Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Dank voor de tip. Een omvormer heb ik nog niet. Ik moet al mijn elektra spullen nog kopen. Dus moet ik toch maar op zoek naar een gasstel en tankje.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Een bijkomend voordeel van de draaiplateaus weglaten is dat het gewicht scheelt. Bij elkaar toch weer ruim 30 kg wat je zo maar naar een hogere belastingschaal kan tillen...
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Een bijkomend nadeel van het plaatsen achteraf is dat je, niet in orde bent. Het scheelt in gewicht minder dan 15 kg. Ik raadje ook aan om door een goede lasser de sokkels van bijrijdersstoel en bestuurdersstoel met 35 mm te verlagen. Het zitcomfort en de zichtbaarheid door de voorruit is dan veel beter. De RDW keurt CTA draaiplateaus wel goed. Er zijn collega zelfbouwers (Nl) die het je voorgedaan hebben. Trouwens je CTA gordelbok moet ook gekeurd worden. En dat zou de RDW dan niet goedkeuren? Toch wel hoor!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door DucatoDolf »

Rob vd S schreef:
wo 03 aug 2022, 7:38
Dank voor de tip. Een omvormer heb ik nog niet. Ik moet al mijn elektra spullen nog kopen. Dus moet ik toch maar op zoek naar een gasstel en tankje.
Gasstel in koffer bij de action is ideaal en nog geen 2 tientjes. Wel vastschroeven. Later altijd handig om ff buiten wat op te warmen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door DucatoDolf »

pele schreef:
wo 03 aug 2022, 9:26
Een bijkomend nadeel van het plaatsen achteraf is dat je, niet in orde bent. Het scheelt in gewicht minder dan 15 kg. Ik raadje ook aan om door een goede lasser de sokkels van bijrijdersstoel en bestuurdersstoel met 35 mm te verlagen. Het zitcomfort en de zichtbaarheid door de voorruit is dan veel beter. De RDW keurt CTA draaiplateaus wel goed. Er zijn collega zelfbouwers (Nl) die het je voorgedaan hebben. Trouwens je CTA gordelbok moet ook gekeurd worden. En dat zou de RDW dan niet goedkeuren? Toch wel hoor!
Mee eens dat officieel de boel gekeurd moet worden. Maar aanbevelen zelf je onderstel ff te verbouwen rijmt daar niet mee. Die zou je dan ook moeten keuren. En dat krijg je no way voor elkaar. Er zijn ook verlaagde consoles te koop.

En bij CTA draaiplateaus wel de papieren er bij opvragen. Dat veel wordt goedgekeurd betekent niet dat de keurmeesters het allemaal volgens de regels doen. In principe moeten ze de juiste papieren er van kunnen inzien.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Johan de Jongh »

Gaan jullie de discussie wat wel en niet goedgekeurd wordt nu nog een keer voeren ??

Draaiplateaus worden door het RDW alleen goedgekeurd als er een europees goedkeuringsnummer ingeslagen staat waar ook de benodigde paperassen aanwezig zijn.
Een Tüv certificaat of iets wat daar op lijkt zijn niet voldoende !!
Dat keurmeesters niet altijd even oplettend zijn is dus geen regel !!
Je kan wel een complete camper waar Tüv gekeurde draaiplateaus in zitten vanuit duitsland importeren, dan worden ze wel goedgekeurd.

Ja, ik weet het, de wetten in Nederland zijn soms super krom
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

DucatoDolf schreef:
wo 03 aug 2022, 10:22
ee eens dat officieel de boel gekeurd moet worden. Maar aanbevelen zelf je onderstel ff te verbouwen rijmt daar niet mee. Die zou je dan ook moeten keuren. En dat krijg je no way voor elkaar. Er zijn ook verlaagde consoles te koop.
En bij CTA draaiplateaus wel de papieren er bij opvragen. Dat veel wordt goedgekeurd betekent niet dat de keurmeesters het allemaal volgens de regels doen. In principe moeten ze de juiste papieren er van kunnen inzien.
Wat het verlagen van die consoles betreft: dat heeft iemand voor me gedaan, zo vakkundig dat je het echt niet merkt en dat de stevigheid niet het minst verminderd werd. Ik gaf die lasser een flinke vergoeding, maar dat was nog steeds minder dan de helft van degene die op de campermarkt worden aangeboden . En natuurlijk moet je aan de leverancier van draaiplateaus en gordelbok de juiste papieren vragen.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Wout van Aken (Sunnyvans) verzorgt voor mij de camperkeuring. Ik heb bovenstaande aan hem voorgelegd. Dit is zijn antwoord:

quote
De CTA draaiplateaus zijn voor de Ducato geen probleem. Wanneer je zorgt dat de stoel er rechts in staat en de draaiplateaus op de voorgeschreven manier zijn gemonteerd krijg je een complete goedkeuring.
Ik zou dit doen, zeker naar de toekomst gezien waarin de eisen hoger worden en men ook strenger gaat controleren. Het kan nu meteen worden meegenomen.
unquote

Deze vraag heb ik ook voorgelegd aan Jeroen van JWG Campers waar ik de spullen gekocht heb. Hij antwoordt in dezelfde trant. Ik ga de draaischijven er dus onder zetten en hou mijn vingers gekruist...
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Je hebt ook gezien bij Wout hoe hij hert duobankje aangepast heeft om op der gordelbok te monteren. Ik heb het gelijkaardig gedaan.
De veiligheid moet van de driepuntsgordels komen, die aan de bok zitten. Het bankje zelf is meer een zaak van comfort. Uiteraard moet dat ook deugdelijk bevestigd zijn.
55BBADEC-3305-4B00-A091-5FF270D2A57D_1_105_c.jpeg
55BBADEC-3305-4B00-A091-5FF270D2A57D_1_105_c.jpeg (75.72 KiB) 719 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Het hefbed 1

Afgelopen week heb ik ’s avonds en in het weekend het Al onderstel van het bed in elkaar gezet en getest. Alles werkt naar behoren. Het ging zelfs vlotter dan ik dacht, zodat ik zondagmiddag vrijaf kon nemen om van de zon te genieten.

Desalniettemin was het nog een hele zoektocht, gepuzzel en behoedzaam maneuvreren. Aluminium is erg duur. Ik wilde geen fouten maken, door mij te verzagen bijvoorbeeld. Hieronder een paar foto’s van het resultaat.

Zoals gemeld krijgt mijn bed een hoge en een lage slaapstand. Gisteren was ik al klaar. Vandaag heb ik getest met 2 oude lattenbodems en matrassen van de logeerkamer. Dat viel niet tegen. Zelfs in de hoge stand kan ik nog net rechtop zitten. Ik zit dan wel met mijn hoofd tegen het stalen dak van de bus en op een dun matrasje. Straks zit daar 4-5 cm isolatie en een afwerkplaat, is mijn echte matras een stuk dikker en zal rechtop zitten niet meer gaan.

Op de rechterkant had ik een dikker matras gelegd en die komt qua hoogte vrijwel overeen met de lijn die ik weken geleden op de binnenwand van de bus getekend had. Nu kon ik zelf gaan liggen en ervaren hoe dat is. Dat stelde tevreden. De ruimte/hoogte om te slapen is royaal. Geen claustrofobie. Helemaal niet als er straks sprake is van een raam in het plafond en achterdeuren. Op die hoogte erin en eruit klimmen is nog wel even een dingetje. Daar moet ik nog wat op verzinnen.

De fiets kan er makkelijk onder. Als ik straks kies voor een elektrische lattenbodem, steekt de elektromotor wel een stuk naar onderen uit, wat de fiets in de weg zou kunnen zitten. Ook bij het maken van het opklapmechanisme zal ik rekening moeten houden met de positie van de motoren en beugels. Ik heb mijn eigen bed opgemeten en denk dat ik daar wel mee weg ga komen. Hoe dat straks precies uit zal pakken, is van later zorg.

In de lage stand heb ik rechtop zittend straks nog minstens 10 cm boven mijn hoofd en dat terwijl ik onder het bed, in de garage dan ook nog bijna rechtop kan zitten.

Door het gebruik van de gasveren is het hoogte verstellen niet moeilijk. Dat kan met z’n tweeën, maar ook prima alleen. Je verwijderd de 4 8-mm borgpennen en laat het geheel zakken, daarbij oplettend dat het op alle 4 de hoeken ongeveer gelijkmatig gaat. Als je dat alleen doet, gaat dat het best van onder het bed. Je kan het geheel dan gecontroleerd zowel omhoog als omlaag duwen/trekken, de borgpennen er weer in en klaar. Ombouwen duurt al met al een minuut of 5.

Voor degene die wellicht iets soortgelijks willen bouwen geef ik hieronder mijn werkwijze.
• De constructie bestaat uit Al kokers van 45 en 40 mm, 2mm dik. Die passen precies in elkaar. Verder een paar 40 mm Al hoekprofielen van 2 mm dik, 4 boekensteunen, 4 gasveren, 4 panlatten en de nodige bouten en moeren. Dat weegt bij elkaar 17 kg.
• Ik ben begonnen door 2 panlatten, waarop de staanders moesten komen, op de vloer te lijmen met Sikaflex.
• De wanden heb ik bekleed met 9 mm Armaflex. De naden tussen de ribben en de buswand heb ik eerst volgespoten met siliconenkit.
• Over de Armaflex heen en achter de wielkasten langs heb ik, zo laag mogelijk, 2 40mm hoekprofielen aangebracht en deze met zelf tappende schroeven aan de ribben van de bus bevestigd. Het deel bij de wielkast moet je een cm inzagen, omdat de ruimte achter de wielkast maar 3 cm breed is. Door de hoekprofielen had ik vrije keuze op welke plaats ik de staanders wilde zetten en kon ik ze op ieder gewenste plaats ‘aan de wand’ vastmaken.
• De positie van de 45mm staanders heb ik zo gekozen dat de watertank op rechts gewoon verwijderd kan worden en je zowel links als rechts zoveel mogelijk kastruimte overhoudt zonder dat een staander daar pal voor staat. De staanders zullen straks onderdeel zijn van de kastjes. De bedoeling is hier t.z.t. de deurtjes aan te bevestigen.
• Op de gekozen plaats heb ik de panlatten een paar mm ingezaagd, zodat de staanders daar precies invallen.
• Vervolgens heb ik de hoogte bepaald waarin het 40mm gat moet komen van de zijsteunen, de zijsteunen op maat gezaagd, in de 45mm staander gestoken (dat past precies) en vast gebout aan de staander en hoekprofiel op de wand. Het richten van de staander is een secuur werkje waarbij de waterpas ongemerkt een vertekend beeld geeft als de bus zelf niet 100% waterpas staat. Om dat probleem te omzeilen heb ik standaard schapsteunen gekocht waarmee je de staanders perfect kan uitlijnen t.o.v. de bodem van de bus. De 4 staanders moeten perfect gericht zijn omdat je het bed anders niet kan heffen.
• Op de panlat heb ik een 2e panlat geschroefd en daarop de schapsteunen bevestigd aan de staanders.
• Daarna heb ik de lengte bepaald van de 40 mm kokers die in de staanders geschoven worden en waarmee je het bed op verschillende hoogtes kan instellen.
• De 45mm lengteliggers op maat zagen en de 40mm gaten uitzagen waarin de 40mm kokers gestoken worden.
• De 40mm dwarsliggers op lengte zagen en de 40mm gaten zagen in de lengteliggers.
• De plaats bepalen waar de gasveren moeten komen en deze monteren. In eerste instantie wilde ik de gasveren in de kokers wegwerken. Dat bleek niet te gaan, omdat je dan een deel van de slag van de veer niet zou kunnen gebruiken, omdat de veer op de ingestoken dwarsverbinding met de bus zou komen te rusten en te ver naar boven uitsteekt. Daarom de gasveren aan de buitenkant gemonteerd met dezelfde bout waar ook de dwarsverbinding mee vastzit.
• De in elkaar schuivende kokers invetten.

Een bijkomend voordeel van de gasveer langs, in plaats van in, de koker te bevestigen, is dat je zo de toestand van de veren makkelijk kan zien en je de veren indien nodig ook eenvoudig kan vervangen. Zelf maakte ik al gelijk in het begin de fout 1 van de veren te ver in te drukken. Ik wilde uit nieuwsgierigheid gewoon even testen hoe het werkte en drukte de veer net iets te ver in. Hierdoor kwam de veer helemaal niet meer naar buiten. Ook niet na het uitoefenen van botte kracht. Ik heb dus maar een nieuwe besteld…

Omdat de gebruikte bedbodems en dunne matrasjes aanzienlijk lichter zijn dan wat er uiteindelijk op komt te liggen, heb ik het geheel voor de test verzwaard met grote stoeptegels. Na de test heb ik matras en bedbodems weer verwijderd, zodat ik weer werkruimte krijg in de bus. Ik had ze provisorisch vastgezet op het frame met lijmklemmen. Daar moet ik nog een beugeltje voor maken. Maar dat doe ik later. Komend weekend zal ik me op het tafeltje storten en daarna het keukentje. Ik heb inmiddels via marktplaats een kooktoestelletje met gastankje op de kop getikt en ook een spoelbakkie van iemand gekregen…

Wordt vervolgd.
Bijlagen
hoge stand 1.jpg
hoge stand 1.jpg (117.88 KiB) 590 keer bekeken
lage stand 1.jpg
lage stand 1.jpg (111.27 KiB) 590 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rob vd S op zo 07 aug 2022, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

...
Bijlagen
hoge stand 2.jpg
hoge stand 2.jpg (124.62 KiB) 589 keer bekeken
lage stand 2.jpg
lage stand 2.jpg (77.62 KiB) 589 keer bekeken
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Knap werk!
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Bart200 »

Deze hef constructie heb ik nog niet eerder gezien. Dat is misschien een alternatief voor mijn opklapbed.
Dan kan het gewoon helemaal omhoog zodat de motor eronder kan en op de plaats van bestemming kan het weer naar beneden.
Toch altijd weer leuk om te zien wat er voor leuke dingen bedacht worden.
Je bent goed bezig.

Omdat het bed op de dwarsliggers toch ook al hoog ligt hebben wij een opstapje in de bus staan.
Ik heb bij een ander ook wel laden gezien die je dan uitschuift tot een trapje als je naar bed gaat.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door HoK »

Het geluk van een H3. In een H2 loop je dan al gauw tegen het dingetje aan dat je niet rechtop in je bed kunt zitten.

Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat, de start is al erg goed!
Laatst gewijzigd door HoK op wo 10 aug 2022, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie