Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Voor het dakframe kan je gebruik maken van 40x40 Al profiel. Alleen glijd dat niet lekker over de nokjes van de bus. Een alternatief is 40x40 Al koker. Dat is evengoed sterk, lichter en goedkoper. Het is wel iets meer werk, want je moet gaten en sleuven maken bij de nokjes. Aan de andere kant een profiel uitfrezen om het over de nokjes heen te krijgen is ook veel werk.

Om de 40x40 koker over en aan de daknokjes te bevestigen heb ik het volgende bedacht en op een reststukje koker uitgeprobeerd.
- Je maakt een gat ter grote van het nokje
- Haaks daarop maak je een sleuf
- van een stuk 40 mm hoekprofiel maak je een passtuk wat je in de sleuf kan duwen en wat precies om het nokje heen gaat.
- Het stuk hoekprofiel en de koker kan je daarna op elkaar vast bouten. Ik weet alleen niet of rvs of verzinkte stalen bouten daarvoor geschikt zijn i.v.m. galvanische corrosie.

Hieronder 2 plaatjes van mijn proefstukje. Met een koker van 4 meter moet dat in principe ook zo gaan.
Bijlagen
koker op nokje 1.jpg
koker op nokje 1.jpg (70.78 KiB) 6225 keer bekeken
koker op nokje 2.jpg
koker op nokje 2.jpg (67.2 KiB) 6225 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Voor de rest heb ik dit weekend niet heel veel gedaan aan de camper. Het was namelijk uitgelezen schaatsweer en die kans heb ik niet laten lopen...
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door PaulBng »

Kijk dit even na voordat je met 4 meter de gang gaat!

Ik heb hetzelfde geprobeerd (L4H2 2012) met profiel. Een kort stukje paste wel, maar een lang stuk niet, omdat de pootjes enigzins verzonken lagen.
Ik kan aan de foto niet zien of dat met jouw bus ook zo is. Even uitzoeken dus!


Paul
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door tranny »

Ik weet niet of het hier ook problemen met je dakplan kan geven, maar wil je ook nog een luifelcassette plaatsen?
Een kennis van mij kwam er namelijk achter dat z'n gemonteerde zonnepanelen opeens hopeloos in de weg zaten toen hij een jaartje later een luifel wilde monteren... die heeft eerst alle panelen weer moeten verplaatsen voordat de cassette geplaatst kon worden.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door kampo »

Wat ik niet zie zijn:
- de bevestiging van een luifel op je dakplan. Nu komt de aap uit de mouw :-B
- de hoogte van de constructies en de problematiek door de bolling van je dak
Teken even een doorsnede en leg eens een platte lat dwars over je dak.

Een paneel van 545Wp ben ik nog nooit tegen gekomen op een camper.
Zo dat zijn nogal afmetingen...

Iets wat 10cm uitsteekt boven het dak, dat zou ik niet willen.
Ik studeer liever wat langer om het extra plat/laag te houden.
Een bevestiging op de originele Ducato nokjes blijkt in de praktijk erg hoog uit te vallen. Op het voorbeeld hieronder werden de langsliggers uitgefreesd zodat het paneel er tussen valt ipv er boven op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Ik zal komend weekend nog eens kijken of alle nokjes dezelfde hoogte hebben en of ik het proefstukje op ieder nokje krijg.

In mijn plan komt de dwarsverbinding op de 4 cm lengte koker te liggen. Dan ga je net over de bolling van het dak heen. Ik heb het al met een panlat geprobeerd en je houdt amper iets over. De verhoging is dus minimaal.

De luifel is inderdaad een nog een open eind. Ik weet nog niet of ik überhaupt wel een vaste luifel wil. Mijn paneel of panelen wil ik niet vastkitten, maar bouten. Dan kunnen ze er altijd weer af.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Door vast te houden aan het concept van één groot paneel, waarmee je hoogstens 150 à 200 euro bespaart, hou je wel serieuze nadelen:

1. minder opbrengst tov twee panelen, die elk hun eigen stralingshoek hebben en waarbij schaduw op het ene minder invloed zal hebben op het andere.
2. esthetisch: een hoog plateau dat nog eens ferm boven je reeds hoge dak uitsteekt
3. meer luchtweerstand en invloed op stabiliteit

Mijn gedacht!
Laatst gewijzigd door pele op wo 21 dec 2022, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door albertrietjens »

Tav puntje 1. Het beoogde paneel is een halfcel paneel en heeft als voordeel dat er pseudo twee panelen in zitten die onafhankelijk van elkaar zijn qua schaduw beïnvloeding. Een van de mooie eigenschappen van dit soort panelen.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Going »

Vorig jaar een Duitser welk een huispaneel had. Hij zocht en kon in het midden tegenover de aansluiting met diodeskastje een verbinding doorsnijden. Toen 2 draden gesoldeerd en hij had 2 21volt panelen in 1.
Hij zei dat de meeste huispanelen opgebouwd zijn met 36 paneelsetjes in serie en/of parallel.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Het regenachtige weer van de laatste week speelt me parten, waardoor ik niet zoveel op het dak heb kunnen doen als gehoopt.

Ik heb 4 cm Al koker gekocht en zoals eerder beschreven op de plaatsen van de nokjes gaten gemaakt, zodat de koker over de nokjes heen valt. Aan de zijkant van die gaten heb ik sleuven gemaakt om beugels in te duwen die onder het nokje door gaan en waarmee de zaak gefixeerd wordt. De beugels zijn gemaakt van een stuk Al hoekprofiel. Alles is 2 mm dik. Zie de foto's hieronder. Ik moet nog gaten boren door beugel en koker om ze ieder met 2 bouten vast te zetten. Maar het zit zelfs zo al behoorlijk vast. Ik moest de beugels zachtjes met de hamer in de daarvoor bestemde sleuven tikken.
Bijlagen
4cm koker en bevestigingsbeugels.JPG
4cm koker en bevestigingsbeugels.JPG (132.17 KiB) 5571 keer bekeken
dak 1.JPG
dak 1.JPG (72.77 KiB) 5571 keer bekeken
dak 2.JPG
dak 2.JPG (115.5 KiB) 5571 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Zoals je kan zien aan de dwarsliggende plank is 4 cm hoog genoeg om een dwarsverbinding op te leggen zonder het dak te raken. Ik het midden zit nog een kleine cm speling.

De ruimte tussen de kokers is krap 146 cm, van buitenrand naar buitenrand is dus bijna 154 cm. Om ruimte te besparen overweeg ik om in plaats van koker 4 cm Al hoekprofiel als dwarsligger te gebruiken en het PV paneel of panelen daarin te laten vallen.

Ik twijfel nog steeds tussen beide eerder genoemde dakplannen. De ruimte tussen de kokers valt me mee. Het 540 Wp JA Solar paneel is krap 114 cm breed. Een Micro Heki is 37 cm breed. 37+114 = 151 cm. Het paneel komt daarmee rechts ca. 2 cm over de koker heen en ik zou hem ook over de lengte kunnen laten steunen op een 4 cm hoekprofiel...

Ik begrijp verder dat het mogelijk moet zijn de achterste dakspant te verwijderen om plaats te bieden aan een groter dakraam boven het bed. Alleen dakplan A maakt dat mogelijk. Ik hoef me dan niet te beperken tot de 42cm ruimte tussen de dakspanten achterin de bus.

Keuzestress...
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Na een paar stroperige weken was het vandaag eindelijk goed weer en heb ik de Maxxfan geplaatst. En... Hij doet het!...

Toen die erop zat heb ik in de tuin een kop thee gedronken in een winterzonnetje terwijl er al insecten rond zoemden en de hazelaars in bloei staan. 7 januari... Dat voelt wel een beetje raar... Maar je hoort mij niet klagen.
Maxxfan geplaatst.jpg
Maxxfan geplaatst.jpg (125.05 KiB) 5400 keer bekeken
Ik heb er lang tegenaan gehikt, maar heb inmiddels de smaak te pakken. Ik heb een micro heki besteld voor de badcel en een en een Obelink 40/40 panoramaluik voor de slaapkamer. Met een beetje mazzel is het volgend weekend weer droog weer.

Die zonnepanelen komen daarna wel een keer. Met de luiken erin kan ik bij slecht week ook binnen weer verder (het plafond). En als de luiken erin zitten weet ik exact hoeveel ruimte er nog over is op het dak. Het komt goed...
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Dat Heki Micro dakraampje is een, leuk, goedkoop en goed gemaakt dingetje.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Ik heb vandaag BPM aangifte gedaan.
De regels zijn onlangs veranderd, zo blijkt.
Was het in 2021 nog zo dat de datum van aangifte de hoogte van BPM bepaalde, in 2022 is het de datum van RWD camperkeuring...

Ik dacht dus slim te zijn door de BPM aangifte nog even uit te stellen (moet volgens de RWD binnen een half jaar na keuring, maar de belastingman aan de telefoon vertelde me dat die keuring een jaar geldig is). Maar ik kwam er vandaag dus achter dat 'even wachten' voor de hoogte van het bedrag dus niet meer uit maakt...

Die RWD keuringsdatum is in mijn geval 8 september 2022.

Aangifte doen is trouwens een fluitje van een cent. Als je het chassisnummer online invult, rolt daar de complete berekening uit. Ik had namelijk van de zomer bij het invoeren al BPM aangifte gedaan toen het nog een bestelauto was.
Plaats reactie