Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door JMD »

Excuses voor de late reactie, had je vraag niet gezien...

Kijk even in mijn topic

Ik dacht eerst kleinere blokjes te nemen, maar dat ging niet ivm bolling dak. Stukje profiel schuift dus over T-bolt en dan heb je circa 1 cm over als je er dan dwarsliggers monteert zoals in mijn situatie.

Gekocht bij Aluxprofiel
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

JMD,

Ik zit even naar jouw dak te kijken...
Jij hebt de lengte en dwarsrails op dezelfde hoogte en het zonnepaneel daartussen geklemd. Dat zit, naar ik aanneem, aan 3 zijden vast.

Als alternatief zou je de lengterails ook over de nokken kunnen schuiven en daar de dwarsliggers bovenop leggen. Als je dan het paneel flush tussen 2 dwarsliggers monteert, zit die aan 2 zijden vast (voor en achterkant). Zou dat qua sterkte volstaan, denk je?

In het alternatief kom je in totaal even hoog uit, want je maakt geen gebruik meer van de korte onderstukjes. Het voordeel van de dwarsliggers op de lengteligger is dat je dan eventueel een iets breder paneel kan nemen omdat je de dwarsliggers iets uit kan laten steken. Je moet dan wel de lengterail helemaal uitfrezen om het over de nokjes te krijgen... en eerlijk is eerlijk, dwars en lengteliggers op dezelfde hoogte ziet er wel heel strak uit...
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Het is weer tijd voor een update. Ik ben de afgelopen weken onder meer bezig geweest met de wanden achterin de bus, daar waar de slaapkamer moet komen. Eerst plankjes geplakt en geschroefd waar de bovenkastjes moeten komen. Vervolgens alles bedekt met 9 mm Armaflex. Daaroverheen een laag van 4 cm in dampdoorlatende folie verpakt piepschuim en vervolgens de oorspronkelijke plastic wandjes van de bus er weer op. Die heb ik daarvoor wel eerst even op maat gezaagd, d.w.z. de onderkant eraf en ook een uitsparing voor waar de bovenkastjes komen.

Achter de kastjes doe ik minder isolatie. Het piepschuim zit alleen onder de loopvloer en de wanden die rechtstreeks met de leefruimte in contact staan. De gedachte daarachter is dat de kastjes zelf ook isoleren, helemaal als die met kleding en zo gevuld zijn.

Armaflex is niet sterk. Om gewicht te besparen, krijgen mijn kastjes geen achterwand. Daarom daar waar de kastjes komen de wand afgeplakt met vilt. Vilt is wel sterk en licht van kleur, wat prettiger is dan het zwarte Armaflex.
Bijlagen
isolatie 1.jpg
isolatie 1.jpg (110.51 KiB) 866 keer bekeken
isolatie 2.jpg
isolatie 2.jpg (89.91 KiB) 866 keer bekeken
isolatie 3.jpg
isolatie 3.jpg (136.25 KiB) 866 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

isolatie 4.jpg
isolatie 4.jpg (104.63 KiB) 865 keer bekeken
De plastic wandjes zijn erg licht. Nog aanzienlijk lichter dan 5mm populier, veel sterker en makkelijk te bewerken. Dit wordt later beplakt met villon of vilt. Ik heb nog geen definitieve keus gemaakt.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Daarna ben ik verder gegaan met de schoonwatertank. Ik heb een buitenvulopening gemaakt en een tankdoorvoer. De aanzuigslang zit in een pvc buis, zodat die altijd op de bodem van de tank rust. De tank zelf is van onderen afgesloten met een soort stop. De bodem waarop de tank rust is geïsoleerd met 3 cm Armaflex. Ik ga er vooralsnog vanuit dat dit voldoende is voor wintervakanties.

De bus was voorzien van airlinerail op de wanden. Toen ik dat met Armaflex beplakte, heb ik ervoor gezorgd dat de gaten met schroefdraad vrij bleven zodat ik die later kan gebruiken om zaken op vast te zetten. Zo ook de schoonwatertank. Die wordt nu op z'n plaats gehouden door 2 verticaal geplaatste stukken airlinerail, een sjorband en op links een houten ondersteuning waarop ik ook de waterpomp en drukvaatje gemonteerd heb.

Vanwege het vriezende weer heb ik de tank nog niet gevuld en getest op lekdichtheid. Dat kan later.

Over vriezend weer gesproken: Ik ben tot nu toe zeer tevreden over de dieselkachel en elektrische installatie. Licht en warmte in deze kille donkere dagen zijn echt een uitkomst.
Bijlagen
doorvoer schoonwatertank.jpg
doorvoer schoonwatertank.jpg (36.13 KiB) 853 keer bekeken
waterpomp en drukvaatje.jpg
waterpomp en drukvaatje.jpg (116.69 KiB) 853 keer bekeken
schoonwatertank.jpg
schoonwatertank.jpg (91.73 KiB) 853 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Ook heb ik de nodige spullen besteld voor de volgende fase. Waaronder de aluminium lpg tank met een aantal toebehoren zoals lpg filter en 30 mbar drukregelaar. Er zat geen beschrijving bij die spullen. De tank zelf is ook voorzien van een klein manometertje, net als de drukregelaar. Dat van die tank, had ik op het plaatje van het internet niet gezien. Nou ja, dan heb ik 2 manometers...

Ik ben geen deskundige op dit gebied en weet niet zeker welk van de 2 aansluitingen op de tank de ingang en uitgang is, maar neem aan dat de aansluiting met de manometer en het blauwe afsluitkraantje de uitgang is en dat op de andere de vulslang aangesloten moet worden.
lpg tank filter en drukregelaar 2.jpg
lpg tank filter en drukregelaar 2.jpg (109.34 KiB) 849 keer bekeken
Ook heb ik een buitenvulstuk gekocht die ik achterin de zijbumper wil monteren. Ook hier geen gebruiksaanwijzing. Ik heb deze gekocht na correspondentie met en op aanraden van Obelink. Zie de foto. Voor het tanken, moet je de bajonetsluiting er op draaien en na afloop weer verwijderen. Heeft 1 van jullie hier ervaring mee? zijn er tricks and tips?

Ik heb ook een Maxxfan besteld en ontvangen. Er staan dus een aantal interessante klussen op het programma. Maar daarover later meer.
Bijlagen
lpg buitenvul aansluiting.jpg
lpg buitenvul aansluiting.jpg (78 KiB) 849 keer bekeken
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door rongreven »

Bajonet iedere keer verwijderen.
Een verhelderend verhaal:

https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/lpg-camper/
Groet, Ron Greven
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Je bent goed bezig!
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Ik ben nog steeds aan het puzzelen met dat dak.

Wat ik eigenlijk wil is een groot zonnepaneel in de lengte en daarnaast een klein ventilatie dakluik in de badkamer met hor en blind voor in de badkamer. De blind is om zon en dus warmte buiten te houden op warme dagen.

Nu is het kleinste camperluik wat ik kan vinden de MicroHeki, maar die is aan de buitekant nog altijd zo'n 36 cm breed, wat naar mijn smaak te weinig ruimte overlaat voor een paneel. Nu kan ik mijn toevlucht nemen tot een klein dekluik. Maar krijg je dat wel goed waterdicht op een Ducato?

Een 2e alternatief is een dakventilator of paddestoel. Maxxfan heeft iets nieuws voor 130-140 euro en ik zie een Comet 12V voor nog geen 3 tientjes, maar die schijnen luidruchtig te zijn. Zo'n paddestoel laat in ieder geval voldoende ruimte voor een flink PV paneel, zonder dat er van alles uitsteekt.

Wat zijn jullie ervaringen met douche en alleen een paddestoel/geen luik? De Maxxfan ventileert volgens mij ook als je hem opent, maar niet aanzet. De Comet ventileert zo te zien niet als die uit staat, maar ik weet dat niet zeker.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Volgens mij ben je toch beter af met twee panelen ipv één groot. Je hebt al een extra verhoogde bus, één paneel gaat er omwille van het licht gebolde dak nogal hoog bovenuit steken. Ik ben geen kenner maar ik heb het idee dat twee panelen met een iet of wat verschillende stralingshoek wat meer rendement geven. Het is natuurlijk wel wat duurder, maar op het totale kostenplatje is dat maar relatief.
Wat verluchting betreft in de natte cel kan je ook een hoog geplaatst "Hochdach Auststellfenster plaatsen (aluminium 4650x160 mm) ipv een dakraampje.

Afbeelding
Bijlagen
91AE71F1-CBD2-4710-AFB4-3B423F0B519B_1_105_c.jpeg
91AE71F1-CBD2-4710-AFB4-3B423F0B519B_1_105_c.jpeg (48.38 KiB) 623 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door kampo »

Rob vd S schreef:
do 15 dec 2022, 16:29
Ik ben nog steeds aan het puzzelen met dat dak.

Wat ik eigenlijk wil is een groot zonnepaneel in de lengte en daarnaast een klein ventilatie dakluik in de badkamer met hor en blind voor in de badkamer. De blind is om zon en dus warmte buiten te houden op warme dagen.

Nu is het kleinste camperluik ..
Je moet beginnen met een tekening van het bruikbare deel van je dak voor de zonnepanelen. ik zie geen dakplan...

En begin niet met de gedachte dat dit 1 groot paneel moet worden. Dat is in de meeste gevallen uit gemakzucht. Iets voor beginners en waar ze later spijt van hebben.
1 groot paneel van ca 1 x 2m heeft even veel nadelen als voordelen. Pele heeft je er al op gewezen dat het slecht past op de dakradius. Bovendien is het verspillend want het is niet breed genoeg. En de trillingen in de grote glasplaat, dat heb ik hier al zo vaak geschreven.
Dus 2 panelen naast elkaar en waarom geen 3 of 4 ?
Zelf zou ik het proberen mooi te maken en een totaal van minstens 400Wp

Op de plaatsen van de togen kan je geen dakuitsnijdingen maken.
De positie voor de maxfann ventilator moet je zelf kiezen maar ik zou hem in de buurt van mijn bed willen.
Voor de badkamer ventilatie kan je zowel een klein dakluik als een kleinere ventilator zoals de inox Tannoy gebruiken. Eventueel aangevuld met een zijdelingse opening.
Groeten Kampo
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Dank Pele, Kampo,

Dit weekend klim ik voor het eerst voorzichtig op het dak en ga meten en met viltstift tekenen. Een dakplan kan ik pas maken als zaken een beetje op hun plaats vallen.

Grote stappen, snel thuis, is inderdaad verleidelijk. Je hebt panelen die ruim boven 400 Wp uitgaan, zelfs boven 500 Wp. De kans op breuk bij trillingen is natuurlijk wel een dingetje. Die kleine paneeltjes leveren vaak minder per oppervlak en je hebt er dan heel wat nodig om boven 400 Wp te komen. Panelen van Victron zijn daarbij ook nog erg duur.

Ik heb een H3 en een nadeel daarvan is dat het dak wat smaller is dan bij een H2. Vandaar ook mijn dilemma. Het past allemaal net niet lekker. Daarom ook mijn voorgenomen compromis om het badkamer dakraam door een paddenstoel ventilator te vervangen, bijvoorbeeld de Maxxfan
(https://www.obelink.nl/maxxfan-dome-bla ... CIQAvD_BwE).

Een zijraam is iets voor fase 2. Dat geldt ook voor ramen bovenin de achterdeuren. Vooralsnog wil ik de linkerzijwand van de bus zoveel mogelijk ongeschonden laten, maar als ik de ventilator niet voldoende vind, komt er een klein raam bij. Wellicht wordt dat dan een soort patrijspoort, want zoveel ruimte heb ik niet bovenin omdat vlak achter de gordelbok ook dat brede kokerprofiel loopt.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Ik ben op het dak geweest en heb een dakplan gemaakt. Of eigenlijk 2 dakplannen.

De 1e op basis van 1 545Wp zonnepaneel van JA Solar.
https://etronixcenter.com/nl/8173089-se ... gK4SPD_BwE

De 2e op basis van 3 180Wp zonnepanelen van Amazon.
https://www.amazon.nl/Zonnepaneel-Watt- ... 8009&psc=1
Dakplan A.jpg
Dakplan A.jpg (138.51 KiB) 412 keer bekeken
Dakplan B.jpg
Dakplan B.jpg (96.05 KiB) 412 keer bekeken
Ieder hokje is 10 cm.
In beide gevallen ben ik uitgegaan van 40 mm Al koker profiel. Twee lengtes van 4 meter over de daknokjes en daarbovenop dwarsliggers waartussen de panelen komen. Voor Plan A heb ik 2 dwarsliggers nodig, voor plan B 4 stuks.

Plan A vind ik het meest charmant. Het 545 Wp paneel meet ca. 223x114. Als je het op rechts 5 cm laat uitsteken, heb ik zelfs genoeg ruimte voor een Micro Heki in de badkamer. Verder past het paneel in de lengte ook goed. Boven de slaapkamer heb ik voldoende ruimte voor een Mini Heki of een Gebo flushline 50x38. Het luik van de Gebo kan ik dan vrijwel geheel openen omdat er meer dan 10 cm zit tussen paneel en de rand van het luik. De Maxxfan voorin kan ik plaatsen waar ik wil. Bijvoorbeeld links, maar midvoor kan ook. Maar ja, hoe dit grote paneel zich houdt op het dak van een trillende bus, weet ik niet.

Dus ook wat anders geprobeerd. 3 maal 180 Wp is ook 540 Wp. Het past allemaal maar net. Op papier althans. Paneel 1 heb ik over dwars geplaatst, maar kan ook in de lengte. De Maxxfan moet dan een stukje naar links opschuiven. Het grootste compromis zit in de badkamer. Een Micro Heki gaat nu echt niet meer en heb ik vervangen door een Maxxfan Dome. Maar zelfs die dome past er net wel/net niet tussen. Best spannend. Ook achterin heb ik maar net voldoende ruimte voor het dakraam. Ik denk zelfs dan een Mini Heki niet meer zal passen. De Gebo is net iets smaller en zal wel gaan, maar omdat de Al dwarsligger bijna tegen het dakraam aan zal komen te zitten, zal het niet helemaal open kunnen. Uiteraard zijn 3 panelen duurder en zwaarder dan 1, ook vanwege de extra Al kokers. Voor de dwarsliggers zou ik 3 cm kokers of hoekprofielen kunnen nemen. Dat bespaart niet alleen gewicht, maar ook een paar cm die met name in geval van plan B welkom zijn.

Ik ben er dus nog niet helemaal uit. Ik denk dat ik eerst de Al kokers ga bestellen en monteren. Vervolgens alles nogmaals meten en dan pas de knoop doorhakken voor plan A of B. Commentaar of ideeën zijn natuurlijk welkom.

P.S. Aan de lengte koker wil ik t.z.t. ook de luifel bevestigen. Maar dat is voor fase 2.
Laatst gewijzigd door Rob vd S op zo 18 dec 2022, 21:52, 5 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie