Dometic koelkast RM7655L probleem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door Marinus »

Met op z'n kop zetten zou ik nog even wachten.
Immers, als de koeling op een bepaalde warmtebron is gestopt en er wordt dan overgeschakeld naar een andere warmtebron, dan start de koelwerking weer.
Dit doet vermoeden dat er niets mis is met het koelgas.

Vraag 1, als de thermostaat versteld wordt (hoger of lager) veranderd dan ook de tijd dat de koeling goed werkt?
Vraag 2, als je beide buitenroosters verwijderd veranderd er dan iets aan de koelwerking?
Nurbeb
Berichten: 10
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:13
Locatie: Elburg

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door Nurbeb »

Metro,ik heb gisteravond de koelkast uitgezet, de koeling was al uitgevallen.
Vanochtend op 220V de koelkast weer ingeschakeld en zie binnen 1 à 1,5 uur stond de vriezer op -5 graden.
We gaan eerst komende woensdag voor 4 weken naar Frankrijk, we zien wel hoe we de koelkast iets aan de gang kunnen houden, daarna bouw ik hem uit en zet hem tenminste 24 uur op z’n kop, kijken of dat helpt.
Hou je op de hoogte.
Nurbeb
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door bertt »

Meestal vergeefse moeite, als je mazzel heb doet ie het een paar weken.
Een nieuw aggregaat aan de achterkant is de [duurdere] oplossing.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Nurbeb
Berichten: 10
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:13
Locatie: Elburg

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door Nurbeb »

Metor, ik ben een aantal weken op stap geweest met de camper, waarin de kk RM7655L.
De volgende ervaring wil ik je even meedelen, Kk in schakelen, gas 230 of 12 V. maakt niet uit, de uitkomst is voor alle energiebronnen gelijk, na een 1/2 uur gaat de temp. naar beneden ca. 6-7 graden na 2 uur, met de thermostaatknop op half.
Vriezer komt tot ca -8 graden.
Na 5-6 uur begint temp. weer op te lopen, na 7-8 uur kkk uitschakelen, uurtje wachten en dan weer inschakelen en zie de kk begint weer te koelen.
Enig idee wat het probleem is, afgezien van een nieuw aggregaat inbouwen.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door Metor »

Een absorptiekoelkast werkt op een warmtebron en verdamping/condensatie van ammoniak.
Je kan nog controleren, op het moment dat de koeling uitgevallen is, voelen aan de stijgpijp of die heet blijft, of kijken (indien op gas) of de gasvlam nog voluit brandt. Als dit het geval is (de warmte wordt nog ontwikkeld) grote kans dat het inderdaad het koelaggregaat is.
Elan-cc
Berichten: 1
Lid geworden op: di 10 okt 2023, 20:58

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door Elan-cc »

Zoekende naar problemen met mijn Dometic 7655 zie ik op dit oudere topic het gelijke verschijnsel voorbij komen.
De oplossing wat het uiteindelijk was is jammer genoeg niet meer genoemd. Zou TS nog een eindoplossing kunnen geven? Misschien is de KK wel vervangen, maar toch.. ik ben erg benieuwd😉
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Dometic koelkast RM7655L probleem



Bericht door Burnerchief »

Meten is weten controleer het 12V systeem de acculader/gelijkrichter wil nog wel eens defect raken en inplaats van 13,8V ruim 15V leveren daar is de koelkast niet op berekend en gaat allerlei vreemde dingen doen.
De koelkast gebruikt de 12V boordspanning om alles aan te sturen display en stuurprint.
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Plaats reactie