Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Gisteren was schoonmaakdag. Van binnen en buiten. Want vandaag is Knoef getaxeerd en heeft hij zijn APK gehad. En wat was ie vies...
- Bijlagen
-
- voor schoonmaak.jpg (107.04 KiB) 1451 keer bekeken
-
- Schoonmaak na.jpg (86.83 KiB) 1451 keer bekeken
-
- APK.jpg (101.43 KiB) 1451 keer bekeken
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Alleen ging die APK niet helemaal zoals ik gehoopt had. Sinds de vorige APK, ruim 2 jaar geleden en voor de schorsing, had ik amper 1000 km gereden. Dus ik hoopte stiekem dat Knoef er zo door zou komen. Het ritje naar de garage verliep vlekkeloos, maar daar constateerden ze dat mijn remschijven verroest waren. Niet zo gek natuurlijk met 2 jaar stilstand in een vochtige omgeving. Maar ja, dat is de reden dat Knoef nu niet thuis staat, maar bij de garage. Formeel hebben ze volgende week pas tijd, maar ik hoop dat ze het morgen tussendoor gewoon in orde maken...
- poldertoerist
- Berichten: 285
- Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
tja.. Stilstand is achteruitgang. al ben je met heel veel andere zaken aardig vooruitgegaan . Fijne vakantie alvast!
al zullen nieuwe schijven en blokken al wel een aardige hap uit je budget nemen. maar ja.. ook dat hoort erbij.
al zullen nieuwe schijven en blokken al wel een aardige hap uit je budget nemen. maar ja.. ook dat hoort erbij.
- DucatoDolf
- Berichten: 2740
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Gewoon schoonschuren lijkt me? Tenzij er echt put vorming in de schijven zit moet dat voldoende zijn. Op de brug met draaiende wielen is dat in 5 min gefikst.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Schuren was bij nader inzien voldoende. Knoef heeft sinds afgelopen dinsdag APK, kosten vielen mee en woensdag heb ik hem uit de schorsing gehaald. Sindsdien zijn we in het Teutoburgerwoud en hebben al op diverse mooie plekjes gestaan. Dit is geweldig!
- Bijlagen
-
- mooi plekje.jpg (144.11 KiB) 1270 keer bekeken
-
- mooi plekje 2.jpg (124.79 KiB) 1272 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rob vd S op za 29 jun 2024, 16:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Dit is nu mijn uitzicht...
- Bijlagen
-
- uitzicht.jpg (107.73 KiB) 1269 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rob vd S op za 29 jun 2024, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Laat na al het lange werk nu ook het lange genieten maar beginnen.
Mooi omgeving en mooi weer, zo te zien.
Mooi omgeving en mooi weer, zo te zien.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- DucatoDolf
- Berichten: 2740
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Ik ben alweer een paar dagen aan het werk na een heerlijk geslaagd lang weekend weg met Knoef. Even een review.
Voor vertrek heb ik Knoef ‘leeg’ gewogen bij de vuilstort. Hij woog 3210 kg. Dat was met mij erin, een volle dieseltank (100 l) en een reservewiel wat ik bij de APK keuring op de kop kon tikken. Dat was toch nog 100 kg zwaarder dan ik berekend had. Ik heb alles was ik meegenomen heb gewogen en bleef royaal binnen de 3500 kg. Gabrielle kan ook mee, maar was helaas verhinderd.
Ik was dus alleen, heb iedere dag gedoucht, gekookt, afgewassen, toch wel redelijk zuinig met water gedaan, maar niet overdreven en een kleine 20 liter per dag gebruikt. Dat betekent dat ik het op een volle 110 liter watertank en een reserve jerrycan van 20 liter makkelijk een week vol kan houden en met z’n tweeën een dag of 3. Dat is conform mijn aannames en wens. Ook heb ik mijn ozon apparaatje om de 2 dagen gebruikt. Het water bleef fris. Ik heb er gewoon van gedronken, tanden gepoetst, etc. en er geen buikloop aan overgehouden.
Zuinigheid met water betekende onder andere dat ik vanaf dag 2 bij gebruik van de geiser het eerste beetje koude water in een kleine jerrycan opgevangen heb en dit later gebruikt voor afwas, koffie of thee.
Ik heb 4 nachten heerlijk geslapen op een traagschuim matras. Net als thuis. Zaterdagnacht trok er een onweer over. De mensen die voetbal hebben gekeken, zijn getuige geweest van het stilleggen van de wedstrijd Duitsland – Denemarken vanwege onweer. Het ging dan ook wel tekeer. Dat krijg je in de camper natuurlijk wel mee. Maar bij het monotoon roffelen van de regendruppels op het dak, val ik toch wel in slaap.
Qua stroom zijn de batterijen niet onder de 80% geweest. Door het 400 Wp zonnepaneel en opladen tijdens het rijden is de hoeveelheid elektriciteit schier onuitputtelijk. Melkschuimer, espresso en koelkast kunnen gelijktijdig aan op de 2500 W omvormer. Geen enkel probleem ondervonden. De 230V heb ik, ook om te testen, gewoon 24/7 aan laten staan. Heerlijk om daar geen omkijken naar te hebben. Ook is het fijn om overal stopcontacten te hebben. Ook voor buitengebruik. Ik maakte met statief lange time elapse video’s o.a. van zonsondergang en op een gegeven moment was de batterij van mijn telefoon wel nagenoeg leeg. Geen probleem. Verlengsnoertje erbij en gewoon doorgaan…
Het (kleine) tafelmodel 230 V koelkast deed z’n werk perfect. Ook bij een buitentemperatuur van 30 graden. Ik had vlees bevroren meegenomen en dacht dat het wel niet zo hard bevroren zou zijn als thuis en dus zo ontdooid zou zijn. Niet dus. Om de karbonades van elkaar te krijgen, moest ik gewoon geduld hebben. Het is een 3 sterren vriesvak…
Gas is ook geen thema. Wel sloeg 1 keer de CO meter aan. Ik ben zelf een vroege vogel en was tijdens het water koken en broodjes bakken vergeten de ventilatie hoger te zetten. Het regende nog pijpenstelen, dus was de schuifdeur dicht. Een klereherrie. Natuurlijk zondagmorgen om 7 uur op de camping. Ik kreeg dat ding niet gelijk uit, dus heb ik iedereen wel gewekt geloof ik.
Voor het bakken van broodjes gebruik ik geen oven maar een Omnipan. Dat is lichter, kleiner, zuiniger, veel goedkoper en minstens zo veelzijdig. Het gebruik moet je wel even onder de knie krijgen, maar na een paar keer weet je precies hoe lang de broodjes erin moeten en hoe hoog het gas moet staan om ze mooi bruin te krijgen. Wel ventileren hoor!
Het uitklaptafeltje van de keuken is ideaal. Ook bij het wild kamperen, wat ik 3 van de 4 nachten gedaan heb. De uitneembare tafel van het zitje heb ik alleen op de camping buiten gebruikt, net als de skottelbraaj. Die skottel is trouwens wel een fantastisch veelzijdig ding met rooster, bakplaat en een deksel die je ook als wokpan kan gebruiken. Bij onze oosterburen heb ik Oosters gegeten, oftewel nasi rames speciaal. Heerlijk met pindasaus en veel sambal. Ik was alleen de satéprikkers vergeten…
Binnen koken en eten gaat trouwens ook uitstekend.
Het heerlijke van camperen is het onthaastende effect ervan. Ik was alleen, hoefde niets, alles kon en dat was geweldig. Ik heb iedere dag wel een paar uur gewandeld, maar bepaald geen vierdaagse gelopen. Gewoon iedere dag op tijd eruit, maar wel rustig opstarten met ontbijt, koffie, krantje, stukkie rijden, waardoor ik vaak pas ’s middags aan wandelen toe kwam. Dat kan in het Teutoburger woud trouwens heel goed. Een prachtig gebied en net over de grens. De camping in Kalkriese is een aanrader. Het was kortom een heerlijk lang weekend wat naar (veel) meer smaakt.
Maarrr, Knoef was nog niet helemaal af. Dus ook vanavond en komend weekend is en wordt er lekker door geklust. Ik moet onder andere dat reservewiel nog onder de bus hangen. Nu ligt dat grote, zware ding vreselijk in de weg in mijn garage. Ook moet ik in de keuken een plateautje maken voor koffiezetapparaat en melkschuimer en de garage moet verder afgetimmerd worden, en zo voort en zo verder. Dus wordt vervolgd…
Voor vertrek heb ik Knoef ‘leeg’ gewogen bij de vuilstort. Hij woog 3210 kg. Dat was met mij erin, een volle dieseltank (100 l) en een reservewiel wat ik bij de APK keuring op de kop kon tikken. Dat was toch nog 100 kg zwaarder dan ik berekend had. Ik heb alles was ik meegenomen heb gewogen en bleef royaal binnen de 3500 kg. Gabrielle kan ook mee, maar was helaas verhinderd.
Ik was dus alleen, heb iedere dag gedoucht, gekookt, afgewassen, toch wel redelijk zuinig met water gedaan, maar niet overdreven en een kleine 20 liter per dag gebruikt. Dat betekent dat ik het op een volle 110 liter watertank en een reserve jerrycan van 20 liter makkelijk een week vol kan houden en met z’n tweeën een dag of 3. Dat is conform mijn aannames en wens. Ook heb ik mijn ozon apparaatje om de 2 dagen gebruikt. Het water bleef fris. Ik heb er gewoon van gedronken, tanden gepoetst, etc. en er geen buikloop aan overgehouden.
Zuinigheid met water betekende onder andere dat ik vanaf dag 2 bij gebruik van de geiser het eerste beetje koude water in een kleine jerrycan opgevangen heb en dit later gebruikt voor afwas, koffie of thee.
Ik heb 4 nachten heerlijk geslapen op een traagschuim matras. Net als thuis. Zaterdagnacht trok er een onweer over. De mensen die voetbal hebben gekeken, zijn getuige geweest van het stilleggen van de wedstrijd Duitsland – Denemarken vanwege onweer. Het ging dan ook wel tekeer. Dat krijg je in de camper natuurlijk wel mee. Maar bij het monotoon roffelen van de regendruppels op het dak, val ik toch wel in slaap.
Qua stroom zijn de batterijen niet onder de 80% geweest. Door het 400 Wp zonnepaneel en opladen tijdens het rijden is de hoeveelheid elektriciteit schier onuitputtelijk. Melkschuimer, espresso en koelkast kunnen gelijktijdig aan op de 2500 W omvormer. Geen enkel probleem ondervonden. De 230V heb ik, ook om te testen, gewoon 24/7 aan laten staan. Heerlijk om daar geen omkijken naar te hebben. Ook is het fijn om overal stopcontacten te hebben. Ook voor buitengebruik. Ik maakte met statief lange time elapse video’s o.a. van zonsondergang en op een gegeven moment was de batterij van mijn telefoon wel nagenoeg leeg. Geen probleem. Verlengsnoertje erbij en gewoon doorgaan…
Het (kleine) tafelmodel 230 V koelkast deed z’n werk perfect. Ook bij een buitentemperatuur van 30 graden. Ik had vlees bevroren meegenomen en dacht dat het wel niet zo hard bevroren zou zijn als thuis en dus zo ontdooid zou zijn. Niet dus. Om de karbonades van elkaar te krijgen, moest ik gewoon geduld hebben. Het is een 3 sterren vriesvak…
Gas is ook geen thema. Wel sloeg 1 keer de CO meter aan. Ik ben zelf een vroege vogel en was tijdens het water koken en broodjes bakken vergeten de ventilatie hoger te zetten. Het regende nog pijpenstelen, dus was de schuifdeur dicht. Een klereherrie. Natuurlijk zondagmorgen om 7 uur op de camping. Ik kreeg dat ding niet gelijk uit, dus heb ik iedereen wel gewekt geloof ik.
Voor het bakken van broodjes gebruik ik geen oven maar een Omnipan. Dat is lichter, kleiner, zuiniger, veel goedkoper en minstens zo veelzijdig. Het gebruik moet je wel even onder de knie krijgen, maar na een paar keer weet je precies hoe lang de broodjes erin moeten en hoe hoog het gas moet staan om ze mooi bruin te krijgen. Wel ventileren hoor!
Het uitklaptafeltje van de keuken is ideaal. Ook bij het wild kamperen, wat ik 3 van de 4 nachten gedaan heb. De uitneembare tafel van het zitje heb ik alleen op de camping buiten gebruikt, net als de skottelbraaj. Die skottel is trouwens wel een fantastisch veelzijdig ding met rooster, bakplaat en een deksel die je ook als wokpan kan gebruiken. Bij onze oosterburen heb ik Oosters gegeten, oftewel nasi rames speciaal. Heerlijk met pindasaus en veel sambal. Ik was alleen de satéprikkers vergeten…
Binnen koken en eten gaat trouwens ook uitstekend.
Het heerlijke van camperen is het onthaastende effect ervan. Ik was alleen, hoefde niets, alles kon en dat was geweldig. Ik heb iedere dag wel een paar uur gewandeld, maar bepaald geen vierdaagse gelopen. Gewoon iedere dag op tijd eruit, maar wel rustig opstarten met ontbijt, koffie, krantje, stukkie rijden, waardoor ik vaak pas ’s middags aan wandelen toe kwam. Dat kan in het Teutoburger woud trouwens heel goed. Een prachtig gebied en net over de grens. De camping in Kalkriese is een aanrader. Het was kortom een heerlijk lang weekend wat naar (veel) meer smaakt.
Maarrr, Knoef was nog niet helemaal af. Dus ook vanavond en komend weekend is en wordt er lekker door geklust. Ik moet onder andere dat reservewiel nog onder de bus hangen. Nu ligt dat grote, zware ding vreselijk in de weg in mijn garage. Ook moet ik in de keuken een plateautje maken voor koffiezetapparaat en melkschuimer en de garage moet verder afgetimmerd worden, en zo voort en zo verder. Dus wordt vervolgd…
- Bijlagen
-
- Omnipan bakt ze bruin.jpg (88.49 KiB) 1100 keer bekeken
-
- buiten koken.jpg (201.29 KiB) 1100 keer bekeken
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
O ja, nog even over dat droog toilet. Je kan her en der lezen dat je de grote boodschap moet afdekken met zaagsel. Dat haalt het vocht uit de drol en dan ruik je hem niet meer...
Nou, die van mij wel hoor! Dat had ik thuis ook al geconstateerd. Je kan dat wel onderdrukken door Max overdag naar binnen te laten blazen, dan ruik je het voorin niet en 's nachts naar buiten. Maar ik vond het eigenlijk niet ideaal. Vlak voor vertrek heb ik nog een aangebroken zak kattengrit mee gegrist om uit te proberen. Ik heb 2 dagen gedaan met zaagsel en 2 dagen met kattengrit. Dat laatste gaat echt veel beter. Het is wel iets zwaarder, maar ik heb mijn over gebleven zaagsel bij thuiskomst in de paardenstal gekieperd en mijn drollen op de mesthoop. Die zaten in PLA zakken. Die hielden het trouwens prima.
Urine moet je niet verdunnen, zeggen ze. Maar ook dat ruik je! Gelukkig heb ik mijn urine afvoer van een stankafsluiter voorzien. Dus de trechter na gebruik gewoon naspoelen met een bekertje water en je ruikt het inderdaad niet meer...
Nou, die van mij wel hoor! Dat had ik thuis ook al geconstateerd. Je kan dat wel onderdrukken door Max overdag naar binnen te laten blazen, dan ruik je het voorin niet en 's nachts naar buiten. Maar ik vond het eigenlijk niet ideaal. Vlak voor vertrek heb ik nog een aangebroken zak kattengrit mee gegrist om uit te proberen. Ik heb 2 dagen gedaan met zaagsel en 2 dagen met kattengrit. Dat laatste gaat echt veel beter. Het is wel iets zwaarder, maar ik heb mijn over gebleven zaagsel bij thuiskomst in de paardenstal gekieperd en mijn drollen op de mesthoop. Die zaten in PLA zakken. Die hielden het trouwens prima.
Urine moet je niet verdunnen, zeggen ze. Maar ook dat ruik je! Gelukkig heb ik mijn urine afvoer van een stankafsluiter voorzien. Dus de trechter na gebruik gewoon naspoelen met een bekertje water en je ruikt het inderdaad niet meer...
-
- Berichten: 756
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Als je van bbq gaas randjes knipt en die tegen de rand vd omnia legt verbranden je broodjes minder snel.
Verder leuk om te lezen dat je zelfbouw voor een groot deel gied bevalt
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
Verder leuk om te lezen dat je zelfbouw voor een groot deel gied bevalt
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
- DucatoDolf
- Berichten: 2740
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Tof man! Klinkt als goed geslaagd.
Als je accu niet onder de 80% komt heb je een te grote accu..... Of je gebruikt te weinig met zo'n omvormer erbij zou ik inductie overwegen. Of wil je persé gas?
Als je accu niet onder de 80% komt heb je een te grote accu..... Of je gebruikt te weinig met zo'n omvormer erbij zou ik inductie overwegen. Of wil je persé gas?