Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door kampertjes »

Zie ik het goed dat je de verhoogde vloer door laat lopen tussen de stoelen? Maar daar zit toch een serviceopening voor accu maar ook voor de dieseltank. Kijk anders even YouTube: DW Vlogt.
Succes verder, nog een hele knutsel te gaan….
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door kampo »

Rob vd S schreef:
di 22 nov 2022, 17:37
...Een dakplan moet ik nog maken en zal worden gedomineerd door het zonnepaneel of zonnepanelen. En ja, die dingen bestaan niet in de ideale maat. Althans, ik kan ze niet vinden...
Goed dat je het begrepen hebt.
Neem een platte lat en bepaal de maximale breedte die je kan gebruiken.
Rekening houdend met de kromming van het dak en de eventuele luifel aan de rechterkant.
Daarna kan je op zoek naar de best passende aanbieder.
We kunnen je helpen als je de afmetingen op geeft.
De huis panelen van 305 tot 450 Wp zijn relatief goedkoop maar hebben alvast niet de juiste afmetingen voor de breedte van een Ducato. Als je die maximaal wenst te benutten.
Blijf ook minstens 10 cm weg van de maxfann, andere hoge dakluiken, luifel en antenne.
Groeten Kampo
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Op het dak van mijn Ducato L3H2 heb ik drie panelen, samen goed voor 400 W. Twee keer 175 W en één van 50 W.
Zie foto.
8F898548-E2D2-411F-BF35-3EE27C45A141_1_105_c.jpeg
8F898548-E2D2-411F-BF35-3EE27C45A141_1_105_c.jpeg (128 KiB) 1174 keer bekeken
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door JMD »

Hej Rob,

Volgens mij heb je hetzelfde in gedachten zoals ik heb uitgevoerd wat betreft dakplan. Heb het kleinste heki luik, en dat zoveel mogelijk links gemonteerd. Daarnaast had ik maar beperkte ruimte, ligt uiteraard aan de bevestigingsrail. Mijn paneel is 1002 mm breed, 320 Wp en dat is ruim voldoende om accu vol te houden. Grootste verbruiker: compressor koelkast crx65.
20220326_181340.jpg
20220326_181340.jpg (161.96 KiB) 1164 keer bekeken
Wat betreft dak beklimmen, je zou soort van laddertje vast kunnen maken aan je bed tegen je achterdeur. Of je in je schuifdeur tegen keuken aan. Klimmen op dak is te doen, maar erg risico vol. Ik heb een H2 en is inderdaad keer beetje ingedeukt, dit was voor overspuiten dus voor mij geen probleem. Heb zelf zoveel mogelijk gebruik gemaakt van rolsteiger! Eventueel alleen op de rand van het dak of plank dwars er over.

Grt JMD
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

JWD,
jaaaa, zoiets had ik in gedachten als alternatief voor het door mij beschreven dakplan. I.p.v. 2 panelen 1 groot paneel op een frame rondom. Mijn gedachte was om aan de buitenkant of onderkant (als je het frame rechts iets uit laat steken) van dat frame de luifel te monteren. In dat geval kan de Maxxfan gewoon midvoor komen op de plaats die Fiat daarvoor bedoeld heeft.

Het voordeel van zo'n frame is dat je iets meer ruimte creëert tussen paneel en dak, zodat je daaronder een ventilator kan laten uitkomen en het dak onder het paneel ligt mooi permanent in de schaduw.

Ik zie dat jij het paneel aan de binnenkant van het paneel gemonteerd hebt. Hoe heb je dat gedaan? Ik zou het erbovenop gelegd hebben, maar dan kom je nog weer hoger uit en dat wil ik eigenlijk niet. Jouw oplossing vind ik wel mooi.
Laatst gewijzigd door Rob vd S op di 22 nov 2022, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

JWD, Jij hebt jouw frame ook rondom de dakluiken gemaakt, dus het hele dak bestreken. Dat vind ik wel heel mooi, maar het voegt ook gewicht toe. Wat is de functie van de rest van dat frame?
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Ik was trouwens nog vergeten de minpolen van de accu's te wisselen. Dus vanavond de dubbele vloer er nog even uitgehaald en dat gefikst. Die dubbele vloer eruit is niet zoveel moeite, daarom geen luik bij de dieseltank, ook niet boven de kachel. Een luik op die plaats zou de boel erg verzwakken.

De lange zwarte accukabel was natuurlijk net 3 cm te kort om de achterste accu aan te sluiten. Dus moest ik een nieuw massapunt maken. Dat gedaan op de rvs plaat achter de accu's die geklonken is aan de chassis. Ik kon daar niet zo goed bij en was heel ingespannen bezig met metalen gereedschap, goed oplettend om niet per ongeluk de plus aan te raken... gaat de telefoon. Ik schrik me de tering... Mijn vrouw... Of ik even de tv aan wil zetten. Kan ze zelf niet (vrouwen en knopjes...) en ze wilde voetbal kijken. Tja, maar even gedaan natuurlijk. De accukabels zitten inmiddels zoals het hoort..

nieuw massapunt.jpg
nieuw massapunt.jpg (140.35 KiB) 1123 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door kampo »

Het dakframe voor de solar ziet er netjes uit , zelfs mooi, maar vergeet daarbij niet dat het uitzonderlijk blijft en eigenlijk even veel nadelen als voordelen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door JMD »

Rob vd S schreef:
di 22 nov 2022, 21:48
JWD, Jij hebt jouw frame ook rondom de dakluiken gemaakt, dus het hele dak bestreken. Dat vind ik wel heel mooi, maar het voegt ook gewicht toe. Wat is de functie van de rest van dat frame?
Ik vond het frame sws mooi/'stoer' en daarbij kon ik mooi het zonnepaneel monteren incl. goede luchtstroom er onder. Verder heeft frame geen functie.

Ik heb eerst frame rondom gemonteerd, daarna zonnepaneel aan dwarsliggers met boutjes. Zonnepaneel nog aan langsligger vast gekit, was bang voor trilling en daarmee geluid.
Heb tot nu toe gelukkig geen last van windruis bij alle mogelijke snelheden tot ca. 140 km/u... Ook de dakluiken fluiten gelukkig niet.

Grt JMD
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Hier een aardige site met veel videos van een jong Duits stel die al aan de 2e of 3e camper toe is.

https://www.youtube.com/c/DennisKoburger

De laatste camper die ze gebouwd hebben is een kleintje L1H2. Wel knap hoe compact ze dat gedaan hebben. Voor wat betreft het dak hebben ze daar niet alleen 570 Wp aan zonnepanelen op weten te krijgen, maar ook een dakterras. De zonnepanelen kunnen ook nog rechtop gezet worden. Het steekt allemaal wel iets uit, maar ze zijn er zonder problemen 7000 km mee door Noorwegen gereden, dus het zal wel goed vast zitten.

https://www.youtube.com/watch?v=Dj862KJnd7E
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Wat is de meerwaarde van dit dak'terras'? Bij zware overstromingen droog zitten? Ik zou dit spel wel eens willen zien na 2 jaar weersinvloeden. Spekglad, mos, rijwind-weerstand. Schaduw (deels) over de zonnepanelen. Gewicht op deze hoogte welke impact zal hebben op het rijgedrag.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Hoi Pele,
Ja, ik ben zelf ook nog niet overtuigd van een dakterras. Het ziet er aanvankelijk leuk en ook wel stoer uit, maar dan...

Het ging mij meer om de mogelijkheid het frame, zeker aan de rechterkant, iets te laten uitsteken, laten we zeggen tot net voorbij de ronding van het dak, zodat je er een net iets breder paneel op kwijt kan en je aan de onderkant de luifel kan hangen. Die zit dan niet meer rechtstreeks aan de bus vast, wat een voordeel kan zijn, is wellicht zelfs verwijderbaar voor die seizoenen dat je dat ding toch niet nodig hebt.
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Mischa »

pele schreef:
wo 23 nov 2022, 14:14
Wat is de meerwaarde van dit dak'terras'? Bij zware overstromingen droog zitten? Ik zou dit spel wel eens willen zien na 2 jaar weersinvloeden. Spekglad, mos, rijwind-weerstand. Schaduw (deels) over de zonnepanelen. Gewicht op deze hoogte welke impact zal hebben op het rijgedrag.
Wat weegt nu een aluminium dakterras ten opzichte van de rest die je zonder erover na te denken in je bus propt? Ja, de hoogte speelt mee, maar als je het slim aanpakt, zal dat in de praktijk wel meevallen. Als je een matras op halve hoogte hebt, heb je ook al een fors nadeel te pakken. Een dakterras met het halve gewicht lijkt me niet heel complex, maar de panelen die je daar weer op wil leggen brengen meer gewicht in de schaal. Je voegt wat hoogte toe, klopt, maar je hebt wel een stabiele basis om op te werken. Schoon houden is een kwestie van onderhoud, dat moet je met je dak ook :wink:
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

JMD, die klosjes onder jouw dakrail bij de dakbevestigingspunten, zijn dat gewoon korte, afgezaagde stukjes rail of iets speciaals?
Waar heb je jouw rail gekocht?
Plaats reactie