Camper keuring: compleet andere motor dan op kenteken
Camper keuring: compleet andere motor dan op kenteken
Ik heb een 2e hands camper uit 2001 gekocht die door de vorige eigenaar is gekocht van een bedrijf die hem op zijn beurt weer had geïmporteerd uit Duitsland.
Deze camper heeft een aankoop keuring ondergaan bij een gerenommeerd bedrijf dat op dit forum goed staat aangeschreven.
De camper is verder getaxeerd door een verzekeringsdeskundige.
Prima camper, daar niet van. En heel tevreden over.
Ik laat hem nu een beurt geven en tot mijn verbazing klopt de motor niet met het kenteken.
Volgens de RDW zit er een 5 cylinder 312D (OM 602) motor in. En in de praktijk blijkt dit een 4 cilinder OM 611 Common Rail CDI motor.
Er is dus tijdens twee officiële keuringen nooit gekeken of de motor die op het kenteken staat wel overeenkwam met de werkelijkheid.
Het zou dus kunnen zijn dat in de camper ooit schade heeft gehad, er een andere motor is ingebouwd en de kilometerstand onjuist is.
U begrijpt, ik vind daar wat van!
Trek zelf uw conclusie.
Naschrift Aloys: zie ook de uiteindelijke conclusie op pagina 2!
Deze camper heeft een aankoop keuring ondergaan bij een gerenommeerd bedrijf dat op dit forum goed staat aangeschreven.
De camper is verder getaxeerd door een verzekeringsdeskundige.
Prima camper, daar niet van. En heel tevreden over.
Ik laat hem nu een beurt geven en tot mijn verbazing klopt de motor niet met het kenteken.
Volgens de RDW zit er een 5 cylinder 312D (OM 602) motor in. En in de praktijk blijkt dit een 4 cilinder OM 611 Common Rail CDI motor.
Er is dus tijdens twee officiële keuringen nooit gekeken of de motor die op het kenteken staat wel overeenkwam met de werkelijkheid.
Het zou dus kunnen zijn dat in de camper ooit schade heeft gehad, er een andere motor is ingebouwd en de kilometerstand onjuist is.
U begrijpt, ik vind daar wat van!
Trek zelf uw conclusie.
Naschrift Aloys: zie ook de uiteindelijke conclusie op pagina 2!
If you don’t know where you’re going any road will take you there
- George Harrison -
- George Harrison -
Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken
Nog vreemder vind ik het dat de apk keurmeesters dit niet hebben opgemerkt
Gr Aad
Gr Aad
-
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken
Voor de APK is alleen de brandstof soort te keuren.
En een diesel met zijn uitstoot, verder niet.
Dus niet type plaatjes controleren of ze bij het kenteken horen.
De monteur die onderhoud gepleegd heeft, die moet het natuurlijk wel opgevallen zijn dat er een andere motor in zit.
Alhoewel, remtrommels maakt je ook schoon en dat gebeurt ook niet standaard
Wat dan wel weer op de rekening staat, conform de eisen vd fabrikant.
Theo
En een diesel met zijn uitstoot, verder niet.
Dus niet type plaatjes controleren of ze bij het kenteken horen.
De monteur die onderhoud gepleegd heeft, die moet het natuurlijk wel opgevallen zijn dat er een andere motor in zit.
Alhoewel, remtrommels maakt je ook schoon en dat gebeurt ook niet standaard
Wat dan wel weer op de rekening staat, conform de eisen vd fabrikant.
Theo
Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken
Waarschijnlijk een motorwissel gehad. Hoeft geen probleem:te zijn in Nederland maar van 5 cilinders naar 4 dan zou ik het wel op kenteken willen hebben je weet maar nooit
Gr Aad
Gr Aad
Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken
Welke motor is het beste, fijnste ?
De modernste ?
Kun je tuning doen.
En ik zou gewoon eens kijken via chassisnummer en bij officiële mercedes internet of dealer op vragen wat erin hoort
Dan weet je alles, en dan kun je met de opmerkingen de beste conclusie trekken.
Misschien is het wel een positieve....
De modernste ?
Kun je tuning doen.
En ik zou gewoon eens kijken via chassisnummer en bij officiële mercedes internet of dealer op vragen wat erin hoort
Dan weet je alles, en dan kun je met de opmerkingen de beste conclusie trekken.
Misschien is het wel een positieve....
Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken
Dank voor de reacties.
Ik laat zowel de beurten als de APK door hetzelfde bedrijf doen. Dus die kwam ermee.
Wat ik al zei, de motor doet het goed en ik heb er geen problemen mee.
Maar ik was blij met een 312D omdat die goed staat aangeschreven.
Ik wilde alleen wijzen op de kennelijke aanname bij keuringen, dat wat op het kenteken staat ook klopt.
Ik heb natuurlijk het betrokken bedrijf ook geïnformeerd. Wellicht helpt dat.
Want ja, voor 270 euro mag je dat toch verwachten
Ik laat zowel de beurten als de APK door hetzelfde bedrijf doen. Dus die kwam ermee.
Wat ik al zei, de motor doet het goed en ik heb er geen problemen mee.
Maar ik was blij met een 312D omdat die goed staat aangeschreven.
Ik wilde alleen wijzen op de kennelijke aanname bij keuringen, dat wat op het kenteken staat ook klopt.
Ik heb natuurlijk het betrokken bedrijf ook geïnformeerd. Wellicht helpt dat.
Want ja, voor 270 euro mag je dat toch verwachten
If you don’t know where you’re going any road will take you there
- George Harrison -
- George Harrison -
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken
De originele motor kan in de soep gelopen zijn, dat is niet te achterhalen. Van kwade opzet lijkt geen sprake, er is een nieuwere dus modernere motor ingebouwd met mogelijk minder km dat de oude.
Het valt niemand op, ze gaan bij de APK geen cilinders tellen / motornummers controleren. Zoiets valt ook niet op, van 5 naar 4. Wat opvalt is van 4 naar 8, dan houd je niemand voor de gek. Je kunt het op kenteken veranderen of zo laten, de RDW is het niet eens opgevallen bij import, dat is wel apart.
Het valt niemand op, ze gaan bij de APK geen cilinders tellen / motornummers controleren. Zoiets valt ook niet op, van 5 naar 4. Wat opvalt is van 4 naar 8, dan houd je niemand voor de gek. Je kunt het op kenteken veranderen of zo laten, de RDW is het niet eens opgevallen bij import, dat is wel apart.
Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken
Dat het de RDW niet is opgevallen bij import is niet vreemd. Ze controleren alleen de identiteit. Dus het buitenlandse kenteken met het chassisnummer. Verder geen technische zaken.
Verder heb je met deze camper nu wel een probleem omdat in de APK regelgeving staat dat het aantal cilinders BIJ TWIJFEL gecontroleerd moet worden. En overeen moet komen met het kentekenregister.
Zo maar even overzetten naar 4 cilinders kan veel problemen gaan geven. Want er moet een typegoedkeuring op tafel komen van uw type voertuig met zo'n motor. Dus ik weet niet wanneer u dit voertuig gekocht hebt maar ik zou teruggaan. U heeft zeker een probleem als u dit voertuig zou door verkopen.
Verder heb je met deze camper nu wel een probleem omdat in de APK regelgeving staat dat het aantal cilinders BIJ TWIJFEL gecontroleerd moet worden. En overeen moet komen met het kentekenregister.
Zo maar even overzetten naar 4 cilinders kan veel problemen gaan geven. Want er moet een typegoedkeuring op tafel komen van uw type voertuig met zo'n motor. Dus ik weet niet wanneer u dit voertuig gekocht hebt maar ik zou teruggaan. U heeft zeker een probleem als u dit voertuig zou door verkopen.
Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken
Ik zou in een andere richting zoeken,naar mijn mening hoort bij bj. 2001 de motor welke er Nu in zit, ……………De 312 bestond in 2001 al niet meer, ,ik dacht tot 1999 gebouwd, ,nu mijn vraag,zit in het Rechter voorscherm,een rooster als lucht inlaat? En zit de schakelpook op het dashboard,of op de vloer .?
Hans
Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken
De grote vraag is of die motor er al in zat voor het importtraject of dat die motor er pas later in is gehangen, de Duitse TUV is daar toch wel aardig secuur in bij de TUV-keuring.
Die motorwissel kan net zo goed in Nederland zijn gedaan door/in opdracht van dat bedrijf in Gelderland of de vorige eigenaar, en in dat geval is één van die partijen nalatig geweest om deze aanpassing bij RDW te laten keuren.
En afgelezen kilometerstanden... in Duitsland zijn die absoluut niet heilig verklaard, zelfs de gecorrigeerde afgestempelde onderhoudsboekjes zijn daar gewoon te koop.
Bij een motorwissel zal de afgelezen kilometerstand zondermeer al niet meer overeen komen met de kilometers die de motor heeft gedraaid.
Die motorwissel kan net zo goed in Nederland zijn gedaan door/in opdracht van dat bedrijf in Gelderland of de vorige eigenaar, en in dat geval is één van die partijen nalatig geweest om deze aanpassing bij RDW te laten keuren.
En afgelezen kilometerstanden... in Duitsland zijn die absoluut niet heilig verklaard, zelfs de gecorrigeerde afgestempelde onderhoudsboekjes zijn daar gewoon te koop.
Bij een motorwissel zal de afgelezen kilometerstand zondermeer al niet meer overeen komen met de kilometers die de motor heeft gedraaid.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat er een fout gemaakt is bij de import. Misschien is hij geleverd met een 4 cilinder en is er bij de import een 5 cilinder op papier gekomen. maar dat is uit te zoeken bij de importeur, die kan zien of het opgegeven chassisnummer origineel een 4 of 5 cilinder zou moeten zijn.hathi schreef: ↑vr 27 mei 2022, 22:19Ik zou in een andere richting zoeken,naar mijn mening hoort bij bj. 2001 de motor welke er Nu in zit, ……………De 312 bestond in 2001 al niet meer, ,ik dacht tot 1999 gebouwd, ,nu mijn vraag,zit in het Rechter voorscherm,een rooster als lucht inlaat? En zit de schakelpook op het dashboard,of op de vloer .?
Maar is het geen fout geweest bij de import dan heb je een probleem
Re: Camper keuring - compleet andere motor dan op kenteken
Dat was mijn idee ook Tranny.
Het is maar de vraag waar de motor wissel heeft plaats gevonden.
Bij een motorwissel klopt de km stand ook niet meer.
En hij ging van een 5 naar een 4 cilinder, dus klopt je kenteken niet meer.
Officeel als je een auto/camper in een andere kleur spuit als op het kenteken staat, hoor je dit ook te laten veranderen.
Het zal in dit geval niet opgaan, maar het gewicht van je camper verandert ook.
Misschien zit je dan net in een te lage wegenbelastingklasse.
In het algemeen. Voertuigen hebben matchingnummers.
Dat wil zeggen, het chassies nummer is gelijk aan het motor en versnellingsbak nummer.
Ja kan daarmee 'makkelijk' controleren of het de orginale motor en versnellingsbak is.
Dat is niet helemaal 100% zeker, want de motor kan bv gemaakt zijn in Dec en het voertuig in elkaar gezet in het nieuwe jaar.
Maar de nummers zijn opvraagbaar bij de importeur.
Ik zou zeggen, ga terug naar waar je de camper gekocht heb.
Want aan een nieuwe kentekenkeuring hangt een prijskaartje.
Ik heb langgenoeg naar het programma Kassa gekeken, om teweten dat je als consument erg sterk staat.
Je heb iets gekocht, waarvan blijkt dat het niet klopt.
Het is maar de vraag waar de motor wissel heeft plaats gevonden.
Bij een motorwissel klopt de km stand ook niet meer.
En hij ging van een 5 naar een 4 cilinder, dus klopt je kenteken niet meer.
Officeel als je een auto/camper in een andere kleur spuit als op het kenteken staat, hoor je dit ook te laten veranderen.
Het zal in dit geval niet opgaan, maar het gewicht van je camper verandert ook.
Misschien zit je dan net in een te lage wegenbelastingklasse.
In het algemeen. Voertuigen hebben matchingnummers.
Dat wil zeggen, het chassies nummer is gelijk aan het motor en versnellingsbak nummer.
Ja kan daarmee 'makkelijk' controleren of het de orginale motor en versnellingsbak is.
Dat is niet helemaal 100% zeker, want de motor kan bv gemaakt zijn in Dec en het voertuig in elkaar gezet in het nieuwe jaar.
Maar de nummers zijn opvraagbaar bij de importeur.
Ik zou zeggen, ga terug naar waar je de camper gekocht heb.
Want aan een nieuwe kentekenkeuring hangt een prijskaartje.
Ik heb langgenoeg naar het programma Kassa gekeken, om teweten dat je als consument erg sterk staat.
Je heb iets gekocht, waarvan blijkt dat het niet klopt.