VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Frank van Dee
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 apr 2022, 21:02

VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door Frank van Dee »

Ook hier is het avontuur begonnen! Jarenlang van alles verbouwd, nu tijd en zin om aan de slag te gaan met deze fijne VW Crafter uit 2017.
De verhalen op dit forum hebben al enorm geholpen. Waarom dan niet ons eigen verhaal hier plaatsen zodat anderen daar wellicht wat aan hebben? Daarnaast natuurlijk geïnteresseerd in jullie tips en wijze raad.

Waar staan we nu? We zijn druk met het schoonmaken van de bus. Volgens mij hebben we geen klagen; weinig roest en verrassingen. Mijn beeld van deze klus (nu) is dat er een enorme samenhang van dingen is. Alle keuzes lijken met elkaar samen te hangen. Dus: eerst maar een goed plan maken.
De indeling hebben we in beeld: bed achterin in de lengte (ik ben 190), rechterzijde keuken, linkerzijde bankje in lengte richting en toiletruimte achter bestuurdersstoel. De plaatsen van de ramen hebben we bedacht, inclusief de veelgebruikte Maxxfan en dakraam achter. Op elektrisch vlak wil ik graag een zonnepaneel (eerste berekening kom ik uit op 300W) en accu voor regulier gebruik. Koffie en evt elektrische verwarming alleen aan de paal. Qua water is de eerste gedachte om schoonwatertank boven de wielkap te plaatsen (voorgevormd) en de vuilwatertank onder de camper. Water elektrisch verwarmen is geen reële optie, daar kan de gasfles bij helpen. Overigens zullen we niet heel vaak en lang off the grid gaan. Maar wel handig om daar een beetje op voorbereid te zijn mochten we later besmet raken met dat virus.

De overwegingen die ik nu heb:
1. Liefst maak ik eerst de ramen en zorg dan dat de bus helemaal schoon is. Daarna pas de armaflex. Herkenbaar?
2. Huizen hebben nagenoeg altijd een zwevende vloer. Waarom zou ik niet de bodem bedekken met armaflex 19mm en daar de bodemplaat op vastschroeven zoals deze ook in de bus vast zat? Echt zwevend is dat natuurlijk niet, maar meer dan met bodemlatten. Ik heb de bodemplaat verwijderd, nauwelijks roest rondom deze schroefgaten. Is dat minder goed dan balkjes vastlijmen op de bodem? Ik zag ook een post hierover op facebook met dezelfde vraag. Iemand hier ervaring mee?

Voorlopig even voldoende denk ik. Leuke puzzel die me nu al geen enkele dag meer los laat!
Frank.
20220517_144707.jpg
20220517_144707.jpg (92.33 KiB) 2067 keer bekeken
20220521_134317.jpg
20220521_134317.jpg (53.46 KiB) 2067 keer bekeken
20220522_212145.jpg
20220522_212145.jpg (66.46 KiB) 2067 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Frank van Dee op zo 29 mei 2022, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar camper



Bericht door pele »

Frank

Ik heb de vloerisolatie in de loop der tijden al op verschillende manieren gedaan: andere inzichten, ander isolatiemateriaal.
Beproefd is latten op de bodem verlijmen met polymeer. Goed ontvetten! Zeker niet schroeven aan de bodem. Of zoals op één van de foto's te zien: op strategische plaatsen houten blokjes met een dikte van het isolatiemateriaal. Dat isolatiemateriaal kan zijn : xtreme geëxpandeerd polyethyleen, Armaflex (= merknaam). Bij mijn laatste bus (Ducato L3) heb ik de lagere delen in de bodemplaat opgevuld met 6 mm isolatiemateriaal. Daarover 3 cm harde isolatieplaat die men in de bouw gebruikt (PIR, PUR, EPS of XPS.). Daarop, zwevend, een 9 mm dikke hoogwaardige watervastverlijmd multiplexplaat. Alleen aan de deuurrrand (schuifdeur en achterportier) een doorlopende lat van 3 cm hardhout. Ook een lat om de naden van twee plaatdelen netjes aan mekaar te maken. In de isoltie kan je uitsparingen wegfrezen om sanitaire of elektrische leidingen (in buis) weg te werken.

Styrodur Isolatiewaarde : 0,9 m²(K/W)
Materiaal: XPS-schuim 30 mm

Mijn vloer, losliggend op de isolatieplaten, veert niets. De isolatie van zo'n bouwplaten is beter dan die van armaflex, goedkoop en drukvast.
Bijlagen
0BB5A52F-F75E-4F44-B03E-B3CD4AF601F3_1_105_c.jpeg
opvulling van de lagere delen van de geprofileerde bodemplaat
0BB5A52F-F75E-4F44-B03E-B3CD4AF601F3_1_105_c.jpeg (79.83 KiB) 2045 keer bekeken
FE01A3A6-1A2D-475C-BAD9-5F5DA4F426CF_1_105_c.jpeg
hier een verwarmingsbuis in de isolatie, uitgefreesd
FE01A3A6-1A2D-475C-BAD9-5F5DA4F426CF_1_105_c.jpeg (63.63 KiB) 2045 keer bekeken
AEBC0969-1165-41BA-8CE3-F11CD65FBBE5_1_105_c.jpg
blokjes ter ondersteuning, verlijmd op de bodem, massief hardhouten lat aan de schuifdeur. Dit in een vroegere bus, isolatie met X treme. Vloerplaat rust op de blokjes.
AEBC0969-1165-41BA-8CE3-F11CD65FBBE5_1_105_c.jpg (69.45 KiB) 2045 keer bekeken
Frank van Dee
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 apr 2022, 21:02

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar camper



Bericht door Frank van Dee »

Dank, goede tip! Ik moet tegelijkertijd proberen hoogte te winnen, dus ik kan de vloer niet te dik maken. Maar ik snap je punt.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door pele »

Als dat de originele vloerplaat is, heeft die een dikte van 9-10 mm, berken-betonplex. Erg sterk en zeker te herbruiken en leg je die op een 20 mm dikke isolatie. De naden van de twee helften moet je goed ondersteunen om daar een onbeweeglijke aansluiting te hebben. Ik begrijp dat je de hoogte maximaal wil houden, maar die 20 mm vloerisolatie is toch ook wel het minimum.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door Aloys »

Ik gebruik al ruim 20 jaar, bij twee zelfbouwcampers, 10mm Xtreme op de vloer en daar de 9 of 10mm vloerplaat op. Geen latten, geen lijm, geen schroeven. Ook geen koude voeten, wanneer het harder vriest dan -10... :D

Wél met de bus op wintersport, of reizen boven de poolcirkel in maart/april.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Frank van Dee
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 apr 2022, 21:02

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door Frank van Dee »

Dank! We hebben besloten jullie goed raad op te volgen, er komt Xtreme onder de vloerplaat. Inmiddels hebben we weer wat stappen gemaakt. Keuzes gemaakt en spullen ingekocht. We vallen hier over de dozen; Armaflex, klapramen, dakramen, toilet, koelkast en oven. Het het lijkt een complete volksverhuizing. Het blijft fijn om het materiaal waarmee je aan de slag gaat in huis te hebben. Zo dachten we dat een toilet met cassette een heel goed idee was. Wat blijkt? De cassette zit zo laag dat je een gat zou moeten maken in de plastic strip aan de zijkant van de bus. De wand is daar ook gebogen, dus vergeet het maar. Of ik had de toilet 30 cm moeten verhogen. Dan hoef je bijna niet meer te gaan zitten :wink: Zo werd het een portapotti. Zoals velen voor ons natuurlijk.

Vloer schoongemaakt en bijgewerkt. Ook de drempel bij de achterdeuren eruit gehaald. Dat is (net als ik vaak lees over de schuifdeurrails) een plaats waar de lak beschadigt en roest het plaatmateriaal aantast. Bijgewerkt en ook wat rubber eronder om verdere beschadiging te minimaliseren.

Eerste dakraam zit erin! Ik heb er veel over gelezen; het gat, de steunlatjes, de kit e.d. Wat ik minder vaak kon vinden waarom problemen als: hoe breng je die maten over op je dak, hoe ga je om met de ribbels op het dak en hoe houd je rekening met je uiteindelijke plafond? Dus hier de manier waarop wij dat hebben gedaan.

Het dakraam heeft een prachtige papieren mal voor alle gaten. Ideaal voor een plat caravan dak, maar bij de meeste bestelbussen heb je daar niets aan. De daken hebben namelijk ribbels. We hebben de mal aan de binnenkant geplakt en de gaten doorgeboord met een kleine boor. Ook heb ik 2 mm gaten geboord aan de binnenzijde van de 4 zijden die je moet uitzagen. Als je gaat zagen met een decoupeerzaag dan is het normaal gesproken logisch om een gat van ruim 1 cm op de hoeken te maken zodat je decoupeerzaag er doorheen kan. Het is alleen niet erg nauwkeurig om op basis daarvan de 4 zijden over te nemen op je dak. Tenzij je dat op de mm nauwkeurig kan natuurlijk. Ik sluit het niet uit :bow:
Vervolgens was het eenvoudig om bovenop het dak dezelfde lijnen te tekenen (uiteraard op tape) en uit te zagen. Eerst even een plank met deken eronder op het dak om op te zitten. Zeker de achterkant is niet gemaakt om op te zitten voel ik. Op deze manier geprobeerd het gewicht goed te verdelen.

Tussen de ribbels op het dak heb ik Trespa stroken gebruikt van 1cm dik, exact de hoogte van de ribbel. Het kost wat tijd om de Trespa goed te zagen, maar ik troost me met de gedachte dat dit voorlopig wel dicht zit. Laat ik hopen dat ik daar niet op terug hoef te komen! :-B
Nog even checken of alles past en vervolgens goed afdichten met kit. Dan de binnenkant. Liefst zou ik het binnenpaneel gelijk laten lopen met het toekomstige plafond, maar dat gaat niet. De steunbalken in de Crafter zijn dikker dan de maximaal dikte die ik met het binnenraam kan overbruggen. Dus balkjes van 3cm gebruikt om het binnenraam zover als mogelijk naar binnen te laten komen. Iets in mij zegt dat ik nog last ga krijgen van de steunbalkjes die een klein beetje buiten de rand van het binnenraam uitsteken bij het plaatsen van het plafond. Oke, lossen we later op.

Nu dit nog een paar keer herhalen, met de Maxxfan en de ramen aan de zijkant. Dan isoleren en de vloerplaten terug plaatsen. Hoeveel zou ik van de rand af moeten halen omdat ik aan beide zijden Armaflex tegen de wand plak?
We hebben ook een hordeur in de schuifdeur gepland. Tegen die tijd moet ik ook eerst even kijken wat dat betekent voor de vloerplaat.

Tot zover. Ik zal ook nog even wat foto's toevoegen
Laatst gewijzigd door Frank van Dee op zo 05 jun 2022, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank van Dee
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 apr 2022, 21:02

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door Frank van Dee »

20220604_170106 - kopie.jpg
20220604_170106 - kopie.jpg (132.75 KiB) 1708 keer bekeken
20220604_164543.jpg
20220604_164543.jpg (89.18 KiB) 1708 keer bekeken
20220604_175032.jpg
20220604_175032.jpg (86.38 KiB) 1708 keer bekeken
Frank van Dee
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 apr 2022, 21:02

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door Frank van Dee »

20220604_193645.jpg
20220604_193645.jpg (102.32 KiB) 1708 keer bekeken
Frank van Dee
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 apr 2022, 21:02

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door Frank van Dee »

2 dakramen geplaatst en 2 ramen aan de zijkant. Dat liep lekker, 1tje nog. Net op het moment dat ik wilde zeggen dat het steeds vlotter ging met het uitzagen van de ramen realiseerde ik me dat ik een enorme blunder had gemaakt. De ronding vergeten :oops:
Vloeken op mezelf. Ik houd het erop dat 30 graden te warm is om in de volle zon te werken. Maar daarmee was het niet opgelost. Een groter raam dan? Dat leek sowieso goed, maar hoe kom ik dan uit met de steunwand en het binnenwerk van het raam?

Eindeloos gemeten, binnen en buiten. Gelukkig zit het (grotere) raam en nu prima in. Los van de kleine deuk in mijn zelfvertrouwen geen enkel bijeffect! Het zijn overigens Horrex ramen geworden met een lichte kromming. Werkt prima en ziet er goed uit. Enige dat ik er op aan kan merken is dat je dus eigenlijk de kromming aan de binnenkant, waar de latjes zitten, ook zou moeten maken. Nu trek je het meeste recht met een rechte lat.

Om het werk aan de buitenkant af te ronden moet de aansluiting voor het water en elektriciteit er nog in. Maar ook de bevestiging van de zonnepanelen en de luifel. Die laatste is nog wel een puzzel. Even uitzoeken hoe deze op de railgaten van het dak bevestigd kan worden.

De vuilwatertank had ik in eerste instantie onder de bus bedacht. Kan nog altijd, maar hoe handig is dat als je vaak op een camping zult staan en de hele bus naar een afvoerputje moet rijden? Wij hebben 20 jaar in een caravan vakantie gevierd, daar staat de vuilwatertank onder de vloerdoorvoer. Is dat niet handiger? Je hoeft dan alleen maar de tank naar de put te brengen/rijden.
Bijlagen
crafter raam.jpg
Oeps....
crafter raam.jpg (25.48 KiB) 1089 keer bekeken
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door evdoetelaar+larana »

Frank van Dee schreef:
zo 03 jul 2022, 0:41
De vuilwatertank had ik in eerste instantie onder de bus bedacht. Kan nog altijd, maar hoe handig is dat als je vaak op een camping zult staan en de hele bus naar een afvoerputje moet rijden? Wij hebben 20 jaar in een caravan vakantie gevierd, daar staat de vuilwatertank onder de vloerdoorvoer. Is dat niet handiger? Je hoeft dan alleen maar de tank naar de put te brengen/rijden.
Je kan het ook allebei doen. De losse grijswatertank zet je dan onder de afvoer van de vaste grijswatertank.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
+Onderweg+

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door +Onderweg+ »

Complimenten, dat ziet er al goed uit. En wat een pracht van een bus!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door gjvonk »

Je schrijft: "Maar ook de bevestiging van de zonnepanelen en de luifel. Die laatste is nog wel een puzzel. Even uitzoeken hoe deze op de railgaten van het dak bevestigd kan worden."

Daar bestaan per luifelmerk- en type adapters voor die je apart met (of voor) je gewenste luifel kunt kopen. Die adapters zijn voor nagenoeg ieder busmerk en type te koop. Qua vorm en bevestiging zijn ze specifiek afgestemd op het merk, het model en het bouwjaar van de bus. Google is je vriend: "luifel adapter" is de officiële naam.

De "luifelverkopers" verkopen dit spul ook. Niet goedkoop helaas en je hebt er afhankelijk van de luifel lengte 2 of 3 (en bij hele lange luifels >4 meter ik geloof zelfs 4) exemplaren nodig.


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door walda »

Lekker bezig!!
Je kan ook besluiten geen vaste luifel te plaatsen maar alleen een pees/keder profiel. Die kan je gewoon plakken en scheelt weer veel gewicht. Tijdens onze zojuist gemaakte trip van vier weken door Noorwegen de luifel niet gebruikt, maak dat is persoonlijk.
kederprofiel 1.jpg
kederprofiel 1.jpg (44.71 KiB) 940 keer bekeken
kederprofiel klaar.jpg
kederprofiel klaar.jpg (82.06 KiB) 940 keer bekeken
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door MarceldeHoog »

Vuil water tank ligt erg aan hoe je met de camper weg gaat. Wij hebben een 93 liter tank onder de bus en staan nergens meer dan 2-3 nachten. Bij ieder vertrek even de camper verzorgen: vuil water lossen, schoon water vullen, toilet legen en vullen met spoelwater.

Sowieso is bij een volle vuil water tank, de schoon water tank ook leeg (bij ons vrijwel gelijke inhoud) dus naar het service punt moet je toch.

Qua luifel idem: als je veel verplaatst, heb je de luifel vaak niet eens nodig. Wij hebben onze luifel, net als Walter, met een pees. Vele malen goedkoper, niet permanent zo’n duidelijke “ik ben een camper” cassette aan je dak, en we hebben hem in nog geen 25% van de dagen gebruikt. Sowieso op veel camperplaatsen niet eens toegestaan, op campings natuurlijk wel.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie