Hoe gaan jullie om met de wegenbelasting tijdens de ombouw?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
ariejan
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 mei 2022, 15:42

Hoe gaan jullie om met de wegenbelasting tijdens de ombouw?



Bericht door ariejan »

Als ik een leuke bus kan vinden gaat die van grijs naar geel kenteken. Voor een beetje transporter is dat bijna 500 per kwartaal. Da’s fors zeker als je je bus amper gebruikt omdat je er aan klust.

Ik kan m niet op eigen terrein kwijt, dus niet te schorsen denk ik.

Optie 2 is gewoon de kosten slikken tot de omkeuring. Maar, kun je een eenvoudige ombouw doen met het hoognodige en daarna weer verder bouwen?

Hoe doen jullie dit?
tonic
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Hoe gaan jullie om met de wegenbelasting tijdens de ombouw?



Bericht door tonic »

Plaatsje zoeken - bus kopen - schorsen - lichte inbouw erin - keuren RDW - verder bouwen - uit de schorsing halen - op vakantie.
Als je niet kunt schorsen kan je alleen de volle mep houderschapsbelasting betalen. Als je het kwarttarief aanvraagt dan moet je camper altijd aan de fiscale eisen blijven voldoen. Dus half leeg halen ,door bouwen en rijden is verboden.
Dit soort zaken hoort gewoon bij de planning en kosten bij de ombouw.
ariejan
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 mei 2022, 15:42

Re: Hoe gaan jullie om met de wegenbelasting tijdens de ombouw?



Bericht door ariejan »

Inderdaad. Dat plekje vinden moet ik eerst maar ns werk van maken.
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Hoe gaan jullie om met de wegenbelasting tijdens de ombouw?



Bericht door neanderthaler »

ik heb gewoon in de wegen belasting betaald laten we zeggen 3 maanden voor de basis inbouw en keuring kun je ondertussen de bus gebruiken
koste me 100 euro per maand rectificatie 180 per maand :oops: afhankelijk gewicht bus natuurlijk in mijn geval 2250 kilo .

tel dat bij de kosten bouw kosten van de bus daarna plezier ervan soms is iets te zuinig niet handig een ruimte zoeken en huren kost net bijna zoveel ::)
ariejan
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 mei 2022, 15:42

Re: Hoe gaan jullie om met de wegenbelasting tijdens de ombouw?



Bericht door ariejan »

Ja, voor drie maanden is dat wel te overzien, maar ik heb geen idee hoe mij voortgang zal zijn. Nouja, maar ruim nemen denk ik.

Waar vinden jullie een klusplek? Ik kan het voor aan deur wel oplossen, maar wat zijn de alternatieven?
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3067
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hoe gaan jullie om met de wegenbelasting tijdens de ombouw?



Bericht door rijschoollucassen »

Voor de deur heeft natuurlijk de voorkeur. In de loop van een avond nog even een paar keer een lijmklem verzetten werkt veel fijner en sneller dan steeds op pad moeten. Persoonlijk zou ik een snelle inbouw doen voor de keuring en tijdens de definitieve inbouw het risico nemen, mits dat niet al te lang gaat duren.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
ariejan
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 mei 2022, 15:42

Re: Hoe gaan jullie om met de wegenbelasting tijdens de ombouw?



Bericht door ariejan »

@rijschoollucassen wat bedoel je met het risico nemen? Zolang ik aan alle eisen blijf voldoen is er niks aan de hand toch?
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Hoe gaan jullie om met de wegenbelasting tijdens de ombouw?



Bericht door Johan de Jongh »

Als particulier zijn de mrb van grijs en geel kenteken een forse kostenpost.
Probeer een goede planning te maken, in 3 mnd een camper bouwen lijkt me enthousiast, reken liever met 800 tot 1200 uur.
Wanneer je omkeurd maakt qua mrb niet veel uit, het kwarttarief aanvragen kan toch pas als je de definitieve indeling gemaakt hebt waar je foto's van mee moet sturen met de aanvraag.
Als je de bus niet op "eigen" terrein kwijt kunt is schorsen geen optie, staat hij geschorst op straat dan ben je bij controle de klos en ook niet verzekerd. Hiermee is het risico nemen een potentiele dure gok.
Over de rdw keuring met "lichte" ombouw is al meer dan genoeg geschreven.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3067
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hoe gaan jullie om met de wegenbelasting tijdens de ombouw?



Bericht door rijschoollucassen »

Ik bedoel het risico van aangehouden worden met de bus terwijl de camper inrichting niet volledig aanwezig is. Natuurlijk niet schorsen. Als je er verder niet mee rijdt..... Blijft natuurlijk een risico. Hebben zelf een Vito Marco Polo gehad en ook wel eens zonder de bank weggeweest.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1742
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Hoe gaan jullie om met de wegenbelasting tijdens de ombouw?



Bericht door marjasjaak »

Een VW Transporter kan je misschien wel ombouwen in 3 maanden (kant en klare pakketten te koop). Ga je naar iets groters, reken dan op 8 maanden. Met buitenklussen heb je ook nog te maken met weersomstandigheden. Kan je er nog een maand extra bijtellen. En mag je met je camper daarna langer dan 3 dagen in je straatje parkeren.
Veel APV's staan dit niet toe.
Sjaak.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Hoe gaan jullie om met de wegenbelasting tijdens de ombouw?



Bericht door MarceldeHoog »

Helemaal volgens de regeltjes zou inderdaad zijn: eerst naar geel, dan bouwen, dan keuren. Omdat onze overheid het prive bezit van een bus fiks belast, is dat een aardige aanslag.

Wat ik heb gedaan, is de bus op grijs houden, en bouwen. Ook dat is al een flinke investering in de MBR, hoewel iedere maand dat je bouwt, 1 maand minder is voor de rest BPM. Echter: zodra de bus niet meer aan grijs voldoet (bed, zitplaatsen) mag deze constructie niet meer natuurlijk. Dat zijn dus de laatste dingen die je moet doen voor de keuring.

Een andere optie is een tijdelijke inbouw voor het kwarttarief. Daarmee loop je ook een risico: zodra je deze tijdelijke inbouw er uit haalt om echt te gaan bouwen, voldoe je niet meer aan de regels voor kwarttarief.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Hoe gaan jullie om met de wegenbelasting tijdens de ombouw?



Bericht door AadenAnke »

Binnen 50 uur kan je een simpele nood ombouw doen waar mee je kan omkeuren en voldoet aan de 1/4 regeling van de belastingdienst daarna een definitieve ombouw doen

Gr Aad
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Hoe gaan jullie om met de wegenbelasting tijdens de ombouw?



Bericht door henk en lila »

Ik heb na de keuring met eenvoudige inrichting gewoon op straat bij huis omgebouwd maar zorgde er wel voor dat aan het einde van elke klusdag de camper weer aan de eisen voldeed. Gewoon in je planning rekening mee houden.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Hoe gaan jullie om met de wegenbelasting tijdens de ombouw?



Bericht door neanderthaler »

Misschien denk ik te makkelijk :-B maar als je een bouw plan hebt voor ogen zoals je het van plan het wilt gaan doen !! begin daar mee dat is dan
dat is dan de basis van de minimale eisen voor dat moment wat de wet voor schrijft . dat lukt wel in 3 maanden ;;-) keuken en bed

Dat had ik ook zo gedaan :thumbup: de rest komt later aan extra's dat hoort niet bij de inrichting dat hoort wel bij de vermindering van je laadvermogen wat uiteindelijk toch gaat gebeuren met verder bouwen .

flans NIET iets tijdelijk in mekaar voor de keuring wat later er uit moet dan klopt er niet meer van je keuring dat raad ik af
Plaats reactie