Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Hier nog wat foto's van het proces.
Bijlagen
Het begin is er.jpg
Het begin is er.jpg (105.1 KiB) 1170 keer bekeken
schets.jpg
schets.jpg (55.11 KiB) 1170 keer bekeken
schets tafelpootbevestiging.jpg
schets tafelpootbevestiging.jpg (49.41 KiB) 1170 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

...
Bijlagen
raamwerk met onderstel.jpg
raamwerk met onderstel.jpg (192.29 KiB) 1170 keer bekeken
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door HoK »

Het gaat in een vlot gangetje :thumbup: . Ik kijk naar jouw tekeningen, maar gelukkig dat jij ze snapt :P
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Bart200 »

Je gaat best voortvarend te werk, de tafel doet met denken aan mijn eerste campertafel. Die zat ook met twee scharnieren bevestigd en kon toen omhoog weggeklapt worden.
Als de poot zo blijft dan kan kan je die beter in een vierkant gat laten vallen, nu loop de de kans dat met het gaan zitten de poot verschoven wordt. (dat had je waarschijnlijk zelf ook al wel bedacht)
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Dag Bart,
Ik had inderdaad al zoiets bedacht. Een vierkant gat gaat het echter niet worden, want dan kan je het tafeltje straks niet meer heen en weer schuiven. In plaats daarvan komen er 2 parallelle latjes waartussen de poot meeschuiven kan. Er zit nu 1 latje wat voorkomt dat de poot per ongeluk van de verhoogde vloer afschiet.

Ik heb het tafeltje inmiddels al in gebruik en zit er nu in de bus ook achter te typen op de laptop met een kop koffie. De stabiliteit van het tafeltje met die ene dunne poot valt me bepaald niet tegen. Ik was vooraf bang dat het veel wankeler zou worden. Het op de voorstoelen gaan zitten is geen probleem. Bij het gaan zitten op het bankje zit de poot wel in de weg. Het daar gaan zitten, moet je dus een beetje voorzichtig doen of de tafel iets opbeuren. Echter dat doe je natuurlijk niet met een gedekte tafel. Mede daarom zou het prettig zijn als het tafeltje een 5-10 cm te verschuiven zou zijn, zodat je tussen tafelpoot en bankje iets meer ruimte kan creëren. Maar dat is voor later. Wout heeft zijn tafelpoot daarom schuin gemaakt. Maar ik vraag me af of je dan niet met je knieën tegen de poot aan komt. Ik ga over 2 weken naar hem toe en zal dan nog eens goed in zijn camper kijken en daar uitgebreid aan tafel gaan zitten.
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

HoK schreef:
zo 21 aug 2022, 22:18
Het gaat in een vlot gangetje :thumbup: . Ik kijk naar jouw tekeningen, maar gelukkig dat jij ze snapt :P
Dag Hok,
Leuk dat je me volgt. Die schetsen staan model voor denkwerk dat aan de bouw vooraf is gegaan. Zo heb ik er nog wel een paar. Het wijzigt en dan wijzigt het weer, enz. Dat tafeltje had ik in mijn hoofd al minstens tien maal gebouwd voor ik er aan begon.

Het doen van zo'n project is gewoon leuk. Ik zie er nou al tegenop dat die straks af is en ik moet gaan camperen...
Na mijn vakantie heb ik nog een rijtje andere klussen die ook de nodige aandacht behoeven. Het wordt dan ook vroeg donker. Ik heb goed licht in de bus. Maar de vaart zal er dan toch wel iets uit gaan.
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Keuken 11

De voorlopige keuken is klaar. Volgens mij zijn we zo klaar voor de camperkeuring. Het keukenblok beschikt over
- 2 laatjes
- een spoelbak met kraan'
- jerrycan voor schoon water
- jerrycan voor vuil water
- 2 pits campinggasstel met gasfles.

De belastingdienst vereist 2 afsluitbare kastjes. Ik hoop dat de 2 laatjes ermee door kunnen. Mocht iemand weten dat dit zo niet gaat, geef dan even een seintje. De RWD stelt op hun site geen verdere eisen. Een kastje is genoeg.

Het keukenblok heeft de afmetingen van het keukenblok zoals dat straks ook in mijn camper moet komen. Aanvankelijk had ik het frame 10 cm hoger gemaakt, maar dat beviel niet. Dus 5 cm eraf. Dat beviel nog niet. Weer 5 cm. Nu ben ik content met de afmeting. Het kost me wel een lade,

Ik ook ben zeer gecharmeerd van het kleine kooktoestelletje wat ik via Marktplaats op de kop getikt heb. Je kan dat ook nog inklappen als een klein koffertje. Ook handig voor buiten. Voor de spoelbak komt straks wat anders, maar dat kooktoestelletje wil is best in mijn camper hebben. Hij wordt aan de onderkant best heet. Dus heb ik hem op een Al voetstukje geplaatst. Zoals eerder gemeld, wil ik 2 spoelbakken. Ik heb echt gezocht naar compacte kooktoestellen op het internet. Maar de meesten zijn breder dan 50 cm en dus niet geschikt op in een spoelbak te plaatsen. Dit gasstel is zo compact, dat ik met 2 kleine, over dwars geplaatste spoelbakken van 30x40 cm kan volstaan. Dan houdt ik op rechts nog ca. 45 cm aanrecht over.

In het gangpad heb ik een verhoging gemaakt wat straks overeenkomt met de vloer. Dat moet er nog uit. Verder nog wat opruimen en een 2e matras erin. Een tafeltje en 4 stoelen had ik al. Dus volgens mij ben ik klaar zo.

We gaan morgen op vakantie. De camperkeuring staat gepland in de week dat we terugkomen.
Bijlagen
keuken 2.JPG
keuken 2.JPG (115.96 KiB) 880 keer bekeken
keuken 1.JPG
keuken 1.JPG (111.74 KiB) 880 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

De RWD camperkeuring

‘Dat kan ik zo niet goedkeuren‘, zei de RWD keurmeester, wijzend op de gordelvanger van de bijrijdersstoel…

Toen ik een paar weken geleden de bijrijdersstoel monteerde bleek de gordelvanger die daarbij hoorde niet te passen op de gordel in mijn bus. Daarom had ik de oorspronkelijke gordelvanger van het bankje erop gezet. Alleen bestaat die uit 2 gordelvangers die met een draadje verbonden zijn. Daar durfde ik niet in te gaan knippen. Ik had de buitenste (linker) gordelvanger van het bankje op de stoel gemonteerd, de rechter in het bakje onder de stoel gelegd en het stekkertje weer aangesloten. Alles leek zo prima te functioneren.

Maar daarmee had ik juist een gevaarlijke situatie gecreëerd. Bij een aanrijding zou die 2e gordelvanger, die los in dat bakje rondslingerde en waar ook een gaspatroon aan zit, ook afgaan. Nergens door tegengehouden zou die door de camper geschoten kunnen worden en voor ernstig letsel kunnen zorgen. De man had gewoon gelijk. In mijn onwetendheid had ik daar geen rekening mee gehouden.

De camperkeuring vond plaats bij Sunnyvans, Wout van Aken. Er werden 5 bestelbussen tot camper geslagen. Die van mij was de laatste. Op ieder exemplaar was wel wat aan te merken. Maar dat kon ter plaatse worden opgelost. Iemand had bijvoorbeeld geen matrassen op zijn bedbodems liggen. ‘Tja, dan is het officieel geen camper.’ Vier tuinstoelkussens van Wout boden uitkomst. Bij een ander waren de randen van het tafeltje te scherp. Een stukje schuurpapier bood ook hier uitkomst. De radius hoeft maar 2 mm te zijn. Dus de hoekjes en randen licht afschuren voldeed. Ook ik moest met schuurpapier aan de gang. Bij nummer 3 waren de bouten van de gordelbok niet met loctite bevestigd. Wout had nog een busje loctite staan… ook direct ter plaatse opgelost.

Intussen had Wout ook bij mij de losse gordelvanger met 2 grote tyraps aan de rechterkant van de stoel bevestigd. Zo deed hij het zelf meestal en daar was nog niet eerder een keurmeester over gevallen. Om het afgaan van de patroon te voorkomen plaatste hij er dan een 2 ohm weerstand tussen. Dat laatste ging nu even niet en deze keurmeester vond tyraps niet stevig genoeg. Gelukkig vonden we een manier om het met een bestaand gat in het frame met een bout vast te zetten. Nu was het wel goed.

CTA draaischijven en gordelbok waren geen probleem. Ook het keukentje en bed werden goedgekeurd en het opgeklapte tafeltje na enig schuurwerk dus ook. Toen mochten we allemaal in colonne naar het dichtbij zijnde garagebedrijf met goedgekeurde weegbrug rijden waar we in bijzijn van de keurmeester werden gewogen. Mijn camper, want dat is het in principe inmiddels, weegt precies 2500 kg met 4 goedgekeurde zitplaatsen. In principe, want de formele rapportage moet nog in orde gemaakt worden. Dat zal de komende week gebeuren.

Het enige wat mij dan nog rest, is binnen 6 maanden (dat was vroeger een jaar) BPM aangifte te doen. In mijn oorspronkelijke planning stond dat voor januari. Dat kan dus nog steeds.

Ik vond het best spannend en dat gold ook voor de andere 4 nieuwe campereigenaren.

Nu kunnen we echt gaan bouwen…
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door DucatoDolf »

Tof! Lekker gedaan zo. Proficiat :cheers:
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Dank je Dolf.
Het is inmiddels officieel. Wout stuurde me zojuist het keuringsrapport door. Goedgekeurd als camper met 4 zitplaatsen. Tijd voor een: :cheers:
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Isolatie

Afgelopen week ben ik bezig geweest met de isolatie. D.w.z. de eerste aanloop ervan. Dat is allemaal niet zo spannend. Er staan genoeg voorbeelden van op dit forum. Mijn basis is Armaflex. Ik ben alleen zo dom geweest een paar maand geleden 2 rollen 19 mm te bestellen zonder lijmkant. Ik dacht dat dit standaard met was… Niet dus. Het is te laat om te retourneren, dus zit er niets anders op dan het gewoon te gebruiken.

Ik heb gelukkig ook een paar rollen met plakrug. Dus daar ben ik mee begonnen. Dat Armaflex is wel fijn om mee te werken, maar bepaald niet sterk. Als je het op de vloer aanbrengt en je loopt er met kousenvoeten over komen de vlokken er ook al snel vanaf. Meteen afdekken is hier het devies.

Ik kies ervoor om de delen die direct in contact komen met het leefgedeelte dikker te isoleren dan wat achter de kastjes komt te zitten. Dat spaart aanzienlijk gewicht en is ook beter voor mijn budget. Tsjonge wat is alles duur geworden, vooral in de bouwmarkten… Gewoon niet leuk meer.

Mijn oorspronkelijke bedoeling was om de vloer af te sluiten met een laag 9 mm Armaflex en daaroverheen bij het loopgedeelte 3 cm PIR platen aan te brengen. Maar mijn laatste bezoek aan de Bouwmaat bracht me snel op andere gedachten. Wat een prijzen! Een half jaar geleden had ik ook dat ritje gemaakt en foto’s gemaakt van de schappen. Ze zeggen 10-12% inflatie, nou, niet bij de Bouwmaat. Bijna 2 keer zo duur… Gewoon polystyreen dus… En niet die van de Bouwmaat, maar die van de Praxis of Gamma. Dat scheelt enorm, ook in gewicht trouwens.

Ik ken de risico’s van piepschuim t.a.v. vocht. Die staan duidelijk beschreven op dit forum. Maar aan dit prijzenfestijn doe ik alleen al uit principe niet mee. Ook Jumbo heeft om die reden voor mij afgedaan. Aldi houdt de prijzen wel redelijk in de hand.

Vorige week heb ik bij iemand een dak gerepareerd en daar een halve rol dampdoorlatende folie aan over gehouden. Die komt nu uitstekend van pas. Voordat ik de 9mm Armaflex laag in de garage aangebracht heb, heb ik eerst een paar panlatjes op de vloer gelijmd. Dan de Armaflex en daar tegenaan 4 stukken metalen U-profiel geschroefd: uitsparingen voor mijn fietswielen. Over de Armaflex in dampdoorlatende folie verpakte 4cm PS platen netjes passend gezaagd. Dat alles heb ik afgeplakt met ducttape. Een deel van de oorspronkelijke vloerplaat van de bus ligt er nu op. Daar moet ik nog sleuven in zagen voor de fietswielen. Ook zitten er een paar ronde gaten in, die ik nog weg moet werken. Maar dat is voor later.

Ik denk erover de garage vloerplaat zwevend te laten. Dat stelt mij in staat de conditie van het PS van tijd tot tijd te controleren en zo nodig te vervangen. Erover lopen is geen probleem. Ik ben benieuwd hoe het gaat tijdens het rijden. Ritjes kan ik nu niet maken, want de bus is nog altijd geschorst.

De rit naar de keuring was heel lawaaiig. Kale bus, geen isolatie en ook sommige zaken die ik had aangebracht, zoals het kooktoestelletje, rammelden hevig. Daar moet dus wat aan gebeuren. Op de wanden gebruik ik geen donderplaten, maar vertrouw op Armaflex. Donderplaten zijn duur, zwaar en met Armaflex sla je meerdere vliegen in 1 klap, het isoleert en voorkomt condens.

Voordat ik de Armaflex op de wanden aanbracht, heb ik de naden dicht gekit met siliconen. Ik had links gedaan, rechts nog niet en stond perplex hoeveel effect dat alleen al geeft, met name bovenin. Door op de wanden te kloppen, hoor je een enorm verschil. Met Armaflex was dat effect nog groter.

Daar waar bovenkastjes moeten komen, heb ik een paar stukjes panlat op de wand gelijmd om hier straks de kastjes tegenaan te kunnen schroeven.

Ook op de wand: 19 mm voor die delen die rechtstreeks met het leefgedeelte in contact staan en 9 mm achter de kastjes. Over de 19 mm komt straks nog 4cm of 2cm PS en ik zal hier ook mijn 2 rollen 19 mm Armaflex zonder plakrug wel in verwerken.

De spijlen plak ik later af met Armaflex. Eerst moet de bekabeling er nog in.

Met al dat zwart werd het wel heel donker in mijn camper, ondanks het gebruik van een vrij krachtige bouwlamp. Daarom heb ik de witte plastic achterkantjes van de Armaflex er voorlopig maar weer voor gehangen. Dat scheelt enorm in het licht.

Hierna komt de bekabeling en dan het aansluiten van de elektra.
Bijlagen
fiets.jpg
fiets.jpg (115.78 KiB) 274 keer bekeken
panlat lijmen.jpg
panlat lijmen.jpg (111.97 KiB) 274 keer bekeken
piepschuim 1.jpg
piepschuim 1.jpg (118.86 KiB) 274 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Nog een paar foto's
Bijlagen
piepschuim 2.jpg
piepschuim 2.jpg (79.18 KiB) 272 keer bekeken
piepschuim 3.jpg
piepschuim 3.jpg (150.93 KiB) 272 keer bekeken
randen kitten.jpg
randen kitten.jpg (66.41 KiB) 272 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

...
Bijlagen
wanden isoleren.jpg
wanden isoleren.jpg (107.65 KiB) 273 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Electra 1

De bus was oorspronkelijk voorzien van ladekastjes. Op 26 mei schreef ik dat ik op zoek was naar een laatje met bankbiljetten. Die heb ik inmiddels gevonden want ik heb alle kastjes via Marktplaats voor een aanzienlijk bedrag kunnen verkopen. Omdat geld op de bank alleen maar minder waard wordt heb ik dat in augustus direct in natura omgezet en van Ome Ali niet 1, niet 2 maar 3 120Ah LiFePO4 accu’s gekocht. Die zijn binnen.

Nu ben ik op zoek naar randapparatuur. Ik heb inmiddels de Chinese tegenhanger van de Ective BB60 besteld: https://nl.aliexpress.com/item/10050028 ... 04570962_2
JDSmiley wees me daarop. Nog bedankt voor dat advies. Naar verluid wordt die komende week geleverd.

Daarnaast opteer ik voor de Ective CSI 20 (https://www.ective.de/ECTIVE-CSI-20-200 ... 2V-und-24V), maar die is al een tijdje niet leverbaar en ik wil door. Dus ben ik op zoek gegaan naar een exacte kopie, zoals bij de BB60, maar die heb ik bij Ali niet kunnen vinden. Daarom zoek ik een alternatief waarmee je kan omvormen, laden en wat snel schakelt tussen walstroom en de accu. Victron kan ik me niet veroorloven, dus moet ik mijn toevlucht nemen tot wat sommigen ‘inferieur goedkoop Chinees spul’ noemen.

Nu wil ik het risico hiervan beperken. Mocht iemand een exacte kopie in China kennen van de CSI 20, dan hou ik me wederom aanbevolen. Een soortgelijk apparaat, qua specificaties is deze: https://nl.aliexpress.com/item/40004836 ... pt=glo2nld Mocht iemand hiermee of met het merk Edecoa ervaring hebben, dan hoor ik het graag. Deze kan je ook via Bol.com kopen en in Duitsland. Maar uiteraard betaal je dan aanzienlijk meer dan bij Ome Ali…
Bijlagen
3 maal 120 Ah.jpg
3 maal 120 Ah.jpg (89.51 KiB) 251 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rob vd S op zo 18 sep 2022, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie