Dometic koelkast RM7655L probleem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Nurbeb
Berichten: 10
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:13
Locatie: Elburg

Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door Nurbeb »

Dometic koel-/vriescombinatie RM 7655L.
Sinds 2 jaar heb ik problemen met deze koelkast en ik zou graag willen weten of er iemand op dit forum is die iemand kent of weet die verstand heeft van koelkasten in het algemeen en de Dometic koelkast RM 7655L in het bijzonder.
Zowel de klantendienst van Dometic als diverse dealers, waar ik met de camper ben geweest, kunnen mij geen beter advies geven, dan uitbouwen en opsturen naar de Technische Dienst van Dometic, zonder aandacht te besteden aan mijn uitvoerige uitleg van de problemen.
Koop maar een nieuwe koelkast is een veelgehoorde oplossing.
De koelkast werkt goed op zowel gas, 220V en 12V, echter voor ca. 1 dag, daarna loopt de temperatuur op naar kamer temperatuur.
De verwarmingselementen 220V en 12V blijven dan aan en het gas ook, dus zou er koeling moeten zijn en blijven.
Temperatuur voeler kortgesloten, nieuwe electronicaprint aangeschaft en ingebouwd, maakt geen verschil.
Na zowel de energie keuzeknop en de thermostaatknop diverse keren heen en weer gedraaid te hebben, begint de koeling in de meeste gevallen weer te werken.
Wie herkent dit probleem en weet een oplossing?
Ik hoor graag.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door Metor »

Als de koeling uitvalt terwijl er toch gestookt wordt door 1 van de bronnen (gas blijft voluit branden of 230V of 12V warmte element aangestuurd) is er iets mis met de koel unit.
Je zegt ook "Na zowel de energie keuzeknop en de thermostaatknop diverse keren heen en weer gedraaid te hebben, begint de koeling in de meeste gevallen weer te werken" en dat is in tegenspraak hiermee.
Dit zou erop wijzen dat er iets mis is met de thermostaat.
Je kunt hetvolgende controleren als die uitgevallen is:
Op gas brandt die voluit: controleren of misschien het 230V en of het 12V element ook aangestuurd wordt. Dan zou je dubbele warmtebronnen hebben en dat verklaart dat de koelkast uitvalt vanwege een overdosis warmte.
Het 230V element wordt aangestuurd: controleren of het 12V element misschien ook aangestuurd wordt. Idem.
Als dit toch allemaal in orde is, is de koelunit defect. Er wordt gezegd dat als je de koelkast op zijn kop zet, dit soms opgelost wordt omdat er luchtbellen inzitten.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door Marinus »

Nurbeb schreef:
di 24 mei 2022, 20:38
Dometic koel-/vriescombinatie RM 7655L. Na zowel de energie keuzeknop en de thermostaatknop diverse keren heen en weer gedraaid te hebben, begint de koeling in de meeste gevallen weer te werken.
Als je de knop voor de temperatuurinstelling (rechter knop) hoger of lager instelt gaan er dan ook meer of minder LED's branden?
Nurbeb
Berichten: 10
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:13
Locatie: Elburg

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door Nurbeb »

Ja, de LED’s van de thermostaat regeling werken normaal.
Nurbeb
Berichten: 10
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:13
Locatie: Elburg

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door Nurbeb »

Hartelijk dank voor de reacties op mijn probleem met de Dometic koel-/vries combinatie.
Zowel op gas, 220V en 12V werkt de koeling voor enkele uren tot 1 à 1,5 dag en er werkt slechts 1 verwarmingsbron tegelijk.
Na enige tijd koelen loopt de temperatuur weer op en bedien ik dan de AES knop of kies gas i.p.v. 220V. dan begint de koeling weer.
Vraag is dus: waarom houdt de circulatie van de koelvloeistof op na enige tijd, terwijl de verwarming, middels gas of 220V. aanstaat.
Hoe zou ik kunnen vaststellen of het aggregaat defect is?
Het zou fijn zijn als er nog reactie op zijn.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door rongreven »

Als de koelkast op alledrie de bronnen werkt is een defect aan het aggregaat uitgesloten.
Een paar uur tot 1 a 1,5 dag werken sluit ook het thermokoppel uit.
Het enige wat overblijft is de aansturing van de koeling.
Als op alledrie de bronnen/of één bron de koelkast er na een poosje uren/dag/dagen er mee stopt, blijft alleen de regelunit/computer over die defect kan zijn.
Dat kan de dealer/importeur uitsluiten door de unit te wisselen.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door Marinus »

Ik vermoed niet dat de besturingsunit defect is.
Als de koelkast een dag wel functioneert en vervolgens afwijk lijkt het meer op een slecht aansluiting van bijvoorbeeld de temperatuursensor.
In het schema op pagina 14 van de service-instructie, die je hieronder kunt downloaden, is dit de derde connector van rechts, X108:
https://www.4mcculloch.co.uk/images/med ... 523023.pdf

Ik zou deze aansluiting eens losnemen van de printplaat en weer opnieuw monteren.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door Metor »

Thermostaat of aansturing van de computer (regelaar) lijkt ook niet aannemelijk.
Als de warmtebron werkt ofwel aangestuurd wordt door de regelaar vraagt de thermostaat om koelte en dat resulteert in dat de warmtebron aangezet wordt.
Blijft over koelaggregaat, maar in tegenspraak omdat de koeling weer gaat werken zodra op een andere energiebron overgeschakeld wordt. Misschien dat die door de korte pauze weer gaat werken?
Kun je eens proberen om als de koeling weggevallen is om de koelkast een uurtje uit te zetten en dan weer opnieuw op te starten? Als de koeling dan weer gaat werken grote kans koelaggregaat luchtbellen.
Zou koelkast eruit monteren en een dag op zijn kop zetten. Werkt die dan nog steeds niet heb je een goede reden om hem te vervangen.
Nurbeb
Berichten: 10
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:13
Locatie: Elburg

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door Nurbeb »

rongreven, dank voor je reactie en ook ik had hetzelfde idee, het kan niet anders dan dat er een probleem zit in de print, waar alles op aangesloten zit.
Dus voor veel euro’s een nieuwe print gekocht en gemonteerd, de koelkast deed exact hetzelfde als met oude print, dus daaraan kan het m.i. niet liggen.
De NTC temperatuurvoeler apart genomen en met een multimeter gemeten of de weerstand veranderd, als je er een aansteker onder houdt, werkt prima.
De aansluiting van de temp.voeler op de print kortgesloten, zodat de koelkast maximaal gaat koelen, geen verandering.
Nurbeb
Berichten: 10
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:13
Locatie: Elburg

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door Nurbeb »

marinus, ik heb zowel de print vervangen als de aansluiting van de tem.voeler gecontroleerd en zeker gesteld dat het contact goed is.
Zie ook mijn reactie op rongreven.
Nurbeb
Berichten: 10
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:13
Locatie: Elburg

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door Nurbeb »

Metor, zou de mogelijkheid bestaan, dat er een luchtbel in het systeem zit, ik heb mij wel eens laten vertellen dat dat in principe onmogelijk en dat het op de kop zetten van deze absorptie koelkasten zinloos is.
Als je daar ervaring mee hebt, zou ik graag van deze ervaring gebruik maken.
Je suggestie om de koelkast een uur uit te zetten en dan weer opstarten, ga ik zeker proberen.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door Metor »

Nee geen ervaring met het op zijn kop zetten, zie andere topics waar dit wordt beweerd.
Alleen als laatste redmiddel als alle andere oplossingen niet werken?
Als het koel aggregaat het probleem is, is het toch einde oefening.

Edit: zie trouwens dat het koel aggregaat los verkrijgbaar is bij 123kampeerwereld tegen de lieve som van 700 euro. :(
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door seth_space »

kennelijk is het ook een thetford advies..
Lijkt de (absorptie)koelkast de geest gegeven te hebben?
Zet hem eens 24 uur op zijn kop.
Het op-zijn-kop-zetten helpt in veel gevallen. In de loop van de tijd worden ammoniak-kristallen gevormd in het buizenstelsel. Dit treedt speciaal op als de koelkast enige tijd werkt terwijl hij schuin staat. Het water kan dan niet goed terugstromen, het kookproces is niet goed en tengevolge daarvan kristalliseert ammoniak. Als de kristallen terecht komen in de kleinere buizen, kunnen ze de doorstroming van de waterstof belemmeren.
Wordt de koelkast 24 uur op z'n kop gezet, dan komt de vloeistof op plaatsen in het buizenstelsel waar het normaal niet komt. De kristallen worden dan weer opgelost in de vloeistof. Dit werkt 9 van de 10 keer.

Ik ken mensen die een koelkast voor weinig geld gekocht hebben, omdat hij niet meer werkte. Na 24 uur op z'n kop deed hij het weer prima.

Probeer het eens als je in staat bent de koelkast uit het meubel te halen. Het kost je slechts tijd.

Ik heb een koelkast van Thetford in mijn camper. Hun technische dienst beveelt de 24-uur-op-z'n-kop-methode aan voor de meeste koelkastproblemen. Het was het eerste dat ze zeiden toen ik hen belde voor een garantiegeval.

Vertaald uit het Engels. Bron: nieuwsgroep: uk.rec.caravanning
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door bertt »

Aggregaat vervangen. Heb ik zelf eens gedaan, is goed te doen. Wel zorgen voor voldoende geleide pasta, maar meestal zit er nog genoeg op.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Plaats reactie