Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Rob A2

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’

Bericht door Rob A2 »

In mijn keukenblok zitten ook dit type geleiderails. Erg handig en veel camperaars kijken er met ietsjes jaloezie naar :P Maar bedenk wel van te voren hoe je de lades gaat vastzetten tijdens het rijden. Bij mij zitten ze strak tussen de schuifdeur aan de binnenkant en die van de buitenkant.
IMG_0130.jpeg
IMG_0130.jpeg (145.33 KiB) 2274 keer bekeken
Rob vd S

Bericht door Rob vd S »

Precies zo wil ik het ook doen. Aan de binnenkant een schuifdeur aan de buitenkant de openklapbare deur.
Rob vd S

Bericht door Rob vd S »

Ik had dit jaar nog helemaal geen update geplaatst. Ik ben vrij veel in het buitenland geweest, maar aan Knoef is ook wel wat gebeurd hoor. Na de bedden ben ik verder gegaan met het zitje. Het is eigenlijk nog niet helemaal af. Met name de afwerking moet nog gebeuren en daarom had ik er geen update van gegeven.

Ik wil eind dit voorjaar nog met Knoef op pad. Om dat mogelijk te maken, moet ook de keuken er nog in. Dus snel verder. Eerst met de kast boven de cabine en nu ben ik met de keuken bezig. Het is weliswaar niet af, maar onderhand toch wel tijd voor een update. Hieronder wat foto's van het zitje.

Het idee is een vrij grote tafel, wat ik ook als 'thuis' kantoor kan gebruiken, inklapbaar en uitneembaar. Ik heb een set tafelpoten gemaakt, zodat ik het tafeltje ook buiten neer kan zetten. Opgeklapt zijn de openingen waar de tafelpoten in moeten goed zichtbaar. Verder heb ik rondom het zitje schapjes gemaakt. Dat is om laptop en een groot computerscherm in op te bergen. En er zal ook iets van een hangplant in komen.

Als de tafel is neergeklapt is wit vlak zichtbaar. Hierin komt een fotolijst. Maar dat is allemaal voor later. Degene die links op het bankje zit kan in ieder geval lekker tegen de wand aanleunen. Daar zit 2 cm Armaflex met vilt eroverheen. De kokerbalk van de bus dient zo als armsteun. Het tafeltje kan je ongeveer 5 cm heen en weer schuiven, wat de instap makkelijker maakt.

Verder heb ik in de vloer tussen de 2 voorstoelen een luikje gemaakt, zodat het serviceluik naar de dieseltank weer toegankelijk is.
Bijlagen
tafeltje ingeklapt.jpg
tafeltje ingeklapt.jpg (114.71 KiB) 2022 keer bekeken
tafeltje.jpg
tafeltje.jpg (103.85 KiB) 2022 keer bekeken
Tafeltje uitgenomen.jpg
Tafeltje uitgenomen.jpg (103.42 KiB) 2022 keer bekeken
Rob vd S

Bericht door Rob vd S »

...
Bijlagen
Armleuning.jpg
Armleuning.jpg (91.7 KiB) 2021 keer bekeken
serviceluikje geopend.jpg
serviceluikje geopend.jpg (114.3 KiB) 2021 keer bekeken
serviceluikje dicht.jpg
serviceluikje dicht.jpg (63.14 KiB) 2021 keer bekeken
Rob vd S

Bericht door Rob vd S »

Hier wat foto's van het vervolg, de kast. Ik ben vergeten een foto te maken van de kast met geopende deur. Die hou je nog tegoed. De deur is bevestigd met 2 gasveren. Als je die opent, gaat er een lichtje aan. :-B

Naast de deur de consoles voor de verwarming en HH accu's.

Verder op aanraden van iemand in het forum een koolmonoxidemeter opgehangen op slaaphoogte tussen geiser en kooktoestel.
Ook heb ik vanmiddag de Maxxfan afstandbediening een plekje gegeven. Opzettelijk scheef... Als je hem recht ophangt, maakt hij net geen contact. Dan maar scheef en gericht op de fan. Zo hoef ik hem niet steeds uit de houder te halen.
Bijlagen
Kast boven cabine.png
Kast boven cabine.png (1021.34 KiB) 2012 keer bekeken
CO meter.png
CO meter.png (273.59 KiB) 2012 keer bekeken
Maxxfan afstandbediening.png
Maxxfan afstandbediening.png (271.26 KiB) 2012 keer bekeken
Rob vd S

Bericht door Rob vd S »

En nu dus de keuken. Best een grote klus. Ik hou van experimenteren en materiaal hergebruiken. Dus daar gaat wat tijd in zitten. Hier een plaatje van het aanrechtblad. Dat is ook nog niet helemaal af, maar wel een groot verschil met hoe het begon. Het was een reststuk van de oude vloerplaat van de bus, met roest en al er nog aan. Maar wel hoge kwaliteit betontriplex, berensterk en lekker dun, 9mm, dus valt het gewicht wel mee en hou ik meer ruimte over voor lades.
Bijlagen
aanrechtblad met zwenkkraan.jpg
aanrechtblad met zwenkkraan.jpg (139.14 KiB) 2007 keer bekeken
Zou ik van dit reststukkie een aanrechtblad kunnen maken.jpg
Zou ik van dit reststukkie een aanrechtblad kunnen maken.jpg (108.88 KiB) 2007 keer bekeken
Rob vd S

Bericht door Rob vd S »

Zo ook het kooktoestel.

Ik had aan het begin van dit project via marktplaats een leuk, compact kooktoestelletje op de kop getikt. Inklapbaar, 2 pits en uitgeklapt amper 40 cm breed. Het is die breedte die me zo goed uitkomt en ik kon daarom geen afstand van het ding doen. Bijna alle kooktoestellen zijn breder en dat past allemaal net niet. Ik wilde hem plaatsen in een 2e spoelbak. Maar die kon ik ook al niet in de juiste maat vinden. Daarom zelf maar een bak gemaakt. Wederom van een stuk oude vloerplaat en dat van binnen voorzien van glasvezel versterkte epoxy. Dat gaat me inmiddels een stuk beter af dan die eerste keer. :-B

Het kooktoestelletje heb ik ook maar een facelift gegeven. Een verfje erop, een paar nieuwe draaiknoppen en het ding voorzien van een verhoogd plateautje, zodat hij nergens contact maakt met de bak waar hij in staat. Een nieuwe gasslang met snelkoppeling completeren de zaak. Ik kan het kooktoestel nu in een handomdraai verwijderen en lekker buiten koken als ik daar zin in heb. Daarvoor heb ik aan de achterkant een paar meter gasslang uitgespaard. Dat moet ik trouwens nog wel even netjes wegwerken, maar dat is voor later...

Het gas is aangesloten en zoals je ziet werkt het allemaal naar behoren, zonder dat de bak waarin het staat heet wordt.
Bijlagen
Een roestbakkie.jpg
Een roestbakkie.jpg (133.54 KiB) 1999 keer bekeken
Al veel beter.jpg
Al veel beter.jpg (149.96 KiB) 1999 keer bekeken
Een kookbakkie.jpg
Een kookbakkie.jpg (108.72 KiB) 1999 keer bekeken
Rob vd S

Bericht door Rob vd S »

...
Bijlagen
Kookbakkier erin.jpg
Kookbakkier erin.jpg (125.9 KiB) 1997 keer bekeken
Ennn Aktie.jpg
Ennn Aktie.jpg (86.56 KiB) 1997 keer bekeken
Het water kookt.png
Het water kookt.png (699.38 KiB) 1997 keer bekeken
Rob vd S

Bericht door Rob vd S »

Een afbeelding van de achterzijde.

Links onder in de schopruimte zit een 2e slang met snelkoppeling voor de skottelbraai. Dan kan ik straks lekker buiten koken en bakken. :-B
Ook hier moet ik nog wat aan de afwerking doen, maar het idee is wel duidelijk.
Bijlagen
Achterzijde met slang en snelkoppeling.jpg
Achterzijde met slang en snelkoppeling.jpg (130.42 KiB) 1996 keer bekeken
Slang voor skottelbraai.jpg
Slang voor skottelbraai.jpg (81.16 KiB) 1996 keer bekeken
Rob vd S

Bericht door Rob vd S »

Onderin komt een lade die naar buiten toe opent. Hierin komt de skottel. Het achterwandje daarboven wordt uitklapbaar. Zo ontstaat er een buitentafeltje van ca. 70 bij 70 cm. Dat is groot genoeg om het kooktoestel op te zetten. Eenmaal uitgeklapt, krijg je toegang tot de lades die zowel van binnen als van buiten te openen zullen zijn. Maar zover ben ik nog niet. Ik wacht bovendien nog op een paar ladegeleiderails van Ome Ali. Die komen naar verluid begin mei pas aan.
Rob vd S

Bericht door Rob vd S »

De spoelbak zelf is ook een selfie.

Dit was een horecabak. Die kan je laaggeprijsd in heel interessante maatvoering kopen. Die van mij is 15 cm diep, maar je hebt ze ook van 10 of 20 cm. Er zit dan geen afvoerputje in. Die moest ik er zelf in maken. Kwestie van gaatje boren (is nog best wel lastig in roestvrij staal. Gewoon rustig boren, eerst een klein gaatje en dan wat groter) en dan met de decoupeerzaag een rond gat uitzagen. Uiteraard heb ik de kookbak ook van een afvoer voorzien.

Het fijne van die horeca bakken is verder dat je ze met bijpassende deksel kan kopen (zie de eerste foto uit deze serie).
Ook voor de kookbak heb ik een deksel gemaakt. Helemaal opengeklapt ontstaat zo weer een tafeltje/plateautje waar je weer wat op kan zetten. Om te voorkomen dat de boel eraf valt of rolt, heb ik het voorzien van een opstaand randje.

Mede daarom heb ik het hele aanrechtblad rondom voorzien van een Al u-profiel. Je krijgt zo een opstaande rand. De bus staat nooit helemaal recht en zo voorkom ik dat water of zaken er direct afloopt of afrolt.
Bijlagen
Kook en spoelbak met afvoer.jpg
Kook en spoelbak met afvoer.jpg (100.92 KiB) 1991 keer bekeken
Rob vd S

Bericht door Rob vd S »

Het gaat nu snel. Hoewel, de laderails laten nog even op zich wachten. Dus vast begonnen met het bovenkastje op de rechterkant.

Bovenkastje rechts voorzijde.jpg
Bovenkastje rechts voorzijde.jpg (65.54 KiB) 1716 keer bekeken
De foto is bewust een beetje van onderen genomen. Ik ben jaloers op die mensen met een mooie werkplaats. Mijn camper is mijn werkplaats en de vloer ligt vol met gereedschapskisten en dozen.
Maar Knoef begint steeds meer op een echte camper te lijken.

Het idee van schuifdeurtjes is dat je je hoofd er niet tegen stoot als ze open staan. Verder verwacht ik dat ze niet open gaan tijdens het rijden.
Op rechts heb ik toch gekozen voor gaten als handvat. Het punt is dat je een handvat niet voorbij de stijl kan schuiven en dat vind ik bij nader inzien toch jammer. Op rechts zou dat echt een belemmering zijn. Nu kan ik de deurtjes helemaal naar voren of naar achteren schuiven. En voor de grammenjagers voegt een handvat gewicht toe terwijl een gat...

Het keukenkastje op rechts is bijna klaar. Nog even de zijkantjes erop, een boekenplankje in het slaapgedeelte eronder (net als links), verlichting en de nodige stopcontacten en er is weer een klus af. Deze ging een stuk sneller dan het kastje op links. Scheelt toch als je het al een keer gedaan hebt. Het geheel weegt nog geen 10 kg. Alles van 5 mm Okoume en een voorrand en steunen van 12 mm populier multiplex.

Zoals je kan zien, heb ik ook de rechterwand in de slaapkamer beplakt met vilt. Net als op links. Lekker knus. Binnenkort maar eens matrassen gaan bestellen...
Bijlagen
Bovenkastjes achterzijde.jpg
Bovenkastjes achterzijde.jpg (90.98 KiB) 1716 keer bekeken
Bovenkastje deurtjes open.jpg
Bovenkastje deurtjes open.jpg (85.47 KiB) 1716 keer bekeken
Rob vd S

Bericht door Rob vd S »

En weer een stapje verder...
Bijlagen
Bovenkastjes klaar.jpg
Bovenkastjes klaar.jpg (99.18 KiB) 1538 keer bekeken
HoK

Bericht door HoK »

Meters maken :thumbup:

Ik vind het knap dat je zoveel materiaal hergebruikt. Wel heel veel ideeën waar ik ook al aan zat te denken die al uitgevoerd zijn.
Waar ik me wel enigzins zorgen over maakt is jouw tafel constructie. In het geval van extreem snelle onverwachte snelheidsvermindering (bus botst onverwacht met boom/ander voertuig) gaat jouw tafel denk ik meer schade maken dan je hoopt. Een paar parkertjes houden dan niets meer vast.
Plaats reactie