Welk type bus aanschaffen: tourer, dubbele cabine of gesloten?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
TijgerVis
Berichten: 5
Lid geworden op: di 26 apr 2022, 13:43

Welk type bus aanschaffen: tourer, dubbele cabine of gesloten?



Bericht door TijgerVis »

Idee is om zelf ene bus om te bouwen tot camper.
Merk: Mercedes of VW
Euro 6
Welk type te verkiezen?
Is voor elk type iets te zeggen of springt er een bepaald type uit?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Welk type bus aanschaffen, tourer, dubbele cabine of gesloten?



Bericht door Dafluc »

Welkom op het forum. Als je er een camper van maakt moet de dubbele cabine eruit. Enige verschil is dan dat die twee ramen achter de voordeuren heeft. Er zijn ook genoeg bussen zonder dubbele cabine maar met wel deze twee ramen. Dat scheelt een hoop sloopwerk. Bij een gesloten model moet je zelf ramen plaatsen. Het eerste is goedkoper. Het tweede maakt dat je zelf kunt kiezen waar de ramen komen. Een raam in de schuifdeur is overigens wel erg prettig bij het naar rechts afslaan. Met een tourer bedoel je denk ik een personenbus met aan beide kanten ramen van voor tot achter. Daar zou ik niet voor kiezen. Warm in de zomer, koud in de winter. Veel (rol)gordijnen. En moeilijk met inbouwen van kasten etc.
Afbeelding
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Welk type bus aanschaffen: tourer, dubbele cabine of gesloten?



Bericht door henk en lila »

Ik gok zo dat het hier over de Belgische regels zal moeten gaan?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
ribsters
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: Welk type bus aanschaffen: tourer, dubbele cabine of gesloten?



Bericht door ribsters »

voor een goed busje betaal je momenteel de hoofdprijs!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Welk type bus aanschaffen: tourer, dubbele cabine of gesloten?



Bericht door Dafluc »

henk en lila schreef:
do 26 mei 2022, 7:35
Ik gok zo dat het hier over de Belgische regels zal moeten gaan?
Dan mag je zelf geen ramen plaatsen. Maar het zou dan wel handig zijn om te vermelden dat je onder de Belgische regelgeving valt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Welk type bus aanschaffen: tourer, dubbele cabine of gesloten?



Bericht door Bob Diesel »

Aha
De woon omgeving vermelden :idea:
Bij je algemene info en forum naam
Handig :thumbup:
leuk dat je er langzaam maar zeker ook het nut van inziet :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Welk type bus aanschaffen: tourer, dubbele cabine of gesloten?



Bericht door Dafluc »

Zeker, alleen niet als dat na een eerste post van een nieuwkomer als een eis in het eerste antwoord staat. Met nog wat dingen die zouden moeten. Want er moet niets. Zo, is dat ook weer duidelijk.
Maar als je in België woonachtig bent is het handig dit te vermelden. Want de regelgeving verschilt met die van hier. Dan voorkom je dat je antwoorden krijgt waar je niks mee kunt.
Afbeelding
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Welk type bus aanschaffen, tourer, dubbele cabine of gesloten?



Bericht door HoK »

Dafluc schreef:
wo 25 mei 2022, 22:14
...knip...

Met een tourer bedoel je denk ik een personenbus met aan beide kanten ramen van voor tot achter. Daar zou ik niet voor kiezen. Warm in de zomer, koud in de winter. Veel (rol)gordijnen. En moeilijk met inbouwen van kasten etc.
Een tourer is in de basis nog gewoon een bus met dezelfde spanten als de bouwvakkersvariant. Alleen met glas aan alle kanten en panelen. Dus de glaslook heb je al. In mijn ervaring lijkt dat mooi dat paneelwerk maar als je iets wil isoleren (standaard zit er iets geluidsisolatie in maar niets noemenswaardig voor warmtereguleren) onder de ramen moeten die panelen toch al los. Als je een bed wil maken moet je op zoek naar een spant dus paneel weg.

Bij een tourer moet je er rekening mee houden dat je ruiten gaat tinten en dat je het grootste deel van het interieur lastig kunt hergebruiken. Ramen kun je prima isoleren, maar voor het oog moet je hem wel blinderen zodat het gewoon een glaslook paneel gaat lijken. Het nadeel wat ik ervaar is dat ventileren lastiger is omdat overal al raam zit. Voortijdig extra goed nadenken over het ventileren.
TijgerVis
Berichten: 5
Lid geworden op: di 26 apr 2022, 13:43

Re: Welk type bus aanschaffen: tourer, dubbele cabine of gesloten?



Bericht door TijgerVis »

Ik ben van Utrecht.

Wat ik tot nu toe zie, online kijkend naar bussen, is dat de meeste donkere ruiten hebben als rechter zijruit, in de dubbele cabine variant en in de tourer variant. Als ik iets nadelig heb ervaren afgelopen herfst, voor het eerst op pad met ene camper, was het feit dat de Mercedes Vito donkere ruiten had. Van de omgeving en de zon was een stuk minder te ervaren. Het was s'ochtends rond het vriespunt dus ontbijten in de camper.

Beperkingen van de tourer zijn mij nu helder. Goede basis kan dus een gesloten bus zijn met een rechter zijraam.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Welk type bus aanschaffen: tourer, dubbele cabine of gesloten?



Bericht door henk en lila »

Er bestaat donker en DONKER. Wij vinden de standaard Jumper donkere ruiten fijn voor enige privacy, juist omdat we zelden op campings staan. Verder zou ik voor Nederland bij een lengte 2 bus zeggen: altijd draaistoelen en geen tussenschot. Zitten lekkerder en je hebt ruimte!
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
TijgerVis
Berichten: 5
Lid geworden op: di 26 apr 2022, 13:43

Re: Welk type bus aanschaffen: tourer, dubbele cabine of gesloten?



Bericht door TijgerVis »

Zeker draaistoelen en geen tussenschot.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welk type bus aanschaffen: tourer, dubbele cabine of gesloten?



Bericht door kampo »

De betere is de Sprinter L3H2 319 in
minibusversie ipv bestelwagenversie die hebben meer comfort en meer rij opties.
Minibusversie bestaat trouwens ook in 2 plaatsen, maar zal je niet snel tegenkomen in occassie.
Zonder tussenschot en met draaizetels vooraan.
Hoeveel personen gaan mee ? Je gaat toch geen dubbele cabine nemen als je dat niet nodig hebt.
Ik zou liever donkere ruiten hebben en volgens mij kan je daar evengoed door naar buiten kijken.
Groeten Kampo
Plaats reactie