Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Deze
Bijlagen
Alu lpg tank.jpg
Alu lpg tank.jpg (120.42 KiB) 15260 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Op de vorige foto zie je hem ook staan achterin. Daar komt ook de gaskast en een lpg vulpunt in de bumper.
Eveneens besteld bij die club uit W.
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Klass »

Dankje
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22842
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door PaulBng »

Waar haalt die geiser zijn verbrandingslucht vandaan?

Paul
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door MarceldeHoog »

In feite zijn dit soort geisers niet echt geschikt voor in een bus (het lijkt de open versie tenminste).

Echter: het ding staat nooit meer dan 10 minuten aan, dus je kunt je afvragen of dat echt een issue is. Mijn keus is destijds op een electrische boiler gevallen omdat ik geen open geiser wilde (en geen schoorsteen bij voorkeur).

Wel zie ik gas slang lopen, is dat tijdelijk? Je gasverbruikers sluit je beter met metalen leidingen aan, zeker als je ooit wil laten keuren ook.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

De geiser haalt zijn lucht vanuit een rooster in de bodem.
De aanvoerslang is semipermanent d.w.z. dat ik het zodanig inbouw dat vervanging mogelijk blijft zonder de halve camper te slopen. Voor de doorvoer onder de vloer naar de keuken overweeg ik wel koper.
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Een lang Paasweekend van maar liefst 4 dagen! Ik was heel wat van plan, maar was het weekend wat grieperig. Toch ben er niet de persoon naar om stil te zitten en dan maar niks te doen, laat staan in bed te blijven. Ik had vrijdag en zaterdag het frame van de gaskast gemaakt, een stuk airline frame aangebracht om daar de gasfles tegenaan te snoeren en dit getest op stevigheid, het 5 mm Okoume plaatmateriaal gezaagd voor de deurtjes en ter plaatse van scharnier en sluiting ter versteviging aan de binnenkant een latje 9 mm multiplex gelijmd. Zondag besloot ik, in navolging van vele andere camperbouwers, dit en het overige zichtbare hout in de camper te voorzien van een laagje grondverf. Een niet al te inspannend klusje wat ik op mijn eigen tempo kon doen. De middag was al begonnen eer ik daarmee klaar was. Ik had ondertussen de pijp wel een beetje leeg. Het was mooi weer. Dus heb ik met mijn koortshoofd de hangmat van zolder gehaal en in elkaar gezet. Met een goed boek en een biertje heb ik zo soezend het grootste deel van de middag doorgebracht. De lentezon scheen uitbundig. Knoef stond naast me. Zo moet het zijn…
Bijlagen
Pasen 2023.jpg
Pasen 2023.jpg (219.47 KiB) 14712 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

De gaskast is klaar.
gaskast 1.jpg
gaskast 1.jpg (112.09 KiB) 14579 keer bekeken
Ik heb hem licht uitgevoerd en zoveel mogelijk materiaal hergebruikt. De zij en achterwandjes zijn gezaagd uit het restant grijs plastic plaatwerk wat oorspronkelijk tegen de wand van de bus zat. Dat is lichter dan 5mm populier, luchtdicht, sterk en kan tegen een stootje. De deurtjes zijn van 5 mm Okoume, verstevigd met 9mm latjes daar waar nodig. Het raamwerk bestaat uit dunne latjes die ik uit een panlat gezaagd heb. De afdichting is gemaakt van 9mm Armaflex. De tank staat vastgesjord tegen een stuk airline rail wat nog uit de bus kwam. Daar waar de tank contact maakt met de zijwanden heb ik die ook van een stuk Armaflex voorzien om scherpe drukpunten en gerammel te voorkomen. Er zit geen beweging meer in.

Waar ik niet tevreden over ben zijn de push lock sets die ik bij Obelink gekocht heb. Het ziet eruit als metaal, maar schijn bedriegt. Het is goedkoop plastic spul. Die hebben ze in een grote en kleine versie. Ik heb ze beiden gekocht en de kleine gebruikt voor de gaskast, maar vind het 3 maal niks. Een full metal versie zie ik niet op hun website. Het deurtje van de gastkast hoeft in principe nooit meer open, dus dat het mechaniek wat hapert, is niet zo erg. Maar voor keukenkastjes zou het continu ergernis zijn. Als iemand daar een beter alternatief voor heeft, houdt ik me aanbevolen.
Bijlagen
gaskast 2.jpg
gaskast 2.jpg (105.21 KiB) 14579 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Uiteraard heb ik ook een lpg vulpunt gemaakt.
Bijlagen
lpg vulopening.jpg
lpg vulopening.jpg (93.86 KiB) 14574 keer bekeken
lpg vulopening 2.jpg
lpg vulopening 2.jpg (124.46 KiB) 14574 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Het is enige tijd geleden dat ik voor het laatst geschreven heb. Ik heb vorige maand een eerstegraads familielid verloren. Iemand die veel voor me betekende. Dat heeft wel even een rem gezet op de camperbouw activiteiten. Daarbij komt dat er een huis in het spel is, waar de komende maanden een hoop aan moet gebeuren. Kwestie van prioriteit.

Dat wil niet zeggen dat Knoef nu helemaal alleen in een hoekje staat te verkommeren. Er is weldegelijk wat gebeurd en de camperbouw gaat gewoon door, maar wel in een wat lager tempo. Daarbij komt dat ik nu met de badcel bezig ben. Een megaklus. En we staan nog helemaal aan het begin. Er is dus nog niet zoveel wat af is om te tonen. Maar toch een kleine update.

De geiser is getest en hij doet het. Daar waren wel een paar telefoontjes naar de fabrikant voor nodig want bij de eerste test deed hij het prima, maar toen ineens helemaal niet meer. Maar er bleek onder de kap links bovenin een kleine reset knop te zitten en er zat een contactje los. De gebruiksaanwijzing verdient dat woord niet, maar Bennie stond me aan de telefoon prima te woord en had het probleem binnen 5 minuten boven water.

Daarna heb ik een omkasting gemaakt voor de douchebak. Dat is nodig omdat de onderkant van de douchbak 10 cm boven de vloer komt, zodat afvoer en leidingen e.d. eronder kunnen.
douchebak 1.jpg
douchebak 1.jpg (99.44 KiB) 13790 keer bekeken
douchebak onderzijde.jpg
douchebak onderzijde.jpg (108.21 KiB) 13790 keer bekeken
De uitsparingen zijn om de leidingen door te laten, voor ventilatie en gewichtsbesparing.

Ook zijn de grijswatertanks onder de bus van pvc leidingen voorzien. Deze moeten nog op de douchebak worden aangesloten en getest.
grijswatertanks met leidingen.jpg
grijswatertanks met leidingen.jpg (99.84 KiB) 13790 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Daarna verder met het op maat zagen en plaatsen van de wanden. Ook het bankje heb ik weer op z'n plaats gezet. Dit mede om te testen of ik het nog wel kon verwijderen nu er een badwand staat, maar dat gaat prima. Ook kan ik nog goed bij de elektra onder het bankje.
Badkamer ruwe vorm.jpg
Badkamer ruwe vorm.jpg (83.07 KiB) 13777 keer bekeken
De wandjes staan trouwens nog los. Eenmaal vast kan ik nergens meer bij. Je kan aan het wandje tegen het bankje goed zien hoe ik te werk gegaan ben. Het bestaat uit 5 mm Okoume waartegen ik 12 mm populier gelijmd heb. Echter om gewicht te besparen heb ik in die populierplaat uitsparingen gezaagd en alleen datgene laten zitten wat ik nodig denk te hebben voor stevigheid en om later wat tegenaan te kunnen schroeven.

De portapotti is een erfstuk, maar komt niet in de camper. Hooguit in geval van nood. Ik heb hem erin gezet om een beeld te vormen van de afmetingen en het past allemaal maar net. Zoals ik eerder al schreef heb ik mijn zinnen gezet op een droog toilet. Een rudimentaire versie daarvan staat op deze afbeelding.
droog toilet ruwe vorm.jpg
droog toilet ruwe vorm.jpg (56.2 KiB) 13777 keer bekeken
Mijn voorbeeld is het toilet van Albert. Om ruimte te besparen en om de drollenbak beter te laten aansluiten op de urinetrechter, heb ik de trechter aan 1 kant bewerkt met een verfbrander.

Ik heb verder wat geëxperimenteerd met epoxy en glasvezel. Mijn eerste optie is om daar de badkamer mee waterdicht te maken. Maar omdat ik daar totaal geen ervaring mee heb, leek het me wel wijs daar eerst een beetje mee te oefenen. Daarom heb ik een houten bak gemaakt in de vorm van een dienblad en dat bekleed met glasvezel en voorzien van een Epoxylaag. Die epoxy is natuurlijk kleurloos. Pigment om mee te mengen had ik niet voorhanden, is ook best prijzig en daarom heb ik het geheel geverfd met RAL9010. Om de verflaag te beschermen en om een mooi glad en glimmend eindresultaat te krijgen heb ik daar weer een laag epoxy overheen aangebracht.

Dat geeft best een aardig resultaat, maar de witte RAL9010 slaat wel erg geel uit van die epoxy...
best wel een beetje verkleurd....jpg
best wel een beetje verkleurd....jpg (73.28 KiB) 13777 keer bekeken
Op de foto heb ik de bak geplaatst naast de gaskast die met dezelfde verf geverfd is. Nu is lichtgeel best een aardige kleur, maar niet helemaal wat ik in gedachten had. Daarom nog maar een poging gewaagd. Trouwens je kan op de foto ook zien dat ik de kunst van het netjes wegwerken van glasvezel in de hoekjes nog niet helemaal onder de knie heb. Advies is welkom.
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Ik had in eerste instantie goedkope verf van de Action gebruikt. Mijn diagnose was dat die wel niet zo kleurvast zou zijn als een dure professionele buitenverf. Dus de bak nogmaals van binnen geverfd, nu met dure verf...
2e poging met dure verf.jpg
2e poging met dure verf.jpg (80.95 KiB) 13772 keer bekeken
Daarna wederom een laag epoxy aangebracht. En wat denk je?...
NET ZO GEEL!!!
dure verf verkleurt dus ook....jpg
dure verf verkleurt dus ook....jpg (102.42 KiB) 13772 keer bekeken
Dat moet dus anders. Wederom naar de Action en daar een andere kleur gekocht: Velvet. Een soort lichtgrijs-groen. Mijn gedachte is dat als hier een beetje geel bij komt, dan kan dat best eens een mooi resultaat opleveren. Derde keer is scheepsrecht.
3 keer scheepsrecht.jpg
3 keer scheepsrecht.jpg (90.87 KiB) 13772 keer bekeken
De verf droogt nu. Morgen de epoxylaag erover heen. Overmorgen zullen we het weten...
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

We zijn alweer een maand verder en ik ben jullie nog de testuitslag schuldig van mijn verf-epoxy experiment. Nou dat ging eigenlijk heel goed. Velvet verkleurt niet, ook niet na een maand. Maar de kleur zelf vond ik teveel op cementspecie lijken. Dan sta ik me straks te douchen in een ‘betonnen’ badcel op wielen.

Maar aangemoedigd door het positieve resultaat heb ik er nog een experimentje aan toegevoegd. Die velvet was namelijk op waterbasis terwijl de 9010, die ik gebruikt had, op oliebasis was. Daarom een blik 9010 op waterbasis genomen. Dat hebben ze ook bij de Action. En dat gemengd met de velvet in verschillende verhoudingen en dat opnieuw opgebracht en daaroverheen wederom een laag epoxy. En wat denk je?..
Nada verkleuring, ook niet bij de 9010 zelf… De verhouding RAL9010 : Velvet 4:1 vind ik de mooiste.

De kenners onder jullie wisten natuurlijk al lang dat je Epoxy niet moet gebruiken op solvent based verf en dat verf op water basis geen problemen geeft. Maar ik ben maar een amateuristische prutser. Ik heb het in ieder geval maar weer eens proefondervindelijk aangetoond.
Bijlagen
test uitslag verf en epoxy.jpg
test uitslag verf en epoxy.jpg (103.62 KiB) 12183 keer bekeken
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’



Bericht door Rob vd S »

Maxxfan test

Het warme weer van afgelopen week leende zich uitstekend om te ervaren wat mijn Maxxfan daarop uitrichten kan. Knoef staat het grootste deel van de dag lekker in het zonnetje en aan het eind van de dag was de binnentemperatuur behoorlijk opgelopen. Het was buiten ruim 30 graden geweest en de temperatuurmeter binnen gaf 35 graden aan. Dat viel me eigenlijk nog wel mee. De isolatie doet z’n werk naar behoren en de dakluiken stonden op een kier. Maar het was te warm om veel werkzaamheden te verrichten.

Toen kwam ik op het idee om Maxx eens aan te zetten. Dat had ik sinds de montage in januari niet meer gedaan. Waar lag die afstandsbediening ook alweer?...

Ik heb mijn Maxxfan voorin de bus gemonteerd met het oog op het afzuigen van vochtige kookluchten. Er zijn ook veel zelfbouwers die zweren bij een inbouwplaats achterin, boven het bed. Daar zit bij mij alleen een dakluik. Bij windstil weer, zoals afgelopen week is dat wellicht best afzien in bed. Geen frisse ventilatie luchtstroom over je gezicht…

Gelukkig lag de afstandsbediening op de plek waar ik hem verwachtte. Knop aan, ventilator in de hoogste stand om de warme lucht aan het plafond naar buiten te blazen. Ik liep naar achteren om de achterdeuren dicht te doen. Mijn dakraam achterin stond open en toen de deur dichtviel werd ik getrakteerd op een heerlijke luchtstroom die Maxx door dat dakraam naar binnen zoog. Dat was een meevaller. Maxx boven het bed zou het niet beter gedaan hebben. Zelfs door de vliegenhor heen was de luchtstroom weldadig.

Evengoed kan je op die manier vochtige douchedampen naar buiten blazen. Gewoon het badkamerraampje open, de rest dicht en Maxx naar binnen laten blazen. De vochtige lucht verdwijnt zo via het badkamerraam naar buiten zonder in het leefgedeelte van de camper te komen. Dat scheelt weer een ventilator. De kenners weten dit natuurlijk al lang, maar voor mij was het een openbaring. Maxx hangt precies op de juiste plek.

Nog even een temperatuur test gedaan. Maxx op de automaat. De temperatuur binnen was nog steeds wel zweterig hoog, net als buiten. Maxx ingesteld op een setpoint van 23 graden. Dus Maxx draait vanzelfsprekend op vol vermogen. Toen even de motor van de bus stationair laten draaien met de airco aan en naarmate de temperatuur in de cabine daalde, schakelde Maxx stapsgewijs af, precies zoals het moet bij een koele nacht.

Ik ben niet ontevreden…
Plaats reactie