LiFePo4 accu op een Schaut EB 4-105
Re: LiFePo4 accu op een Schaut EB 4-105
Kunnen is 1, verstandig is 2.
Commercieel is het slimmer om te roepen dat het kan. Als je 5 jaar garantie geeft en de kortere levensduur door het niet optimaal laden wordt de 5 jaar nog steeds gehaald, dan is het beter te verkopen....
Maar de meeste specialisten installeren niet voor niets altijd een booster en benoemen dit ook.
Zo oa bij BBA techniek: https://www.bbatechniek.nl/sites/defaul ... 20EBL2.pdf
Commercieel is het slimmer om te roepen dat het kan. Als je 5 jaar garantie geeft en de kortere levensduur door het niet optimaal laden wordt de 5 jaar nog steeds gehaald, dan is het beter te verkopen....
Maar de meeste specialisten installeren niet voor niets altijd een booster en benoemen dit ook.
Zo oa bij BBA techniek: https://www.bbatechniek.nl/sites/defaul ... 20EBL2.pdf
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: LiFePo4 accu op een Schaut EB 4-105
In dat schema wordt de booster niet rechtstreeks op hh accu aangesloten, maar via EBLDJSmiley schreef: ↑wo 25 mei 2022, 12:08Maar de meeste specialisten (...) Zo oa bij BBA techniek: https://www.bbatechniek.nl/sites/defaul ... 20EBL2.pdf
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: LiFePo4 accu op een Schaut EB 4-105
Mag het of mag het niet, that's thé question....
Als iemand me morgen iets wil ''aansmeren'' met de volle vijf jaar garantie,....
Ben ik dan een idioot als ik dat dan kopen wil?
Neen toch
De andere vraag is: hoe bepaal je dat iemand een specialist is?
Hij die het hardst kan roepen?
Mooie folders?
Mooie zinnen, leuke tekst?
Of...?
Toch ook niet!
Wat ik zelf deed, mijn lifepo4 - Corona projectje (van een jaartje leren, testen, bouwen en herbouwen) , raad ik iedereen af.
En niet dat ik er veel kaas van gegeten heb, maar als je nog nooit kaas proefde, neem dan het vlees.
Dus bij een ''oude'' camper met een oude (?) Dynamo, koop je dan gerust een 1 op 1 systeem.
Maar koop het bij een degelijke leverancier, koop dus niet het goedkoopste wat je vinden kan, ga voor dan voor enige kwaliteit.
Hoeft niet de duurste te zijn, die geven ook geen vijf jaar garantie.
En als die over vier ze dan ook nog wil plaatsen in je camper ben je niet zo slecht bezig.
Als iemand me morgen iets wil ''aansmeren'' met de volle vijf jaar garantie,....
Ben ik dan een idioot als ik dat dan kopen wil?
Neen toch
De andere vraag is: hoe bepaal je dat iemand een specialist is?
Hij die het hardst kan roepen?
Mooie folders?
Mooie zinnen, leuke tekst?
Of...?
Toch ook niet!
Wat ik zelf deed, mijn lifepo4 - Corona projectje (van een jaartje leren, testen, bouwen en herbouwen) , raad ik iedereen af.
En niet dat ik er veel kaas van gegeten heb, maar als je nog nooit kaas proefde, neem dan het vlees.
Dus bij een ''oude'' camper met een oude (?) Dynamo, koop je dan gerust een 1 op 1 systeem.
Maar koop het bij een degelijke leverancier, koop dus niet het goedkoopste wat je vinden kan, ga voor dan voor enige kwaliteit.
Hoeft niet de duurste te zijn, die geven ook geen vijf jaar garantie.
En als die over vier ze dan ook nog wil plaatsen in je camper ben je niet zo slecht bezig.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: LiFePo4 accu op een Schaut EB 4-105
de fabrikanten schrijven dat het kan, JA natuurlijk als na een aantal jaren mocht blijken dat het dus eigenlijk niet kon, dan is dus de garantie al om, verkopen ze weer een nieuwe, prima voor de fabrikanten.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: LiFePo4 accu op een Schaut EB 4-105
wil je meer ervaringen lezen, en spreek/lees je redelijk duits?, dan is, https://www.wohnmobilforum.de/w-t149875.html, misschien interessant
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: LiFePo4 accu op een Schaut EB 4-105
jij weet net zo goed als ik dat het claimen van garantie na een jaar of 3, heel lastig gaat worden. De verkoper, als die er zowiezo nog zijn ding doet, zal er vanalles aan doen om het jouw probleem te laten. Meestal zijn de gevallen niet zo duidelijk als stuk dus vervangen door. Het is net als bij verzekeringen, een verzekering verzekerd alleen een betonnen paal, dat in het water staat, tegen brand.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di 25 apr 2017, 15:35
Re: LiFePo4 accu op een Schaut EB 4-105
Dank allen voor het uitgebreide antwoord.
Helaas zijn er 2 kampen… Maar ik voel me toch het meest thuis bij het aanpassen van de oplader door een moderne lader met de bij LiFePo4 passende laadkarakteristiek.
Ga dus de EBL lader uitzetten. De koelkast laden op de dynamo tijdens het rijden vind ik niet zo belangrijk. Wel jammer dat dan de start accu ook niet geladen wordt met 2A als je aan de walstroom staat… Daar moet ik nog wat op verzinnen.
Ook Schaudt zelf aangeschreven en die bevelen ook het gebruik van een DC/DC lader aan.
We gaan dus lekker knutselen met de electra en weer wat bijgeleerd.
Groet Gerben
Helaas zijn er 2 kampen… Maar ik voel me toch het meest thuis bij het aanpassen van de oplader door een moderne lader met de bij LiFePo4 passende laadkarakteristiek.
Ga dus de EBL lader uitzetten. De koelkast laden op de dynamo tijdens het rijden vind ik niet zo belangrijk. Wel jammer dat dan de start accu ook niet geladen wordt met 2A als je aan de walstroom staat… Daar moet ik nog wat op verzinnen.
Ook Schaudt zelf aangeschreven en die bevelen ook het gebruik van een DC/DC lader aan.
We gaan dus lekker knutselen met de electra en weer wat bijgeleerd.
Groet Gerben
Re: LiFePo4 accu op een Schaut EB 4-105
Je kunt je ook afvragen wat het nut is om de startaccu te laden met walstroom.
Als je ergens aankomt, heb je gereden. De accu is vol.
Dat blijft ie makkelijk 3 maanden, afgezien van een paar procent zelfontlading. Waarom laden ?
Dat doe je toch ook niet met je personenwagen?
Als je ergens aankomt, heb je gereden. De accu is vol.
Dat blijft ie makkelijk 3 maanden, afgezien van een paar procent zelfontlading. Waarom laden ?
Dat doe je toch ook niet met je personenwagen?
Adria Coral Supreme S 690SC
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: LiFePo4 accu op een Schaut EB 4-105
Je hebt het over zelfontlading, maar je hebt in een camper net als in een personenauto een radio. Die heb ik in mijn camper veel aan als ik ergens sta, dat heb je met een personenwagen niet. Het werkelijke gebruik van mijn radio weet ik niet, wel dat hij met een 10 A is gezekerd, daarmee zal het verbruik iets meer zijn dan de zelfontlading. Dat is tevens de reden dat mijn radio voeding vanaf de HH accu krijgt.Dat doe je toch ook niet met je personenwagen?
Re: LiFePo4 accu op een Schaut EB 4-105
De radio werkt toch op de HH-batterij? Allé bij mij toch zo
Groeten,
Sempai
Sempai
Re: LiFePo4 accu op een Schaut EB 4-105
Standaard in het basisvoertuig waar de camper op is gebaseerd op startaccu en vaak is dat nog steeds zo.
In stalling >3 maanden is dat ook wel fijn
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: LiFePo4 accu op een Schaut EB 4-105
Eenieder moet natuurlijk zelf bekijken,wat hij doet………..Quote Helaas zijn er 2 kampen… Maar ik voel me toch het meest thuis bij het aanpassen van de oplader door een moderne lader met de bij LiFePo4 passende laadkarakteristiek…….dan heb je het anders gelezen,dan bedoeld,……. er zijn geen 2 Kampen, maar 2 manieren,…….een voor de wat oudere Campers,en een voor de Nieuwere,….wat je hebt,weet je zelf, …zoals geschreven,zijn er in mijn club,meerdere die de Liontron Lfp gebruiken,en wel omdat deze gewoon,in de Gel stand geladen kan worden,dus 1 op 1 gewisseld, maar mij lijkt,dat niemand de moeite genomen,heeft om de aanbevolen laadcapaciteit te raadplegen, ( 14,4—14,6) laat dat nu juist de Gel stand zijn!…… daarom hier de specs …..https://www.campertv.nl/nl/product/lion ... ccu-100ah/ een op een omruilen,is toch het makkelijkst, bij de daarvoor geschikte Camper, en die zijn er op dit Forum,ook heel veel
Hans
- evdoetelaar+larana
- Berichten: 6789
- Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
- Locatie: Schijndel
Re: LiFePo4 accu op een Schaut EB 4-105
In onze situatie hebben we de AGM 1-op-1 vervangen door een LiFePo4 van 200Ah, aangesloten op de EBL 208S (op Gel-stand). Om de LiFePo4 sneller te kunnen laden, hebben naast de EBL ook een DC-DC-lader geplaatst rechtstreeks tussen startaccu en HH-accu (de laadcapaciteit van de EBL blijkt in de praktijk lager te zijn dan volgens de specs van Schaudt). Ook de MPPT-lader is rechtstreeks op de HH-accu aangesloten. Aan de EBL hebben we geen enkele aanpassing gedaan, is dus nog helemaal origineel.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: LiFePo4 accu op een Schaut EB 4-105
Dat zal mijn keuze ook zijn. Als je weinig tot niet aan de paal staat zie ik daar ook weinig bezwaar.