Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Hey Rob,
Wat een enthousiasme straalt er uit in jou verhalen over het avontuur van bus naar Klein Knoevenstein.
Ik heb afgelopen jaar een renault master omgebouwd en herken veel van jou verhalen, de komende tijd zal ik je blijven volgen. Ga zo door, je maakt er wat moois van!
Gr Marco
Wat een enthousiasme straalt er uit in jou verhalen over het avontuur van bus naar Klein Knoevenstein.
Ik heb afgelopen jaar een renault master omgebouwd en herken veel van jou verhalen, de komende tijd zal ik je blijven volgen. Ga zo door, je maakt er wat moois van!
Gr Marco
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Dank je Marco. Een avontuur is het zeker.
Soms gaat dat ook wel gepaard met de nodige twijfel.
Om gewicht te besparen ben ik heel spaarzaam met hout. Maar constructiehout geeft ook essentiële stevigheid. Ik heb een vrij grote bus en dito wensen. Dat is fijn. Maar soms kijk ik wel eens afgunstig naar de L2H2 versies. Daar hoef je niet op een plankje of mm meer of minder te kijken. Ik hoop dat ik niet te ver doorschiet in gewicht bezuinigen en dat dan bijvoorbeeld straks tijdens het rijden het plafond naar beneden komt...
Soms gaat dat ook wel gepaard met de nodige twijfel.
Om gewicht te besparen ben ik heel spaarzaam met hout. Maar constructiehout geeft ook essentiële stevigheid. Ik heb een vrij grote bus en dito wensen. Dat is fijn. Maar soms kijk ik wel eens afgunstig naar de L2H2 versies. Daar hoef je niet op een plankje of mm meer of minder te kijken. Ik hoop dat ik niet te ver doorschiet in gewicht bezuinigen en dat dan bijvoorbeeld straks tijdens het rijden het plafond naar beneden komt...
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Ik snap wat je bedoeld,
Bij onze bus (master 3l2h) hoefde ik daar niet veel rekening mee te houden. Toch geprobeerd om dat wel te doen. Uiteindelijk veel betimmering gemaakt van populieren multiplex 12 mm. Totaal gewicht van de inbouw op 600 kg uitgekomen.Om gewicht te besparen is het handig om toch delen van de bus met vilt bekleden ipv hout.
Bij onze bus (master 3l2h) hoefde ik daar niet veel rekening mee te houden. Toch geprobeerd om dat wel te doen. Uiteindelijk veel betimmering gemaakt van populieren multiplex 12 mm. Totaal gewicht van de inbouw op 600 kg uitgekomen.Om gewicht te besparen is het handig om toch delen van de bus met vilt bekleden ipv hout.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Er komt bij mij zeker nog meer vilt in.
Ik was van plan het plafond te beplakken met Villon. Dat pvc is wel heel mooi, maar ook erg zwaar. Ik heb daarom besloten het plafond gewoon te verven...
Ik was van plan het plafond te beplakken met Villon. Dat pvc is wel heel mooi, maar ook erg zwaar. Ik heb daarom besloten het plafond gewoon te verven...
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Wat een hondenweer!
Er kan altijd nog meer water in de sloot...
Maarrr, vanmorgen was het dan toch zowaar een paar uur droog. Dus ik heb mijn kans gegrepen en de dakluiken zitten er inmiddels allemaal in.
Toch kwam de eerste bui me eigenlijk net iets te vroeg. Nou ja, het zit er in en ik zie het nergens lekken...
Er kan altijd nog meer water in de sloot...
Maarrr, vanmorgen was het dan toch zowaar een paar uur droog. Dus ik heb mijn kans gegrepen en de dakluiken zitten er inmiddels allemaal in.
Toch kwam de eerste bui me eigenlijk net iets te vroeg. Nou ja, het zit er in en ik zie het nergens lekken...
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Hier nog een paar foto's van hoe ik te werk gegaan ben.
- Bijlagen
-
- stuk folie voor de spanen.jpg (86.07 KiB) 8785 keer bekeken
-
- zagen.jpg (108.99 KiB) 8785 keer bekeken
-
- effenen met Trespa 1.jpg (106.2 KiB) 8785 keer bekeken
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Toen de dakluiken erin zaten, ben ik, terwijl het water weer met bakken uit de hemel kwam, het plafond verder gaan isoleren. Dat is nu klaar en nu kan de plafondplaat er tegenaan. Die moet ik nog wel op maat zagen en dat ding is groot, dus dat moet buiten. Dan heb ik wel droog weer nodig. Naar verluid wordt het na overmorgen droger...
- Bijlagen
-
- effenen met Trespa 2.jpg (92.4 KiB) 8782 keer bekeken
-
- plafond geisoleerd.jpg (114.51 KiB) 8782 keer bekeken
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Nu de dakluiken erin zitten, heb ik ook kunnen meten hoeveel ruimte ik nog heb voor de zonnepanelen.
Naast de microheki heb ik nog ruim 109 cm. Dat wordt dus in 1e instantie een paneel van 370 - 400 Wp zoals JMD die heeft. Die zijn ongeveer 105-109 cm breed en bij benadering 175 lang.
Tussen de maxxfan en de miniheki achterin heb ik ruim 250cm. Dus heb ik zowaar nog ruimte voor een extra 180 Wp paneel over dwars. Dat is dan een beetje een combi tussen dakplan A en B. Maar ik denk dat ik het eerst even ga aanzien met dat ene paneel.
Naast de microheki heb ik nog ruim 109 cm. Dat wordt dus in 1e instantie een paneel van 370 - 400 Wp zoals JMD die heeft. Die zijn ongeveer 105-109 cm breed en bij benadering 175 lang.
Tussen de maxxfan en de miniheki achterin heb ik ruim 250cm. Dus heb ik zowaar nog ruimte voor een extra 180 Wp paneel over dwars. Dat is dan een beetje een combi tussen dakplan A en B. Maar ik denk dat ik het eerst even ga aanzien met dat ene paneel.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Probeer de aansluiting van de isolatieplaten nog beter te maken: met schapenwol aanvullen of met pur. En dan kruiselings tussen de laten nog een laag(je) isolatie.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Poh... respect om dit tussen de buien door te doen! Bij ons heeft het echt de hele dag geregend. Mooi dat je direct kunt testen of de luiken ook waterdicht zijn.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Prachtig om te zien hoe iedereen hetzelfde wil bereiken maar het net op een andere manier doet.
Mooie reportage en knap werk zo tussen de buien door
Mooie reportage en knap werk zo tussen de buien door
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Man, als ik dit zo lees sta ik te trappelen om in de komende zomer ook zoiets te doen.
Fantastisch uw manier van werken.
Fantastisch uw manier van werken.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Dag Pele, dank voor jouw advies. Ik heb PUR speciaal voor dat doel. Ik heb komende vrijdag en maandag vrij, dus kan helemaal los.
Hoq, Marco, Going, dank voor de fijne reacties. Going, ik heb er ook echt naartoe geleefd. Camperen is ongetwijfeld leuk, maar camperbouwen ook. Veel succes bij het vinden van een goede bus.
Pele, wat bedoel je eigenlijk met kruislings tussen de latten nog een laag isolatie? Weet even dat de lengtelatten er tijdelijk opzitten. Dat is enkel om de isolatieplaten die ik met spuitlijm tegen het plafond geplakt heb even aan te drukken zodat de lijm kan drogen. Op aanraden van iemand op 1 van de vorige pagina's gebruik ik nu warmtebestendige spuitlijm. Ook van Bladi. Die is aanzienlijk goedkoper dan andere merken. Onder de platen zit 9 mm Armaflex. De platen zelf zijn 4 cm. 5 cm isolatie is meer dan voldoende. De naden vul ik inderdaad op met PUR. Links en rechts komen de bovenkastjes. Daar heb ik dus minder isolatie nodig (gewicht besparing).
De plafondplaat wordt van 4 mm multiplex die ik tegen de dwarspanlatten schroef (aan weerszijden zodat de schroefkoppen net achter de bovenkastjes wegvallen) en lijm (sikaflex). Ik heb 2 of 3 platen nodig. De naad probeer ik weg te werken met houtvuller, afschuren en dan verven.
Hoq, Marco, Going, dank voor de fijne reacties. Going, ik heb er ook echt naartoe geleefd. Camperen is ongetwijfeld leuk, maar camperbouwen ook. Veel succes bij het vinden van een goede bus.
Pele, wat bedoel je eigenlijk met kruislings tussen de latten nog een laag isolatie? Weet even dat de lengtelatten er tijdelijk opzitten. Dat is enkel om de isolatieplaten die ik met spuitlijm tegen het plafond geplakt heb even aan te drukken zodat de lijm kan drogen. Op aanraden van iemand op 1 van de vorige pagina's gebruik ik nu warmtebestendige spuitlijm. Ook van Bladi. Die is aanzienlijk goedkoper dan andere merken. Onder de platen zit 9 mm Armaflex. De platen zelf zijn 4 cm. 5 cm isolatie is meer dan voldoende. De naden vul ik inderdaad op met PUR. Links en rechts komen de bovenkastjes. Daar heb ik dus minder isolatie nodig (gewicht besparing).
De plafondplaat wordt van 4 mm multiplex die ik tegen de dwarspanlatten schroef (aan weerszijden zodat de schroefkoppen net achter de bovenkastjes wegvallen) en lijm (sikaflex). Ik heb 2 of 3 platen nodig. De naad probeer ik weg te werken met houtvuller, afschuren en dan verven.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Ik wil je niet teleurstellen, maar alles wat je vult valt vroeg of laat weer op. Enige tip die ik je kan geven is zaag de kopse kanten op 45 graden af. Zo krijg je geen doorkijk naar het plafond mocht het hout zich zetten en de vuller loslaten.De naad probeer ik weg te werken met houtvuller, afschuren en dan verven.