Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door gjvonk »

Ik ben op zoek naar de exacte verschillen tussen de geventileerde en ongeventileerde Midi Heki dakluiken. Wie kan dat precies uitleggen, of beter nog: met foto's illustreren?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde midi heki



Bericht door myway »

Bij de uitvoering zonder ventilatie zit er een rubber in en als het Luik gesloten is is er geen ventilatie mogelijk.
Bij de geventileerde is dat nog wel mogelijk.
De rand van het Luik rust dan op twee kleine veertjes.
Je kunt die veertjes vervangen door het rubber zodat je van een geventileerd Luik een ongeventileerde maakt.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde midi heki



Bericht door gjvonk »

Waar zitten die veertjes dan? Zijn daar ook ergens foto's van te vinden? En die veertjes moeten er dus uit voordat het rubber geplaatst wordt? En stel dat die veertjes vergeten zijn en het rubber er overheen gelegd is, wat gebeurt er dan?

In onze vorige buscamper hadden we kennelijk een geventileerde Midi Heki type 1 met slinger die we uiteindelijk met een spoiler en extra rubbers stil gekregen hebben. In onze huidige buscamper hebben we een ongeventileerde Midi Heki type 2 met slinger die van zichzelf al behoorlijk stil is, maar wel iets gaat fluiten bij hogere snelheden (+ 100 km/U met tegenwind b.v.).

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde midi heki



Bericht door myway »

De veertjes zitten in de twee verste hoeken van de scharnierkant in het gootje waar het rubber in komt.
Aan de buitenkant van de rand zitten bij elk veertje een heel klein inbusboutje.
Die moet er uit en kan het veertje er uit.
Ik heb ooit wel het rubber over het veertje heen zien lopen, dat gaat niet heel lang goed.
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door Chevy55 »

Zoals eerder in de topic al aangegeven , geventileerd , betekend lawaai tijdens rijden , klapperen etc , omdat de lucht dan vrij spel heeft .
Mijn advies zou zijn koop of maak ze ongeventileerd .
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door myway »

Lawaai tijdens rijden met een geventileerd hoeft niet altijd het geval te zijn..
Dit is afhankelijk hoe de luchtstroom over de wagen gaat.
Ook het monteren van een spoiler is een mogelijkheid om toch een geventileerde te monteren zonder dat het lawaai maakt.
Het is maar net of je wil ventileren indien het luik gesloten is
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door kampo »

De geventileerde ramen en dakluiken (in het Duits gebruiken ze "Zwangsbeluftung") zijn er gekomen om ongelukken te vermijden en om aan de ventilatienormen te voldoen. Met deze minimale ventilatie wordt gegarandeerd dat de camper cel nooit potdicht als een duikboot kan. Veel mensen "vergeten" namelijk te ventileren. Met alle gevolgen van dien.
Een minimale boven en onder-ventilatie zijn ook verplicht volgens de EU camper regelgeving.
Maar ieder voordeel heeft zijn nadeel....
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door gjvonk »

myway schreef:Lawaai tijdens rijden met een geventileerd hoeft niet altijd het geval te zijn..
Dit is afhankelijk hoe de luchtstroom over de wagen gaat.
Ook het monteren van een spoiler is een mogelijkheid om toch een geventileerde te monteren zonder dat het lawaai maakt.
Het is maar net of je wil ventileren indien het luik gesloten is
Wat je hier stelt, klopt echt niet weet ik uit ervaring. Plaatsing van een spoiler voor het dakluik, zorgt juist voor extra onderdruk boven het luik, waardoor de ventilatie snelheid juist toeneemt en er dus meer herrie zal zijn. Bij onze vorige buscamper hebben we een goede spoiler voor het dakluik laten plaatsen, met extra afdichtingsrubbers; dat veroorzaakte in eerste instantie geen windgeruis, maar juist wel een irritant fluitend geluid wat alleen met een extra profiel opgelost kon worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde midi heki



Bericht door gjvonk »

myway schreef:De veertjes zitten in de twee verste hoeken van de scharnierkant in het gootje waar het rubber in komt.
Aan de buitenkant van de rand zitten bij elk veertje een heel klein inbusboutje.
Die moet er uit en kan het veertje er uit.
Ik heb ooit wel het rubber over het veertje heen zien lopen, dat gaat niet heel lang goed.
Ah, duidelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door myway »

gjvonk schreef:
myway schreef:Lawaai tijdens rijden met een geventileerd hoeft niet altijd het geval te zijn..
Dit is afhankelijk hoe de luchtstroom over de wagen gaat.
Ook het monteren van een spoiler is een mogelijkheid om toch een geventileerde te monteren zonder dat het lawaai maakt.
Het is maar net of je wil ventileren indien het luik gesloten is
Wat je hier stelt, klopt echt niet weet ik uit ervaring. Plaatsing van een spoiler voor het dakluik, zorgt juist voor extra onderdruk boven het luik, waardoor de ventilatie snelheid juist toeneemt en er dus meer herrie zal zijn. Bij onze vorige buscamper hebben we een goede spoiler voor het dakluik laten plaatsen, met extra afdichtingsrubbers; dat veroorzaakte in eerste instantie geen windgeruis, maar juist wel een irritant fluitend geluid wat alleen met een extra profiel opgelost kon worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Net zo goed al ik aangeef dat een geventileerd luik in sommige gevallen geen geluid maken kan het voorkomen dat dit met een spoiler er voor weer anders is.
Met hoeveel voertuigen heb je die ervaring?
Mijn ervaring is dat als er een spoiler wordt gemonteerd dit wel helpt.
Een rubber erin geeft soms ook niet het gewenste effect.
Zeker als die onjuist wordt gemonteerd Afbeelding
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door gjvonk »

In totaal 5 buscampers:
2 x een huur buscamper op Fiat Ducato x250:
De 1e een Adria twin zonder geventileerd dakluik: geen windgeruis. De 2e een Hymer 522 met geventileerd dakluik: >100 km/u veel wind geruis.
3 buscampers in eigendom:
1e een Pössl 2Win met ongeventileerd dakluik, Wat geluid van de wind >125 km/u.
2e een Pössl Roadcruiser met geventileerd dakluik, veel windgeruis >100km/u. Spoiler van het Duitse Funktional Design laten plaatsen, exact vokgens voorschriften, in combinatie met extra rubbers. In 1e instantie daarna een hoge fluittoon >100km/u. Pas met nog een extra laagje afdichtingsprofiel was dit weg. Overigens allemaal met een Heki Midi type 1 (met de geheel heldere kap).

Onze huidige buscamper is een Pössl Trenta met een ongeventileerd dakluik type Midi Heki 2: geen spoiler en nu alleen >125 km/u (of lager met tegenwind) een lichte fluittoon.

Verder hier op het Forum posts genoeg met ervaringen met en zonder spoilers te vinden. Ervaringen genoeg?

Het wegnemen van het windgeruis van Midi Heki dakluiken blijft lastig. Het lijkt vooral een kwestie te zijn van het op de juiste wijze onderbreken van de luchtstroom die ontstaat als gevolg van het vacuüm wat de door rijwind boven het dakluik wordt veroorzaakt. Dat houdt me bezig ...


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door kampo »

Die heki"s blijven maar verkopen. Plastic en eigenlijk van bedenkelijke kwaliteit.
Dat kan want de concurrentie doet niet beter.
Sinds jaren niets meer aan gedaan dus een modern ontwerp is het niet.
Misschien tijd voor Dometic om eens wat te ontwikkelen....
Of zijn het de klanten die enkel zo wensen ?
Groeten Kampo
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door kampertjes »

Ja klopt, ik heb recent zo’n spoiler geplaatst omdat ik teveel herrie van rond het dakraam vond komen. Dat ging de eerste 2000 km fantastisch en ineens begon het volop te fluiten. Dat is echt irritant. Bij m’n vorige Roadcruiser zelfde euvel gehad wat heel snel opgelost was met wat extra tochtband onder de originele. Dat gaat bij de huidige niet passen. Het is echt wat Vonk zegt: vacuüm achter de spoiler zodat lucht naar buiten gezogen wordt. Ik denk in de hoeken, waar het afdichtingsrubber niet mooi en vol in de sponning ligt.
Heb het onderweg opgelost door een strookje stof er tussen te leggen. Nu nog definitief oplossen….

Zoals gezegd: als het niet fluit is het echt een stuk stiller. Daar hou ik van :thumbup:
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door kampertjes »

@kampoo: mee eens, dat zou beter moeten kunnen. In de bovenbouw zie ik aanmerkelijk betere en mooiere ontwerpen
Plaats reactie