Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door myway »

kampo schreef:Die heki"s blijven maar verkopen. Plastic en eigenlijk van bedenkelijke kwaliteit.
Dat kan want de concurrentie doet niet beter.
Sinds jaren niets meer aan gedaan dus een modern ontwerp is het niet.
Misschien tijd voor Dometic om eens wat te ontwikkelen....
Of zijn het de klanten die enkel zo wensen ?
Dat Dometic er niets aan doet is niet juist.
Zins een jaar of twee is de kap anders uitgevoerd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door kampo »

De kap is sindsdien goedkoper in de productie geworden :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door gjvonk »

De vorm van de Midi Heki 2 is anders; de scharnieren zitten nu deels verdekt en het luik heeft vanaf de zijkant gezien iets meer een wigvorm, waarbij de voorkant iets lager is.

Verder ontstaat er in ieder geval bij een Ducato, Jumper en Boxer x250/x290 op de plaats van het dakluik een vacuüm, ook zonder spoiler: met onze 1e eigen buscamper enkele malen meegemaakt dat we het luik vergaten goed te sluiten en het op de snelweg omhoog woei.

Mijn theorie: dat vacuüm ontstaat ook door de vorm van de voorruit en de 'boegplaat' daarboven. Ik 'verdenk' dit vacuüm van het veroorzaken van de herrie. Het tilt het luik n.l. ook iets op.

Geventileerd: er komt een kier van zeker 1 cm breed x 240 cm vrij. Doorstroom volume 240 cm3 (geschat)? Dus in theorie dezelfde herrie als een halfopen portierraam?

Ongeventileerd: het rubber sluit af, maar door het lifteffect, indeuken van het rubber, uitdrogen van het rubber en misschien zelfs wat 'torderen' ontstaan er minieme kiertjes die voor het fluiten gaan zorgen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door myway »

kampo schreef:De kap is sindsdien goedkoper in de productie geworden :-B
Ik ga er maar even van uit dat dit een aanname is.
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door Affinity »

Gjvonk

Er is toen al gezegd dat spoiler niet helpt ,
toen jij dat ging laten plaatsen bij je vorige bus.

Kijk, lees maar eens terug. Eigenwijs...toen

Gewoon extra band 1 mm of 1,5 mm enz onder leggen of op plakken. Gewoon Wat testen met diverse diktes. En opties.

En zorgen dat als met slinger dicht moet doen deze goed is afgesteld. Schroefje los. Kun je slinger iets verplaatsen.

En bij beugel kun ook wat doen zodat deze wat strakker sluit. Ben ik vergeten.

160+ km op teller Geen wind , herrie enz

Moet je wel helaas zelf wat tijd aandacht aan geven

Maar het is natuurlijk belachelijk dat zo'n product nog steeds vanaf fabriek herrie maakt.

Er zijn in de boten wereld mooie dakluiken, van betere kwaliteit. Lijkt mij , die ook nog mooi plat zijn.

Jammer dat deze niet worden toe gepast. Zelf op buscamper van €100.000.-+ zit nog steeds zo'n midi hekkie herrie

Succes
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door gjvonk »

De melding indertijd dat een spoiler niet zou helpen, daar heb je gelijk in Affinity. Je conclusie dat ik eigenwijs was ook. Ik wil graag leren van mijn vergissingen en gun anderen mijn ervaringen en leerschool.

Mede daarom houd het me zo bezig; ook omdat in de discussie destijds het verschil tussen geventileerde en ongeventileerde dakluiken niet zo expliciet naar voren is gekomen. En ook niet de rol van de afdichtingsrubbers. Dat is me pas duidelijk geworden toen we onze huidige buscamper gingen rijden.

En: mijn theorie is inmiddels dat het niet de vorm, de hoogte of de materiaal keuze van het dakluik is, maar dat de herrie ligt aan de plaats op het dak in relatie tot de luchtstromen over en rond het dak en de wijze van afdichting van het luik.

Daarom zullen zelfbouwers die dekluiken uit de jachtbouw gebruiken geen last hebben van herrie: die luiken moeten overkomend water buiten kunnen houden. Dat brengt mij bij de aanname dat daar dus vanaf de ontwerpfase al veel meer aandacht aan de vorm, werking en materiaalkeuze van met name de afdichting is besteed.

Met een spoiler wordt de wind weliswaar weggeleid van het luik zelf. Ik vermoed echter ondertussen dat dat niet de grootste herrie bron is, maar zoals ik al schreef: de herrie ontstaat door het vacuüm die zorgt voor een harde luchtstroom die door een nauwe opening moet.

Wat betreft je opmerking over de afstelling van de sluiting: de haakjes links en rechts die door de beugel of door het draaimechanisme worden bediend, kunnen niet vaster dan vast. Ik weet niet of daar veel aan af te stellen valt, zonder een risico op breuk



Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
CaradoT135
Berichten: 2346
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door CaradoT135 »

Daarom zullen zelfbouwers die dekluiken uit de jachtbouw gebruiken geen last hebben van herrie: die luiken moeten overkomend water buiten kunnen houden.
Zijn die dakluiken van boten dan ontworpen voor snelheden tot 160 km/h?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door gjvonk »

Nee, maar onderschat de kracht van water niet! Zeker bij de luiken voor zeegaande boten... een golf die over het dek heen slaat, heeft denk ik veel meer kracht dan een geleidelijk in snelheid opgebouwde luchtstroom.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door gjvonk »

Maken Midi Heki dakluiken eigenlijk ook herrie als ze op een andere plek op het dak zitten of op dezelfde plaats, maar dan in een andere dakvorm (half integraal b.v) ? Of zijn alleen de eigenaren van buscampers "de sjaak" op dit vlak?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
CaradoT135
Berichten: 2346
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door CaradoT135 »

Mijn mini en midi (beiden zonder ventilatie) hoor ik niet boven het ander motor en rijgeluid uit, maar ik rij dan ook geen 160 km/h.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door myway »

Let er op dat bij het dicht maken van de uitvoering met beugel dat je de beugel voldoende doordrukt.
Als hij alleen over de knop wordt gezet kun je hem nog verder doordrukken tot je een klik hoort.
Je merkt dan ook dat de beugel niet op de knop drukt.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door gjvonk »

Goede tip, je moet ook echt "klik" horen. Bij de slingerversie check ik altijd ook visueel of de haakjes goed "ingehaakt" zijn, die klikt niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door gjvonk »

CaradoT135 schreef:Mijn mini en midi (beiden zonder ventilatie) hoor ik niet boven het ander motor en rijgeluid uit, maar ik rij dan ook geen 160 km/h.
Wij rijden natuurlijk ook nooit 160, wel 120-130... Komt je pseudoniem overeen met je camper? Is dat misschien een half integraal?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
CaradoT135
Berichten: 2346
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Verschillen tussen geventileerde en ongeventileerde Midi Heki



Bericht door CaradoT135 »

Is dat misschien een half integraal?
Dat was toch de vraag?
Maken Midi Heki dakluiken eigenlijk ook herrie als ze op een andere plek op het dak zitten of op dezelfde plaats, maar dan in een andere dakvorm (half integraal b.v) ?
Plaats reactie