Stroom boiler

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Stroom boiler



Bericht door nitoma »

Heren,
Heb een elgena nautic therm 12 v 200 w boiler aangeschaft en op accu aangesloten. In de installatie stond gebruik stevige draden dus stroomdraad die 3400 w kan hebben gebruikt voor de aansluiting. Boilertje warmt netjes op, standje 2 50 gr en ik meet ook bij de kraan 50 gr. Tot zover prima. Vraag. Vanuit mn accu meet ik 12,7 volt bij de draad ri boiler en bij het kroonsteentje aansluiting van de boilerdraad 10,6 v. Ben 2 volt kwijt. Heeft dit te maken dat de boiler op temperatuur is en alleen op temperatuur gehouden wordt. Gebruikt ie dan minder volt :crazy: tevens had ik nog een aan/uit schakelaar huis liggen en die er tussen gemaakt maar daar bemerkte ik ook verschil in voltage in en uit. Nu lees ik dat een 230 v schakelaar max 10amp x12 v is 120 w kan door geven. Zoek nu wel een opbouwschakelaar 12 v want wil de boiler kunnen aan/uit zetten. Iemand idee voor zo n schakelaar
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroom boiler



Bericht door Kroppie »

een huisschakelaar is voor 230 volt, als die schakelaar bij 230volt 10 ampere mag en kan schakelen zoals er op staat dan kan die dus 2300 watt aan, MAAR bij 230 volt bij 12 volt is dat heel wat anders
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 25 mei 2022, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Stroom boiler



Bericht door jansloos »

Hoe dik is die draad, en hoe lang.?

Welke accu, Ah dus AMP uur.

Wordt er iets warm? Kroonsteentje bv
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Stroom boiler



Bericht door DJSmiley »

Wat voor kabel?

Als je kabel hebt gebruikt die 3400W aan kan, dan is de kabel duurder geweest dan de boiler en zeker 70mm2, dus zo dik als je vuist.

Dat geloof ik niet.

Ik gok dat je normale elektrakabel gebruikt hebt, voor 230V. Daar kan, bij 230V, een ampere of 16 door, wat die 3400W is.

Maar bij 12V is dat net 200W. Nog los van de hoge spanningsval die je krijgt zoals je merkt. Ik gok dat het 0,75mm2 of misschien 1.5mm2 is.
Dat is veel te dun en verklaart je spanningsval.
Als we even Jos zn handige linkje gebruiken http://www.polz.info/leitungsrechner/?
Dan zien we dus dat bij 12V / 16A en 5m kabellengte 1.5mm2 een spanningsval geeft van maar liefst 1,905V
Dat komt ook weer overeen met jouw metingen.
Bottomline: Ik gok dat je veel te dunne (1.5mm2) kabel gebruikt hebt voor de boiler.

Voor een 200W boiler moet je minimaal 4mm2 pakken, liefst 6mm2. Boiler is niet zo kritisch kwa spanning, dus 4mm2 kan, maar idealiter dus 6.

Een 230V schakelaar van 10A kun je zeker niet 16A langdurig laten schakelen, nog los van het feit dat die schakelaar voor wisselspanning is, en op DC (gelijkspanning) veel lagere stroom kan doorgeven.

Voor de schakelaar kun je zoiets nemen:
https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/accu-ac ... 50a-detail
Dat bouw je dan in in een simpele lasdoos als je m opbouw wilt hebben
https://www.hornbach.nl/shop/ATTEMA-Kab ... tikel.html

Overigens... gebruik geen kroonsteentjes, zeker niet in voertuigen en met zulke stromen. Gebruik goede kabelschoenen of (mijn voorkeur) de WAGO 221 lasdoppen. Let wel voor 6mm2 moet je de WAGO 221-612 hebben, de normale gaan tot 4mm2
Laatst gewijzigd door DJSmiley op wo 25 mei 2022, 19:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroom boiler



Bericht door Kroppie »

als voorbeeld voor een stevige 12 volt schakelaar :http://www.voorallesmetwielen.nl/auto/h ... mpere.html,

en voor leiding diktes , lengtes, amperes, en verliezen: http://www.polz.info/leitungsrechner/,

en vergis je niet in de verliezen in een kroonsteentje, neem b.v. gekrompen goede draadogen en boutjes

DS Smiley was effe eerder :D
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: Stroom boiler



Bericht door nitoma »

Kijk hier heb ik wat aan. De gedachte dat een 3g1,5 max 3680 w niet voldoet in een camper begrijp ik nu. Heb de zooi ook meteen losgetrokken en 6 mm2 besteld. Schakelaar met lasdoos( heb ik nog wel liggen) goeie tip. Kroonstenen gaan dr ook uit. Koop wel een goeie verbindingsdoos. Zodra alles opnieuw is aan gesloten koppel ik nog ff terug naar jullie. Bedankt iig voor de snelle reacties
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Stroom boiler



Bericht door DJSmiley »

Wat voor accu heb je? Zo'n boiler trekt aardig wat stroom en heeft geen beveiliging tegen diepontladen.

Bij een lithiumaccu regelt de BMS dat. Als je een loodaccu hebt, zou ik zeker een batteryprotect plaatsen. De kans is anders zeer groot dat je de accu anders ongemerkt (veel) te diep ontlaad en die accu geen lang leven heeft.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroom boiler



Bericht door Kroppie »

klinkt goed, succes! :cheers:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: Stroom boiler



Bericht door nitoma »

DJSmiley schreef:
wo 25 mei 2022, 20:17
Wat voor accu heb je? Zo'n boiler trekt aardig wat stroom en heeft geen beveiliging tegen diepontladen.

Bij een lithiumaccu regelt de BMS dat. Als je een loodaccu hebt, zou ik zeker een batteryprotect plaatsen. De kans is anders zeer groot dat je de accu anders ongemerkt (veel) te diep ontlaad en die accu geen lang leven heeft.

Heb 2x vmf sportline 95 amp paralel en 200 w zonnepanelen met een victron 75/15. Staat ook een voltmeter aan. Ja leegtrekken. Zag al dat mn zonnepanelen dr ook flink aan moeten trekken. Vandaar een schakelaar op de boiler dan kan ik hm uitzetten. Volgens de folder blijft het water redelijk op temp in de boiler al staat ie uit. Dr is ook geloof ik iets van victron die je accu s beschermen, als de charger dit nu al niet doet
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroom boiler



Bericht door Kroppie »

ben je bang dat je het eens vergeet, of wil je dat het automatisch gaat, bij voorbeeld met :https://stroomwinkel.nl/bedienen-monito ... v-65a.html
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Stroom boiler



Bericht door DJSmiley »

Zeker die BP plaatsen die Jos benoemd.

2x95Ah is erg weinig. Mijn boiler (Elgena KB6) gebruikt 50-60Ah per 24 uur als ik m continue op max zou hebben staan.

Met netto 95Ah en een koelkastje is je accu dus met 1 dag leeg en valt of staat het bij de zonnepanelen. Nu kun je natuurlijk de boiler alleen aanzetten als je m nodig hebt, maar dan nog kost het eenmalig opwarmen snel 30-40Ah (als je t naar 80 graden opwarmt). Allemaal extremen, maar je hoeft maar 1x bij slecht weer vergeten de boiler uit te zetten en je batterijen gaan er (deels) al aan.

Dan is die 45 euro voor een BP zeker geen dure investering..
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: Stroom boiler



Bericht door nitoma »

Ik heb toch netto geen 95 ah, staan paralel geschakeld heb dus 190 ah en me koelkast staat als ik vrij sta op gas. 12 v doet alleen als ik rij. Die accubeschermer is idd een goed idee
Laatst gewijzigd door Aloys op do 26 mei 2022, 7:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer je direct op iemand reageert.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroom boiler



Bericht door Kroppie »

2x 95 Ah is 190Ah klopt als een bus, MAAR om een loodzuuraccu heel te houden, word ten zeerste aanbevolen om hem niet meer dan 50% van de capaciteit te ontladen, en dat is dan 50% van 190Ah is netto 95 Ah beschikbaar.
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 26 mei 2022, 9:08, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stroom boiler



Bericht door kampo »

Mag ik er nog 2 opmerkingen aan toevoegen ?
1 Wat is de maximaal toegelaten druk van je boiler ? Je zal de waterpomp daar moeten op af stemmen.

2. ik heb nog een meting gedaan op een elektrische boiler van 6 liter.
(500W verwarmings element en 230Ah HH accu)
Het was echt de limiet en ging enkel met een gezonde nieuwe HH accu.
Ik trok 45Ah uit de 12V HH accu om de 6 liter water van 15°C naar 50°C te brengen.
Dat ging met die 500W in 35 minuten.
Met de douchesproeier vulde ik vervolgens een emmer en had dan bijna 8 liter douchewater van 38°C. Daarna werd het koud in de emmer.

Er zijn 2 risico's met dit systeem:
Als je de boiler laat droog koken dan gaat het verwarmingselement stuk.
Als je de HH accu zwaar belast of een keer vergeet uit te zetten dan kost het je een accu.
Dus deze boiler kan je enkel gebruiken in combinatie met een zwaailicht :crazy:
Groeten Kampo
Plaats reactie