Kwaliteit stoelbekleding
Kwaliteit stoelbekleding
Ik heb wat problemen met de stoel en kussenbekleding van mijn LMC camper.
Na ingebruikname (3600 km op de teller) blijkt dat de lichte kunststof bekleding van de Aguti voorstoelen en een zitkussen in de zithoek gebreken gaan vertonen. Het wordt met de dag erger.
Omdat de garantie verlopen is na 1 1/2 jaar wil LMC geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor de ontstane situatie.
Aguti stelt zich terecht op het standpunt dan LMC de stof heeft uitgekozen en geleverd. De camper was bij ingebruikname 1 1/2 jaar oud.
Het kan toch niet zo zijn dat de aanspraak op goede bekleding niet verder gaat dan de garantie termijn? Je mag toch verwachten dat de levensduur van stoelbekleding langer duurt dan de garantieperiode? De stof moet gewoon goed zijn.
Zijn er mensen hier die wellicht dezelfde problemen ondervonden of ondervonden hebben?
En wat hebben zij daar dan evt. aan gedaan?
Aguti zegt: LMC is verantwoordelijk voor de gekozen materialen, betreft geen mankement aan stoel zelf
LMC D zegt: ga naar dealer
LMC dealer zegt garantie verlopen, koop maar stoelhoezen.
Een gekocht product moet toch voldoen aan een zekere levensduur? Dat zal toch langer mogen duren dan b.v. 20.000 km of 2 jaar?
Overweeg juridische procedure echter tegelijkertijd worden alleen de advocaten er wijzer van en geeft het een hoop ellende.
Dit maakt me zo verdrietig....
Natuurlijk is het op te lossen door stoelhoezen te kopen, voor het kussen in de zithoek is opnieuw bekleden de enige optie.
Na ingebruikname (3600 km op de teller) blijkt dat de lichte kunststof bekleding van de Aguti voorstoelen en een zitkussen in de zithoek gebreken gaan vertonen. Het wordt met de dag erger.
Omdat de garantie verlopen is na 1 1/2 jaar wil LMC geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor de ontstane situatie.
Aguti stelt zich terecht op het standpunt dan LMC de stof heeft uitgekozen en geleverd. De camper was bij ingebruikname 1 1/2 jaar oud.
Het kan toch niet zo zijn dat de aanspraak op goede bekleding niet verder gaat dan de garantie termijn? Je mag toch verwachten dat de levensduur van stoelbekleding langer duurt dan de garantieperiode? De stof moet gewoon goed zijn.
Zijn er mensen hier die wellicht dezelfde problemen ondervonden of ondervonden hebben?
En wat hebben zij daar dan evt. aan gedaan?
Aguti zegt: LMC is verantwoordelijk voor de gekozen materialen, betreft geen mankement aan stoel zelf
LMC D zegt: ga naar dealer
LMC dealer zegt garantie verlopen, koop maar stoelhoezen.
Een gekocht product moet toch voldoen aan een zekere levensduur? Dat zal toch langer mogen duren dan b.v. 20.000 km of 2 jaar?
Overweeg juridische procedure echter tegelijkertijd worden alleen de advocaten er wijzer van en geeft het een hoop ellende.
Dit maakt me zo verdrietig....
Natuurlijk is het op te lossen door stoelhoezen te kopen, voor het kussen in de zithoek is opnieuw bekleden de enige optie.
LMC i605
Re: Kwaliteit stoelbekleding
Niet de fabriek maar de verkoper is verantwoordelijk voor garantie die hij eventueel kan claimen bij de importeur/fabrikant als de verkoper geen oplossing biedt blijft de gang naar de rechter over raadpleeg je rechtsbijstandsverzekering heb je de wagen gekocht van een particulier dan wordt het nog lastiger
Gr Aad
Gr Aad
- Marco Polo
- Berichten: 27449
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Kwaliteit stoelbekleding
Goedkope rotzooi uit China.
Maar zet er maar eens een rechtsbijstand achter.
Carthago heeft ook minimaal een seizoen inferieure kwaliteit stoelbekleding afgeleverd.
Wij hebben het inmiddels laten vervangen door echt goed leer van een Nederlandse stoffeerder.
Voor het geld had een verzekeraar best aan de gang gekund volgens mij.
Maar dan heb je ook weer een hoop gedoe en zit je telkens maar naar de steeds slechtere bekleding aan te kijken.
Begreep van een Duits merkenforum dat in het geval van Carthago iemand het er niet bij heeft laten zitten maar is blijven pushen.
Maar die was onderhand al anderhalf jaar bezig met alle frustraties van dien.
Carthago kwam uiteindelijk met “een kwaliteitsprobleem bij een toeleverancier” en nam de claim in overweging en ging onderzoek doen.
Zo kan je ook aan het lijntje gehouden worden
Maar zet er maar eens een rechtsbijstand achter.
Carthago heeft ook minimaal een seizoen inferieure kwaliteit stoelbekleding afgeleverd.
Wij hebben het inmiddels laten vervangen door echt goed leer van een Nederlandse stoffeerder.
Voor het geld had een verzekeraar best aan de gang gekund volgens mij.
Maar dan heb je ook weer een hoop gedoe en zit je telkens maar naar de steeds slechtere bekleding aan te kijken.
Begreep van een Duits merkenforum dat in het geval van Carthago iemand het er niet bij heeft laten zitten maar is blijven pushen.
Maar die was onderhand al anderhalf jaar bezig met alle frustraties van dien.
Carthago kwam uiteindelijk met “een kwaliteitsprobleem bij een toeleverancier” en nam de claim in overweging en ging onderzoek doen.
Zo kan je ook aan het lijntje gehouden worden
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Kwaliteit stoelbekleding
Aad heeft gelijk, je moet bij de verkoper zijn, hij heeft gehele het product aan jou verkocht.
Met LMC heb je niks te maken, met Aguti niet, met de leerleverancier niet, met importeur van het leer niet, en met de boer waar de koeien vandaan komen niet.
Om dit soort kastje naar de muur onzin te vermijden is het zo geregeld dat de verkoper aansprakelijk gesteld moet worden.
Hij mag het dan verder afhandelen met LMC of wie dan ook.
3600 km is niet normaal, je mag er inderdaad van uitgaan dat de stof langer meegaat.
Dat de garantie verlopen is zal in dit geval niet zoveel uitmaken.
Hier treedt het conformiteitsbeginsel in werking:
Is de stof conform van wat ik mag verwachten bij normaal gebruik?
In dit geval vind ik dat het duidelijk is dat het veel te snel slijt.
Men probeert vaak van alles en nog wat aan het conformiteitsbeginsel op te hangen, zoals een auto die stuk gaat na aankoop e.d.
Dat is echter vaak niet zo eenvoudig, veel valt onder onderhoud of zaken waar de koper rekening mee moest houden.
Jouw geval vind ik best wel extreem, omdat de camper amper gebruikt is.
Zorg dat je op internet linkjes vindt van gelijkaardige problemen met deze LMC stof, dat kan je rechtsbijstand gebruiken als ondersteunend bewijs.
Als je daar niks van hebt, dan kan de tegenpartij beweren dat je de stoelen misschien wel schoonmaakt met een ontvetter als remmenreiniger, ik noem maar wat.
De stoelen zullen straks erger worden, de stukjes die nu gebarsten zijn zullen straks loslaten en dan is het helemaal geen gezicht meer.
Dus op naar de verkoper en als hij niet wil meewerken dan zul je actie moeten ondernemen.
Voor hem is het ook vervelend, maar hij is de persoon die het moet gaan regelen.
Met LMC heb je niks te maken, met Aguti niet, met de leerleverancier niet, met importeur van het leer niet, en met de boer waar de koeien vandaan komen niet.
Om dit soort kastje naar de muur onzin te vermijden is het zo geregeld dat de verkoper aansprakelijk gesteld moet worden.
Hij mag het dan verder afhandelen met LMC of wie dan ook.
3600 km is niet normaal, je mag er inderdaad van uitgaan dat de stof langer meegaat.
Dat de garantie verlopen is zal in dit geval niet zoveel uitmaken.
Hier treedt het conformiteitsbeginsel in werking:
Is de stof conform van wat ik mag verwachten bij normaal gebruik?
In dit geval vind ik dat het duidelijk is dat het veel te snel slijt.
Men probeert vaak van alles en nog wat aan het conformiteitsbeginsel op te hangen, zoals een auto die stuk gaat na aankoop e.d.
Dat is echter vaak niet zo eenvoudig, veel valt onder onderhoud of zaken waar de koper rekening mee moest houden.
Jouw geval vind ik best wel extreem, omdat de camper amper gebruikt is.
Zorg dat je op internet linkjes vindt van gelijkaardige problemen met deze LMC stof, dat kan je rechtsbijstand gebruiken als ondersteunend bewijs.
Als je daar niks van hebt, dan kan de tegenpartij beweren dat je de stoelen misschien wel schoonmaakt met een ontvetter als remmenreiniger, ik noem maar wat.
De stoelen zullen straks erger worden, de stukjes die nu gebarsten zijn zullen straks loslaten en dan is het helemaal geen gezicht meer.
Dus op naar de verkoper en als hij niet wil meewerken dan zul je actie moeten ondernemen.
Voor hem is het ook vervelend, maar hij is de persoon die het moet gaan regelen.
- Marco Polo
- Berichten: 27449
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Kwaliteit stoelbekleding
Feitelijk zegt een kilometerstand in dit geval nauwelijks iets.
Meer de gebruiksduur.
Door inwerking van de zon verdwijnen weekmakers uit de goedkopere bekledingssoorten.
De zaak waar wij de bekleding lieten vervangen had het over een slechts een paar jaar ( 4 a 5?) dat het goedkopere spul mee zou gaan.
En 1,5 jaar is wat dat betreft nog steeds erg kort natuurlijk.
Verkoper is natuurlijk aanspreekpunt binnen de Nederlandse wetgeving.
Meer de gebruiksduur.
Door inwerking van de zon verdwijnen weekmakers uit de goedkopere bekledingssoorten.
De zaak waar wij de bekleding lieten vervangen had het over een slechts een paar jaar ( 4 a 5?) dat het goedkopere spul mee zou gaan.
En 1,5 jaar is wat dat betreft nog steeds erg kort natuurlijk.
Verkoper is natuurlijk aanspreekpunt binnen de Nederlandse wetgeving.
Re: Kwaliteit stoelbekleding
Gewoon ,met leder laten bekleden,en mss is het zitgedeelte,al voldoende..?? Je kan wel ruzie gaan maken,om hooguit straks ,mss een minimum bedrag te kunnen krijgen,….het was een gebruikte Camper,en de betalende partij bepaald,waar, en wat voor materiaal er daarna op komt, en mss over enkele jaren,weer hetzelfde
Hans
Re: Kwaliteit stoelbekleding
Sorry Hans maar dat is precies waar de verkopers op rekenen door sturen van kastje naar de muur en terug na verloop van tijd geven ze het vast wel op gewoon schriftelijk melden dat je dit probleem heb bij de verkoper en dat je hem 30 dagen de tijd geeft om met een voor beide aanvaardbare oplossing te komen zo niet dat je hem dan in rechten zal betrekken aangetekend opsturen.
Gr Aad
Gr Aad
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Kwaliteit stoelbekleding
Natuurlijk wel, hij heeft er met 3600 km nauwelijks op gezeten, en toch zijn die stoelen versleten.Feitelijk zegt een kilometerstand in dit geval nauwelijks iets.
Meer de gebruiksduur.
De gebruiksduur is dus direct gekoppeld aan het aantal kilometers.
- Peter LMC
- Berichten: 10157
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Kwaliteit stoelbekleding
Er is die 3600 km wel degelijk op gezeten.
Rijdt anders wel een beetje moeilijk zonder op de stoel te zitten.
Maar er kan ook nog best maanden op gezeten zijn zonder dat de camper reed.
Rijdt anders wel een beetje moeilijk zonder op de stoel te zitten.
Maar er kan ook nog best maanden op gezeten zijn zonder dat de camper reed.
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Kwaliteit stoelbekleding
De hele winter ja met ruitenwissers aan de binnenkant brrrm brrrrm brrrm
Maar serieus is het echt leer.
Ben.
Maar serieus is het echt leer.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Kwaliteit stoelbekleding
Nee natuurlijk niet. Ik had een oom die stond op de markt met koper en tin toen iemand hem vroeg is dit echt tin meneer was zijn antwoord dit is echte tinnef die stoel is van echte kunstleer
Gr Aad
Gr Aad
- Marco Polo
- Berichten: 27449
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Kwaliteit stoelbekleding
Dat zeg ik
Kunstleer
PVC achtig
Weekmaker
Maakt niet uit dat je er maar 3600km op gezeten hebt.
Daar heeft het niet van te lijden.
Wel van degradatie door tijd en inwerking van zon en temperatuur
En in dit geval veel te snel
Kunstleer
PVC achtig
Weekmaker
Maakt niet uit dat je er maar 3600km op gezeten hebt.
Daar heeft het niet van te lijden.
Wel van degradatie door tijd en inwerking van zon en temperatuur
En in dit geval veel te snel
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Kwaliteit stoelbekleding
Met de zon heeft het niks te maken, daarom gaat het ook stuk op het zitgedeelte, en niet overal.
Dit "leer" is eigenlijk stof, een soort vilt, waar een lederlook coating opgespoten is.
Deze coating barst steeds een stukje meer door druk erop.
Dus waar men zit ontstaan de eerste barstjes, en na een tijdje laten deze stukjes los, en wordt het nog lelijker.
Het eerste zijn de voorstoelen aan de beurt, daarna de zitgedeeltes achter en daarna deplekken waar men op leunt, bijvoorbeeld de bovenkant van de rugleuning als je die gebruikt als steuntje.
Ik heb het vaker gezien, en LMC is niet de enige met dit probleem.
Dit "leer" is eigenlijk stof, een soort vilt, waar een lederlook coating opgespoten is.
Deze coating barst steeds een stukje meer door druk erop.
Dus waar men zit ontstaan de eerste barstjes, en na een tijdje laten deze stukjes los, en wordt het nog lelijker.
Het eerste zijn de voorstoelen aan de beurt, daarna de zitgedeeltes achter en daarna deplekken waar men op leunt, bijvoorbeeld de bovenkant van de rugleuning als je die gebruikt als steuntje.
Ik heb het vaker gezien, en LMC is niet de enige met dit probleem.
Re: Kwaliteit stoelbekleding
Mss is dit de oplossing,i.p.v, stoer te gaan doen ,op je achterpoten gaan staan,of maanden ergernis,en een grote kans op geen resultaat. https://automathoogeveen.nl/campershop/ ... stoelhoes/
Hans