Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

De wittebroodsweken zijn inmiddels voorbij. Gabrielle en ik hebben kans gehad de bus te rijden en te leren kennen. Vannacht verloopt het tijdelijke kenteken. Tijdens het rijden zijn ons geen ongewone zaken of bijgeluiden opgevallen. Of toch wel… Afgelopen donderdag kwam Gabrielle terug met de mededeling dat de bus met de grote aanhanger erachter wat aangebrand rook. De volgende dag zijn we er weer mee op pad geweest en ik rook nog een vleug verbrand rubber van wat nog in het luchtkanaal zat, maar daarna niet meer. Misschien een aangelopen rem of was de handrem niet helemaal naar beneden geweest.

Ik heb geen verstand van auto’s. Tijdens de aankoop heb ik wel met een quasi kennersoog onder de motorkap gekeken, maar niets opvallends gezien. Daarom had ik al een afspraak staan en is de bus gisteren naar de garage gebracht voor een grote beurt en om hem grondig na te kijken. Die garage is geen merkdealer, maar een ‘wit’ bedrijf in banden en autoservices waar ik al tientallen jaren kom. Ze halen je het vel niet over de neus, proberen je geen onderdelen, die eigenlijk nog niet aan vervanging toe zijn, aan te smeren, maar onderhoud kost er natuurlijk nog altijd wel echt geld. Ze denken mee en geven goed advies. Kortom een club die ik vertrouw.

De telefoon gaat. ‘Dag Rob, met Rene… Zeg Rob, we hebben die bus van jou nu op de brug staan enne… Er zijn wel even een paar dingetjes die ik met je moet overleggen…’

Onwillekeurig krom ik mijn vingers en tenen. Het moment van de waarheid. De wittebroodsweken zijn echt voorbij. De roze wolk van comfortabele onwetendheid vervliegt als sneeuw voor de zon en ik zet me schrap voor slecht nieuws.

‘We hebben de voorkant losgemaakt en de remmen bekeken…’, gaat Rene verder, ‘en de linker remklauw is stuk. De remschijf en remblok zijn goed warm geweest, maar kunnen nog wel gebruikt worden. De draadjes die aangeven dat het remblok aan vervanging toe is, zijn gebroken. Eigenlijk zou je die remblok moeten vervangen of bij de eerstvolgende beurt weer laten checken. Ze zijn nu met de achterkant bezig. De handrem schuurt wat, wellicht zijn daar ook problemen, beide voorbanden zijn aan vervanging toe en we hebben wat lampjes moeten vervangen…’ Op de achtergrond hoor ik iemand in gebroken Engels tegen Rene aanpraten. ‘Ik heb goed nieuws voor je. De monteur is hier en zegt dat de achterremklauwen alleen vrij en schoongemaakt moeten worden, dus dit is het wel eigenlijk.’

Pfff. Al met al nog wel serieus geld, maar dat had ik ingecalculeerd en het valt eerlijk gezegd mee. ‘Nog één dingetje: de bus heeft geen reservewiel…’ Dat had ik al geconstateerd. ‘en het ophangsysteem van het reservewiel is afgebroken…’

Nu ga ik niet het risico lopen zonder reservewiel op reis te gaan, dus moet ik op zoek naar een 2e hands ophangbeugel en een velg. Eén van de oude voorbanden heb ik in de bus laten leggen als thuisbrenger. Ik zal t.z.t. op YouTube proberen uit te zoeken hoe dat ding eruit ziet en hoe het te vervangen, maar als één van jullie advies heeft hieromtrent hou ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80381
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Dafluc »

Bij te koop aangeboden staat er een voor een Ducato uit '96. Weet niet of die passend te maken is?
Afbeelding
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door DJSmiley »

Ik betwijfel het, dat scheelt nogal wat generaties.

Geen idee waar je ergens vandaan komt maar de eerste generatie X250 bussen is redelijk goed verkrijgbaar op de sloperijen. Ik verwacht niet dat de reservewielhouder een bijzonder gewild object is met bijbehorende prijzen, dus dat kan nog prima te doen zijn.

Heb je de 'gereedschapskoffer' erbij? Om de reservewielhouder te laten zakken heb je een 5-kantige sleutel nodig. Die zit normaliter in die set.

Bij de grotere sloperijen kun je meestal wel slagen (deijne, cj enz) maar ik gok ook wel bij de kleinere sloperijen. Hier in de buurt zit er ook eentje, die heeft geen 20+ bussen van de Ducato/jumper/boxer, maar wel een paar. En voor minder gangbare onderdelen moet dat nog wel lukken.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door HoK »

Altijd hetzelfde als je wat nieuws/nieuws voor jou koopt. Om hem weer helemaal tiptop te krijgen is er extra onderhoud nodig.

Denk dat dat nog wel een gewilder onderdeel is als je denkt. Geen bijzonder sterke constructie als je het mij vraagt. Na een aantal jaar niet gebruikt te zijn (ik moest erbij om een rolstoel lift los te slijpen) wilde het zakken prima maar het opnieuw optrekken zorgt ervoor dat de lier allerlei rare geluiden maakt.

Mocht deze de geest geven wordt ik wel creatief met wat staal en borgpennen. Die ga ik dan niet meer verslijten.
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Dank. Ik ga dat op mijn gemak bekijken. Het heeft ook niet zo veel haast. De bus is nog lang geen camper. Ik woon in de buurt van Zutphen. Een gereedschapskoffer met krik en zo bevindt zich onder het bijrijdersbankje. Ik ben nu zakelijk in het buitenland, maar het weekend weer thuis. Hebben jullie of iemand een paar foto's van hoe dat eruit moet zien. Mijn bus is van 2013.
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Ik heb ook wel eens ergens gelezen, maar weet niet meer waar, dat sommigen, om gewicht te besparen of om op die plaats een watertank te bouwen, het reservewiel bewust weghalen. Maar hoe voorkom je dan dat je met pech langs de weg blijft staan? Met name als het geen klein gaatje maar een scheur in de band betreft, in een afgelegen gebied met ruw wegdek... Rene raadde me om die reden aan altijd een reservewiel bij me te hebben,
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Rene merkte verder op dat het laten zakken van het reservewiel waarschijnlijk van binnen uit moet gebeuren. Is dat zo? De bodemafdekplaat uit mijn bus is ook van het merk Sortimo, net als de rest van de businrichting en heeft zo te zien geen uitsparing voor een draaisysteem om een reservewiel te laten zakken. Er zijn wel uitsparingen voor de bevestigingsringen op de bodem van de bus. Die Sortimo bodemplaat is van goede kwaliteit en maar 1 cm dik, dus ik overweeg die te gebruiken voor de camper. Ik heb de bus nog niet helemaal gestript en daar kom ik komend weekend ook niet aan toe. Dit staat op het programma van het weekend erna. Het moet wel voor 9 juni. Want dan ga ik met de bus naar de RWD.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door henk en lila »

Nee, liftbediening van buiten achter het rechte achterwiel met de krik zwengel en een hulpstuk dat hopelijk ook in die koffer zit.
Die liftjes zijn nieuw niet heel duur. Mar goed ook want ze roesten snel vast. Dat geldt waarschijnlijk ook voor tweedehands van de sloop.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door MarceldeHoog »

Als ervaringsdeskundige: neem mee die reserveband!

Bij mij stond hij in de “garage” want ook ik heb geen systeem onder de bus. Voor onze trip zon reparatieset gekocht en wiel thuisgelaten, maar helaas dat werkte niet. Kost me mooi paar dagen extra, dus liever meenemen.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Even een korte update.
Zoals eerder aangegeven is aan de bus zelf nog niet zoveel gebeurd. Ik ben nog bezig met de andere klussen, die nu wel bijna klaar zijn. Dus ik sta op het punt om met de bus te beginnen, oftewel volledig strippen en conserveren.

Voor wat betreft de papierwinkel t.a.v. het invoeren van de bus is wel e.e.a. gebeurd:
De bus is door de RWD gekeurd, ik heb BPM aangifte gedaan bij de belastingdienst en de bus heeft nu een Nederlands kenteken als bedrijfsauto, dus hoef ik (nog) geen BPM te betalen. Ik heb de auto direct geschorst bij de RWD, dus hoef ik ook geen wegenbelasting of verzekering te betalen. Hij staat bij mij op het terrein.

Maaaarrr. Ik heb nog helemaal geen BTW betaald. De handelaar in Duitsland wilde mij de auto alleen verkopen ex BTW. Dat vond ik wel jammer, want het BTW tarief in Duitsland is 2% lager dan in Nederland en dat scheelt toch weer een paar honderd euro. Ik ging ervan uit dat ik in Nederland bij de invoer BTW aangifte zou moeten doen. Maar dat schijnt dus helemaal nergens te kunnen...

Op de site van de belastingdienst staat dat je wel BPM aangifte moet doen en alleen BTW aangifte indien de auto nieuwer is dan 6 maanden of minder dan 6000 km gereden heeft. Ik heb diverse malen met de belastingdienst gebeld en de situatie uitgelegd, ook gezegd dat ik de bus naar camper wil ombouwen en gezegd niet nalatig te willen zijn of belasting te willen ontduiken. Maar mij is steeds verzekerd dat ik geen BTW aangifte hoef te doen omdat mijn auto uit 2013 stamt en aanzienlijk meer dan 6000 km gelopen heeft en dat daarmee de kous af is. Ik zal naar verluid geen BTW aanslag van de belastingdienst krijgen. Dat is eigenlijk te mooi om waar te zijn en zal dus ongetwijfeld niet waar zijn. Dus hoe zit dat nu eigenlijk met die BTW???
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door fostar82 »

De 6000km en 6 maanden geldt omdat je bus nu als bedrijfswagen te boek staat. Als je hem straks als camper keurt, moet je alsnog btw betalen. Dit omdat een camper veel langer btw plichtig is.
Via https://autoimport.autotelex.nl/merk.aspx kun je de btw bereken. Vlak voor de betaal stap krijg je een richtbedrag. Als je betaald krijg je een volledig ingevuld formulier dat je na de keuring zo op kunt sturen naar de belastingdienst.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door walda »

Autotelex is voor de BPM berekening niet voor de BTW.

Ik denk dat de handelaar in Duitsland de auto niet zonder BTW had mogen verkopen aan een particulier is Nederland. Geen slapende honden wakker maken en geniet van je voordeel :-B

Walter
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

walda schreef:
za 09 jul 2022, 10:23
geniet van je voordeel :-B

Walter
Dag Walda. Dat ga ik zeker doen.
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

De parkeerplaats van de bus is klaar. Dat heeft me toch nog ruim 6 dagen werk gekost, verspreid over 3 weken. T.z.t. wil ik er ook nog een (af)dak boven. Iets met zonnepanelen. Maar dat is voor later. A.s. zaterdag een ritje naar de stort om het overtollige puin weg te brengen, ik moet nog wat aan de tuin doen en dan kan ik echt met de bus beginnen. :-B

20220710_170653 klein.jpg
20220710_170653 klein.jpg (214.37 KiB) 1129 keer bekeken
Bijlagen
20220710_164800 klein.jpg
20220710_164800 klein.jpg (206.74 KiB) 1129 keer bekeken
Plaats reactie