

Benzineauto’s zijn al vele jaren verplicht voorzien van een katalysator, waarin een groot deel van de uitgestoten stikstofoxiden wordt omgezet in niet of minder schadelijke stoffen. De nieuwste generatie-dieselmotoren (motoren die aan de Euro 6d temp-norm voldoen) zijn uitgerust met een zogenaamd AdBlue-systeem, een additief dat de uitstoot van stikstofoxiden tot nagenoeg nul terugbrengt. Daarmee zijn deze nieuwe dieselauto’s wat betreft NOx-uitstoot niet langer schadelijker dan benzineauto’s.

En wat de geur betreft : de ene houdt van Chanel en de andere van Givenchi . :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 19 nov 2022, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Milieuzone en je camper



Bericht door AadenAnke »

Dan alleen nog het PAK’s verhaal uit DME uitleggen dan is het verhaal compleet. PAK’s haal je niet met adbleu of filters eruit ook niet met een moderne diesel helaas. Maar PAK’s veroorzaken in Nederland wel elke dag 2 doden door een specifieke longkanker die alleen na overlijden is vast te stellen.

Gr Aad
Gebruikersavatar
Tommie1
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 04 dec 2019, 19:06

Re: Milieuzone en je camper



Bericht door Tommie1 »

je betaald met je oude diesel extra belasting en je mag nergens komen, nl sch,land
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80417
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Milieuzone en je camper



Bericht door Dafluc »

Zoek voor de aardigheid eens op in hoeveel landen er inmiddels milieuzones zijn ingesteld.....
Afbeelding
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Milieuzone en je camper



Bericht door FrS »

en allemaal verschillende regeltjes, nederland voorop zelfs per stad nog verschillend. EU???
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 20 nov 2022, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80417
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Milieuzone en je camper



Bericht door Dafluc »

Die verschillende regeltjes in Nederland zijn sinds 2020 al verleden tijd. Er is een landelijke regeling gekomen om dit probleem op te lossen: klik.
En de EU kan het toch nooit goed doen. Doen ze iets moeten ze zich er niet mee bemoeien. Laten ze het over aan de landen zelf dan is er geen eenheid. Zo kun je natuurlijk wel altijd zeuren.
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Milieuzone en je camper



Bericht door AadenAnke »

Oei Luc dat geeft bij sommige pijnlijke schenen :lol: maar het is gewoon een feit dat de regels die democratisch in Europa zijn vastgesteld zeker door Nederland vaak aan de spreekwoordelijke laars worden/werden gelapt en de rechter daar nu soms een stokje voor steekt valt niet altijd in goede aarde blijkt wel! De onafhankelijke rechtspraak zoals we die in Nederland kennen wordt ook al ter discussie gesteld al de onafhankelijke rechter een uitspraak doe die niet in het straatje past is het de wet veranderen de wet aanpassen of zelfs afschaffen. Maar gewoon de wet naleven. De gerechtelijke uitspraak opvolgen is steeds vaker een discussiepunt

Gr Aad
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5710
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Milieuzone en je camper



Bericht door Camperic »

Peter+Annie schreef:
za 19 nov 2022, 14:12
Camperic schreef:
vr 18 nov 2022, 13:12
stinkende diesel
Je lijkt wel een journalist vaan een toonaangevende krant: als die het woord " diesel" invoert op zijn tekstverwerker zet die daar al automatisch " stinkende" voor. :mrgreen:
Als je quote, dan moet je dat ook volledig doen :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Milieuzone en je camper



Bericht door hurktoilet »

:bang:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie