Balken aan bus bevestigen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Balken aan bus bevestigen



Bericht door TeamLotz »

We zijn met onze camper in wording op het punt aangekomen dat we daadwerkelijk dingen aan de bus zelf moeten gaan bevestigen. Het gaat om een Peugeot Boxer L2H2. Hiertoe wil ik de methode toepassen van het bevestigen van balken op de spanten door middel van blindklinkmoeren in de bestaande gaten van de spanten. Nu heb ik daar nog een paar vragen over.

1 - ik lees op deze pagina als tip: betimmering aanbrengen vóór je gaat isoleren. Maar je raadt het al: we hebben onze hele bus al met armaflex geïsoleerd, inclusief de spanten... Achteraf bekeken niet handig, maar goed, ik denk dat ik met wat prikken de gaten in de spanten nog wel terug kan vinden. De vraag is dan echter: in hoeverre is het dan een goed idee om die balken op de spanten te schroeven met armaflex ertussen? Op die pagina zeggen ze dat als je armaflex tussen je balken en de spanten hebt zitten er kan is dat het gaat scheuren en uitdrogen. Ze plakken op die pagina EPDM wat ze op de balken plakken alvorens ze te bevestigen. Zou dit echt een probleem zijn of zal ik toch maar gewoon de balken bovenop de armaflex bevestigen?

2 - Ook op dezelfde pagina hebben ze het erover om al je balken te bewerken met anitschimmel lak. Is dit echt een noodzaak en zo ja, is wat ze daar gebruiken (Owatrol Verfkruipolie) wel echt een goed idee?

3 - Qua blindklinkmoerentangen is de keuze natuurlijk ook weer reuze. Bij HBM machines zie ik bijv. al zo 4 verschillende modellen (nr 1, nr 2, nr 3 en nr 4). Het verschil ontgaat me een beetje. Is er een goede reden om de duurdere boven de goedkopere te verkiezen?

4 - Voor blindklinkmoeren heb je blijkbaar aluminium en stalen versies. Mijn gevoel zegt dat aluminium de beste keuze is, maar is dat zo of is juist staal beter?
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Balken aan bus bevestigen



Bericht door HoK »

1. Heb ik met mijn plafond ook. Armaflex tussen spant en houten lat. Voordeel is minder warmteoverdracht, nadeel kan vochtproblemen zijn. Met vastdraaien van bouten is wel compleet je gevoel weg hoe vast iets gezet wordt omdat je eerst je armaflex laag in elkaar drukt. Dus vastzetten met de hand, zo gauw je merkt dat het aanmerkelijk meer kracht kost om de boel vast te schroeven weet je dat de armaflex niet platter gedrukt kan worden. Zeker met onbehandeld hout zie ik het probleem niet. Houtrot ontstaat door vochtige omstandigheden + schors wat nog aanwezig is. EPDM is waarschijnlijk voor het ontkoppelen tussen hout en carrosserie. Minder warmteoverdracht + hout zet anders uit dan metaal dus ik denk ook iets geluiddemping bij temperatuurverandering.

2. Verder op die site werken ze met dampopen folie (dus eigenlijk een vochtscherm). Ze sluiten de ruimte achter de wanden compleet af, dus minder ventilatiemogelijkheden achter je isolatie dus vandaar die antischimmel lak.

3. Blindklinkmoertangen werken op hetzelfde principe. Het eerste wat gaat verslijten is je schroefdraad waar je de blindklinkmoer op schroeft. Bij een volgende tang zou ik eerder kijken naar hoe makkelijk reserve onderdelen te krijgen zijn (en of dit goedkoper is dan gewoon een nieuwe tang kopen). Ik heb er zelf 1tje van de Lidl en de tang lijkt op nummer 1, 3 en 4. Kan ik geen goed antwoord op geven behalve dat voor dit soort hobbygebruik er waarschijnlijk niet noemenswaardig veel verschil in zit. Blindklinkmoeren kunnen geweldig werken, maar let erop dat je de gaten niet te ruim boort. Liever de moer in je chassis slaan en dan vasttrekken als een mm ruimte omdat de moer dan lang niet zo veel krachten kan hebben.

4. Staal zou ook mijn keuze zijn. Stugger dus klemmen zal lastiger zijn, maar dan zit ie echt vast + de draad op de BKM is sterker. Ik heb overal waar ik BKM gebruikt heb wel RVS bouten gebruikt. Dan wordt de kans groter dat ik de boel later weer los kan draaien. Anders kun je net zo goed polymax en zelftappers gebruiken.
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Balken aan bus bevestigen



Bericht door TeamLotz »

1. Ok, dan geloof ik het wel en ga ik het maar gewoon proberen bovenop de armaflex.
2. Ah ok, dat had ik niet gezien. Dat is dan ook niet echt van toepassing bij ons, dus dan laat ik die lak wel achterwege.
3. Hm ok, dat is wel een punt, want ik was van plan om de bestaande spantgaten te gebruiken, juist om niet nieuwe gaten te hoeven boren aangezien dat weer potentiële roestplekken zou kunnen creëren. Sommige van die gaten zijn echter niet rond, ik vraag me dan af of dit wel goed gaat werken.
4.Klinkt logisch, dan kies ik ook wel voor RVS.
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 24 mei 2022, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Balken aan bus bevestigen



Bericht door HoK »

Mbt puntje 3. Volgens mij passen in die zeshoekige gaten M8 6kant blindklinkmoeren. Daar heeft Sevel al iets voor je voorbereid :wink:
Plaats reactie