Tips voor een zomerse trip naar Noorwegen

revers88
Berichten: 67
Lid geworden op: di 13 jul 2021, 9:37

Tips voor een zomerse trip naar Noorwegen



Bericht door revers88 »

Beste forumleden,

Wij willen halverwege juli en augustus voor 5 weken richting Noorwegen gaan rijden met onze camper (Camper is <6 en onder de 3500). Nu hebben wij al verschillende boeken etc. gelezen, maar ik ben van mening dat de beste informatie en tips komen van mede camperaars.

Nu zijn wij nog op zoek naar vooral info over:
- Welke route/gedeelte van Noorwegen in 5 weken?
- Welke veerboot en waar?
- Welke tolbadge of methode is aan te raden?
- en natuurlijk alle andere tips!

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. Ik heb uiteraard al het een en ander gelezen op het form, maar nog geen duidelijk antwoord op deze vragen. Mochten deze al wel ergens staan ben ik benieuwd naar welk topic?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tips voor een zomerse trip naar Noorwegen



Bericht door Aloys »

Vijf weken, een mooie tijd. De eerste keer Noorwegen?
Onze tweede keer, 15 jaar geleden, hadden we 4 weken. We gingen via Denemarken en Zweden, dan Noorwegen in.
Ons reisverslag: https://www.femma.nl/home/reizen/2007/z ... index.html

Meerdere reisverslagen Noorwegen, van 4 tot 6 weken, op https://www.aloys.nl/reizen

We boeken liever niet vooruit; stel dat je te laat komt, op-tijd-stress, ik heb er een hekel aan. Een terugreis, bijvoorbeeld van zuid-Noorwegen naar Denemarken, boeken we liefst een paar dagen van te voren, online. Dat lukte altijd, maar zou het niet lukken dan rijden we gewoon terug door Zweden en nemen de bruggen.

Vanaf half augustus gaan de Scandinaviërs weer aan het werk, naar school enz. Dan wordt het opeens heerlijk rustig! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
revers88
Berichten: 67
Lid geworden op: di 13 jul 2021, 9:37

Re: Tips voor een zomerse trip naar Noorwegen



Bericht door revers88 »

Bedankt alvast! Ik ga het vanavond op mijn gemak bekijken.
Het is voor ons de eerste keer Noorwegen inderdaad(zijn nog geen ervaren camerpaars, dus vandaar dat alle tips welkom zijn), dus super veel zin in. Omdat wij gebonden zitten aan de zomervakantie vinden wij het spannend om geen oversteek vast te leggen, omdat het dan meestal overal vrij druk is. Maar dit is dus niet nodig?
Pirke123
Berichten: 203
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 0:01

Re: Tips voor een zomerse trip naar Noorwegen



Bericht door Pirke123 »

Als je via Zweden over land rijdt heb je geen oversteek nodig :)

Wij gaan komende zomer 6 weken. Eerst een weekje Denemarken, paar dagen Zweden, en de rest Noorwegen. Heen via land, terug met de ferry van Kristiansand naar Groningen, deze hebben we wel geboekt omdat we 3 dagen later weer aan het werk moeten. De rest zien we wel. Wij zijn bijna 9 meter en 5,5 ton.

Het zuiden en westen van Noorwegen is het mooiste, persoonlijke mening.

We hebben een brobizz besteld die een dezer dagen op de mat valt.
Bürstner Argos 747-2 G luisterend naar de naam "Betsie"
revers88
Berichten: 67
Lid geworden op: di 13 jul 2021, 9:37

Re: Tips voor een zomerse trip naar Noorwegen



Bericht door revers88 »

Zo zie je maar weer dat ik nog wat informatie mis. Ik was in de veronderstelling dat met de boot altijd de beste optie zou zijn, maar rijden kan dus ook prima?

Een brobizz is dan dus ook een handig instrument om te gebruiken, ga ik eens naar kijken!

Hoe zit het in Noorwegen met bijvoorbeeld stroom? Wij zijn opzich wel van het wild camperen, maar zullen in deze 5 weken ook wel regelmatig wat apparaten moeten bij laden..

Zijn er verder nog echt dingen om rekening mee te houden of dingen die je echt niet mag missen?

Bedankt voor jullie reacties !
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Tips voor een zomerse trip naar Noorwegen



Bericht door seth_space »

Als je teruggaat over de bruggen dan kan ik je toch van harte een heel leuk alternatief voor de storebaelt bieden.
De veer verbinding tars-spodsbjerg.
https://www.visitdenmark.nl/denemarken/ ... -gdk612243
45 min en voor Max 8m ca 50 euro.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
revers88
Berichten: 67
Lid geworden op: di 13 jul 2021, 9:37

Re: Tips voor een zomerse trip naar Noorwegen



Bericht door revers88 »

Dat is ook een goede tip. Wij zitten te overwegen om heen en terug via de bruggen te gaan. Is dat ook een goede optie? Wij reizen namelijk in het hoogseizoen en het is daarom lastig een overtocht te boeken en is ook zeer prijzig op de beperkte dagen die er nog zijn.

Verder zouden wij het liefste heel Noorwegen doen van zuid t/m noord, maar lees hier vooral veel verhalen over camperaars die voornamelijk in het zuiden blijven. Heeft dit simpelweg met tijd te maken of zijn daar andere redenen voor?
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Tips voor een zomerse trip naar Noorwegen



Bericht door Pienmajer »

Met brobizz krijg je flinke korting op de brug.
In het zuiden blijven: Grote afstanden en in het Noorden rij je doorgaans niet sneller dan 50-60 km
per uur gemiddeld.
revers88
Berichten: 67
Lid geworden op: di 13 jul 2021, 9:37

Re: Tips voor een zomerse trip naar Noorwegen



Bericht door revers88 »

En is die brobizz ook zinvol wanneer je onder de 3500 weegt en voorlopigeenmalig naar Noorwegen gaat? En waar kun je deze dan het beste aanschaffen? Ik lees namelijk dat je dan ook een soort van abonnement ofzo moet afsluiten..
borgerik
Berichten: 55
Lid geworden op: za 23 apr 2022, 13:53

Re: Tips voor een zomerse trip naar Noorwegen



Bericht door borgerik »

Voor informatie over Brobizz: Kijk een sop volgende site:
https://www.zwederlander.nl/2022/02/ove ... n-brobizz/
revers88
Berichten: 67
Lid geworden op: di 13 jul 2021, 9:37

Re: Tips voor een zomerse trip naar Noorwegen



Bericht door revers88 »

Dat artikel had ik al gelezen. Dit gaat vooral om aanbieders in Zweden. Maar voor mij is het nog onduidelijk wat je moet afsluiten om naar Noorwegen te gaan. Verder lastig om te achterhalen welke voordelen het heeft, zo zie ik een single of return.. Geldt dat dan voor de bruggen? Ik ben daarom vooral benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben..
ed-oorklep
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 15 jun 2022, 8:38

Re: Tips voor een zomerse trip naar Noorwegen



Bericht door ed-oorklep »

Maakt niet zoveel uit, heb maandag ook een brobizz besteld via de site van de brug.
Als je daar je kenteken invult dan is die ook gewoon in Noorwegen te gebruiken.

Het enige waar je dan extra nog een abonnement voor nodig hebt is voor korting op de veerboten, de autopassferje.
Dat stukje moet ik nog regelen als 't brobizz apparaatje er is.
Peter+Annie
Berichten: 1346
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Tips voor een zomerse trip naar Noorwegen



Bericht door Peter+Annie »

Dat is geen abonnement,je moet een bedrag van NOK 3000 ( € 300,00) storten op hun rekening,bij iedere bootpassage word je kenteken gefotografeerd en word het bedrag van de overtocht,minus de korting van dit deposito wat je gestort hebt,afgeschreven van die NOK 3000.

Je moet i.d.d wel het 16 cijferige nummer van die BroBizz opgeven als je die "faerjekort" aanvraagt bij :www.autopassferje.no
OP deze site staan alle inlichtingen die je moet weten ,gewoon te vertalen in het Nederlands ( met Google chrome)
Peter+Annie
Berichten: 1346
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Tips voor een zomerse trip naar Noorwegen



Bericht door Peter+Annie »

revers88 schreef:
wo 01 jun 2022, 21:13


Hoe zit het in Noorwegen met bijvoorbeeld stroom? Wij zijn opzich wel van het wild camperen, maar zullen in deze 5 weken ook wel regelmatig wat apparaten moeten bij laden..

Werkelijk in alle uithoeken van Noorwegen is stroom,dus ook op alle campings ,meestal een Schuko stekker maar ook regelmatig een CE stekker
Overigens heb ik in Noorwegen ook overal netwerk gehad op mijn GSM.

Nog een tip : neem niet teveel cash geld mee ;werkelijk alles word daar met de bankcard betaald ,van een enkel kopje koffie bij de pomp tot een copieuze maaltijd in een exclusief restaurant. :mrgreen:
Plaats reactie