Camper keuring: compleet andere motor dan op kenteken

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
beer1952
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 12:45

Camper keuring: compleet andere motor dan op kenteken



Bericht door beer1952 »

Ik heb een 2e hands camper uit 2001 gekocht die door de vorige eigenaar is gekocht van een bedrijf die hem op zijn beurt weer had geïmporteerd uit Duitsland.
Deze camper heeft een aankoop keuring ondergaan bij een gerenommeerd bedrijf dat op dit forum goed staat aangeschreven.
De camper is verder getaxeerd door een verzekeringsdeskundige.
Prima camper, daar niet van. En heel tevreden over.
Ik laat hem nu een beurt geven en tot mijn verbazing klopt de motor niet met het kenteken.
Volgens de RDW zit er een 5 cylinder 312D (OM 602) motor in. En in de praktijk blijkt dit een 4 cilinder OM 611 Common Rail CDI motor.
Er is dus tijdens twee officiële keuringen nooit gekeken of de motor die op het kenteken staat wel overeenkwam met de werkelijkheid.
Het zou dus kunnen zijn dat in de camper ooit schade heeft gehad, er een andere motor is ingebouwd en de kilometerstand onjuist is.
U begrijpt, ik vind daar wat van!
Trek zelf uw conclusie.

Naschrift Aloys: zie ook de uiteindelijke conclusie op pagina 2!
If you don’t know where you’re going any road will take you there
- George Harrison -
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken



Bericht door AadenAnke »

Nog vreemder vind ik het dat de apk keurmeesters dit niet hebben opgemerkt :shh:

Gr Aad
PE1OPQ Theo
Berichten: 4576
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken



Bericht door PE1OPQ Theo »

Voor de APK is alleen de brandstof soort te keuren.
En een diesel met zijn uitstoot, verder niet.
Dus niet type plaatjes controleren of ze bij het kenteken horen.
De monteur die onderhoud gepleegd heeft, die moet het natuurlijk wel opgevallen zijn dat er een andere motor in zit.
Alhoewel, remtrommels maakt je ook schoon en dat gebeurt ook niet standaard :)
Wat dan wel weer op de rekening staat, conform de eisen vd fabrikant.


Theo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken



Bericht door kampo »

Is die dan omgekat ?
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken



Bericht door AadenAnke »

Waarschijnlijk een motorwissel gehad. Hoeft geen probleem:te zijn in Nederland maar van 5 cilinders naar 4 dan zou ik het wel op kenteken willen hebben je weet maar nooit

Gr Aad
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken



Bericht door Affinity »

Welke motor is het beste, fijnste ?

De modernste ?
Kun je tuning doen.

En ik zou gewoon eens kijken via chassisnummer en bij officiële mercedes internet of dealer op vragen wat erin hoort

Dan weet je alles, en dan kun je met de opmerkingen de beste conclusie trekken.

Misschien is het wel een positieve....
Gebruikersavatar
beer1952
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 12:45

Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken



Bericht door beer1952 »

Dank voor de reacties.
Ik laat zowel de beurten als de APK door hetzelfde bedrijf doen. Dus die kwam ermee.
Wat ik al zei, de motor doet het goed en ik heb er geen problemen mee.
Maar ik was blij met een 312D omdat die goed staat aangeschreven.
Ik wilde alleen wijzen op de kennelijke aanname bij keuringen, dat wat op het kenteken staat ook klopt.
Ik heb natuurlijk het betrokken bedrijf ook geïnformeerd. Wellicht helpt dat.
Want ja, voor 270 euro mag je dat toch verwachten
If you don’t know where you’re going any road will take you there
- George Harrison -
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken



Bericht door veetee »

De OM611 was de opvolger van de OM602. Welke de betere is, of meer voor- of nadelen heeft, weet ik niet. Maar op zich kán het een verbetering zijn, maar ik zou wel officieel de papieren in orde laten maken.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken



Bericht door de Jonckheer »

De originele motor kan in de soep gelopen zijn, dat is niet te achterhalen. Van kwade opzet lijkt geen sprake, er is een nieuwere dus modernere motor ingebouwd met mogelijk minder km dat de oude.
Het valt niemand op, ze gaan bij de APK geen cilinders tellen / motornummers controleren. Zoiets valt ook niet op, van 5 naar 4. Wat opvalt is van 4 naar 8, dan houd je niemand voor de gek. Je kunt het op kenteken veranderen of zo laten, de RDW is het niet eens opgevallen bij import, dat is wel apart.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken



Bericht door tonic »

Dat het de RDW niet is opgevallen bij import is niet vreemd. Ze controleren alleen de identiteit. Dus het buitenlandse kenteken met het chassisnummer. Verder geen technische zaken.
Verder heb je met deze camper nu wel een probleem omdat in de APK regelgeving staat dat het aantal cilinders BIJ TWIJFEL gecontroleerd moet worden. En overeen moet komen met het kentekenregister.
Zo maar even overzetten naar 4 cilinders kan veel problemen gaan geven. Want er moet een typegoedkeuring op tafel komen van uw type voertuig met zo'n motor. Dus ik weet niet wanneer u dit voertuig gekocht hebt maar ik zou teruggaan. U heeft zeker een probleem als u dit voertuig zou door verkopen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken



Bericht door hathi »

Ik zou in een andere richting zoeken,naar mijn mening hoort bij bj. 2001 de motor welke er Nu in zit, ……………De 312 bestond in 2001 al niet meer, ,ik dacht tot 1999 gebouwd, ,nu mijn vraag,zit in het Rechter voorscherm,een rooster als lucht inlaat? En zit de schakelpook op het dashboard,of op de vloer .?
Hans
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken



Bericht door tranny »

De grote vraag is of die motor er al in zat voor het importtraject of dat die motor er pas later in is gehangen, de Duitse TUV is daar toch wel aardig secuur in bij de TUV-keuring.
Die motorwissel kan net zo goed in Nederland zijn gedaan door/in opdracht van dat bedrijf in Gelderland of de vorige eigenaar, en in dat geval is één van die partijen nalatig geweest om deze aanpassing bij RDW te laten keuren.

En afgelezen kilometerstanden... in Duitsland zijn die absoluut niet heilig verklaard, zelfs de gecorrigeerde afgestempelde onderhoudsboekjes zijn daar gewoon te koop.
Bij een motorwissel zal de afgelezen kilometerstand zondermeer al niet meer overeen komen met de kilometers die de motor heeft gedraaid.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken



Bericht door tonic »

hathi schreef:
vr 27 mei 2022, 22:19
Ik zou in een andere richting zoeken,naar mijn mening hoort bij bj. 2001 de motor welke er Nu in zit, ……………De 312 bestond in 2001 al niet meer, ,ik dacht tot 1999 gebouwd, ,nu mijn vraag,zit in het Rechter voorscherm,een rooster als lucht inlaat? En zit de schakelpook op het dashboard,of op de vloer .?
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat er een fout gemaakt is bij de import. Misschien is hij geleverd met een 4 cilinder en is er bij de import een 5 cilinder op papier gekomen. maar dat is uit te zoeken bij de importeur, die kan zien of het opgegeven chassisnummer origineel een 4 of 5 cilinder zou moeten zijn.
Maar is het geen fout geweest bij de import dan heb je een probleem
Beroepsreiziger

Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken



Bericht door Beroepsreiziger »

Dat was mijn idee ook Tranny.
Het is maar de vraag waar de motor wissel heeft plaats gevonden.

Bij een motorwissel klopt de km stand ook niet meer.
En hij ging van een 5 naar een 4 cilinder, dus klopt je kenteken niet meer.
Officeel als je een auto/camper in een andere kleur spuit als op het kenteken staat, hoor je dit ook te laten veranderen.

Het zal in dit geval niet opgaan, maar het gewicht van je camper verandert ook.
Misschien zit je dan net in een te lage wegenbelastingklasse.

In het algemeen. Voertuigen hebben matchingnummers.
Dat wil zeggen, het chassies nummer is gelijk aan het motor en versnellingsbak nummer.
Ja kan daarmee 'makkelijk' controleren of het de orginale motor en versnellingsbak is.
Dat is niet helemaal 100% zeker, want de motor kan bv gemaakt zijn in Dec en het voertuig in elkaar gezet in het nieuwe jaar.
Maar de nummers zijn opvraagbaar bij de importeur.

Ik zou zeggen, ga terug naar waar je de camper gekocht heb.
Want aan een nieuwe kentekenkeuring hangt een prijskaartje.
Ik heb langgenoeg naar het programma Kassa gekeken, om teweten dat je als consument erg sterk staat.
Je heb iets gekocht, waarvan blijkt dat het niet klopt.
Plaats reactie