Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Rob vd S
Berichten: 324
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

We zijn begonnen!

Eerst het strippen en conserveren van de bus.

Ik had de ladekastjes er al uit gehaald, maar de vloerplaat, wanden en cabinetussenwand zaten er nog in. Ook de dieselkachel zat nog in de bus. De onderste ladekastjes zaten deels met zelf tappende schroeven rechtstreeks in de bodem geschroefd. Op de vloerplaat was duidelijk roest zichtbaar. Dus was het wel spannend hoe de bodem van de bus daaronder tevoorschijn zou komen.

Aan de slag.

Niet alle schroeven en bouten lieten direct los. Maar met wat geduld en botte kracht heb ik de meeste er toch wel uit kunnen draaien. Slechts 2 stuks moest ik met de haakse slijper te lijf gaan.

De vloer, zijwanden en tussenwand heb ik gewogen:
• Vloer: 50 kg
• Zijwandjes: 20 kg
• Tussenwand: 30 kg

De tussenwand is voorzien van een schuifraampje. Misschien zet ik die wel op marktplaats. Als iemand belangstelling heeft, laat dat dan weten.

Na het verwijderen: schoonmaken!

Er waren nogal wat roestplekjes zichtbaar op de vloer. Maar dat bleek allemaal afkomstig van de stalen ladekastjes en kon je zo van de lak afpoetsen. De vloer bleek helemaal gaaf en de gaatjes niet verder aangetast. Aan de buitenkant zat sowieso geen roest en ook de onderkant van de bus ziet er gaaf uit. Weer een meevaller. De bus is toch al ruim 8 jaar oud.

Uit voorzorg heb ik alle gaatjes van boven en onder ingespoten met zilverspray. Quick en dirty weliswaar (gewoon schudden en spuiten/niks afplakken). Je ziet er straks toch niets meer van. Maar ook dat resultaat viel me niet tegen. Er is amper kleurverschil met de originele zilveren lak. Het kleurverschil is zo klein, dat ik de zilverspray, indien nodig, zelfs voor de buitenkant van de bus zou willen gebruiken. In heb de zwartmetalen sluitring van de achterdeuren ook mee gespoten. Dat ziet er best mooi uit.

Al met al een geslaagd weekend. Op naar de volgende fase: de gordelbok.

Wordt vervolgd.
Zilverspray 1.jpg
Na strippen, schoonmaak en inspuiten
Zilverspray 1.jpg (164.52 KiB) 969 keer bekeken
Bijlagen
businspectie.jpg
Businspectie: Goedgekeurd!
businspectie.jpg (179.29 KiB) 969 keer bekeken
Zilverspray 2.jpg
Zilverspray 2
Zilverspray 2.jpg (125.73 KiB) 969 keer bekeken
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Die ziet er gaaf uit. En bij deze geen ingedeukte wielkasten. Dat is eerder uitzondering dan regel.
Rob vd S
Berichten: 324
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

De indeling 1

Nu de bus kaal is, heb ik met viltstift de contouren van de indeling op de bodem en wanden getekend. Dat heb ik maar weinig mensen zien doen, terwijl het toch heel verhelderend is en vooral ook leuk. Zo had ik vooraf twijfels of mijn bankje niet te breed zou worden, de instap en het gangpad niet te smal, de toilet/badruimte niet te klein of het bed niet te hoog.

Het uitzetten van de lijnen neemt hooguit een uurtje of 2 in beslag en verandert de bus in ene in een camper. Toen ik daar op een avond mee klaar was, heb ik een wijntje gedronken, gezeten in de camper/bus met open achterdeuren op een rol Armaflex, terwijl de zon achter de bomen zakte. Zo moet het zijn…

Mensen die op bezoek komen zijn vaak benieuwd naar mijn verrichtingen en ook dan is het verhelderend ze alvast een ‘rondleiding’ te kunnen geven in wat komen moet.

De lijnen hebben me ook overtuigd dat het allemaal gaat passen. Het is qua oppervlak allemaal niet ruim, maar ken net. Vooral de hoogte van de bus is heerlijk.
Rob vd S
Berichten: 324
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

pele schreef:
di 26 jul 2022, 13:36
geen ingedeukte wielkasten.
Dag Pele. Nog bedankt voor de vele adviezen. Doordat de bus voorzien was van al die ladekasten, zijn de wielkasten en ook de wanden buiten schot gebleven.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 793
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door MarceldeHoog »

Ziet er netjes uit!

Zelf heb ik ook de contouren gemaakt voor ik ging bouwen, echter met schilderstape op de houten vloer. Geeft toch een idee of je ideeen ook passen in de bus. Enige fout die wij maakten is dat we dachten dat de douche/toilet cabine echt groot genoeg zou zijn. Niet dus, die moest later aangepast :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Rob vd S
Berichten: 324
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

MarceldeHoog schreef:
wo 27 jul 2022, 10:38
Enige fout die wij maakten is dat we dachten dat de douche/toilet cabine echt groot genoeg zou zijn. Niet dus, die moest later aangepast :-)
Dag Marcel,
Hoe groot was jouw douche/toilet cabine en hoe groot is hij nu?
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 793
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door MarceldeHoog »

De cabine was aanvankelijk tussen de 65 en 70cm diep, en 80 breed. Bovenin heb je dan minder ruimte dan onder maar dat is geen probleem.

We gebruiken een Thetford 565P toilet met grondplaat, en merken dat je dan je voeten amper kwijtkunt als je zit. De douche was nog niet in gebruik toen, maar de kraan zat bij het opstaan ook al wel wat in de weg.

Nu heb ik hem uitgebouwd naar 100 breed, en dat is royaal voldoende. Wellicht zou 90 ook gewerkt hebben zelfs. Zowel voor toilet gebruik als douchen heeft hij zich bewezen :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Rob vd S
Berichten: 324
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Dank. De ruimte die ik beschikbaar heb is een meter bij ca. 75 cm. Dat zal dus wel gaan.
Rob vd S
Berichten: 324
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

De indeling 2

In mijn vorige topic kan je aardig destilleren wat ik van plan ben. Echter mede op adviezen van dit forum en door voortschrijdend inzicht is er hier en daar wel wat veranderd en zullen er gaandeweg ongetwijfeld nog meer veranderingen optreden. De basis is evenwel gelijk gebleven.

In het kort komt het erop neer dat de indeling die mij voor ogen staat vrij standaard is en in grote lijnen al in veel buscampers zijn nut bewezen heeft:

• Cabine met 2 draaistoelen
• Zitje op links, met daarachter toilet/douchecabine
• Keuken op rechts bij schuifdeur
• Achterin 2 lengtebedden op hoogte met daaronder de garage

De duivel zit in de details en die gaan me ongetwijfeld nog vaak parten spelen.

Eén niveau dieper ziet het basisontwerp er als volgt uit:

Cabine
• Tussenschot cabine verwijderen.
• Bankje vervangen door bijrijdersstoel en beide voorstoelen voorzien van draaischijf.
• Het schap boven de stoelen tijdelijk verwijderen om overal goed bij te kunnen, ook i.v.m. isolatie. Deze wordt later weer teruggeplaatst voor bergruimte.
• Cabine zo goed als het gaat isoleren. De vloer wordt een paar cm hoger. Dat is niet erg, omdat de stoelen door de draaischijven ook iets hoger worden.
• Voor zover mogelijk isolatie op de deuren.
• Gordijnen achter de ruiten en ’s winters en hete zomers isolatiedekens op buitenkant ramen.
• Een 2e achteruitrijcamera aanbrengen. De huidige camera staat naar beneden gericht op de trekhaak. Ik wil ook graag een camera die tijdens het rijden ook als achteruitkijkspiegel te gebruiken is.
• Tussen cabine en overige leefruimte ook een gordijn.
Grootste uitdaging cabine: de elektra!
Al die draadjes met alle kleuren van de regenboog, waarvan ik geen flauw benul heb waar het allemaal voor dient. Ik zal een flinke drempel over moeten om daar in te gaan knippen en plakken, maar zal die koudwatervrees toch moeten overwinnen om e.e.a. goed te kunnen aansluiten.

Het zitje
• Een gordelbok met daarop het bankje. Daarmee hoop ik 4 goedgekeurde zitplaatsen te verkrijgen. Daarvan zijn er op vakantie hooguit 3 nodig, maar in Umhausen zal die 4e ook dikwijls van pas komen.
• Een tafeltje van ca. 50 bij 75 cm lang. Uitneembaar (voor buiten gebruik), opklapbaar tegen de zijwand en uitklapbaar. Het tafeltje zal uitgeklapt ook over de breedte van de verhoogde vloer en instap gelegd kunnen worden, zodat daar een slaapplaats gecreëerd kan worden. Hierover later meer.
• Naast het zitje GEEN raam. Er zit al een perfect raam in de schuifdeur en de linkerzijde kijkt vaak uit op de weg waaraan je geparkeerd staat, of op de camper naast je en die kijkt weer bij jou naar binnen. Ik ben erg gesteld op mijn privacy, dus geen raam.
• Boven het zitje een dakluik met ventilator die zowel naar binnen als buiten kan blazen. Veel mensen zijn gecharmeerd van Maxxfan, maar ik heb moeite met zo’n grote puist op het dak. Mijn bus is al erg hoog en als ik die thuis ooit nog onder dak wil brengen (carport) is dat zo al een hele uitdaging. Ik ben op zoek naar een charmante oplossing die nauwelijks naar buiten uitsteekt. Dat geldt ook voor het dakluik, ook als die op een kier staat om de ventilator zijn werk te laten doen. Als het luik iets naar binnen steekt, is dat niet zo erg. De bus is hoog zat en op het plafond zal een ruime laag isolatie komen, waarin het luik weggewerkt kan worden. Suggesties betreffende dakluik en ventilatortypes die dit mogelijk maken zijn welkom.
• Het zitje komt op een verhoogde vloer, gelijk aan de cabine.
• Onder het bankje, de verhoogde vloer en de tussenruimtes in de nissen van de wand is ruimte voor de accu’s, overige elektra, dieselkachel, luchtleidingen, een kleine, platte reserve schoonwatertank en een magnetron.
• Boven het tafeltje, aan de wand komen opbergnissen, of als de ruimte het toestaat bovenkastjes. Dat is nog geen uitgemaakte zaak.
Grootste uitdaging Zitje: De gordelbok en combi met het bankje.
Deze komt zo ver mogelijk naar voren op de daarvoor bestemde chassisbalk en is bepalend voor de rest van de indeling van de linkerkant. Het moment van RWD keuring zal best spannend zijn…

De toilet/douche cabine
• Mijn keus voor de Ducato heeft tot gevolg dat de badkamer een badhokje wordt…
De positie van de gordelbok laat een ruimte over van 1 meter. Maar kenners op dit forum hebben mij bezworen dat dit voldoende is. Dus daar ga ik voor.
• Ik wil een zelfbouw droog toilet naar voorbeeld van die van Albert.
Bijlagen
Hoe simpel kan een compost toilet zijn 2.JPG
Hoe simpel kan een compost toilet zijn 2.JPG (64.74 KiB) 702 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 324
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Die eenvoud spreekt me geweldig aan en zo hoef ik niet iedere 2 dagen met een volle chemische cassette op sjouw. Het zal wel passen en meten worden in dat kleine hokje.
• Boven het toilet een wegklapbare wasbak naar voorbeeld van dit filmpje. (https://www.youtube.com/watch?v=ngZC0sj-EJk/ tijdstip 28e minuut).
• Wout van Aken heeft ook zijn badkamerkastje met spiegel netjes in de wand weggewerkt. Dat zou ik ook wel willen, maar weet nog niet of ik aan de achterkant wegkom met de beschikbare ruimte.
• Ik heb Wout z’n camper uitgebreid van binnen en buiten mogen bekijken. Door hem heb ik me ook laten inspireren een geiser te nemen i.p.v. een boiler. Dit is lichter, compacter, hoeft niet voorverwarmd te worden en geeft warm water zolang de voorraad schoonwater en lpg strekt.
• Ook de wegklapbare wasbak ga ik proberen na te maken. Of me dat ook zo netjes lukt als Wout gedaan heb, betwijfel ik. Maar ik ga mijn best doen. Wout heeft trouwens ook een draadje op dit forum waarin hij de bouw van zijn camper beschrijft.
• Verder een ventilator, mede nodig om de vieze luchtjes van het droogtoilet te verwijderen en een klein dakluik.
• Ik heb een lekkere hoge bus, dus de douchebak kan ik hoog genoeg maken zodat ik goed wegkom met de afvoer (op 2 punten). In de douchebak komt een uitneembare vlonder, die ik ook buiten kan gebruiken als ik daar wil douchen.
Grootste uitdaging toilet/douche: Alles goed waterdicht krijgen

De keuken
• Tegenover de badkamer komt de keuken. Deze wordt voorzien van 2 diepe spoelbakken.
• In de linker spoelbak komt een lpg gasstel, tot net onder de rand. Dit gasstel wordt uitneembaar, zodat ik ook buiten kan koken en ook de linker spoelbak als spoelbak kan gebruiken.
• Beide spoelbakken worden niet afgedekt met glas, maar een aluminium plaat. Glas is natuurlijk mooier, maar Al lijkt me handiger, sterker, is zeker niet zwaarder en als functionaliteit strijd om schoonheid, wint bij mij meestal het eerste. Die afdekplaten zullen naar achteren kunnen scharnieren. Die van de linker spoelbak zit achter de schuifdeur. Bij geopende schuifdeur zal die 180 graden naar achteren kunnen klappen en zo een verlengstuk van het aanrecht worden. De afdekplaat van de rechterspoelbak zal uit 2 delen bestaan, waarvan het linkerdeel ook 180 graden geopend kan worden.
• Tussen de spoelbakken komt een zwenkkraan.
• Rechts van de spoelbakken is nog ruimte voor een stukje aanrecht.
• Onder dat aanrecht komt een klein tafelmodel 230V koelkast met vriesvak.
• Erboven komt, als het even kan, een klein 230V espresso apparaat.
• Daarboven komen bovenkastjes die tot in de slaapkamer doorlopen.
• Onder linker spoelbakken komen lades, die afgesloten/gezekerd worden met een schuifdeurtje.
• De achterkant van het keukenkastje bij de schuifdeur van de bus wordt naar buiten scharnierbaar, zodat daar ook een tafeltje ontstaat. De lades kunnen dan zowel van binnen als van buiten geopend worden.
• De onderste lade is alleen van buiten af te openen en zal plaats bieden aan een skottel. Hiervoor zal ik aan de achterzijde een extra lpg snelkoppeling maken.
• Uiteraard zal de keuken worden voorzien van de nodige 230/12V stopcontacten en LED verlichting.
• Achter de linker schuifdeurpost komt een horgordijn, om bij geopende schuifdeur ongenode gasten buiten te houden.
• Het raam in de schuifdeur zal ter isolatie worden voorzien van een voorzetraam of in 1e instantie gewoon een isodeken.

De garage
• De garage wordt afhankelijk van het doel van de reis een multifunctionele ruimte voor hobbyspullen, maar moet in het midden in ieder geval plaats bieden aan 2 fietsen.
• In de bodem maak ik een Al U-profiel voor de banden, die komt op een strook 9 mm Armaflex.
• De overige isolatie wordt ruim 4 cm (eerst 9 mm Armaflex als waterkering met daarop een laag PIR platen).
• Aanvankelijk dacht ik in de garage de bodem af te dekken met Al tranenplaat, maar de huidige bodemplaat van de bus (1 cm) is nog zo goed, dat ik het eigenlijk zonde vind die niet te gebruiken.
• Op rechts komt een 114 liter wielkast schoonwatertank.
• Op rechts komt ook de aluminium lpg tank in een afgesloten gaskast.
• In de rechterwand, weggewerkt in de zijbumper een lpg en schoonwater vulpunt.
• Achter bij de linker deur komt een buitendouche voorziening. De geopende open deur dient daarbij als privacy afscherming.
• Links en rechts komt ook de Al constructie die mijn bed moet dragen.
• De garage wordt verder uitgerust met verlichting en de nodige stopcontacten en zal incidenteel dienen als slaapplaats op de vloer.

De slaapkamer
De hoogte van de bedden heeft me de nodige hoofdbrekers gekost. Zoals gezegd wil ik de fietsen in de garage. Nu heb ik een extra hoge bus met maar liefst 217 cm binnenruimte, gemeten vanaf de bovenkant van de ribbels op de vloer tot de onderkant van de ribben op het plafond. Maar met 115 cm fiets, 30 cm matras/bedbodem/dekbedden, 1 cm isolatie onder de fietsband en 2 cm onder de plafondribbe, houd ik maar een kleine 70 cm over voor de slaapkamer… Dat is prima voor een paar nachtjes, of solotochten, maar voor meerdere weken met z’n tweeën niet ideaal.
• De rugleuning moet rechtop kunnen. Gabrielle en ik houden beiden van zittend lezen in bed, ook overdag als het weer even niet mee zit.
• Een 20 cm matras is een must. Gabrielle heeft gauw last van haar rug als gevolg van een ongeluk tientallen jaren geleden.
• Ik wil eigenlijk gewoon rechtop kunnen zitten op bed.
• (’s nachts) via het voeteneind het bed verlaten moet makkelijk gaan.
• Daarom is 20, liefst 30 cm extra ruimte boven ons bed gewenst.
• Ik heb een Al constructie bedacht wat slapen op 2 hoogtes mogelijk moet maken. Maar dat is me door een aantal ervaringsdeskundigen op dit forum met klem ontraden. Ik ben niet ongevoelig voor die goedbedoelde kritiek. Toch heb ik dat idee niet laten varen. Tijdens mijn bezoek aan Wout vertelde ik hem dat ik een bed op 2 slaaphoogtes ambieerde. Wout pakte een stuk papier en zonder dat ik de details van mijn plannen kenbaar had gemaakt, schetste hij precies de constructie die ik in gedachte had. Hij had ook de tip voor het heffen: gasveren. Ik hoop dat dit de gouden tip blijkt te zijn.
Het voorlopige plan is:
• Op 35 cm van de wanden een frame van Al koker wat lijkt op de brug met gelijke liggers bij het turnen.
• Die liggers worden voor en achter verbonden met een dwarsligger. Die dwarsliggers word in het hoofdframe gestoken, zoals in de camper van voorgenoemde Wout van Aken [zie voorgaand link naar filmpje, 36e minuut].
• Onder tegen de lattenbodems schroef ik een Al plaat die op het frame komt te rusten.
• Lengteslaper, 180 cm links, 205 cm rechts, beiden 80 cm breed, of links 70 cm en rechts 80 cm.
• Voor de staanders gebruik ik Al koker van 2 diameters die, aan de bovenkant, over elkaar heen kunnen schuiven met daarin de gasveren om zo een hoge en lage slaapstand mogelijk te maken met 20-30 cm hoogteverschil.
• De staanders worden halverwege verbonden met de ribbe van de bus.
• Op de liggers komen scharnieren, waarmee de bedbakken in de lage stand weggeklapt kunnen worden. In de lage stand passen de bedbakken onder de bovenkastjes.
• Voor gebruik in Umhausen, zullen de bedden ingeklapt zijn. Je verkrijgt dan een behoorlijk grote laadruimte die zelfs helemaal tot in de cabine doorloopt. Best handig voor als ik lange planken of zo moet vervoeren.
• Ook zullen de fietsen tussen de ingeklapte bedden kunnen staan.
• Boven de bedden bovenkastjes links en rechts, ongeveer 30 cm diep en 30 cm hoog, die op ca. 80 cm van de achterdeuren ophouden.
• Elektrische lattenbodems (230V)
• De achterdeuren worden aan de bovenkant voorzien van een horgordijn, zodat we met open deuren kunnen slapen.
• In het plafond een dakluik, wat me van binnen uit ook makkelijk toegang moet verschaffen tot het dak.
• Ik overweeg kleine ramen helemaal bovenin de achterdeuren. Maar dat is voor fase 2.
• Uiteraard voldoende stopcontacten (230/12V), leeslampjes en wellicht kleine ventilatoren voor warme nachten.
Uitdagingen te over…

Utiliteiten
Elektra

Mijn bus beschikt al over een walstroomaansluiting. Echter daar zal ik naar verwachting in de praktijk weinig gebruik van maken. Ik wil geen gebrek aan stroom en zomer en winter onafhankelijk zijn van walstroom.
• Minimaal 1, of 2 grote zonnepanelen of 3 kleinere. Gezamenlijk vermogen > 500 Wp.
• Minimaal 2 125Ah LiFePO4 accu’s
• Een flinke omvormer voor het maken van 230V
• Mogelijkheid accu’s te laden via dynamo
Water
• 114 liter schoonwatertank bij rechter wielkast en 53 liter reservetank bij zitje
• aparte urine- en grijswatertank onder de bus.
Gas
• Al lpg tank rechts in garage
• Lpg voor koken en warm water

Grootste uitdaging utiliteiten: De elektra.

Ik ben geen deskundige op dat gebied en heb grote wensen. De nodige schema’s op dit forum zullen me op weg helpen. Als de tijd daar is, zal ik voor advies zeker nog wel een beroep op jullie doen. De duivel zit ook hier in de details…

Al met al wordt het een gewichtige camper en het zal nog een heel gepuzzel worden om onder het toelaatbare totaal gewicht te blijven. Dat is zeker mijn streven. Schrijven is schrappen. Dat zou voor camperbouw ook kunnen gelden.

Ik put moed uit de camper van Taco. Ik heb net zijn hele L4H3 verhaal gelezen. Zijn bus is dezelfde als die van mij, ook een L5H3 Maxi uit Duitsland uit 2013. Hij heeft erg degelijk gebouwd en bepaald niet op hout bezuinigd. Ook hij is daar vaak voor gewaarschuwd, maar hij had het toch goed bekeken en zijn gewicht viel uiteindelijk mee. Dus ik laat me nog even niet uit het veld slaan.
Ik heb een spreadsheet met een overzicht van alle zaken die erin moeten met gewicht en maten en kom nu met 2 personen, alle bagage en volle diesel-, lpg- en watertanks uit op 3400 kg en leeg 2900 kg.
Taco heeft voor zijn camperkastjes en wanden overwegend 15 mm multiplex gebruikt. Ik zal vooral van 4-5 mm uitgaan en dat waar nodig versterken met een rand van 12 mm. Desalniettemin zal het nog een hele puzzel worden.

Schrijven is schrappen, maar dit is toch weer een lang verhaal geworden.
Ach, schrappen kan altijd nog…
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 638
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door albertrietjens »

Rob vd S schreef:
do 28 jul 2022, 10:14
• Ik wil een zelfbouw droog toilet naar voorbeeld van die van Albert.
:-B
Rob vd S
Berichten: 324
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

De gordelbok

Na het strippen en schoonmaken is dit de eerste echte bouwklus. Hier heb ik lang naar uitgekeken. Veel filmpjes gezien van anderen die met hun droom bezig zijn en nu zit ik er plots zelf middenin. Met Pele heb ik heel wat gecorrespondeerd. Mede op aanraden van Pele heb ik gekozen voor een CTA bok en draaischijven.

Die heb ik gekocht bij Jeroen van JWG Campers. Ook Jeroen heeft geen moeite gespaard bij het beantwoorden van al mijn vragen. Snel en adequaat. Jeroen heeft ook een eigen gebruiksaanwijzing met stappenplan en foto’s voor de gordelbok gemaakt. Dat is een heel welkome aanvullen op het A4tje van CTA. Ik heb besloten het ritje naar Groningen te maken om de bok en draaischijven af te halen. Jeroen bouwt campers. Zo kon ik mooi een blik werpen in 2 campers in aanbouw en reed met bok, draaischijven en een waslijst aan tips weer terug naar huis.

Wat ik trouwens opmerkelijk vond is dat ik op het forum een hele discussie gelezen had over koudebrugvorming bij de gordelbok. Iemand vroeg of je er een houten plaat of isolatie tuss
gordelbok in de bus.jpg
gordelbok in de bus.jpg (102.12 KiB) 492 keer bekeken
en kan doen. Dat kan dus gewoon. Sterker nog, op de officiële CTA beschrijving staat een schets met tussen de bok en bodemplaat een houten plaat. Je moet wel busjes gebruiken in de gaten die je in de houten plaat boort. Maar de koudebrug die je zo creëert is minimaal.

Lang was het voor mij niet helemaal duidelijk waar die bok precies zou komen. Dat kan maar op 1 plek, maar pas als je het ziet en met name na het lezen van de foto gebruiksaanwijzing, wist ik hoeveel ruimte ik zou overhouden voor de rest. Die bok is plaats bepalend voor de hele inrichting op links en eigenlijk ook voor rechts. Daarom ben ik daarmee begonnen. Een tweede reden is dat ik dan gelijk de 2 extra zitplaatsen heb, die nodig zijn voor de camperkeuring.

Zelfs met de omschrijving ben ik er toch nog wel een uurtje of 8 mee bezig geweest. Een volgende keer gaat natuurlijk sneller, maar die eerste keer meet je toch wat vaker. Onder de bus, in de bus, onder de bus, in de bus… Busjes op maat zagen van een stukje radiatorbuis. Ik wist dat ik ergens nog een stukje had liggen, maar het was even zoeken voor ik dat gevonden had. Mijn laatste decoupeerijzerzaagje brak, dus verder met de hand. Het was warm. Alles ontbramen en inspuiten met zilverspray. Het aandraaien van de moeren moet je uiteindelijk met z’n tweeën doen. Het was warm. Ik fanatiek de moeren aandraaien onder de bus terwijl Gabrielle in de bus met een kleine bahco voorkomt dat de bouten meedraaien. Bij iedere omwenteling slaat mijn ringsleutel tegen de uitlaat. Kling, kling, kling. Het zijn lange bouten en je kan maar een kwartslag per keer maken, maar uiteindelijk zaten ze er alle drie op. Ik kijk naast me… Shit…. In mijn enthousiasme vergeten de beugels te gebruiken… Ik had de bok gewoon rechtstreeks aan de vloerplaat gebout. Het was warm… Dus alles er weer af en opnieuw, nu met de beugels en mijn allerlaatste beetje loctite. Ik zal jullie het commentaar van Gabrielle besparen. Maar goed, het is gelukt. Het bokje staat. Ik had onderstaande foto’s al met Jeroen gedeeld en zijn goedkeuring gekregen, dus de keurmeester zal straks ook wel tevreden zijn.
Bijlagen
gordelbok onder de bus.jpg
gordelbok onder de bus.jpg (78.53 KiB) 492 keer bekeken
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 793
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door MarceldeHoog »

Mooi uitgebreid beschreven!

Hou even met 2 dingetjes rekening:

- Draaischijven pas plaatsen NA de RDW keuring: die worden 99,9% van de keren afgekeurd, omdat ze niet voor jouw specifieke bus getest zijn.
- Je gas toestel moet vast zitten (of je moet een oven of magnetron ergens vast habben ingebouwd). Dat is een vereiste voor je camper keuring.
- Qua maxxfan of niet: De maxxfan heeft 1 groot voordeel ten opzichte van andere systemen: Hij kan in de stromende regen gewoon open blijven. Er zijn andere goede dakluiken met ventilator, maar die moeten bij regen dicht.

Waterdicht maken van je douche cabine kan met epoxy erg goed. Mijn eigen cabine had echt veel mooier afgewerkt kunnen worden (was mijn eerste poging) maar wel waterdicht, en al met al best netjes :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Geen gefoefel van achteraf plaatsen . CTA draaiplateaus worden goedgekeurd!
Plaats reactie