Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Dit weekend ben ik ook bezig geweest met de vloer. Zowel die van de dubbele bodem bij het zitje als het gangpad. Die heb ik gezaagd uit de oorspronkelijke bodem van 9mm betontriplex. Omdat ik 9mm bij de dubbele bodem toch wat iel vond, heb ik die op de plaatsen waar die wordt ondersteund, versterkt met een gezaagd raamwerk uit hetzelfde materiaal. Beide lagen heb ik op elkaar gelijmd. Dat weegt samen 9 kg. De L-vormige vloer van het gangpad weegt ruim 10 kg. Dat valt me niet tegen. Op de vloer komt t.z.t. vinyl.

De ruimte onder de dubbele vloer wordt voor de helft in beslag genomen door de accu’s. De andere helft is bergruimte. Ik heb daarom ook nog even een luikje gemaakt. Ik stel me zo voor dat dit gat in de vloer een ideale plek is voor de vuile was…

De accu’s doen het trouwens uitstekend. Prima Chinees spul. Ik ben de hele week ook ’s avonds in de weer geweest. Verlichting, stofzuiger, bovenfrees, decoupeerzaag. Allemaal geen probleem. Vanmorgen was het voltage gezakt naar 12.9, dus daarom de stekker er maar weer even aangelegd. De accu’s zitten nu weer vol. Ook de dynamo en dynamo oplader werken prima. Vorige week heb ik de auto een uurtje stationair laten lopen en dat was ook voldoende om de spanning weer op 13.6V te brengen.
Bijlagen
vloerplaat zitje.jpg
vloerplaat zitje.jpg (167.54 KiB) 795 keer bekeken
vloer 1.jpg
vloer 1.jpg (116.23 KiB) 795 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Nu de bodem klaar is, konden ook de voorstoelen er weer in. Omdat ik de plastic spijlen vervangen heb door vilt, is er meer ruimte en kunnen de stoelen rondjes draaien zonder iets te raken. Ik had het schap boven het dashboard, waaraan ik tot mijn ergernis meerdere keren mijn hoofd gestoten heb, al weggehaald. Vorig weekend heb ik de hemel bekleed met vilt en een houten raampje gemaakt om de dashboard verlichting in op te hangen. Nu de voorstoelen er weer in zitten kan ik ze, omgedraaid, helemaal naar achteren schuiven en kom ik niet meer in aanraking met dat vermaledijde schap.

En ondertussen snort de kachel en wordt mijn vloer heerlijk warm, vooral die bij het zitje, maar ook het eerste stukje van het gangpad. Op foto zie je in het schuine stukje onderin een spleet zitten. De slang van de kachel komt hierachter uit en er blaast warme lucht over het gangpad.

-8 is in ieder geval geen enkel probleem. En dat terwijl een deel van de isolatie er nog niet eens op zit. Je kan aan de buitenkant precies zien welke stukken geïsoleerd zijn…
Wordt vervolgd.
Bijlagen
Cabine 1.jpg
Cabine 1.jpg (122.4 KiB) 793 keer bekeken
vloer 2.jpg
vloer 2.jpg (105.85 KiB) 793 keer bekeken
koud he.jpg
koud he.jpg (128.38 KiB) 793 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Langzaam maar zeker ben ik toe aan het dak. Voorin bij het zitje komt een ventilator, waarschijnlijk een Maxxfan. Ik twijfel over het dakluik achterin boven het bed. Het liefst wil ik een dakluik wat mij ook toegang tot het dak verschaft. Mijn bus is hoog en ik neem liever geen ladder mee. Wie heeft hier ervaring? Welk type dakluik is te adviseren?
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Ik dacht aan deze:
https://www.dewitschijndel.nl/gebo-flus ... k-50-x-37/
Groot genoeg om een volwassen persoon door te laten en ook 180 graden te openen.
De ruimte tussen de dakspijlen achterin is bij mij 42 cm, dus die 37 cm gatmaat past prima. Andere suggesties welkom.
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door JMD »

Jij gaat wel lekker door zeg...
Je zou ook achter deur, via bed op je dak kunnen komen. Dan heb je alle ruimte. Andere optie is via schuifdeur... Denk door zo'n dakluik lijkt leuk maar valt denk ik erg tegen.

Groet JMD
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door kampo »

Op het dak kan en mag je niet. Dat plooit en je krijgt deuken.
Voor de Gebo en de Maxxfan moet je trouwens een frame maken.
Het Gebo luik van 37x50 vind ik te smal. Zo iets gebruik ik in de badkamer.
Gebo 52x52 is beter als dat lukt zonder in de togen te snijden.
Om de welvingen in het dakplaat af te dichten kan je best de betere voorbeelden volgen.
Gebo in 1 keer definitief afdichten op een busdak is moeilijk.
Groeten Kampo
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Dank voor de reacties.

JMD,
Ik heb geen idee hoe ik via de schuifdeur of achterdeuren zonder ladder op het dak zou moeten komen. Staande op mijn bed via de achterdeur zou misschien nog kunnen, maar is wel een krachttoer omdat je je daar nergens aan vast kan houden. Ik ben voor mijn 57 jaar (nog) best redelijk lenig, maar geen aap. Via een dakluik is dat veel makkelijker.

Kampo,
Voor plaatsen van dakluiken en zonnepaneel zal ik toch het dak op moeten. Het dak van de H3 Ducato is van staal, net als bij de H2 versie. Ik ben nog niet op het dak geweest, dus weet niet of het onder mijn gewicht doorbuigt. In de specificatie zegt Fiat dat je een H3 dak, in tegenstelling tot een H2 dak, niet mag belasten. Maar anders dan bij andere merken is bij Fiat het H3 dak niet van plastic, dus ik vermoed dat het best wel wat kan hebben. Zijn er H3 Ducato eigenaren die dat kunnen bevestigen??? De Fiat specificatie slaat mijns inziens ook vooral op belasten tijdens het rijden en daar is, afgezien van luiken en zonnepanelen, geen sprake van.

De ruimte aan de binnenkant tussen de dakspanten is 42 cm, zowel bij de eerste als bij de 2e spant van achteren uit gezien. Een 50 cm breed luik gaat daar volgens mij dus niet passen. Dan zou ik de eerste spant weg moeten halen. Daarmee verzwak ik mijn dak en dat wil ik liever niet. Zo kom ik op een maximale breedte van 42 cm. Gebo heeft helaas geen versie van 42 breed en 50 of meer lang, wel een vierkante van 42x42, maar dan vind ik 50 breed beter. Vandaar dat ik opteerde voor de 50x37 versie. Dat is trouwens nog altijd groot genoeg om mij door te laten. Een groter dakluik boven mijn bed is gelijk veel duurder en heb ik in principe niet nodig. Vanuit het bed sterrenkijken of het noorderlicht, kan met een 50 cm luik ook wel.

Ik ben gecharmeerd van de aluminium lijst van de Gebo, zowel aan de binnen als buitenkant. Andere dakluiken zijn vaak van plastic. Bij het in en uitklimmen beschadigt plastic sneller, lijkt me. Het is eigenlijk ontworpen voor boten en heet dan ook 'vluchtluik', wat veelzeggend is. De Alu lijst vind ik ook mooi.

Ik ben op Youtube een paar filmpjes tegengekomen waar het geïnstalleerd wordt. Weliswaar op het dek van een boot, maar op het camperdak lijkt het me ook wel te doen. De ribbels in het dak wil ik effenen met trespa. Dat alles goed in de kit en daarop het luik bevestigen. Aan de binnenkant komt uiteraard een houten frame, maar daar zou ik de oneffenheden ook eerst met trespa kunnen wegwerken. Van buiten kan je, zo te zien, de schroeven door het metalen dak en/of trespa schroeven in het houten binnenframe. Dus een houten buitenframe, lijkt me niet nodig. Op botenfilmpjes gebruiken ze soms wel een houten buitenframe voor als het dek bol loopt.

De behoefte om op het dak te kunnen is niet louter voor de lol, maar vooral ook om praktische redenen. Bijvoorbeeld als er onderweg iets gerepareerd of aangepast moet worden, of om schoon te maken, of sneeuw te ruimen...
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Voor de afdichting aan de buitenkant opteer ik voor Dekaseal. Dit wordt ook door De Wit in Schijndel aanbevolen.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door L4H3 »

Ik heb ook een Ducato L4H3...ben 75 KG en sta regelmatig op het dak van de camper. Dat regelmatig is dan om bv zonnepaneel schoon te maken, Hars van dennen appels verwijderen. Enz...Gaat prima. Zeker als je aan de randen blijft staan. Zou me er niet te druk om maken. Maar om nu door een dakluik op het dak te klimmen zie ik niet echt zitten. Als ik op dak wil doe ik dat via de achter deuren. Ga dan eerst op bed staan en vervolgens op de binnenkant van de achterdeur staan. En als je dat niet kan of durft is er altijd wel iemand op de camping die wel een trap bij zich heeft die je effe kan lenen.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Aahh... Binnenkant achterdeur... Jij bedoelt met je voet op het bovenste scharnier van de deur??? Daar had ik nog niet aan gedacht. Mijn bed zit er nu nog niet in, dus ik had nog geen poging gewaagd op het dat te klimmen... Fijn dat je op het dak kan lopen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door kampo »

Zoals eerder geschreven kan je maar beter niet op het dak van bestelwagens gaan staan.
Voor je het beseft heb je schade. Ja het ene dak is iets sterker als het andere en de ene mens wat zwaarder als de ander maar dat wil je toch niet gaan uitproberen.
Je gebruikt best last verdelende planken die je onderaan met een zacht materiaal bekleefd. Of een iets grotere plank. De ladder maak je onderaan vast tegen wegglijden. Schade en ongevallen voorkomen. Het is zo gebeurd.

Solarpanelen en dakluiken monteer je met gestrekte armen van op de ladder of nog beter van op een stelling. Eventueel met een knie of hand steunen op je last verdelende plank.

Voor Gebo of Maxxfan op geribbelde daken is Butyl kit aan te bevelen en gaten vooraf vullen met iets als Trespa.
Op platte daken monteer je de Gebo's met tochtstrip en schroefjes die je bovenaan afkit.

Lekken krijg je meestal pas na een paar jaar. Tja die UV en die uitzetting...
In de togen mag je niet snijden.

In België is het voor particulieren op voertuigen na 2013 niet meer niet toegestaan om openingen voor dakluiken en ramen te maken.

En waar is je dakplan ?
Ook hier is het eigenlijk niet optimaal ondanks wat het filmpje je mag doen geloven.
Verspilling van oppervlak, te dicht en schaduw. Koop panelen waarvan de afmeting optimaal is. Het kan beter, als je wat langer nadenkt...

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door L4H3 »

Zo klim ik op het dak
1 linkervoet
2 rechtervoet
3 linkervoet
4 rechtervoet
5 linkervoet

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Je kan inderdaad maar beter voorzichtig zijn.

Een dakplan moet ik nog maken en zal worden gedomineerd door het zonnepaneel of zonnepanelen. En ja, die dingen bestaan niet in de ideale maat. Althans, ik kan ze niet vinden...

Verder een Maxxfan zover mogelijk voorin, links, een klein dakluik in de badcel, ca. halverwege links (badcel komt direct achter gordelbok) en dus die ene boven het bed. Ook zal ik een kleine ventilator in de badcel nodig hebben i.v.m. droog toilet en douche. Die moet daar ook ergens uitkomen of via een klein rooster/opening in de wand.

De maxxfan heeft een buitenbreedte van 46 cm. Een optie is om daar een zo groot mogelijk paneel in de lengte langs te leggen. Panelen van rond de 370 Wp hebben een breedte van ruim een meter, tot wel 1,10. Dat laatste gaat dus niet passen en zou aan de rechterkant een cm of 10 uitsteken. Als je gebruik maakt van Alu rails over de breedte van het dak om het paneel op te leggen, zou het wellicht kunnen, maar of het wettelijk mag, verstandig is of mooi is natuurlijk de vraag. Ik heb een 370 Wp mono gezien die 103 cm breed is. Dat zou wellicht net passen naast de Maxxfan, maar misschien ook net niet...

Het dak is ruim 150 breed, maar door de kokers aan de binnenkant aan weerzijde, is de eerste 5 cm niet te gebruiken voor de Maxxfan. Fiat heeft bij de Ducato zo'n leuke uitsparing voor een dakraam in het midden gemaakt, maar dan past er geen paneel meer naast...

Het 370 Wp paneel is ca. 175cm lang en flankeert dus ook het badkamerraampje.

De bedoeling is een dakplan maken voor 2 panelen. In principe kan ik net 2 panelen kwijt in de lengte op rechts en dan past mijn beddakluik daar nog net achter. Ik heb dan echter geen ruimte om het luik helemaal 180 graden te openen. In maximaal geopende toestand zal die dan op het achterste paneel rusten.

In eerste instantie wil ik met 1 paneel gaan rondrijden en ervaring opdoen. Wellicht heb ik nl. zat aan 370 Wp, zeker in de zomer. Maar als er behoefte aan meer ontstaat, wil ik daar vooraf al wel rekening mee gehouden hebben.

Het zou allemaal een stuk makkelijker zijn als je panelen van verschillende afmetingen/fabricaat door elkaar zou kunnen gebruiken. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat verstandig is. Je moet ze dan in ieder geval parallel schakelen, terwijl normaal serieschakeling de norm is om verliezen te beperken.

Je ziet, teveel opties om een dakplan (= tekening) te maken. Wellicht dat ik van panlat of karton eerst een mockup maak voor ik zaken ga aanschaffen en daar binnenkort wat mee ga spelen en schuiven op het dak...
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door evdoetelaar+larana »

Als je een ventilatiepaddenstoel in je badcel maakt i.p.v. een dakluik, kun je een paneel over die ventilatiepaddenstoel plaatsen.

Vanwege de beperkte ruimte op het dak heb ik het zo opgelost op een bus van 6,0 meter, één paneel van 400Wp (1,05x1,70 meter). Dakluiken en ventilatiepaddenstoel waren bestaand en verplaatsen was geen optie. De ventilatiepaddenstoel zit dus onder het paneel (ongeveer ter hoogte van de dakdoorvoer van de kabels van het paneel). In de badcel heb ik daglicht via een venster in de zijwand.
IMG_4368-1.jpg
IMG_4368-1.jpg (126.24 KiB) 398 keer bekeken
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie