Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Ik heb nog even een vraagje voor de dubbele bodem bij het zitje/bankje. Moet die er al in voor de camperkeuring? Als je dat (nog) niet doet, bungelen de benen in de ruimte omdat het zitvlak natuurlijk een stuk hoger komt. Wat zou de keurmeester daarvan vinden? Liever laat ik dat nog even open, zodat ik er dan nadien nog goed bij kan en het scheelt weer een paar uur werk omdat het naderhand toch weer verwijderd moet worden. De keuring staat nu met potlood ingepland voor eind augustus. Ik moet behoorlijk aanpoten om dat te redden.

Er komt een kleine 600W magnetron in, onder het bankje. Ik denk dat ik die vast bestel en inbouw voor de camperkeuring. Voor de vorm zal ik hem via de walstroomaansluiting alvast aan de stekker leggen.

Ik was van plan de draaischijven te monteren voor de camperkeur, zodat ze meegekeurd worden. Het zou wel zonde zijn als het werd afgekeurd.

Ik was inderdaad van plan om in de badcel met epoxy te werken. Dat heb ik ook nog nooit gedaan. Op Youtube ziet het er heel eenvoudig uit, maar de praktijk is vaak weerbarstig.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Ik zou de verhoging provisoir maken.
Hou het gewicht van je inrichting onder controle.
Mijn huidige Ducato L3H2 weegt ingericht, met volle tanks water en diesel, met buitenmeubilair, met keukenuitrusting, met luifel maar zonder personen, zonder voeding en drank,
zonder fietsen 3100 kg.
Dat wordt vertrekkensklaar 3400 kg.
Ik bouwde met veel ervaring, zo licht mogelijk, maar wel met gelamineerde multiplex meubels.
Jij hebt een gelijkaardige uitrusting voor ogen, maar! Jouw bus weegt ledig minstens 100 kg meer: L4 H3, 3 liter motor,
trekhaak. Je ingewikkelde bed met variabele hoogte zal ook meergewicht betekenen. Dussss… let op met gewicht, onderschat het niet.

Een Maxxfan is erg goed en komt weinig hoger dan een doorsnee dakraam.
Een gasfornuis zou ik vast nemen en een dubbele spoelbak lijkt me onnodig.Wil je buiten koken: een mobiel gasfornuisje met 2 of 3 pits kan best. Een gasaanskuitin buiten of een groot model blauwe campinggaz 906 kan je voorzien.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Ik zou de verhoging provisoir maken.
Hou het gewicht van je inrichting onder controle.
Mijn huidige Ducato L3H2 weegt ingericht, met volle tanks water en diesel, met buitenmeubilair, met keukenuitrusting, met luifel maar zonder personen, zonder voeding en drank,
zonder fietsen 3100 kg.
Dat wordt vertrekkensklaar 3400 kg.
Ik bouwde met veel ervaring, zo licht mogelijk, maar wel met gelamineerde multiplex meubels.
Jij hebt een gelijkaardige uitrusting voor ogen, maar! Jouw bus weegt ledig minstens 100 kg meer: L4 H3, 3 liter motor,
trekhaak. Je ingewikkelde bed met variabele hoogte zal ook meergewicht betekenen. Dussss… let op met gewicht, onderschat het niet.

Een Maxxfan is erg goed en komt weinig hoger dan een doorsnee dakraam.
Een gasfornuis zou ik vast nemen en een dubbele spoelbak lijkt me onnodig.Wil je buiten koken: een mobiel gasfornuisje met 2 of 3 pits kan best. Een gasaanskuitin buiten of een groot model blauwe campinggaz 906 kan je voorzien.
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Camperbassie »


Rob vd S schreef:De gordelbok

Na het strippen en schoonmaken is dit de eerste echte bouwklus. Hier heb ik lang naar uitgekeken. Veel filmpjes gezien van anderen die met hun droom bezig zijn en nu zit ik er plots zelf middenin. Met Pele heb ik heel wat gecorrespondeerd. Mede op aanraden van Pele heb ik gekozen voor een CTA bok en draaischijven.

Die heb ik gekocht bij Jeroen van JWG Campers. Ook Jeroen heeft geen moeite gespaard bij het beantwoorden van al mijn vragen. Snel en adequaat. Jeroen heeft ook een eigen gebruiksaanwijzing met stappenplan en foto’s voor de gordelbok gemaakt. Dat is een heel welkome aanvullen op het A4tje van CTA. Ik heb besloten het ritje naar Groningen te maken om de bok en draaischijven af te halen. Jeroen bouwt campers. Zo kon ik mooi een blik werpen in 2 campers in aanbouw en reed met bok, draaischijven en een waslijst aan tips weer terug naar huis.

Wat ik trouwens opmerkelijk vond is dat ik op het forum een hele discussie gelezen had over koudebrugvorming bij de gordelbok. Iemand vroeg of je er een houten plaat of isolatie tuss
gordelbok in de bus.jpg
Het bokje staat. Ik had onderstaande foto’s al met Jeroen gedeeld en zijn goedkeuring gekregen, dus de keurmeester zal straks ook wel tevreden zijn.
Mooi. Punt van aandacht, ik kan het mis hebben maar dacht dat alles wat constructie is en met de carrosserie verbonden wordt met 10.9 bouten moet?
En het lijkt of je door een draagbalk hebt geboord, hoop voor je dat de keurmeester dat niet ziet!

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk


Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Camperbassie schreef:
ma 01 aug 2022, 14:13
het lijkt of je door een draagbalk hebt geboord
Ik heb de handleiding gevolgd en ben bepaald niet het eerste schaap over de dam. We gaan het zien.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Ik zou graag die handleiding delen, omdat ik denk dat meerderen daar hun voordeel mee zouden kunnen doen, maar zo te zien kan ik alleen foto's uploaden en geen pdf.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Zie hier de officiele CTA gebruiksaanwijzing.
Bijlagen
CTA gordelbok gebruiksaanwijzing - klein.JPG
CTA gordelbok gebruiksaanwijzing - klein.JPG (132.32 KiB) 592 keer bekeken
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Je hebt de gordelbok helemaal correct geplaatst. Daar heb je geen papier voor nodig, merk je achteraf.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door DucatoDolf »

Leuk allemaal 8-) . Tip voor de magnetron : officieel moet deze zijn energie uit de auto krijgen en niet van de wal. Voor de vorm een omvormer ophangen lijkt me geen overbodige luxe.

Geen idee of de keurmeesters hier op letten, maar zou zonde zijn als de boel daarop wordt afgekeurd.

Succes :cheers:
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

pele schreef:
ma 01 aug 2022, 12:57
Ik zou de verhoging provisoir maken.
Hou het gewicht van je inrichting onder controle.
Mijn huidige Ducato L3H2 weegt ingericht, met volle tanks water en diesel, met buitenmeubilair, met keukenuitrusting, met luifel maar zonder personen, zonder voeding en drank,
zonder fietsen 3100 kg.
Dat wordt vertrekkensklaar 3400 kg.
Ik bouwde met veel ervaring, zo licht mogelijk, maar wel met gelamineerde multiplex meubels.
Jij hebt een gelijkaardige uitrusting voor ogen, maar! Jouw bus weegt ledig minstens 100 kg meer: L4 H3, 3 liter motor,
trekhaak. Je ingewikkelde bed met variabele hoogte zal ook meergewicht betekenen. Dussss… let op met gewicht, onderschat het niet.

Een Maxxfan is erg goed en komt weinig hoger dan een doorsnee dakraam.
Een gasfornuis zou ik vast nemen en een dubbele spoelbak lijkt me onnodig.Wil je buiten koken: een mobiel gasfornuisje met 2 of 3 pits kan best. Een gasaanskuitin buiten of een groot model blauwe campinggaz 906 kan je voorzien.
Dag Pele,
Wat betreft het gewicht is het eerstkomende moment van de waarheid de aanstaande camperkeuring. De bus wordt dan gewogen met provisorische indeling. Als het gewicht dan tegenvalt is het nog niet te laat de plannen daarop aan te passen.

Wat betreft de dakventilator heb ik mijn keus nog niet gemaakt.

Jouw idee voor de keuken is zeker het overwegen waard. Maar de keuken is ongeveer de laatste grote klus en daar ben ik nog lang niet. Ik heb dus nog even tijd daarover na te denken.

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Het bankje

De rest van dat weekend ben ik bezig geweest met het kastje waarop het bankje moet komen. Ik had de hoogte opgemeten en bij de houthandel 18 mm multiplex gehaald en op maat laten zagen. Niks berken, niet te betalen door die rotoorlog; gewoon underlayment. Het kastje gemaakt… Zat ik toch nog zo’n 5 cm te laag!… Ik had de hoogte van de voorstoelen aan de voorkant opgemeten, toen het bankje er nog in zat, maar niet opgemerkt dat de cabinevloer oploopt. Dus kwam ik 5 cm hoogte te kort. Ik heb nog geprobeerd er een panlat onder te schroeven, maar dat werd al te wankel, dus gewoon overnieuw…

Het bankje demonteren is niet moeilijk. Na het kijken van een filmpje op Youtube was dat zo gebeurd. Twee bouten aan de voorkant losdraaien en je wipt het bankje er zo uit. Daarna even prutsen om de bekleding en kussens van het frame te halen. De bekleding ging daarna gelijk in de wasmachine. Ik heb zelfs de PUR kussens in de wasmachine gedouwd. De vorige eigenaar was een kettingroker, maar alles ruikt nu weer fris. Het onderstel met een slijptol van het frame afslijpen is ook niet moeilijk. Maar hoe krijg je dat frame fatsoenlijk en stevig op dat kastje?

Ik had aan de bovenzijde van het kastje al een uitsparing uitgezaagd waar de dikke buis aan de achterzijde van het frame precies invalt. Maar ik ben toch wel even aan het puzzelen geweest voor ik de oplossing gevonden had. Veel mensen lassen beugels aan het frame. Nu ben ik wel in het bezit van een lasapparaat, maar de kunst van het lassen nog niet voldoende meester. Dus wil ik bouten. Daarbij wil ik het bankje weer vrij eenvoudig kunnen verwijderen, indien nodig. In eerste instantie overwoog ik de bovenkant van de rugleuning van het frame aan de gordelbok vast te maken. Maar dan moest ik een gat in de gordelbok boren en dat leek me, met de keuring aanstaande, niet verstandig. Ik heb Jeroen en Wout geconsulteerd en die raadde me het beiden af. Dus moest ik wat anders verzinnen. Uiteindelijk is het wel gelukt. Ik heb zowel voor als achter op het kastje een stevig aluminium hoekprofiel geplaatst en hierop de buizen van het frame vast gebout. Het kastje zelf is met Sikaflex aan de bodem gelijmd en aan de ribbe op de wand bevestigd met 2 bouten. Daar zit geen beweging meer in. Het bankje kan ik nu weer verwijderen door 6 bouten los te draaien.

Toen moest de zitting en de bekleding er weer op. Het eerste probleem was de bekleding zelf. Die zit met stalen baleinen aan de kussens bevestigd. Het was al een heel gepruts om de bekleding er fatsoenlijk af te krijgen. De stugge baleinen weer door de daarvoor bestemde lusjes rijgen was nog lastiger. Het is uiteindelijk gelukt door van een stuk of 6 veiligheidsspelden een ketting te maken en die door de lange lussen te duwen en zo de baleinen door de lussen te trekken. Toen dat allemaal gebeurd was, moesten de zittingen en bekleding weer op het frame worden bevestigd. Dan blijkt dat je toch sommige dingen weer lost moet halen om overal goed bij te kunnen. De bekleding bevestig je het toch beste op het losse frame en daarna het frame/bankje weer vastzetten op het kastje. Gelukkig kon dat in mijn geval. Het bankje staat nu stevig en zit nergens direct vast aan de gordelbok. De gordels er nog even netjes omheen gedaan en toen was het tijd voor een biertje…

Hier ben ik al met al toch wel 32 uur mee bezig geweest. Niet alleen in het weekend, maar ook ’s avonds en ik had een paar dagen vrij die daar geheel aan opgegaan zijn.
Bijlagen
achterzijde.JPG
achterzijde.JPG (137.87 KiB) 484 keer bekeken
baleinen in stoelzitting.JPG
baleinen in stoelzitting.JPG (93.94 KiB) 484 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

hier de overige foto's
Bijlagen
bankje.JPG
bankje
bankje.JPG (97.89 KiB) 482 keer bekeken
bevestiging aan wand.JPG
bevestiging aan wand
bevestiging aan wand.JPG (52.87 KiB) 482 keer bekeken
bevestiging voorzijde.JPG
bevestiging voorzijde
bevestiging voorzijde.JPG (76.94 KiB) 482 keer bekeken
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door MarceldeHoog »

pele schreef:
ma 01 aug 2022, 10:04
Geen gefoefel van achteraf plaatsen . CTA draaiplateaus worden goedgekeurd!
CTA draai plateaus hebben Tüv goedkeuring, hetgeen bij de Nederlandse RDW niets zegt. Dat betekent dat in 99% van de gevallen, afkeur volgt. Natuurlijk un je een keer geluk hebben met de keurmeester, de vraag is of je dat risico wil lopen.

Het is aan Rob om hiermee te doen wat hij wil.

Qua magnetron heeft Dolf een valide punt: Die moet zijn spanning officieel uit het voertuig krijgen. Dus een omvormer plaatsen, als dat je enige vaste kooktoestel voor de keuring is.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door martijnoes »

Ik zou draaischijven ook mooi achteraf pas inbouwen. Wat betreft kookgelegenheid, je kunt ook 1 pitje (of net wat je hebt of kunt lenen) ergens vast schroeven. Zelf had ik 3 pits fornuisje. Zonder gasfles en slang was het bij de RDW omkeuring prima.Afbeelding
Plaats reactie