Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Dag Bas,
Goed idee van dat gaas. Ik heb gelijk een stukkie besteld.
Bij mij werden de broodjes trouwens niet zwart, maar echt bruin werden ze in eerste instantie ook niet. Ik was gewoon te voorzichtig en als je de deksel optilt om te kijken, ben je gelijk alle warmte kwijt. Dus die eerste broodjes duurden wel even... Dat kreeg ik op een gegeven moment wel onder de knie zoals je kan zien op de foto hierboven, maar een stukkie gaas helpt natuurlijk nog beter.
Goed idee van dat gaas. Ik heb gelijk een stukkie besteld.
Bij mij werden de broodjes trouwens niet zwart, maar echt bruin werden ze in eerste instantie ook niet. Ik was gewoon te voorzichtig en als je de deksel optilt om te kijken, ben je gelijk alle warmte kwijt. Dus die eerste broodjes duurden wel even... Dat kreeg ik op een gegeven moment wel onder de knie zoals je kan zien op de foto hierboven, maar een stukkie gaas helpt natuurlijk nog beter.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Hi Dolf, Dank voor jouw reactie.
Nee, die accu is niet te groot. Ik heb een off grid camper willen bouwen en dat is wat het ook geworden is, tot mijn volledige tevredenheid.
Die accu's moeten mij ook in sombere winterdagen minimaal 3 dagen zonder te rijden vooruit kunnen helpen en de maidentrip heeft aangetoond dat dit wel gaat lukken. Bedenk verder dat het juni was en mooi weer, dus dat zonnepaneel ging als een tiet. Ik ben benieuwd hoe dat bijvoorbeeld in oktober gaat. Daarbij komt dat je, om 2.5 kW op 230V te kunnen leveren, best een behoorlijke accu nodig hebt. En een beetje over dimensioneren mag best. Dat draagt bij aan zorgeloos op reis gaan.
Technisch zou een inductieplaat wel kunnen. Maar waarom zou ik dat doen? Gas functioneert uitstekend. En dan moet ik de hele boel verbouwen. Daar ga ik voorlopig niet aan beginnen..
Nee, die accu is niet te groot. Ik heb een off grid camper willen bouwen en dat is wat het ook geworden is, tot mijn volledige tevredenheid.
Die accu's moeten mij ook in sombere winterdagen minimaal 3 dagen zonder te rijden vooruit kunnen helpen en de maidentrip heeft aangetoond dat dit wel gaat lukken. Bedenk verder dat het juni was en mooi weer, dus dat zonnepaneel ging als een tiet. Ik ben benieuwd hoe dat bijvoorbeeld in oktober gaat. Daarbij komt dat je, om 2.5 kW op 230V te kunnen leveren, best een behoorlijke accu nodig hebt. En een beetje over dimensioneren mag best. Dat draagt bij aan zorgeloos op reis gaan.
Technisch zou een inductieplaat wel kunnen. Maar waarom zou ik dat doen? Gas functioneert uitstekend. En dan moet ik de hele boel verbouwen. Daar ga ik voorlopig niet aan beginnen..
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Zo.
De koffiehoek is ook klaar.
De koffiehoek is ook klaar.
- Bijlagen
-
- koffiehoek 1.jpg (78.58 KiB) 1811 keer bekeken
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
De apparatuur had ik van de kinderen gekregen en vorige week ook bij me. Maar toen moest ik tijdens het rijden de hele boel steeds opruimen omdat het niet vast zat. Verder nam het een aanzienlijk deel van mijn aanrecht in beslag. Door dit plateautje te maken los ik verder het probleem op dat het snoer van de melkschuimer te kort was. In het plateautje heb ik vormen uitgefreesd waarin de apparatuur precies past. Verder heb ik de boel vastgezet met klittenband. Ook heb ik op het tussenwandje een handgreep gezet om makkelijker in en uit bed te komen. Die had ik nog ergens liggen.
- Bijlagen
-
- koffiehoek 2.jpg (107.31 KiB) 1808 keer bekeken
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Het reservewiel hangt op z'n plaats. Weer iets om van het lijstje te schrappen...
- Bijlagen
-
- reservewiel.jpg (134.43 KiB) 1637 keer bekeken
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Alleen wilde vanmorgen de auto niet starten. Ik had gisteren ook wat geklust en daarbij lekker de muziek aangezet. Maar die is (nog) aangesloten op de auto accu. Kennelijk heb ik die te ver leeg getrokken. De auto accu is niet helemaal leeg, maar geeft niet genoeg sjoege om de motor te starten.
Nu lees ik op het internet dat in zo'n geval een druppellader de uitkomst is. Ik had nog niet zo'n ding, je hebt hem voor een paar tientjes en daarom heb ik er gelijk maar 1 besteld. Via het 230V circuit kan ik op die manier de auto accu vanuit de huishoudaccu opladen. Dat zou in geval van nood zelfs onderweg kunnen, lijkt me. Iets om bij je te hebben dus.
Nu ben ik de afgelopen 2 jaar de schorsing doorgekomen door af en toe de motor even te starten en stationair te draaien. Nu vraag ik me af of ik dat grotendeels achterwege zou kunnen laten door bij stilstand de auto accu aan de druppellader te leggen? Bij voldoende zonlicht kan dit wellicht zelfs gewoon op de huisaccu via het 230V circuit. Mijn 400Wp zonnepaneel zou dat, zeker in de periode februari-oktober wel moeten kunnen bijsloffen. Of is dat geen goed idee?
Nu lees ik op het internet dat in zo'n geval een druppellader de uitkomst is. Ik had nog niet zo'n ding, je hebt hem voor een paar tientjes en daarom heb ik er gelijk maar 1 besteld. Via het 230V circuit kan ik op die manier de auto accu vanuit de huishoudaccu opladen. Dat zou in geval van nood zelfs onderweg kunnen, lijkt me. Iets om bij je te hebben dus.
Nu ben ik de afgelopen 2 jaar de schorsing doorgekomen door af en toe de motor even te starten en stationair te draaien. Nu vraag ik me af of ik dat grotendeels achterwege zou kunnen laten door bij stilstand de auto accu aan de druppellader te leggen? Bij voldoende zonlicht kan dit wellicht zelfs gewoon op de huisaccu via het 230V circuit. Mijn 400Wp zonnepaneel zou dat, zeker in de periode februari-oktober wel moeten kunnen bijsloffen. Of is dat geen goed idee?
- DucatoDolf
- Berichten: 2740
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Lijkt mij wel. Je zou zelfs een relais kunnen gebruiken zodat de druppellader wordt afgesloten bij starten motor.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Radio aan de huishoudaccu? Die wordt toch met zonnepaneel geladen en je voorkomt dit soort ongelukjes met de autoaccu. Geen idee of er nog andere lekstromen aan de conditie van je autoaccu lurken, maar een druppellader is sowieso niet verkeerd om te hebben.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Tja, radio aan de hh accu. Dat komt zeker op het to do lijstje…
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Dolf, wat bedoel je met een relais? Kan je daar iets meer over zeggen? Ik ben een amateur op elektrisch gebied, maar wel leergierig…
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Als je weet wat een relais is, is het simpel. Weet je het niet, dan iets meer uitleg: Een relais is eigenlijk niks meer dan een schakelaar die je op afstand met een "hulpspanning" kunt bedienen.
De + van de schakelende kant sluit je aan op de geschakelde + van het voertuig. De lastkant zet je in serie met de fase waarop je druppellader aangesloten wordt. Je gebruikt hiervoor een relais met wisselfunctie, waarbij in rusttoestand de contacten doorverbonden zijn. Wordt het relais bekrachtigd, dan wordt de voeding richting de druppellader verbroken. Let wel op dat een normaal autorelais niet geschikt is om 230V te schakelen, dus je hebt hier een ander type relais voor nodig dan gebruikelijk in de automobielwereld.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
De + van de schakelende kant sluit je aan op de geschakelde + van het voertuig. De lastkant zet je in serie met de fase waarop je druppellader aangesloten wordt. Je gebruikt hiervoor een relais met wisselfunctie, waarbij in rusttoestand de contacten doorverbonden zijn. Wordt het relais bekrachtigd, dan wordt de voeding richting de druppellader verbroken. Let wel op dat een normaal autorelais niet geschikt is om 230V te schakelen, dus je hebt hier een ander type relais voor nodig dan gebruikelijk in de automobielwereld.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Vakterm hiervoor kan ook magneetschakelaar of installatierelais zijn. Opletten dat je er 1 koopt met een 12v spoel.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Een magneetschakelaar hiervoor nemen is wel enigszins overkill. Een relais met 12V spoelspanning en minimaal 230V contactspanning is voldoende. Deze kunnen ook zeer compact. Een magneetschakelaar wordt te grof.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Dank voor de uitleg, ik begrijp het, maar is het allemaal niet een beetje overkill?..
Als je de accu aan de druppellader hebt liggen dan is de accuklep weg en moet je de motor gewoon NIET starten. Dat kan je niet vergeten omdat de accu pal voor de bestuurdersstoel zit. Zou je een mooi oplaaddraadje aanleggen en netjes wegwerken waarop je de druppellader makkelijk en uit het zicht kan aansluiten, wordt het een ander verhaal...
Maar zover wil ik voorlopig niet gaan. Wel bedankt voor de uitleg trouwens. Ik begrijp nu wat een relais is. Ik had de term al wel vaker gehoord, maar wist het niet precies.
Als je de accu aan de druppellader hebt liggen dan is de accuklep weg en moet je de motor gewoon NIET starten. Dat kan je niet vergeten omdat de accu pal voor de bestuurdersstoel zit. Zou je een mooi oplaaddraadje aanleggen en netjes wegwerken waarop je de druppellader makkelijk en uit het zicht kan aansluiten, wordt het een ander verhaal...
Maar zover wil ik voorlopig niet gaan. Wel bedankt voor de uitleg trouwens. Ik begrijp nu wat een relais is. Ik had de term al wel vaker gehoord, maar wist het niet precies.