Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Dank je Hok.
Het hergebruik van materialen zit inderdaad een beetje in me. Ik kan ook nooit iets weggooien. Gaandeweg verzamel je steeds meer kleine plankjes en strookjes multiplex. Gewoon zaagafval. Maar het gekke is, die komen vaak nog weer van pas ook. Soms heb je net een klein stukje nodig om iets op te vullen of zo.
Ik begrijp jouw opmerking over de tafel niet helemaal. Die zit opgeklapt echt wel stevig vast. Als die tijdens een aanrijding naar beneden zou komen, komt er wel meer naar beneden en heb je sowieso een groot probleem. Maar als je een suggestie hebt van hoe het veiliger kan, sta ik daar open voor.
Het hergebruik van materialen zit inderdaad een beetje in me. Ik kan ook nooit iets weggooien. Gaandeweg verzamel je steeds meer kleine plankjes en strookjes multiplex. Gewoon zaagafval. Maar het gekke is, die komen vaak nog weer van pas ook. Soms heb je net een klein stukje nodig om iets op te vullen of zo.
Ik begrijp jouw opmerking over de tafel niet helemaal. Die zit opgeklapt echt wel stevig vast. Als die tijdens een aanrijding naar beneden zou komen, komt er wel meer naar beneden en heb je sowieso een groot probleem. Maar als je een suggestie hebt van hoe het veiliger kan, sta ik daar open voor.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Het keukenblok is wel ongeveer klaar. Over 2 weken verloopt de schorsing. Ik moet de camper nog APK laten keuren en taxeren voor de verzekering en dan kan ik er eind deze maand voor het eerst mee op pad....
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de hele camper al af is. Ondertussen klussen we gewoon lekker verder. Ik moet nog wat doen aan de achterdeuren, de vloer, de garage aftimmeren, de buitendouche, de nodige afwerking en ik moet ook nog ergens een reservewiel vandaan halen. Waar zou ik een fatsoenlijke velg kunnen scoren voor een Ducato Maxi 2013? Een band heb ik wel.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de hele camper al af is. Ondertussen klussen we gewoon lekker verder. Ik moet nog wat doen aan de achterdeuren, de vloer, de garage aftimmeren, de buitendouche, de nodige afwerking en ik moet ook nog ergens een reservewiel vandaan halen. Waar zou ik een fatsoenlijke velg kunnen scoren voor een Ducato Maxi 2013? Een band heb ik wel.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Voor het keukenblok had ik 2 soorten ladegeleiderails besteld bij Ome Ali. De ene soort kan je naar 2 kanten toe openen, de andere is een softclose telescooprail. Beiden 40 cm. Ik had die laatste al op 3 april besteld, met verwachte leverdatum 2 mei bij de firma Kak, via Ome Ali. Ik verzin het niet. Zo heten ze echt. Ik had het natuurlijk kunnen weten. Met zo'n naam kan dat niet goed gaan. Normaal bombardeert Ome Ali je ongeveer dood met allerhande verzendingsupdates. Maar van de firma Kak geen woord, berichtje, helemaal niets...
Die andere ladegeleiderails had ik begin mei wel binnen en ook andere spulletjes uit China, aanzienlijk later besteld, waren al binnen. Toen ik appte met Ome Ali, boden ze me aan het bedrag terug te betalen. Maar ja, ik had die rails nodig en wilde niet nog een maand wachten. Uiteindelijk medio mei toch maar een nieuwe bestelling geplaatst, wederom via Ome Ali, maar van een andere leverancier en de oorspronkelijke bestelling geannuleerd. Ik moet zeggen, dat werd vlot afgehandeld en binnen 3 dagen had ik het geld weer terug op mijn rekening.
Die 2e bestelling kwam ook vrij vlot. Na ruim een week had ik ze al binnen. Dus kon ik weer verder. Een paar dagen later kwam de oorspronkelijke bestelling alsnog aankakken...
Nu heb ik dus 2 maal 4 setjes 40 cm softclose ladegeleiderails. Die Kakrails zijn eigenlijk best goede kwaliteit, maar mosterd na de maaltijd. Ik ga ze dus niet gebruiken. Als iemand belangstelling heeft...
Die andere ladegeleiderails had ik begin mei wel binnen en ook andere spulletjes uit China, aanzienlijk later besteld, waren al binnen. Toen ik appte met Ome Ali, boden ze me aan het bedrag terug te betalen. Maar ja, ik had die rails nodig en wilde niet nog een maand wachten. Uiteindelijk medio mei toch maar een nieuwe bestelling geplaatst, wederom via Ome Ali, maar van een andere leverancier en de oorspronkelijke bestelling geannuleerd. Ik moet zeggen, dat werd vlot afgehandeld en binnen 3 dagen had ik het geld weer terug op mijn rekening.
Die 2e bestelling kwam ook vrij vlot. Na ruim een week had ik ze al binnen. Dus kon ik weer verder. Een paar dagen later kwam de oorspronkelijke bestelling alsnog aankakken...
Nu heb ik dus 2 maal 4 setjes 40 cm softclose ladegeleiderails. Die Kakrails zijn eigenlijk best goede kwaliteit, maar mosterd na de maaltijd. Ik ga ze dus niet gebruiken. Als iemand belangstelling heeft...
Laatst gewijzigd door Rob vd S op zo 09 jun 2024, 7:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Hier nog wat fotootjes van hoe het geworden is. Ik heb nog best wat lopen stoeien met die laatjes. Het zit er in, het functioneert prima, maar het had strakker gekund. Heel toevallig had ik het er net allemaal inzitten toen ik bij Bas en Bianca vrolijk op reis dit filmpje tegen kwam. Over mosterd na de maaltijd gesproken... Jammer dat ik die niet eerder gezien had. https://www.youtube.com/watch?v=dQ8qd6EPrOo&t=9s
Bas heeft zijn laatjes natuurlijk wel super strak gemonteerd.
Nou ja, het is zijn 3e of 4e camper. Bij mij de eerste. Ik kan wel leven met een zeven en laat het lekker zitten.
Bas heeft zijn laatjes natuurlijk wel super strak gemonteerd.
Nou ja, het is zijn 3e of 4e camper. Bij mij de eerste. Ik kan wel leven met een zeven en laat het lekker zitten.
- Bijlagen
-
- keuken 1.jpg (111.29 KiB) 1407 keer bekeken
-
- keuken 2.jpg (117.08 KiB) 1407 keer bekeken
-
- achterzijde 1.jpg (105.9 KiB) 1407 keer bekeken
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Ik vind mijn lade afsluitsysteem wel heel tof.
Natuurlijk had ik hier een stuk of 4 push lock setjes kunnen gebruiken a 13 euro bij die club uit Winterswijk. Maar ik had nog zo'n restplankje liggen . Dat samen met 2 scharniertjes en 2 schuifslotjes bij de Action was ik voor nog geen 6 euro klaar. Het werkt fantastisch. Het plankje sluit in ene alle laatjes af en eenmaal ter plaatse draai je het gewoon weg.
Natuurlijk had ik hier een stuk of 4 push lock setjes kunnen gebruiken a 13 euro bij die club uit Winterswijk. Maar ik had nog zo'n restplankje liggen . Dat samen met 2 scharniertjes en 2 schuifslotjes bij de Action was ik voor nog geen 6 euro klaar. Het werkt fantastisch. Het plankje sluit in ene alle laatjes af en eenmaal ter plaatse draai je het gewoon weg.
- Bijlagen
-
- lade slot.jpg (4.69 KiB) 1384 keer bekeken
-
- tafelmodel koelkast.jpg (91.93 KiB) 1384 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rob vd S op za 08 jun 2024, 23:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Ik ben ook erg blij met mijn tafel model koelkast met vriesvak. Daar past voor meerdere dagen aan verse boodschappen in. Het is er gewoon 1 op 230V. Achter de koelkast heb ik ca. 10 cm ruimte gelaten. Een soort schoorsteen achter het wandje. De warme lucht komt uit het rooster boven het aanrecht. Iets dergelijks heb ik in mijn eigen keuken ook. Niks speciale inbouwkoelkast. Gewoon een goedkoopje, maar wel ingebouwd op dezelfde manier. Werkt prima. De koele lucht wordt van onder de schopruimte aangezogen.
Het fijne van een vriesvak is dat je daar waterflesjes in kan bevriezen. Als je dan een dagje met de fiets of benewagen op pad bent of gewoon aan het strand dan kan je met zo'n bevroren flesje verse etenswaren en dranken de hele dag koel houden.
Het fijne van een vriesvak is dat je daar waterflesjes in kan bevriezen. Als je dan een dagje met de fiets of benewagen op pad bent of gewoon aan het strand dan kan je met zo'n bevroren flesje verse etenswaren en dranken de hele dag koel houden.
- Bijlagen
-
- achterzijde 2.jpg (113.73 KiB) 1393 keer bekeken
-
- achterzijde 3.jpg (103.18 KiB) 1393 keer bekeken
-
- achterzijde 4.jpg (141.97 KiB) 1393 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rob vd S op zo 09 jun 2024, 7:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Ook de achterzijde van het keukenblok is functioneel. Helemaal onderin, in de schopruimte zit een lade met daarin mijn skottelbraai. Het achterwandje daarboven kan je uitklappen. De 150N gasveer rechts voorkomt dat dit met een klap gebeurt. Zowel links als rechts kan je een telescopische tafelpoot insteken. Zoals eerder gemeld kan ik het kooktoestel uitnemen en op die tafel zetten. Samen met de skottel kan ik dan buiten koken bij mooi weer. De laatjes, inclusief de bovenste besteklade kan ik ook naar de buitenkant openen.
Die besteklade is een speciaaltje. Het is als het ware een lade in een lade. De bovenste lade kan ik namelijk niet naar beide kanten openen omdat de afvoer in de weg zit, maar door in de bovenste lade een smallere binnenlade te maken kan ik die laatste wel zowel naar binnen als buiten open doen. Bovendien bespaart die dubbele besteklade ruimte.
Die besteklade is een speciaaltje. Het is als het ware een lade in een lade. De bovenste lade kan ik namelijk niet naar beide kanten openen omdat de afvoer in de weg zit, maar door in de bovenste lade een smallere binnenlade te maken kan ik die laatste wel zowel naar binnen als buiten open doen. Bovendien bespaart die dubbele besteklade ruimte.
- Bijlagen
-
- achterzijde 5.jpg (106.13 KiB) 1392 keer bekeken
-
- hor 1.jpg (122.34 KiB) 1392 keer bekeken
-
- hor 2.jpg (129.42 KiB) 1392 keer bekeken
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Verder ben ik op Bol.com dit horsysteem tegen gekomen. 160 cm breed en met meer dan 2 meter iets te lang. De breedte van de schuifdeur is 130 cm. Toch is die 160 geen overbodige luxe. Je bevestigt het heel makkelijk met klittenband. Je kan het horgordijn daarom ook makkelijk weer weghalen. Alleen de klittenbandstrook blijft dan zitten. Er zit een magneetsluiting in. Bijkomend voordeel is dat je die magneet ook kan gebruiken om het gordijn open te laten staan. Het plakt gewoon aan de bus vast. Ik ga er nog zo een bestellen voor de achterdeuren.
Ik moet het horgordijn nog wel inkorten. Binnenkort maar even bij mijn ouders langs. Mijn moeder is van de oude stempel en kan mij daar vast bij helpen.
Ik moet het horgordijn nog wel inkorten. Binnenkort maar even bij mijn ouders langs. Mijn moeder is van de oude stempel en kan mij daar vast bij helpen.
Laatst gewijzigd door Rob vd S op zo 09 jun 2024, 7:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Gefeliciteerd! Ik zag enkele originele ideetjes. Nog lang en veel plezier gewenst.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
He Maestro,
Ik moet nog regelmatig denken aan die zoektocht voordat ik de bus gekocht had. Jij hebt me toen een paar goede adviezen gegeven. De camper is nu bijna af.
Ik moet nog regelmatig denken aan die zoektocht voordat ik de bus gekocht had. Jij hebt me toen een paar goede adviezen gegeven. De camper is nu bijna af.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
De deuren zijn met vilt bekleed en de matrassen zijn aangekomen. Alweer een heel ander gezicht.
De 27e verloopt de schorsing en willen we er ook mee weg. Een paar dagen daarvoor wordt hij getaxeerd en APK gekeurd. Het gaar nu rap.
Komende week ben ik vrij. Er is nog best een hoop te doen wat ik af wil hebben voor de taxateur komt. Onder andere in de garage en de vloer. Wordt vervolgd.
De 27e verloopt de schorsing en willen we er ook mee weg. Een paar dagen daarvoor wordt hij getaxeerd en APK gekeurd. Het gaar nu rap.
Komende week ben ik vrij. Er is nog best een hoop te doen wat ik af wil hebben voor de taxateur komt. Onder andere in de garage en de vloer. Wordt vervolgd.
- Bijlagen
-
- slaapkamer.jpg (80.98 KiB) 1283 keer bekeken
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
De vloer zit erin.
Ook voor het verven nog even de sleuven voor de fietswielen gezaagd in het vloergedeelte van de garage.
Ik heb gemerkt dat als de fiets er niet staat het onprettig lopen is over die sleuven op kousenvoeten. Daarom de niet gebruikte sleuven met een stuk karton afgedekt.
Hiervoor heb ik een deel van de originele vloer gebruikt. Dit pas maken en de hoeken en gaten opvullen was nog wel een werkje, maar niet al te moeilijk. Daarna schoonmaken, schuren, verven en een laag epoxy erover. Epoxy moet vervolgens een paar dagen uitharden. Maar dan heb je ook een mooi glimmend vloertje.
Ook voor het verven nog even de sleuven voor de fietswielen gezaagd in het vloergedeelte van de garage.
Ik heb gemerkt dat als de fiets er niet staat het onprettig lopen is over die sleuven op kousenvoeten. Daarom de niet gebruikte sleuven met een stuk karton afgedekt.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
..
- Bijlagen
-
- vloer 2.jpg (123.62 KiB) 1113 keer bekeken
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Ook kan je op de foto's zien dat ik de onderkant van de bedbodems dichtgemaakt heb. In november (zie blz 25) worstelde ik daar nog mee, maar de oplossing was eigenlijk heel eenvoudig. De plaat die ik in eerste instantie aan de onderkant van de bedbodems wilde schroeven, heb ik nu achter de draaistang geschoven. De lattenboden is hiermee uit het zicht. Alleen de draaistang is nog zichtbaar.
Verder heb ik een begin gemaakt met het aftimmeren van de garage. Wat je rechts ziet uitsteken is een 3,20m telescoopladder. Handig, of eigenlijk onontbeerlijk als je onderweg het dak op wilt. Verder ook handig om het bed te bestijgen als die in de hoogste stand staat, dus met de matrassen boven de fietsen.
Daarnaast zit alle elektra er nu in, inclusief alle verlichting en 230 en 12V stopcontacten. Hiervan ben ik vergeten een foto te maken, maar die hou je tegoed. Elektra is ook getest en alles doet het.
Verder heb ik een begin gemaakt met het aftimmeren van de garage. Wat je rechts ziet uitsteken is een 3,20m telescoopladder. Handig, of eigenlijk onontbeerlijk als je onderweg het dak op wilt. Verder ook handig om het bed te bestijgen als die in de hoogste stand staat, dus met de matrassen boven de fietsen.
Daarnaast zit alle elektra er nu in, inclusief alle verlichting en 230 en 12V stopcontacten. Hiervan ben ik vergeten een foto te maken, maar die hou je tegoed. Elektra is ook getest en alles doet het.