Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Mischa »

Het is geen probleem om losse draad te gebruiken, dus een losse rode en een losse zwarte.
Duc-bus
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 25 mei 2022, 17:15

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Duc-bus »

Je kunt het op deze adressen proberen, hier hebben ze vele soorten en maten

https://www.rdae.nl/
https://www.elektronica-shop.nl/
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22887
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door PaulBng »

Rob vd S schreef:Ik heb trouwens moeite met het vinden van 2 aderige 2.5 mm rood/zwarte kabel. Ik zie alleen luidsprekerkabel. Is dat geschikt voor de camper?
https://www.elektramat.nl/draad-en-kabe ... ekerkabel/
Heb ik meters van liggen.
Ik zie geen probleem....


Paul
HoK
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door HoK »

Probeer voor installatie te kijken hoeveel kabels je door een buis kunt krijgen. Zo kun je er achter komen of er genoeg schutbuis komt te liggen. Het viel mij al erg tegen om door een traject van plusminus 6 meter en 4 90 graden bochten een trekveer te krijgen. Dit is door 19mm flex PVC.

Daarnaast maak ik mij er ook schuldig aan om 2,5mm luidspreker kabel als stroomkabel te gebruiken. Let op dat je als je speakerkabel koopt wel volledig koper koopt en geen CCA kabel. CCA is aluminium kabel met koper aan de buitenkant. Geeft meer electrische weerstand dus je kunt minder vermogen door 2.5mm kabel halen.
Een andere optie zou zijn om met dikkere kabels naar sub-zekeringskastjes te gaan naar bij de verbruikers locaties (keuken, douchecel etc) als ik jouw opstelling zo lees. Geeft meer flexibilteit maar ook meer plekken om toegankelijk te houden voor onderhoud.
DJSmiley
Berichten: 4041
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door DJSmiley »

Ik heb ook luidsprekerkabel gebruikt. Belangrijk is wel om het GOED te monteren en te beschermen, en goede soepele kabel te gebruiken, zoals gezegd geen CCA (of CCS - Copper-Cladded-Steel) zoals al gezegd.

Beter is de kabel van een bootwinkel oid. Dat is veel fijnmaziger (meer dunnere aders, dus soepeler) en ook de mantel blijft veel soepeler onder alle omstandigheden.

Luidsprekerkabel valt in klasse 5, de betere kabels in klasse 6. ( https://www.dgrubberholland.nl/asset/me ... nt/377.pdf )

Naar mijn mening kan luidsprekerkabel op de meeste plekken, mits goed beschermd en ondersteund, prima, wil je het helemaal top doen, dan klasse 6 tweelingsnoer
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Bart200 »

Heeft er al iemand iets gezegd over de soort buis?
Nl geen ecru buis voor binnenshuis, die wordt hard en breekt dan. Liever de zwarte buis voor de automotive toepassing.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door MarceldeHoog »

Sluit me bij Bart aan betreffende de buis.

Daarnaast heb je het over 3 plaatsen met aftakkingen: Leg dan bij voorkeur een wat dikkere kabel naar die plekken, en zet daar een zekeringkastje zodat je per verbruiker kunt afzekeren. Zorg in ieder geval dat de kabel naar dat zekeringkastje, alle gecombineerde vermogens aan kan.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
martijnoes
Berichten: 198
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door martijnoes »

Ik heb FLRY-B kabel gebruikt, deze is voor automotive en heeft ook wat dunnere isolatie. Oftewel meer draden in een buis mogelijk. (Misschien wel wat duurder, maar zoals andere ookal zeiden. Beter nu in een keer goed maken)

Goede ervaring met onderstaande webshop, ook voor telefonische vragen.
https://www.cable-engineer.nl/kabel/flr ... er-op-rol/
Rob vd S
Berichten: 324
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Dank. Ik heb los rood en zwart flexibele montagesnoer besteld 2.5 mm2. Dat is bij elkaar niet duurder dan 2,5 mm2 luidspreker kabel.
Rob vd S
Berichten: 324
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

We zijn weer een week verder. Ik was vrij en kon, naast andere dingen, het leeuwendeel van de tijd aan de camper besteden.

Het grootste deel van de tijd ging op aan de elektra. Alle leidingen en kabels liggen er nu in tot aan de aftakkingen. Dat was veel meer werk dan ik vooraf had ingeschat. Ik ben daar al met al wel een dag of 5 mee bezig geweest. Ik was zoekende en dat kost veel tijd. Als ik het nu opnieuw zou moeten doen, zou het in iets meer dan een dag kunnen. Sommige kabels had ik gelegd en daarna weer verwijderd en gelegd via een andere, kortere route, spullen halen bij de doe-het-zelf-zaak, of internet, net niet genoeg, dus weer naar de doe-het-zelf-zaak, enz. enz.

Afgelopen woensdag was ik bij Wout. Hij heeft me geholpen met het aansluiten van de voedingskant. Ook dat duurde toch weer langer dan verwacht. Ik was er 's ochtends om 9 uur en reed er 's avonds om 9 uur pas weer weg.

Maaaarrr, het resultaat mag er dan ook wezen:
- Accu's vastgezet en aangesloten.
- de 2500W lader/omvormer is aangesloten en werkt. Dus ik kan aan de paal.
- de 60A booster en MPPT tracker is aangesloten en werkt. Zodra de motor start laadt hij op via de dynamo. Trouwens, ook als je dan aan de paal ligt. Nu kunnen mijn accu's die dubbele laadsnelheid wel aan, maar ik denk toch dat het beter is niet gelijktijdig van 2 kanten te laden.
- De zonnepaneel kabels zijn aangesloten. Nu het paneel nog...
- De zekeringen voor 12V en 230V zitten erin

Weer thuis heb ik de kabels aan de achterkant op de zekeringdozen aangesloten en ook een eerste verbruiker, de dieselkachel, en dat werkt uitstekend. Via de walstroomaansluiting heb ik nu gewoon 230 in de bus en daarmee goed licht en stopcontacten voor bijvoorbeeld stofzuiger of elektrisch gereedschap. Dat werkt allemaal tot nu toe. Heerlijk gewoon. Je sluit iets aan. Je zet de schakelaar om en floep, er is licht! Walstroom eraf... en de omvormer pakt het automatisch over.

Eerder gooide ik een verlengsnoer door het raampje de bus in. Nu zit datzelfde verlengsnoer aan de walstroomaansluiting. Om het licht uit te doen, hoefde ik alleen de stekker bij de stal uit het stopcontact te halen. Zo ook donderdagavond. Daarbij was ik even vergeten dat de omvormer het dan gewoon overneemt. Het licht heeft dus de hele nacht in de camper gebrand. Toch 75 watt. Maar dat heeft de accu prima doorstaan. Een dagje laden en hij zat helemaal vol op 14.4V.

Hieronder wat foto's.
Bijlagen
Elektra 1.jpg
Elektra 1.jpg (112.91 KiB) 401 keer bekeken
Elektra 2.jpg
Elektra 2.jpg (135.46 KiB) 401 keer bekeken
Elektra 3.jpg
Elektra 3.jpg (126.02 KiB) 401 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rob vd S op zo 23 okt 2022, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob vd S
Berichten: 324
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Wout heeft woensdag het meeste aansluitwerk van bovenstaande foto's gedaan. Het was ook zijn idee om een plankje op de schuine stangen van de gordelbok te plaatsen en daarop de zekeringkastjes te monteren. Dat spaart een hoop ruimte. Zelf had ik vooraf al de lader en booster tegen de achterwand geschroefd. Op deze manier kan ik makkelijk bij de zekeringen en ook het schermpje op de lader aflezen als het bankje straks weer op z'n plaats zit. Er is niet door de stangen van de gordelbok geboord, maar het plankje is m.b.v. een stukje panlat aan de achterzijde van de kokerprofielen geklemd.
Bijlagen
Elektra 4.jpg
Elektra 4.jpg (135.64 KiB) 394 keer bekeken
Elektra 5.jpg
Elektra 5.jpg (136.23 KiB) 394 keer bekeken
Elektra 6.jpg
Elektra 6.jpg (155.97 KiB) 394 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 324
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Gisteren heb ik ook de monitor en de app op mijn telefoon geïnstalleerd. Ook dat ging in 1 keer goed. De meegeleverde kabel was net lang genoeg om via het plafond boven de schuifdeur uit te komen. Verder een halve dag gespendeerd aan het uitproberen en leren kennen van de installatie en het goed doorlezen van de manuals.
Bijlagen
Elektra 7.jpg
Elektra 7.jpg (113.28 KiB) 384 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 324
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Vandaag stond in het teken van de dieselkachel. Het is zo'n Chinees ding, een grote, 5 kW. In mei bij het ophalen van de auto heeft de vorige eigenaar me voorgedaan hoe je hem aanzet. Ik had hem dus zien werken. Maar ja, ik had inmiddels het hele zaakje eraf gesloopt, met draden en slangetjes en al in een hoek gegooid en er een half jaar niet naar om gekeken...

Gelukkig zijn er diverse Youtube filmpjes en links die je keurig uitleggen hoe e.e.a. werkt, ook op dit forum: viewtopic.php?t=8466114&hilit=chinese+dieselkachel.
Op blz. 1 van dit draadje staan een paar goede youtube links. Die heb ik gisteravond aandachtig bekeken. Zo kwam ik erachter dat ik een aantal accessoires niet heb. Zo is mijn luchtinlaat niet voorzien van een luchtfilter, ik heb geen peilbuis voor in de dieseltank en ook het knalpotje op de uitlaat ontbreekt. Daarbij komt dat mijn luchtinlaat en rookgas uitlaat erg kort zijn, niet meer dan 30 cm. Ik moet dus nog wat zaken los bijbestellen.

Maar toch, alle ingrediënten om de kachel op te starten had ik wel. Maar hoe sluit ik dat ding aan op de dieseltank van de bus, zonder peilbuis? Daar hielp het filmpje van Floris V me: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 5VMtwxPH0d

Ik heb het net zo gedaan als hij en dat werkt feilloos...
Bijlagen
kachel.jpg
kachel.jpg (121.37 KiB) 376 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 324
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Nou ja, feilloos?...

Gaatje boren in de deksel van de tank. Geen probleem. Die deksel is trouwens erg dun. Je bent er zo doorheen.
Slangetje doorvoeren, kachel aansluiten op 12V. Geen probleem. Nadat ik alle draden en slangetjes had ontward en ook het bedieningskastje had teruggevonden, ging dat echt heel vlot. Precies zoals op het 2e youtube filmpje op blz 1 van bovenstaand forumdraadje.

Even met de mond de diesel aanzuigen. Het slangetje is doorschijnend, dus geen probleem. Pomp aanzetten en... HIJ DOET HET.

Vol gas is best een lawaai. Maar je kan hem ook fluisterzacht laten draaien. Dan komt er nog ruim voldoende warmte uit het ding om bij een lauwe oktoberdag van 17 graden de camper boven de 21 graden te houden. Ik was in gloria.

Maaarrr, na een kwartiertje of zo, wat gespeeld te hebben, hield hij er zomaar mee op... Foutcode E10.
Een website gezocht en gevonden met een heldere uitleg, ook t.a.v. de foutcodes. https://myrigadventures.com/chinese-die ... tructions/

E10: Ignition Failure Check fuel supply, lines & pump.

Het pompje liep. Diesel kon ik er doorheen zien lopen (door de kleine luchtbelletjes die in het slangetje meegaan). Maar onder de bus lekte er vloeistof uit de uitlaat. Ik dacht eerst aan condens, maar dat bleek dus diesel te zijn...

Een ontwerpfout van deze kachel en wellicht ook van de Webasto en Planar broertjes, waar die van gekopieerd is, is dat het dieseltoevoerslangetje de kachel ingaat aan de onderzijde, precies tussen de aan en afvoer van lucht en rookgas. Dat rookgas kanaal wordt heet. In mijn geval had het slangetje tegen het rookgaskanaal aangelegen en was gesmolten. Doordat het allemaal aan de onderkant zit, kan je dat slecht zien als de kachel gemonteerd zit zoals bij mij op de foto. Maar toen ik die lekkage aan de onderkant van de bus zag, ging het me dagen en toen ik de kachel weer uit z'n omkasting gehaald had, was het lek snel boven water en ook eenvoudig gerepareerd. Mijn slangetje is nu 2 cm korter... Daarna bij het monteren wel goed opgelet dat het slangetje langs de luchtinvoer leiding (die niet zo warm wordt) loopt en niet langs de uitlaat.

Daarna ging het eigenlijk heel goed. Hij werkt perfect. Het wordt snel warm. Dus naar verloop van tijd het ding maar uitgezet.

Vervolgens heb ik mijn aandacht verplaatst naar de cabine. Ik heb de hemel verwijderd. Dat ging makkelijker dan ik dacht. Vervolgens een begin gemaakt met het isoleren van de cabine boven het schap. Maar dat is nog niet af. Daarover later meer.
Plaats reactie