VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door gjvonk »

Of je luifel toegestaan is of niet, hangt vooral af van hoe je hem gebruikt: uitzetten en 's nachts / ook als je er niet bent, willen laten staan als verkapte voortent= campinggedrag en past alleen op campings. Uitdraaien en er daadwerkelijk met je stoeltje onder zitten mag en kan nagenoeg overal: aan dagrecreatie worden naar mijn ervaring en idee niet vaak expliciete voorschriften opgelegd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Frank van Dee
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 apr 2022, 21:02

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door Frank van Dee »

Dank voor jullie opmerkingen en tips! Qua vuilwatertank - ga ik over nadenken. Natuurlijk, slim - kan ook beiden (onder de camper en los).
DIe pees ipv luifel is ook een welkome tip. Ik ken het systeem van de caravan. Daarnaast heb ik gelezen dat het een hele opgave is om deze (zeker >3 m) goed te bevestigen. Ziet er om eerlijk te zijn ook heel wat beter uit. Al is dat niet natuurlijk niet doorlaggevend.
Frank.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door gjvonk »

Een cassette luifel plaatsen is als ik het zo her en der lees, inderdaad een tijdrovende en best pittige klus die je zeker niet alleen kan doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door fostar82 »

Yep, cassetteluifel kan lastig zijn. Ligt aan het merk, voor de ducato heb je meerder steunen, en de dakhoogte en lengte van de luifel. Voor onze h3l4 transit waren er geen standaard oplossingen en moesten we zelf blokken maken om de bolling van de bus te compenseren.

Als je een cassetteluifel overweegt zou ik die olaatsen voor je aan wand of plafond afwerking doet.
Frank van Dee
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 apr 2022, 21:02

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door Frank van Dee »

De vloer zit erin! We hebben 10mm Xtreme onder de oorspronkelijke vloerplaat gelegd. Geen houtjes of raster, werkt prima (tot zover :wink: )!
Handig dat je die vloerplaat als mal kunt gebruiken. Wel even tijd kwijt met het uitzagen van de opvulstukken voor de 16 gaten die er in zaten.

Om nu te zorgen dat we kunnen beginnen met isoleren moeten eerst alles op het dak worden gemonteerd. De dakramen zaten er al in maar de luifel en zonnepanelen moeten er nog op. Inderdaad, uiteindelijk toch gekozen voor een luifel. 4 meter Thule Omnistore 6300. Dat ding gaan kopen en achter in de auto leggen is op zich al een beleving. De handleiding is overigens prima. Nauwkeurig volgen leidt tot het goede resultaat. Het viel me nog niet mee om de benodigde blindmoertang te vinden. Van gereedschapswinkel kreeg ik een popnageltang mee bleek later. Dat werkt niet. Tang gevonden, moeren zitten er in. Overigens heb ik voor alle zekerheid de beugels nog met een flinke bout vastgezet. Opvallend dat ze niet adviseren om de moerverbinding af te dichten met kit. Ook maar gedaan. Ben ik zo van de zekerheid? Dat valt best mee, maar een luifel van een kilo of 30 verliezen op de snelweg, nee, daar zie ik niet naar uit.

De voorbereiding is prima te doen in je eentje. Het tillen van de luifel moet echt met 2 personen. Alles past perfect, enig is dat de afdekdop aan de voorkant de bus raakt. Die moet ik dus iets inkorten.

Alle benodigde elektrische spullen heb ik bij Faraday besteld, prima geholpen, ook met een duidelijke tekening hoe ik mijn gewenste situatie moet aansluiten. De 2 zonnepanelen met kit en popnagels op het dak gemonteerd. Voor mij belangrijk dat de zonnepanelen niet uitsteken en natuurlijk dat het wattage klopt. Met de bijgeleverde beugels kun je altijd de ribbels op het dak van de bus omzeilen. Ook niet iets dat je eenvoudig alleen doet boven op de bus: kitten van beugels, op het dak - exact op de popnagelgaatjes. Dakdoorvoer gemaakt met de kortste route naar de accu. Op een gegeven moment wordt het boren van gaten in je bus echt de normaalste zaak van de wereld...

Binnen inmiddels bijna alles geïsoleerd. Dat is echt categorie 7x meer tijd dan je van tevoren denkt nodig te hebben! De indeling hebben we nog een keer op de vloer uitgetekend. Geen douche, geen toilet, maar een portapotti in een lade. Beproefd concept hier en sluit aan bij onze wensen. Schema gemaakt voor de bedrading en deze aangelegd. PVC-buizen gebruiken heeft hier mi geen zin; ik moet dan veel te veel openboren en waarschijnlijk kan ik er toch nooit meer echt bij. Tegelijkertijd is het wel noodzaak om de bedrading te beschermen tegen scherpe metalen randen. Bovendien niet fijn om dat allemaal te horen rammelen terwijl je rijdt (denk ik...). Ik heb de kleinste maat verwarmingsbuizenisolatie (25 punten voor dit woord :clap: ) gebruikt. Dat werkt prima.

Nu de bedrading netjes wegwerken en de spanten bekleden met 3mm Armaflex. Plan is om daar triplex tegenaan te schroeven en daartegen de plafond planken te lijmen. Populieren triplex in delen van ongeveer 10cm. Voor die tijd toch maar even m'n bedradingswerk doormeten!

Frank
Bijlagen
20220812_212000.jpg
20220812_212000.jpg (51.31 KiB) 1635 keer bekeken
20220731_143038.jpg
20220731_143038.jpg (71.17 KiB) 1635 keer bekeken
20220731_134934.jpg
20220731_134934.jpg (70.5 KiB) 1635 keer bekeken
Frank van Dee
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 apr 2022, 21:02

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door Frank van Dee »

Bijlagen in de juiste volgorde en positie toevoegen is nog niet mijn expertise zie ik. Maar goed, wie het weet mag het zeggen.
Bijlagen
20220816_174652.jpg
20220816_174652.jpg (80.36 KiB) 1635 keer bekeken
20220816_174443.jpg
20220816_174443.jpg (60.03 KiB) 1635 keer bekeken
20220813_145329.jpg
20220813_145329.jpg (78.59 KiB) 1635 keer bekeken
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door fostar82 »

Lekker bezig Frank, ziet er goed uit!
Je hebt 12V zonnepanelen gebruikt? Hoeveel wp heb je erop liggen?
Frank van Dee
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 apr 2022, 21:02

Re: VW Crafter 2017 - van bestelbus naar VanDee Van



Bericht door Frank van Dee »

Dank! En dat klopt, 150Wp per paneel. We hebben besloten om zware verbruikers alleen te gebruiken aan de paal. Warm water mbv gas en geen ingebouwde elektrische verwarming of boiler. Dat maakt dat de accu's, omvormer e.d. ook niet enorm groot hoeven te zijn.
Plaats reactie