Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Vandaag een restklusje gedaan. Ik was bij het isoleren van mijn linker portier een paar maand terug iets te voortvarend geweest met het aanbrengen van Armaflex waardoor het raam niet meer helemaal open kon. Dat heb ik vanochtend verholpen.
De volgende klus is de badcel. Ik heb een geiser besteld en ben de hele middag bezig geweest met inmeten en bepalen hoe de leidingen en afvoeren moeten lopen. Het doel is een soortgelijke indeling als de badcel van Wout van Aken met wegklapbare wastafel en ook een geiser. Hij heeft hier op dit forum een draadje.
Of ik dat net zo netjes kan, is maar zeer de vraag. Maar ik ga in ieder geval mijn best doen. Het zal hoe dan ook een heel karwei worden wat meerdere maanden in beslag zal nemen.
Natuurlijk doe ik ook dingen anders dan Wout. Ten eerste wil ik wel een douche. Ten tweede wil ik een zelfbouw droog toilet. Een geschikte douchebak heb ik niet kunnen vinden. Maar daar denk ik wel iets op gevonden te hebben. Low cost en licht. Daarover later meer...
De volgende klus is de badcel. Ik heb een geiser besteld en ben de hele middag bezig geweest met inmeten en bepalen hoe de leidingen en afvoeren moeten lopen. Het doel is een soortgelijke indeling als de badcel van Wout van Aken met wegklapbare wastafel en ook een geiser. Hij heeft hier op dit forum een draadje.
Of ik dat net zo netjes kan, is maar zeer de vraag. Maar ik ga in ieder geval mijn best doen. Het zal hoe dan ook een heel karwei worden wat meerdere maanden in beslag zal nemen.
Natuurlijk doe ik ook dingen anders dan Wout. Ten eerste wil ik wel een douche. Ten tweede wil ik een zelfbouw droog toilet. Een geschikte douchebak heb ik niet kunnen vinden. Maar daar denk ik wel iets op gevonden te hebben. Low cost en licht. Daarover later meer...
- MarceldeHoog
- Berichten: 790
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Geen idee wat je oplossing voor de douchebak is, maar zelf maken met epoxy is wellicht ook een optie. Daar hebben wij de hele douche cel mee gebouwd. Succes!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Komt bekend voor, ik vind het ook veel leuker om dingen die je hebt te hergebruiken of opnieuw te gebruiken als alles te moeten kopen. Ondanks dat het meer tijd kost en het resultaat misschien anders is als verwacht.
Dat is waarom ik deze bouw juist zo leuk vind. Geen standaard oplossingen en niet bijzonder veel camper specifieke spullen gebruiken.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Dag Marcel,
Er komt inderdaad epoxy bij aan te pas.
Zoals je op het draadje van Wout kan lezen heeft hij voor zijn wasbak een rvs horecabak van Vogue gebruikt. Zo'n bak heb ik ook gekocht. Maar je kan ze ook groter krijgen en dieper. Voor 34 euro heb ik precies de juiste maat douchebak:
https://www.nisbets.nl/vogue-rvs-gn-2-1-bak-100mm/k804
Hier zaag ik in 2 tegenoverstaande hoeken een gat voor de afvoer. Om het opstaande randje van die afvoeren weg te werken, ben ik van plan in de bak een paar mm epoxy te gieten, ook voor de sterkte. Daaroverheen komt een rubber antislipmat. Deze bak is lekker hoog, 10 cm. Dus mocht er toch om wat voor reden dan ook water in blijven staan, dan loopt dat niet zomaar mijn camper in.
Er komt inderdaad epoxy bij aan te pas.
Zoals je op het draadje van Wout kan lezen heeft hij voor zijn wasbak een rvs horecabak van Vogue gebruikt. Zo'n bak heb ik ook gekocht. Maar je kan ze ook groter krijgen en dieper. Voor 34 euro heb ik precies de juiste maat douchebak:
https://www.nisbets.nl/vogue-rvs-gn-2-1-bak-100mm/k804
Hier zaag ik in 2 tegenoverstaande hoeken een gat voor de afvoer. Om het opstaande randje van die afvoeren weg te werken, ben ik van plan in de bak een paar mm epoxy te gieten, ook voor de sterkte. Daaroverheen komt een rubber antislipmat. Deze bak is lekker hoog, 10 cm. Dus mocht er toch om wat voor reden dan ook water in blijven staan, dan loopt dat niet zomaar mijn camper in.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Zodra je in zon bak met heel het gewicht in gaat staan trekt het toch gelijk krom vol met deuken en krassen lijkt mij?
Waarom niet een echte douchebak kopen?
Waarom niet een echte douchebak kopen?
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Het is RVS. Misschien kun je er wel een setje lasnippels aan (laten) lassen?
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Goede oplossing zo'n bak, maar waarom alsnog met epoxy? Om de wanden er op aan te laten sluiten?
Die deuken zal wel loslopen als je de bak op een vlakke ondergrond zet. Dan loopt de bodem geen gevaar en als je de bakken kent weet je dat je eerder een deuk in je teen hebt dan in de rand van de bak.
Wat ik me wel afvraag is hoe je een doucheputje er mooi in krijgt. Ik heb namelijk zon bak in een kleiner formaat als spoel/wasbak gebruikt, maar heb geen idee hoe ik de afvoer er mooi verdiept inkrijg zoals bij een standaard wasbak vaak het geval is. Mijn afvoer (standaard caravan geval) steekt dus iets boven de bodem uit waardoor het water er niet mooi in wegloopt en er een bodempje blijft staan.
Die deuken zal wel loslopen als je de bak op een vlakke ondergrond zet. Dan loopt de bodem geen gevaar en als je de bakken kent weet je dat je eerder een deuk in je teen hebt dan in de rand van de bak.
Wat ik me wel afvraag is hoe je een doucheputje er mooi in krijgt. Ik heb namelijk zon bak in een kleiner formaat als spoel/wasbak gebruikt, maar heb geen idee hoe ik de afvoer er mooi verdiept inkrijg zoals bij een standaard wasbak vaak het geval is. Mijn afvoer (standaard caravan geval) steekt dus iets boven de bodem uit waardoor het water er niet mooi in wegloopt en er een bodempje blijft staan.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Vlakke ondergrond of niet, de bak zelf is niet vlak en gaat er dus snel lelijk uitzien denk ik.
Kijk bijvoorbeeld in de horeca alleen al hoe zo'n bak bij weinig gebruik er uit komt te zien.
Lekkage en vocht zijn problemen die ik zelf zoveel mogelijk zou willen vermijden. Wat als het fout gaat?
Ik snap dus niet goed waarom men onnodig risico wilt creëren als je ook iets kant en klaar kan kopen dat ervoor bedoeld is?
Los daarvan, krijgt het vloerverwarming want dat RVS zal best eens heel koud kunnen worden en creëert het geen condens aan de onderkant ook?
Kijk bijvoorbeeld in de horeca alleen al hoe zo'n bak bij weinig gebruik er uit komt te zien.
Lekkage en vocht zijn problemen die ik zelf zoveel mogelijk zou willen vermijden. Wat als het fout gaat?
Ik snap dus niet goed waarom men onnodig risico wilt creëren als je ook iets kant en klaar kan kopen dat ervoor bedoeld is?
Los daarvan, krijgt het vloerverwarming want dat RVS zal best eens heel koud kunnen worden en creëert het geen condens aan de onderkant ook?
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Die Epoxy is juist bedoeld om dat putje er goed in te krijgen. Als je de afvoer er zo in monteert, krijg je een opstaande rand waartegen water blijft staan. Dat moet te verhelpen zijn door er een laagje Epoxy aan te brengen zodat het iets afloopt naar de afvoer toe. Ik zit te denken daar dan ook een kleur aan toe te voegen zodat je de hele rvs niet meer ziet. Dan valt een dutje of deukje ook minder op. Daarbij komt dat er nog een anti slipmat overheen gaat. Dus voor kleine beschadigingen ben ik inderdaad niet zo bang.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Badcel: de geiser
De kop is er af voor wat betreft de badkamer. De geiser hangt en is aangesloten. Het testen moet nog even wachten tot ik al de waterleidingen ook aangesloten heb. Ik ben nu bezig met het maken van de gaskast voor de lpg tank. Maar daarover na de Pasen meer. Het testen van de geiser komt dan nog weer iets later.
Die geiser was best wel weer een klus die me diverse weken van de straat gehouden heeft.
Ik had eerst een mock-up gemaakt om de beste plaats te bepalen. Ik dacht het ding eerst wel kwijt te kunnen tegen de gordelbok aan. Maar dat ging echt niet. Uiteindelijk heb ik een mooie plek gevonden naast de wielkast, onder het bed en dus precies tegen de andere kant van de badcel aan.
Geiser per postorder besteld bij die club uit Winterswijk. Maar dan… Niks past. Linkse draad, rechtse draad., half duims, kwart duims, ¾ duims, gek wordt je ervan. Ik ben weken op jacht geweest naar de juiste koppelstukken voor zowel het gas als het water. Die club uit W. is best een prima club, maar net als die club uit Schijndel zetten ze in de specs nooit om wat voor een schroefdraad het gaat. Dus bestel je slangtules een beetje op de gok; natuurlijk net verkeerd. Ook bij die slangtules staat er niet bij om wat voor een schroefdraad het gaat. Sanitairshops zijn trouwens geen haar beter en de doe-het-zelf zaken om de hoek hebben lang niet alles.
Uiteindelijk had ik mijn setje compleet en kon ik door.
De kop is er af voor wat betreft de badkamer. De geiser hangt en is aangesloten. Het testen moet nog even wachten tot ik al de waterleidingen ook aangesloten heb. Ik ben nu bezig met het maken van de gaskast voor de lpg tank. Maar daarover na de Pasen meer. Het testen van de geiser komt dan nog weer iets later.
Die geiser was best wel weer een klus die me diverse weken van de straat gehouden heeft.
Ik had eerst een mock-up gemaakt om de beste plaats te bepalen. Ik dacht het ding eerst wel kwijt te kunnen tegen de gordelbok aan. Maar dat ging echt niet. Uiteindelijk heb ik een mooie plek gevonden naast de wielkast, onder het bed en dus precies tegen de andere kant van de badcel aan.
Geiser per postorder besteld bij die club uit Winterswijk. Maar dan… Niks past. Linkse draad, rechtse draad., half duims, kwart duims, ¾ duims, gek wordt je ervan. Ik ben weken op jacht geweest naar de juiste koppelstukken voor zowel het gas als het water. Die club uit W. is best een prima club, maar net als die club uit Schijndel zetten ze in de specs nooit om wat voor een schroefdraad het gaat. Dus bestel je slangtules een beetje op de gok; natuurlijk net verkeerd. Ook bij die slangtules staat er niet bij om wat voor een schroefdraad het gaat. Sanitairshops zijn trouwens geen haar beter en de doe-het-zelf zaken om de hoek hebben lang niet alles.
Uiteindelijk had ik mijn setje compleet en kon ik door.
Laatst gewijzigd door Rob vd S op za 01 apr 2023, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Voor de warmwaterafvoer heb ik een manifold gebruikt wat je ook wel aantreft bij vloerverwarming systemen. Ik heb een uitgang voor de keuken, de douche en de buitendouche. Ik had dat natuurlijk ook wel met T-stukjes kunnen doen. Dat was zeker makkelijker geweest, want die manifold paste natuurlijk ook niet. Ook daar was de schroefdraad een verrassing. Ik was wel gecharmeerd van de kraantjes die erop zitten. Nu kan ik ieder circuit onafhankelijk afschakelen.
Vervolgens de geiser opgehangen. Dat moest natuurlijk zo laag mogelijk om voldoende ruimte te hebben voor de schoorsteen. Een ophangsysteem had ik vrij vlot voor elkaar. Maar het gepruts met al die aansluitingen eronder heeft wel een paar uurtjes gekost. Natuurlijk was halverwege mijn teflon op, maar de Praxis was gelukkig nog open.
Vervolgens de geiser opgehangen. Dat moest natuurlijk zo laag mogelijk om voldoende ruimte te hebben voor de schoorsteen. Een ophangsysteem had ik vrij vlot voor elkaar. Maar het gepruts met al die aansluitingen eronder heeft wel een paar uurtjes gekost. Natuurlijk was halverwege mijn teflon op, maar de Praxis was gelukkig nog open.
- Bijlagen
-
- het ophangsysteem.jpg (144.44 KiB) 8298 keer bekeken
-
- luchtrooster in de vloer.jpg (114.56 KiB) 8298 keer bekeken
-
- warmwater uitgangen.jpg (69.68 KiB) 8298 keer bekeken
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Vandaag heb ik het ook aangedurfd een gat in de wand te boren voor de doorvoer van de schoorsteen. Ik had van een sanitairshop een aluminium wandrooster gekocht. Vanaf het plaatje was ik niet helemaal overtuigd of het niet zou inregenen. De wand van de bus staat per slot niet helemaal verticaal, maar helt iets naar binnen. Ik had het ding er nog niet opzitten of de ene stortbui na de ander trok over. Het bleef volledig droog van binnen. Green druppel kwam door. Dus dat geeft hoop. Of het ook droog blijft tijdens het rijden in de regen, weet ik nog niet. Dat gaan we ervaren. Het leuke van een zilverkleurige bus is wel dat het aluminium daar mooi bij kleurt. Het valt niet echt op en dat was voor mij doorslaggevend de gok te wagen.
- Bijlagen
-
- Schoorsteendoorvoer.jpg (100.78 KiB) 8296 keer bekeken
-
- Met bakken uit de lucht.jpg (82.29 KiB) 8296 keer bekeken
-
- Maar van binnen droog.jpg (142.41 KiB) 8296 keer bekeken
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Wordt vervolgd.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Lekker bezig hoor! Leuk om te volgen.
Wat voor lpg tank komt er precies in? (Sorry als ik dit gemist heb)
Wat voor lpg tank komt er precies in? (Sorry als ik dit gemist heb)