Fiat Ducato foutcode 2002: niet de verschildruksensor

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
ato
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 27 mei 2022, 13:17

Fiat Ducato foutcode 2002: niet de verschildruksensor



Bericht door ato »

Helaas deze week nog net thuis kunnen komen met een camper in noodloop. Foutcode snel nog even uitgelezen tegen sluitingstijd en daar bleek de sensor defect (foutcode p2002). Reset daar gaf maar heel even effect ( paar honderd meter) maar dan deed hij het wel als vanouds. Vandaag een nieuwe sensor gemonteerd ( even tussendoor bij de garage) en gereset en ingeleerd maar helaas komt de storing telkens terug.
Dus nu wordt het een zoektocht naar de oorzaak. Helaas geen gaatje voor een langere reparatie dus de uitjes in onze vakantie helaas maar geschrapt. :( . De slangen zien er goed uit en het filter is niet verstopt.

Iemand een idee voor de vervolgafspraak wat de juiste volgorde is om een en ander uit te sluiten? Betreft een ducato 250 met een 2ltr van 2012 met 95000 km , 115pk + chip =130Pk.
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Re: foutcode 2002 fiat ducato, maar niet de verschildruksensor



Bericht door Camper_56 »

Dit is het roetfilter.
Dat wil je niet horen, maar dat is toch de boosdoener.

Hoe is de oliestand?
ato
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 27 mei 2022, 13:17

Re: Fiat Ducato foutcode 2002: niet de verschildruksensor



Bericht door ato »

Oliestand is goed volgens mij maar ga ik morgen nogmaals koud meten. Waarom zou het het filter kunnen zijn gezien de andere foutcode en hoe zou dit de oliestand beinvloeden ?
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Re: Fiat Ducato foutcode 2002: niet de verschildruksensor



Bericht door Camper_56 »

P2002 is de code voor het roetfilter.

Dan "kan" het de sensor zijn, maar dat is het dus niet, dan zeg ik dat het roetfilter verstopt zit.

De oorzaak moet je dan ook zoeken. De oliestand wordt dan vaak hoger omdat het regeneren dan niet goed (meer) verloopt.
Daardoor stijgt de olie (diesel langs de zuigerveren>>>>carter).

Oorzaak kan een "pissende" inspuiter zijn. Maar 95000km kan ook gewoon normaal zijn. Een roetfilter gaat normaal langer mee, maar.......wellicht veel korte ritjes gemaakt?

Ik lees ook dat er opnieuw "ingeleerd" is en dan is het raadzaam om de olie te verversen. Er komt dan sowieso diesel in het carter.
ato
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 27 mei 2022, 13:17

Re: Fiat Ducato foutcode 2002: niet de verschildruksensor



Bericht door ato »

Update: De camper kon tussendoor terecht bij de garage voor verder onderzoek omdat er een gaatje viel in de drukke planning. Na een paar uurtjes al weer gebeld dat hij klaar stond. Vervuiling van het filter was de oorzaak ( regenereren was gestopt doordat de sensor waardes dan overschreden werden). De vervuiling verholpen en de camper rijdt weer prima. Prima service van de garage in Bergambacht ( mag hier geen namen noemen neem ik aan :wink: ). Korte ritjes zijn door de vorige eigenaresse gemaakt waarbij ook erg rustig gereden werd dus dat zal niet meer voorkomen met deze berijder .....diesel mag wel eens wat toeren maken.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiat Ducato foutcode 2002: niet de verschildruksensor



Bericht door gjvonk »

Waarbij het af kunnen maken van een regeneratie cyclus ook belangrijk is. Aanvullend: lange ritten (minstens 2 uur b.v., maar liever nog dat 2x of meer) met hogere toerentallen zorgt ervoor dat de boel aardig schoon kan branden. Onze vorige camper had ruim 130K op de teller en wij hebben nog nooit roetfilter problemen gehad.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Re: Fiat Ducato foutcode 2002: niet de verschildruksensor



Bericht door Camper_56 »

Dank voor de update.

Dan zal handmatig het regeneratieproces gestart zijn en daardoor brandt het filter weer schoon. Dat werkt wel, maar als het filter "op" is zal p2002 weer terugkomen. Als het filter "op" is merk je dat na enkele 100-den kilometers. Dan is het filter namelijk weer vol.

Ik hoop voor jou dat het nu zo opgelost is.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiat Ducato foutcode 2002: niet de verschildruksensor



Bericht door gjvonk »

Voor dat laatste werd indertijd in de handleiding van mijn Corsa ecoflex cdti met roetfilter inderdaad voor gewaarschuwd.

Je kunt dat alleen enigszins voorkomen door van het begin af aan ervoor te zorgen dat dat roetfilter zo weinig mogelijk kans krijgt om vol te lopen. En dat doe je door de boel goed op temperatuur te laten komen en regeneratie processen nooit te onderbreken door de motor uit te zetten als dat proces nog bezig is.

Er bestaan overigens gespecialiseerde bedrijven die Dieselpartikelfilters (Dpf) echt kunnen reinigen. Een nieuw roetfilter kom ik op internet tegen voor bedragen rond de € 900...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Re: Fiat Ducato foutcode 2002: niet de verschildruksensor



Bericht door Camper_56 »

Een origineel roetfilter is wel aan te raden.

Een goedkope versie kan ook voor problemen zorgen en dan is vaak niemand meer thuis.

Als je origineel eronder zet dan kan je ook met problemen bij Fiat aankloppen.

Helaas is dat een ander financieel plaatje (meer dan 2000 euro).

En.........wat was nu de oorzaak? (stel)Als er een "pissende inspuiter" in zit dan komt "alles" gewoon weer terug.
Vandaar de opmerking over de olie.

Schoon laten maken is ook een goede optie.

Nu gaat het allemaal goed en dus zou ik eerst lekker gaan rijden. Maar als het terug komt dan moet je niet te ver weg zijn. Want in noodloop is niet prettig rijden.

De komende tijd is even spannend, maar het probleem zal wel de korte stukjes zijn geweest (gezien de KM-stand).
Plaats reactie