Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Wat kan je druk zijn met een plafonnetje...
Ik had een lang weekend. 4 dagen. Ik dacht dat red ik makkelijk...
Wishful thinking...

Zagen... passen... zagen... passen... zagen... passen. Verven, drogen... schuren, plamuren en weer drogen... verven, drogen... En ondertussen vliegt de tijd.

Maar na het 2e weekend zit het plafond erin. En HoK, ja ik ben me ervan bewust dat de naad, die je nu amper meer ziet, tijdens het rijden wel weer tevoorschijn zal komen. Ik weet nog niet in hoeverre me dat dan zal storen. Dat gaan we beleven. Trouwens wel een goede tip. Maar ik zag het te laat. De naden zijn nu opgevuld met een mengsel van wit sikaflex en plamuur. Dat is redelijk flexibel. Qua kleur zijn zowel de sikaflex als de houtvuller vrijwel gelijk aan RAL 9010 wat ik als verf gebruikt heb.

En ja, het is ook een klusje wat je beter met z'n tweeën doet, maar ik heb het alleen gedaan. Je wordt dan wel inventief met panlatten om de boel te stutten waar je anders handen tekort komt...

Er ging ook nog flink wat tijd zitten in het aanbrengen van de verlichting. Ik heb gekozen voor ledstrip. Ik heb een 3m panlat over de lengte doorgezaagd, met de bovenfrees bewerkt en gebeitst. Dat heb ik tegen het plafond aangeschroefd in een V vorm. Dat creëert een aardig ruimtelijk effect, ik heb in de punt maar 1 stroompunt in het plafond nodig, die beide strips voedt, en de panlatten helpen de plafondplaten op z'n plaats te houden. De ledstrips heb ik met sikaflex geplakt in de daarvoor gefreesde gleuf. Het waren z.g. leds met eigen plakstrip. Maar dat was bagger en plakte voor geen meter. Die ledstrips had ik lekker goedkoop van de Action, maar dat was feitelijk ook bagger. Ik ben 2 keer terug geweest om een strip te ruilen omdat het contact slecht was... Merk Grundig... Die Duitsers halen dat ook gewoon uit China. Zo grondig was dat niet. Ook dat heeft de nodige tijd gekost. Maar ja, zijn duurdere ledstrips van het internet echt beter, of alleen maar duurder? Het is allemaal teer spul.
Ik had eerst nog de fout gemaakt per ongeluk ledstrips te kopen met een 24V uitgang. 230V Stekker eraf geknipt, aangesloten op 12V. Wat denk je? Doet het niet! Tja, nogal wiedes. Gelukkig hadden ze bij de Action ook de 12V versie. Die waren 3 meter lang i.p.v. 5, wat ik eigenlijk liever had, Maar ja, deze voeding had wel een 12V uitgangsspanning en toen ik dat allemaal aangesloten had, werkte het wel. Hoewel... Zoals gezegd was de aansluiting tussen strip en regelaartje zo slecht dat ik ze beiden omgeruild heb. Dat is bij de lokale Action dan weer een stuk makkelijker dan via het internet.

Voordat de platen tegen het plafond aangingen heb ik ook nog even een dakdoorvoer gemaakt voor het zonnepaneel en de naden tussen de isolatieplaten gepurd. De dakdoorvoer komt straks onder het PV paneel te zitten.

Nu zit het allemaal op z'n plaats. Twee strips, 2 afstandsbedieningen, 1 voor voorin de camper en 1 achterin bij het bed. En in te stellen op allerlei kleurtjes of zelfs compleet disco. Nu geef ik niks om het laatste, maar de dimbare sfeerverlichting vind ik wel leuk.

Toen nog even de sierframes van de dakluiken aanbrengen en toen zat het plafond er eindelijk in en kan ik me gaan richten op de volgende klus.
Bijlagen
dakdoorvoer PV paneel.jpg
dakdoorvoer PV paneel.jpg (117.21 KiB) 9948 keer bekeken
woud van panlatten.jpg
woud van panlatten.jpg (125.9 KiB) 9948 keer bekeken
plafond by day.jpg
plafond by day.jpg (62.55 KiB) 9948 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rob vd S op zo 29 jan 2023, 21:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

...
Bijlagen
plafond by night.jpg
plafond by night.jpg (70.63 KiB) 9947 keer bekeken
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door HoK »

Gaaf hoor! Een keer wat anders als de standaard spotjes. Hoe zit het met de lichtopbrengst?

Ik kon het niet echt uit je tekst halen, maar mocht de plaklaag van ledstrips nog minder worden er zijn speciale profieltjes waar je de ledstrips in kunt plakken en afsluiten met een plastic kapje wat in het profiel klemt. Mocht je er ooit weer bij willen dan is de zaak iig demontabel. Dat los laten heeft praktisch iedere ledstrip, puur omdat de strips heel dun zijn en warmte maken en dus anders uitzetten als het ding waar ze aan plakken.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Dag Hok,
De lichtopbrengst is wel een dingetje. Je hebt er nog wel een leeslampje bij nodig, voor de rest wel ok.
Ik heb de strip met sikaflex tegen de panlat geplakt. Ik heb er wel vertrouwen in dat dat blijft zitten. Die panlat kan je op de foto niet goed zien. Zoals ik al schreef, heeft die panlat ook de functie de dakplaten in het midden tegen het dak te houden. De platen zijn verder alleen aan weerskanten van de bus geschroefd, want die schroefkoppen vallen straks weg achter de bovenkastjes en in het midden gelijmd. Het dak is iets hol. Door die V vorm zitten de platen in het midden ook strak tegen het plafond.

Die LEDstrip houders, waar jij het over hebt, kan ik op andere plaatsen ook nog toepassen. Ik heb ook ledstrips gepland onder de bovenkastjes, in de schopruimte van de keuken en uiteraard ook buiten.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door DJSmiley »

Tegenwoordig heb je ook COB ledstrips.

Die hebben vaak een hogere kleurechtheid (CRI) dan de goedkope strips, en vooral: Een egale lichtstrook. Bij de conventionele ledstrips heb je lichtpuntjes die je met een diffuser een beetje gelijk probeert te krijgen.
Een COB strip is 1 gelijkmatige lichtbron en dat is een stuk mooier
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Hoera, mijn zonnepaneel is binnen!

JA Solar, half cell mono 370 Wp. Ik heb 8 jaar geleden zonnepanelen op mijn staldak gelegd. 250 Wp was toen top of the bill. Dit paneel wekt niet alleen ruim 1.5 keer zoveel stroom op, hij kost ook nog eens bijna de helft minder dan mijn panelen destijds.

Het paneel moet komen te rusten op het Al kokerprofiel. Dat lag al een tijdje op het dak, maar moest ik nog wel even vastzetten. Daarom 32 mm gaten geboord in het profiel. Zo kon ik met een steeksleutel de beugeltjes vastbouten aan het profiel. Ik dacht eerst RVS M8 bouten te gebruiken. RVS roest immers niet, dacht ik... Dus mooi fout gedacht. Ik had het gelukkig op tijd nog even gecheckt op het internet. RVS en Aluminium vormen samen een prachtige galvanische cel. Dus dat roest weldegelijk. Verzinkt staal en aluminium is niet ideaal, maar veel beter. Om zo min mogelijk aan toeval over te laten heb ik het geheel in de Hammerite gezet.
kokerprofiel vastzetten.jpg
kokerprofiel vastzetten.jpg (101.45 KiB) 9126 keer bekeken
Daarna was het een kwestie van de boel aansluiten. Het was vorige week chagrijnig grijs weer en het liep al tegen vijven. Toch verwachtte ik wel een klein oplaadstroompje te zien lopen. De panelen op mijn stal pruttelden nog wel wat. Maar hij deed helemaal niets, nada, noppes... Dus de dagen daarna zoeken naar de oorzaak. Die vond ik niet gelijk. Ik was bang dat ik met het bevestigen van de plafondplaten dwars door de pluskabel geschroefd zou hebben. Dan had ik nu mooi 2 minnen en komt er dus niets aan bij de MPPT lader. Ik kon er natuurlijk niet meer bij. Doordat ik overdag werk, kon ik aan het eind van de middag alleen het laatste uurtje voor het donker wordt gebruiken. Het paneel zelf gaf in de schemering nog keurig een spanning van ca. 30 volt. Maar eenmaal bij mijn 'zwarte doos' was daar niets meer van over. Daarom door het wc raampje nieuwe kabels aangebracht, gewoon los door de camper heen. Toen deed ie het wel. Ik baalde stevig. Want ik ging er nog steeds vanuit dat ik bij het aanleggen van het plafond door de plusdraad geschroefd had.

Toen heb ik de rode draad doorgeknipt, op de plek waar ik er nog wel bij kon en daar ter controle de nieuwe plusdraad op aangesloten. En wat denk je? Hij deed het gewoon... Niks door de rode draad geschroefd. De hele rode draad door de zijkoker van de bus eruit getrokken. Daar zat nog een las en die maakte geen contact. Tja... Dat heeft dus wel even wat tijd gekost...

Afgelopen weekend was koud en zonnig. Prima zonnepaneelweer. De accu's zitten met 14.2V behoorlijk vol.
paneel bevestigd 1.jpg
paneel bevestigd 1.jpg (100.52 KiB) 9126 keer bekeken
paneel bevestigd 2.jpg
paneel bevestigd 2.jpg (151.23 KiB) 9126 keer bekeken
Het dak is nu wel even klaar. Zoals je op de foto's kan zien heb ik het paneel over dwars ondersteund met een 40/20 mm hoekprofiel. Die 40 mm is net een tikkie te hoog, waardoor er schaduw zou kunnen ontstaan bij lage zon. Daarom heb ik, voordat het paneel erop ging, rondom in de hoekprofielen een strookje 9 mm Armaflex geplakt. Dat vangt dan ook mooi gelijk de schokken op en mijn paneel ligt daarmee net iets hoger.

De dankdoorvoer zit onder het paneel. De connectoren zitten met een tie-wrap aan de binnenkant van het frame. Daar kan ik gelukkig nog wel bij. Midden op het dak zit er 1- 2 cm ruimte tussen onderkant frame en het dak. Het dak heeft zo altijd schaduw en de wind kan mooi onder het paneel door waardoor de warmte van het paneel op een zomerdag niet aan het dak wordt doorgegeven.

Ik heb ruimte voor nog een 2e, kleiner paneel over dwars. De 180 Wp van Amazon heeft een vrijwel gelijke stroomsterkte, dus die zou wel in serie kunnen en zou ik samen in theorie 540 Wp kunnen verkrijgen. Maar ik laat het even zo. Als ik volgende winter tijdens het skiën stroom tekort kom, kan die er altijd nog op.

Wat ik nog wel ga doen is de 40/40 hoekprofielen helemaal door naar achteren verlengen. Die moet ik nog even kopen. Daarmee wordt het vanaf de zijkant weer 1 geheel. Bijkomend voordeel is dat de dakramen en paneel zo vrijwel uit het zicht zijn. Zo valt Knoef minder op als camper.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Na het dak, de bodem.

Het plaatsen van de grijswatertank…
Of wat daar voor door moet gaan.

Ik had natuurlijk een standaard tank tegen de onderkant van de bus kunnen monteren. Maar dat vind ik niet leuk. Het is veel leuker zelf iets te construeren. Ik heb hier tientallen stevige 20-l jerrycans liggen. Een grijswatertank van 80 liter is ruim voldoende. Dus waarom niet een stuk of 4 van die jerrycans aan elkaar gekoppeld onder de bus een nieuw leven geven?...
Bijlagen
het eerste idee 1.jpg
het eerste idee 1.jpg (99.75 KiB) 8912 keer bekeken
het eerste idee 2.jpg
het eerste idee 2.jpg (95.59 KiB) 8912 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Nou,… dat houdt nog best een paar uitdagingen in.

Ten eerste, hoe koppel je die jerrycans?...
Een doorvoer maken is nog niet zo makkelijk, want je hebt geen grote serviceopening waar je met je handen in kan om de daarvoor bestemde moer op de schroefdraad te draaien. Alles moet via de nauwe vulopening met een diameter van ca. 5 cm. Ik had wat gegoogeld en gekeken op YouTube, maar daarmee kwam ik niet veel verder. Er was een Chinees filmpje dat een kraantje zo in een geboord gat van de jerrycan schroefde met een beetje lijm. Dat blijft dus nooit zitten…
Daarom zelf maar iets bedacht.

Men neme een stuk pvc buis en daar plak je met ducttape de moer van de doorvoer losjes op. Vervolgens steek je dat door de vulopening van de jerrycan naar de plaats waar je het gat geboord hebt. Na een beetje gefriemel lukt het dan vrij snel om de slangentule met aan de achterkant de schroefdraad in de moer te schroeven, die je m.b.v. de pvc buis van binnen uit voor het gat houdt. Zodra dit vast zit trek je de pvc buis met daarop de ducttape weer terug. Het viel me bepaald niet tegen hoe eenvoudig dit eigenlijk is.

Ten tweede, hoe sluit je dat vervolgens aan op de afvoeren van keuken en badkamer. Ik kon geen geschikte koppel en T-stukken vinden met de juiste diameter slangentule om aan de gewapende slang, die ik heb, te bevestigen. Die tules moeten dan vooral ook niet te klein in diameter zijn, want daar krijg je verstopping van. Het liefst gebruik ik natuurlijk de vulopening van de jerrycan. Ik was wel een paar bezoekjes aan diverse doe het zelf zaken verder, voor ik hiervoor een oplossing had. En die is eigenlijk heel eenvoudig. Gewoon 4 cm pvc grijze afvoerbuis gebruiken. T-stukken, koppelstukken en bochten zijn overal verkrijgbaar en naar verhouding niet duur. Na het zien van een filmpje van ‘Bas en Bianca vrolijk op Reis’, viel bij mij het kwartje: PVC.

De vulopening van de jerrycans kon ik echter niet gebruiken. Die moet namelijk onderin om het water weg te kunnen laten stromen en daarvoor moet je de jerrycans op de korte zijde leggen en dan kwam ik met het geheel te laag uit. Ik heb ergens gelezen dat je toch wel 20 cm moet aanhouden tussen tank en bestrating. Met je jerrycans rechtop in het frame kwam ik een paar cm tekort. De jerrycans moesten dus plat liggen en daarmee kon ik de vulopening niet meer gebruiken want die zit dan op halve hoogte…

Daarom heb ik onderin iedere jerrycan een nieuwe opening geboord en daar van binnen uit een 1.5 duims schroefdraad gestoken en daaroverheen een verloopstuk naar 40 mm pvc leiding geschroefd en rondom dicht gekit met siliconen..

Ten derde, hoe bevestig je dat hele zaakje op de juiste plaats en veilig onder de bus?...
Dat heb ik opgelost door een frame te maken voor iedere jerrycan van 4 cm aluminium hoekprofiel. Dat is sterk en licht. Het frame met daarin de gekoppelde jerrycans wordt tegen de bodem bevestigd door aluminium airline rails. Hiervoor heb ik, net als in het filmpje van Bas en Bianca gebruik gemaakt van blindklinkmoeren. Bas gebruikt aluminium koker. Airline rail is minstens zo sterk en dunner. Dat laatste is belangrijk want mijn jerrycans hebben, als ze plat liggen, een hoogte van 23cm. Ik hou zo ruim 20 cm over tussen onderkant airline rail en de bestrating. Die airline rails had nog overgehouden van de bus. Die krijgen zo mooi opnieuw een bestemming. Ik maak gebruik van M8 bouten (ook uit de bus) en borgmoeren.
het frame.jpg
het frame.jpg (121 KiB) 8908 keer bekeken
blindklinkmoertang.jpg
blindklinkmoertang.jpg (93.44 KiB) 8908 keer bekeken
Om niet direct door het eerste nachtvorstje uit het veld geslagen te worden heb ik tanks en leidingen beplakt met 9 mm Armaflex. Of het echt helpt, weet ik niet, maar het kan vast geen kwaad.

Eenmaal bezig besloot ik tot 6 i.p.v. 4 jerrycans. 2 ervan kan ik isoleren met een kraan. Zo krijg ik een grijswatertank met 3 compartimenten: 1 voor douchewater (4 jerrycans), 1 voor urine van het droog toilet en 1 voor de gootsteen.
Bijlagen
grijswatertanks onder de bus 1.jpg
grijswatertanks onder de bus 1.jpg (100.35 KiB) 8908 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Het frame weegt 9 kg, de 6 jerrycans samen 8 kg en de pvc leidingen en kleppen, die ik al wel op maat gezaagd heb, maar nog moet lijmen weegt 5 kg. Het hele zaakje, inclusief bevestiging en pvc leidingwerk weegt samen dus (ruim) 22 kg.

Bovenin iedere tank heb ik een gaatje voor ontluchting geboord en voorzien van een kleine slangentule

Het leidingwerk maak ik pas definitief als ik de afvoeren in de bodem geboord heb. Dan pas kan ik ook testen of het vullen en ledigen naar wens verloopt en of alles wel waterdicht is. Ik heb al wel een paar kleine testjes gedaan en ik was dik tevreden. Ook het leidingwerk wil ik van een laag Armaflex voorzien.

Het was ruim een maand ieder weekend stoeien en veel voortschrijdend inzicht, maar ik ben niet ontevreden over het resultaat. Ik heb nu een grijswatertank van 120 liter die ik desgewenst in 3 gescheiden compartimenten kan onderverdelen.

Op naar de volgende grote klus: de badkamer.
Bijlagen
grijswatertanks onder de bus 2.jpg
grijswatertanks onder de bus 2.jpg (112.95 KiB) 8906 keer bekeken
grijswatertanks onder de bus 3.jpg
grijswatertanks onder de bus 3.jpg (120.12 KiB) 8906 keer bekeken
grijswatertanks onder de bus 4.jpg
grijswatertanks onder de bus 4.jpg (131.16 KiB) 8906 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Het stopcontact wat je hierboven ziet hangen is aangesloten op de HH accu's. Daar heb ik de slijptol ingeplugd voor het verwijderen van de overtollige schroefdraad. Dat ging uitstekend. En ondertussen gooit het zonnepaneel de accu's weer vol... Zo ook met het opladen van de batterijen van de boormachines, de stofzuiger, enz. Knoef is nu al zelfvoorzienend. :-B

Hier nog een paar foto's:
Bijlagen
grijswatertanks onder de bus 5.jpg
grijswatertanks onder de bus 5.jpg (100.35 KiB) 8903 keer bekeken
grijswatertanks onder de bus 6.jpg
grijswatertanks onder de bus 6.jpg (201.25 KiB) 8903 keer bekeken
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 125
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Champ van »

Deze draad gaat ik even flink bestuderen aangezien mijn voorkeur ook naar een Ducato L4H3 uitgaat. :thumbup:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door kampo »

Nou daar staan we van te kijken, een oplossing met zo maar even 6 gescheiden afval water tanks en een frame van 8kg.
Het is niet iets wat je veel gaat tegenkomen. Zo veel werk, zo veel onderdelen. Het aantal aansluitingen en aflaatkranen is garantie voor "bijklussen" van lekken en problemen.
Hoe lang gaat het duren om ze te ledigen ?
Groeten Kampo
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door HoK »

Anderzijds, nadeel kan zijn veel onderdelen nodig (maar met een beetje PVC lijm kun je prima de boel koppelen en omklussen dat het maar 1 kraan wordt om af te laten). Voordeel is dat het klotsen veel minder heftig is omdat je veel losse tanks hebt.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Kampo, HoK,
Klopt allebei. Als ik vooraf geweten had hoeveel werk het was, was ik er misschien niet aan begonnen en het systeem moet zich nog bewijzen. Maar ik kon het gewoon niet laten. Afgezien van het minder klotsen, kan ik met deze inventiviteit en ijver urine, zwart water en grijs water gescheiden houden. Als ik 3 standaardtanks onder de bus gehangen had, was dat ook een hoop werk en een heel gepuzzel geweest. Het feit dat ik mijn jerrycans gewoon had liggen en niet via het internet heb hoeven te bestellen, maakte die puzzel veel eenvoudiger en leuker.
Plaats reactie