Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Ik heb trouwens nog even gekeken naar de aansluitingen van mijn accu. Het is inderdaad zo dat de linker accu met zowel plus op de omvormer en de min op de massa van de auto is aangesloten, dus niet helemaal zoals op bovenstaande schets. In theorie kan het dus beter. Echter de kabels zijn kort en 25 mm2, dus lekker dik en ik vraag me daarom af of dat in de praktijk echt kwaad kan.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door DucatoDolf »

Over die armaflex en speakers: de metalen klankkast die de deur eigenlijk vormt zal ook niet optimaal zijn voor de speaker. Ik denk dat het alleen maar beter wordt. Wel ff kijken of je natuurlijk genoeg ruimte hebt tussen de speaker en de achtergrond.
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

De afgelopen paar avonden ben ik nog wat bezig geweest met het met tie wraps vastleggen van de kabelbuizen en isolatie van de kabelgoten. Dat laatste is nog een heel gepruts. In het Duitse filmpje wat ik op de vorige bladzijde gelinkt heb doen ze het met stroken Armaflex. Dat heb ik ook geprobeerd met 9 mm. Nu is de ruimte bovenin die je moet beplakken ruim 10 cm breed. Maar ik ben er achter gekomen dat je er met een strook van ruim 10 cm amper in komt. Mijn truc is het in tweeën te doen oftewel met 2 stroken van ruim 5 cm. Dat is nog wel gepruts, maar wel te doen.

Waar haast nog de meeste tijd in gaat zitten is het plastic folie loskrijgen van de plakrug. Die zit er bij mij zo vast op... Waarschijnlijk een oude rol. Wat ik doe is de plastic folie er eerst aftrekken. Dat kost meerdere minuten voor ik een beginnetje heb… Dan het er weer losjes opplakken. Dan de stook in de kabelgoot duwen met alvast een beginnetje om de folie er weer makkelijk af te kunnen trekken en dan voorzichtig de hele strook folie eraf en de Armaflex tegen de wand aan vastdrukken.

Op het filmpje zeggen de Duitsers ook dat het een tijdrovend werkje is. Het gaat daar razendsnel, zodat je goed moet kijken en langzaam afspelen om goed te zien hoe ze het doen. Deze jongens zijn ervaren en moeten al meerdere campers gebouwd hebben, zo soepel gaat dat. Maar mij lukt dat met vallen en opstaan uiteindelijk ook. Ik ben alleen nog lang niet klaar…

Gisteravond ook de motor maar weer even een 3 kwartier stationair laten lopen om te voorkomen dat de auto accu leegloopt. Ik heb geen druppelaar. Het afgelopen weekend en avonden heb ik gewoon gewerkt met stroom uit de HH accu’s, d.w.z. voor licht en stofzuiger. Het voltage was inmiddels gedaald van 13.4 naar 13V, maar het controle ledje gaf nog steeds de maximale 4 streepjes.. De dynamo heeft de HH accu’s ook weer opgeladen. Nu weer 13.4V. Ik ben dik tevreden.
Bijlagen
Isolatie kabelgoot.JPG
Isolatie kabelgoot.JPG (58.71 KiB) 1055 keer bekeken
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22842
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door PaulBng »

De folie van de armaflex loskrijgen is inderdaad een dingetje.

Het lukte mij het best door het schuim op een hoek tussen duim en wijsvinger te pakken, met de duim op de punt, en dan het schuim samen te knijpen en dan heen en weer te rollen tussen je vinger en duim, met de nagel van je duim net onder de folie langs.....


Paul
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Het weekend weer een klein stukje verder gekomen. Maar wel een heel weekend geprutst.

Gisteren heb ik de linker portier geïsoleerd. Bij het demonteren kwam het filmpje op de vorige pagina goed van pas. Het isoleren van de binnenkant van de onderdeur ging prima. Maar je bent er wel even zoet mee. Ik wilde vervolgens de hele deur beplakken met vilt. Daar ben ik toch wel even mee bezig geweest. Maar het werd niet mooi. Ik heb alles er dus weer afgetrokken en ben vervolgens meer dan een uur bezig geweest om de lijmresten te verwijderen met wasbenzine…
Bijlagen
portier 1.jpg
portier 1.jpg (171.67 KiB) 860 keer bekeken
portier 2.jpg
portier 2.jpg (108.26 KiB) 860 keer bekeken
portier 3.jpg
portier 3.jpg (139.46 KiB) 860 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Toen alles weer op z’n plaats gemonteerd. Gelukkig deed alles het nog. Alsof er niets gebeurd was… Maar de zon was al wel aardig aan het zakken. Ik had nog een uurtje licht over. Een hele dag aan zo’n portier… Wat een gepruts. Zondag (vandaag) zou het gaan regenen. De rechterportier moet dus even wachten.
Bijlagen
portier 4.jpg
portier 4.jpg (148.22 KiB) 859 keer bekeken
portier 5.jpg
portier 5.jpg (131.9 KiB) 859 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Vandaag heb ik een 2e poging gewaagd met vilt. Nu de kokerbalk achter de rechterportier. Ik heb de originele plastic voorzet weggehaald, daarna 9mm armaflex erin, de gaten dichtgemaakt met stukjes plastic, vervolgens 9 mm Armaflex eroverheen en daarover vilt. Dat plastic komt van de oorspronkelijke wanden van de bus. Het is dun, sterk, licht en makkelijk te verwerken. Het laat zich makkelijk decoupeerzagen en vijlen.
Bijlagen
vilt 1.jpg
vilt 1.jpg (84.69 KiB) 858 keer bekeken
vilt 2.jpg
vilt 2.jpg (127.9 KiB) 858 keer bekeken
vilt 3.jpg
vilt 3.jpg (93.23 KiB) 858 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Dat vilt knipte ik de eerste keer natuurlijk verkeerd. Want vilt heeft een zachte voorzijde en een iets ruwere achterzijde. Ik dacht dat ik het goed uitgemeten had, maar het was mooi in spiegelbeeld. Nou ja, ik heb nu gelijk een stuk voor de andere kant. Het plakken ging beter dan gisteren. Maar hoe hou je hier in hemelsnaam schone handen bij. Het probleem is dat je al vrij snel lijm aan je vingers krijgt, met als gevolg dat al het vilt wat je vastpakt aan je handen blijft plakken. Wat een gepruts!

Uiteindelijk is het toch wel gelukt. Zelfs het leeslampje doet het. Het is zo’n één waar ook een USB aansluiting op zit. Dan kan je gelijk je laptop laden… Het bevalt me wel en ik overweeg dezelfde te gaan gebruiken bij het bed.

Ik vind de kleur ook wel aardig. Licht grijs, bijna hetzelfde als het zilver van de bus. De zachte kant is lekker wollig en omdat er Armaflex onder zit, is de wand nu zacht en heb je net iets meer ruimte als toen de plastic voorzet er nog voor zat. Dat vilt is ook nog behoorlijk sterk. Je prikt er niet zomaar een gat in. Dit is het eerste stukje camper dat z’n definitieve uiterlijk heeft gekregen en dat voelt toch wel goed.
Bijlagen
vilt 4.jpg
vilt 4.jpg (107.77 KiB) 855 keer bekeken
vilt 5.jpg
vilt 5.jpg (103.03 KiB) 855 keer bekeken
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1591
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door tranny »

Welke lijm gebruik je hiervoor?
Ik heb voor het stofferen van mijn Transit Meiboom spuitlijm gebruikt: https://www.debedrijfswagen.nl/product/ ... 5x-500-ml/
Beide kanten inspuiten, even aan laten drogen en plakken... eigenlijk totaal geen problemen gehad om m'n vingers hierbij schoon te houden, en een zeer strak plakresultaat. (zie het topic "Busje gekocht... en toen?")

En nog een tip: lijmvlekken verwijder je heel gemakkelijk met een doekje royaal ingespoten met remmenreiniger. :wink:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Dank voor de tip.

Ik gebruik deze lijm:

https://www.bladi.shop/heavy-duty-adhes ... 3oQAvD_BwE

Ik ben daarbij onder meer afgegaan op 1 van de positieve recensies van die lijm van iemand die het voor de camper gebruikt heeft. 'Dat moet ik hebben', dacht ik. Maar misschien moet ik het ook laten indrogen. Ik heb alleen de indruk dat het dan niet meer zo goed plakt.

Ik heb gisteren net weer 4 bussen besteld. De eerste 3 zijn al op. Ik had namelijk in het voorjaar per ongeluk 2 rollen 19mm Armaflex gekocht zonder plakrug en daar kwam ik pas maanden later achter toen ik de doos opende. Wist ik toen veel dat je dat zowel met als zonder plakrug kon bestellen... Armaflex plakken met dat spul gaat prima. En die 2 rollen zijn inmiddels (bijna) op.
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door fostar82 »

Lekker bezig Rob. Ik heb ook Armaflex in de holtes geplakt. Inderdaad een vervelend klusje. Wat voor mij goed werkte was de plastic laag voor een deel terugtrekken, dan de strook in de holte brengen en dan het plastic ertussen uit trekken.

Je opmerking over het bedlampje met USB aansluiting. Ik denk niet dat die voldoende kracht heeft om je laptop bij te laden. Je telefoon moet wel lukken.
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Tja, Die laptop had ik nog niet getest. Dat was ik wel van plan voor ik de volgende bestelling plaats. Ik had aanvankelijk in mijn enthousiasme 6 van die lampjes in mijn winkelwagen gelegd. (En nog moest ik verzendkosten betalen.) Op het internet heb je geen 'look and feel'. Dus toch eerst maar 2 lampjes gekocht...

Met de Armaflex doe ik het net als jij. Alleen trek ik eerst de plakrug er al vanaf en plak die er daarna weer op om te zorgen dat ie, eenmaal in de smalle ruimte, makkelijk lost en niet scheurt.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1591
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door tranny »

Rob vd S schreef:
ma 07 nov 2022, 9:32
Dank voor de tip.

Ik gebruik deze lijm:

https://www.bladi.shop/heavy-duty-adhes ... 3oQAvD_BwE

Ik ben daarbij onder meer afgegaan op 1 van de positieve recensies van die lijm van iemand die het voor de camper gebruikt heeft. 'Dat moet ik hebben', dacht ik. Maar misschien moet ik het ook laten indrogen. Ik heb alleen de indruk dat het dan niet meer zo goed plakt.

Ik heb gisteren net weer 4 bussen besteld. De eerste 3 zijn al op. Ik had namelijk in het voorjaar per ongeluk 2 rollen 19mm Armaflex gekocht zonder plakrug en daar kwam ik pas maanden later achter toen ik de doos opende. Wist ik toen veel dat je dat zowel met als zonder plakrug kon bestellen... Armaflex plakken met dat spul gaat prima. En die 2 rollen zijn inmiddels (bijna) op.
Ik heb vanwege het blijvend hechtende vermogen bij hoge temperaturen juist voor die duurdere Meiboom lijm gekozen, temperaturen boven de 50 graden worden in de zomer probleemloos bereikt in een afgesloten bus.
Afbeelding
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Afgelopen 2 weekenden lekker bezig geweest in de camper. Dus tijd voor een update. Het was ouderwets koud. Het vroor vanochtend 8 graden. Een perfect moment om de Chinese dieselkachel te testen. Het overtrof mijn verwachtingen ruimschoots.

Ik heb de warme luchtslangen gelegd. Op de dieselkachel zat al een uitlaatstuk met 4 openingen van ca. 4.5 cm. Op 2 daarvan heb ik met een slangenklem een 5 meter lange 6.5 cm Alu flexibele buis geschroefd. Je krijgt bij de aansluiting dan wel een beetje een kraag, maar dat ziet straks niemand. Deze slangen lopen nu onder de dubbele vloer bij het zitje naar waar de badcel moet komen. Ik heb ze tegen de onderkant van de vloer gemonteerd. Eén ervan zal zelfs helemaal doorlopen tot aan de gaskast achterin de bus. De buizen zijn lekker dik en bieden nauwelijks weerstand aan de stromende lucht. Zelfs bij de lengte van 5 meter komt er in ruime mate warme lucht uit.

Uitlaat no. 3 is maar een kort stukje van 50 cm die onder de dubbele vloer uitkomt en daarmee alle elektra verwarmt en er mede ervoor zorgt dat ik en mijn metgezel warme voetjes houden. Nummer 4 is met 30 cm het kortst en blaast over het gangpad. De camper is vrij snel opgewarmd waarna de thermostaat de kachel automatisch zachtjes laat doorblazen. Ik had het al snel warm met mijn fleece aan. Die ging dus vlot uit.
Bijlagen
Onder de vloer.jpg
Onder de vloer.jpg (108.79 KiB) 355 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rob vd S op zo 20 nov 2022, 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie