Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Dag allemaal. Mijn naam is Rob, ik ben getrouwd met Gabrielle en heb 3 studerende kinderen. Thuis hebben we 2 paarden, een pony, 4 katten en 5 kippen. De haan is vorige maand gaan hemelen en mede op verzoek van de buren komt er geen nieuwe.

Ik heb al heel lang een latente droom ooit zelf een camper te bouwen en afgelopen december tijdens een wandeling op de Veluwe heb ik voor mezelf besloten het ook echt te gaan doen. Ik voel me sindsdien een ander mens. Dat euforische gevoel is er, inmiddels zes maanden later, niet minder om geworden. Gabrielle moest wel even aan het idee wennen, maar mijn schoonmoeder gaf me met Kerst een aardig boekje getiteld ‘Zo, dus u wilt een camper’. Ze sloeg de spijker op z’n kop.

Inmiddels staat de bus er. Een Ducato L4H3. T/m woensdag mogen we er in rijden en dan wordt hij voor langere tijd geschorst. Gabrielle is inmiddels helemaal om, zeker na het concours van afgelopen week. Ze vindt het maar wat jammer dat ie geschorst wordt. Aankomend weekend gaat ze er met haar moeder, zus en neefje mee op stap (niet allemaal tegelijk).

Mijn zoektocht naar de bus en overwegingen betreffende de inrichting staan in een ander draadje getiteld: Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw, zie viewtopic.php?t=8478912 viewtopic.php?t=8478912

Dit draadje zal gaan over de conversie naar camper genaamd Klein Knoevenstein. Ik heb veel gehad aan de vele adviezen uit het vorige draadje en ook parallel via prive email adressen van een aantal forumleden en zal die voor een belangrijk deel ook ter harte nemen. Maar ik ben eigenwijs genoeg toch mijn eigen koers te blijven varen. De Ducato liefhebbers uit dit forum kunnen in ieder geval tevreden zijn. Ik had aanvankelijk iets heel anders in gedachten, want in mijn eerste basis ontwerp kwam ik net niet uit met de 407 cm laadvloer. Die moest liefst een cm of 20 langer zijn. Ik wil namelijk een lengteslaper, een douche, een zitje en een keuken met alles erop en eraan en dat is met 407 cm best een uitdaging. Bij Fiat hebben ze hem niet langer, dus mijn belangstelling ging aanvankelijk uit naar merken die daar wel aan voldeden. Maar dat bracht tal van ander nadelen met zich mee en de Ducato familie heeft, zoals een aantal forumleden mij terecht adviseerden, ook een aantal belangrijke voordelen. Zo kwam het dat, toen ik eenmaal serieus naar een bus op zoek was en er ook een paar van binnen had gezien, die andere merken langzaam maar zeker naar de achtergrond gedrongen werden en ik de zoekmachines uiteindelijk alleen nog maar op de L4H3/L5H3 Ducato familie afstemde.

Op Bevrijdingsdag leidde dat uiteindelijk tot een verlossend tweezijdig ‘ja, ik wil’ tussen een Duitse handelaar en mijzelf. Het was daarna nog wel even spannend, maar uiteindelijk is dat allemaal goed gekomen en ben ik de gelukkige eigenaar van een geweldige bus. Je kan dat allemaal nalezen op dat andere draadje. Met een beetje passen en meten moet dat lengtebed, douche, zitje met goedgekeurde gordels en keukenblok er net ingaan.

In mijn oorspronkelijke planning had de bus er eigenlijk pas augustus/september moeten komen, want ik had ter voorbereiding nog e.e.a. thuis te doen. Gelijk in januari heb ik me op die thuisklussen gestort en ben iets ingelopen op mijn schema, maar een aantal zaken zijn gewoon ook nog niet uitgevoerd. De juiste bus kwam langs en dan is het gewoon een kwestie van toeslaan.

Wat moest er bijvoorbeeld allemaal gebeuren? De komst van de bus haalde nogal wat overhoop. Vandaar dat Gabrielle aanvankelijk wel wat bedenkingen had. Zoals gezegd hebben we paarden en thuis 4 stalboxen. Sinds een half jaar stond de achterste leeg, want die pony was verkocht. Na mijn bewuste solo wandeling over de Veluwe, waarin ik het licht zag, heb ik nog zeker een week zitten broeden op mijn idee voor ik haar plompverloren aan de eettafel in bijzijn van mijn 2 dochters vertelde dat ik een camper ging bouwen, ik die laatste stal wilde hebben om die tot werkplaats te transformeren, dat de mesthoop achter de stallen tot parkeerplaats van de camper herschapen zou worden, dat de mesthoop moest komen op de plaats van het kippenhok en ik, een stuk dichter bij ons huis, vlak voor stalbox 1, een nieuw kippenhok met ren zou gaan construeren…

Na een veelzeggende stilte, zei Gabrielle uiteindelijk, ‘allemaal leuk en aardig, maar dan heb ik ook nog een verlangenlijstje…’

Je snapt dat ik de afgelopen 6 maanden knetterdruk ben geweest. Eerst haar verlangenlijstje afgewerkt (uiteraard!), toen de werkplaats, kippenhok, ren,… Tja, en toen stond die bus daar in ene. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. De mesthoop had ik al wel leeggehaald en de mest op de plek van het oude kippenhok gedeponeerd. Met de hand nota bene, want de loonwerker die dat normaal doet is ook Giga druk in deze tijd van het jaar. Dat was een stoer Koningsdagje kruien. Nu die mest daar bijna manshoog opgedist lag, zo vlak voor de stallen, beviel dat toch niet. Dus een andere plek daarvoor gezocht en gevonden. Vandaag is de loonwerker toch geweest! De oude mest is afgevoerd, het gat voor de nieuwe mesthoop gegraven, alsmede een gat op de plaats waar de bus moet komen. Ik wil namelijk een put om t.z.t. onder de bus te kunnen werken. De komende weken zal ik aan de bus zelf dus niet zoveel kunnen doen, want er moet eerst heel veel gemetseld en geplaveid worden. Dat doe ik allemaal zelf in weekenden en ’s avonds. Dus daar ben ik zeker de maand juni wel zoet mee.

Ondertussen moet ik de bedrijfswageninrichting van de bus zien te slijten (zie laatste blz. vorig draadje). Want die ladekastjes staan nu hoog opgestapeld in mijn tot werkplaats getransformeerde stal en kan ik er mijn kont niet meer keren. Maar ook dat zal wel goed komen.

Verwacht op korte termijn in ieder geval geen grote vorderingen op camperbouw gebied van me. Hoewel… Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Rollen Armaflex, een wielkast watertank en tal van andere accessoires heb ik al in huis (tip van Pele, bedankt Pele). Een gordelbok met draaischijven is in bestelling. Ik ben naarstig op zoek naar een bijrijdersstoel, kleur rood/zwart. Die zijn op marktplaats echt heel duur, zeker in Nederland. Dus die zal ik ook wel uit Duitsland moeten gaan halen. Maar dat is vaak ver weg. Eind juni gaan Gab en ik daar een weekje op vakantie. Dus wie weet… Maar als iemand toevallig een leuke stoel in de aanbieding heeft en dan niet voor de hoofdprijs, dan hou ik me aanbevolen. Ik vind 1000 euro namelijk al erg duur voor een gebruikte stoel met onderstel en op marktplaats vragen ze vaak nog aanzienlijk meer…

Tot zover. Hieronder een paar afbeeldingen van de vorderingen van vandaag.
Laatst gewijzigd door Rob vd S op zo 29 mei 2022, 6:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

20220527_084707 klein.jpg
20220527_084707 klein.jpg (219.05 KiB) 13192 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

20220527_121752 klein.jpg
Men at work
20220527_121752 klein.jpg (244.86 KiB) 13188 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

20220527_155434 klein.jpg
Camperplaats met put
20220527_155434 klein.jpg (218.92 KiB) 13188 keer bekeken
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door pele »

Rob
Je hebt veel talenten, dat is duidelijk. En één ervan is ... schrijven. Leuk om te lezen! Ook al heeft het niet altijd met camperbouw te maken. :P
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Klass »

Foto van de bus?
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 234
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door poldertoerist »

Leuk verhaal.

Succes met alle klussen!

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk

Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door MarceldeHoog »

Dit gaat op zeker een van de mooiste draadjes op het forum worden!

En natuurlijk ook een erg mooie camper ;) succes!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Klass schreef:
za 28 mei 2022, 2:43
Foto van de bus?
Er stonden er een aantal op het andere draadje.
viewtopic.php?t=8478912&start=112
Ik zie dat sommige mensen een vaste link onder hun berichtjes hebben. Misschien moet ik dat ook doen met mijn proloog. Ik moet nog even uitzoeken hoe. Als ik er aan toekom, kijk ik daar vanavond even naar. Ik ga nu zo het vloertje storten in de nieuwe mesthoop. De muurtjes heb ik gisteren grotendeels al opgetrokken.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Jean Baret »

Leuk, weer een nieuw project om te volgen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Ik heb een bijrijdersstoel op het oog. Via https://www.ebay-kleinanzeigen.de/. Ziet er op de foto mooi uit en in de juiste kleur, incl. onderstel. Diep in Duitsland. Ik ga er donderdag heen. Dat wordt een lange rit. Ik hoop dat het niet voor niets is.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Zoals je aan dit en het bovenstaande bericht kan zien, is het me gelukt een URL met link naar het vorige topic als voettekst te plaatsen. Het is me alleen niet gelukt om titel en URL te integreren, zoals bij Jean. Hoe doe ik dat?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door DJSmiley »

[url=hxxps://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8478912]Mijn topic[/url]

hxxps uiteraard even veranderen naar https en dan is dit het resultaat:

Mijn topic
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Dank je Smiley. Ook weer gelukt.
Ik zie dat hij alle berichtjes retro direct aanpast. :-B
Plaats reactie