Van noord-Italië naar de Drome in Frankrijk, zie kaartje: tips?

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Van noord-Italië naar de Drome in Frankrijk, zie kaartje: tips?



Bericht door Aloys »

Hoi,

we zijn na 4 weken Italië nu onderweg naar de Provence/Drome voor de laatste 2 weken.
Gisteren een bezoekje gebracht aan de Cinque Terre, nu willen we verder.

We hebben geen zin om de hele Middellandse Zeekust af te rijden, die kennen we grotendeels en het is er té druk met teveel files, dat kost gewoon teveel tijd en ergernis. Dus een route binnendoor.

Daarom de volgende route gepland: https://www.aloys.nl/2022-naar-italie-week-5 (klik even op het kaartje).

Heeft iemand nog goede tips voor onderweg, of wijzigingen aan deze route? Dingen die we "zouden moeten doen"?

Interactieve Google-map.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Van noord-Italië naar de Drome in Frankrijk, zie kaartje: tips?



Bericht door Aloys »

We zijn de Franse grens al over, dus tips over Italië niet meer nodig. :D

De SS21, het gedeelte tussen Cuneo en Barcelonette is wel de moeite waard, mooie route.
De Col Della Maddalena, ookwel Col de Larche en circa 2000m, stijgt langzaam en is goed te doen. Wij staan nu in Larche.

Morgen verder...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Van noord-Italië naar de Drome in Frankrijk, zie kaartje: tips?



Bericht door hurktoilet »

Barcelonnette is een gezellig stadje om een uurtje doorheen te slenteren. Van daaruit zou ik naar het zuiden gaan: Parc National du Mercantour, over de Col d'Allos (bij het gelijknamige meer kun je een makkelijke, maar mooie rondwandeling maken), het mini-vestingstadje Colmars en het prachtige rondje van de gorges van de Cians en de Daluis. En passant vestingstadje en citadel Entrevaux bezoeken. En als je zin hebt rijd je vervolgens door naar het gezellige, Italiaans aandoende Nice (het was ooit ook Italiaans).
Maar naar het noorden is natuurlijk ook mooi. Je komt dan precies tussen twee schitterende berggebieden, de Queyras en de Ecrins, waar je je natuurhart uitstekend op kunt halen. Je passeert de citadel van Mont-Dauphin, die een geweldig uitzicht heeft. Of je de marmotten hier niet wilt voeren, want dat gebeurde al zo veel dat een deel van deze dieren diabetes heeft... Verderop bij de oude stad Briançon vind je trouwens nog een citadel.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Van noord-Italië naar de Drome in Frankrijk, zie kaartje: tips?



Bericht door Aloys »

Peter, hartstikke bedankt. Ik neem je tips over voor een volgende reis naar het zuiden, we kozen de huidige route juist omdat we bij Nyons willen uitkomen. Daar willen we nog een paar dagen blijven, even naar de markt donderdag en dan langzaam naar het noorden. In de loop van volgende week willen we weer thuis zijn.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Van noord-Italië naar de Drome in Frankrijk, zie kaartje: tips?



Bericht door JanJD »

Mooie streek rondom de Ubaye Vallei. Aan deze streek zijn wij een soort verslaafd aan geraakt. De opgroeiende kinderen doen hier niets liever dan down-hill mountainbiken en schermvliegen (paragliden of parapente) (terwijl wij als ouders te voet de bergen in gaan). Barcelonnete is de 'grote' stad met een leuke markt en richting Lac de Serre Poncon licht het plaatsje Lauzet-Ubaye (200 bewoners) met een goed toegankelijke camperplaats met zicht op het meertje en (bijna) 3000 meter hoge toppen van de Séolane. Wij verblijven hier graag op de naastliggende camping Le-Noyer-Du-Baron.
Voor de niet al te grote campers (op sommige wegen is er een lengte en gewichtsbeperking (<3500kg)) zijn er vele mooi passen te bereiden. Col de la Cayolle, Col de la Bonette en de genoemde Col d-Allos of de route naar de bron van de Ubaye bij Saint-Paul-sur-Ubaye zijn mooi en prima te doen. Het is de moeite waard het meer Lac d-Allos op 2230 meter ook te bezoeken. Dit is ruim half uur lopen vanaf autoparkeerplaats, met de camper moet je iets verder weg parkeren maar er gaan (in het hoogseizoen) ook shuttle busjes. In deze streek gaan wij graag voor een nachtje met de backpack de natuur in. Wildkamperen mag niet maar wel bivouac (overnachten) voor 1 nacht, foto is van onze tentjes 2 jaar geleden bij Lac d'Allos.
Snel op hoogte komen kan ook met kabelbanen in Praloup en Montclar. Qua klimaat eet je hier van 2 walletjes, 's nachts de koelte van de Alpen en overdag warmte en weerzekerheid van de Provence.
Ik zou overwegen even in deze streek te blijven hangen :-B

https://www.campercontact.com/fr/france ... 85/parking
http://www.geol-alp.com/embrunais/pages ... auzet.html
https://www.google.com/travel/hotels/le ... XohZ39ARAB
Bijlagen
Lauzet-Ubayes.jpg
Lauzet-Ubayes.jpg (186.72 KiB) 9329 keer bekeken
Lac d-Alloss.jpg
Lac d-Alloss.jpg (159.48 KiB) 9329 keer bekeken
camperplaats.jpg
camperplaats.jpg (108.28 KiB) 9329 keer bekeken
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Van noord-Italië naar de Drome in Frankrijk, zie kaartje: tips?



Bericht door hurktoilet »

Als je naar Nyons gaat, kom je waarschijnlijk langs de gieren van Rémuzat. Vanuit het oosten gezien even doorrijden Nyons, bij Saint-May rechtsaf en nog eens rechts, boven langs terug richting Rémuzat en op het einde parkeren. Paar minuten wandelen, sta je bovenop de klif waar de gieren voor je ogen scheren
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Van noord-Italië naar de Drome in Frankrijk, zie kaartje: tips?



Bericht door Aloys »

Bedankt voor de tips, ook JanJD!
In Remuzat komen we al jaren, heb er wel op de camperplaats gestaan en ook op de kleine camping.

We zijn ook op die rots geweest, gieren gefilmd van bovenaf én de geocache gevonden.
https://www.geocaching.com/geocache/GC1 ... de-remuzat

Het terras op het plein is onze favoriete lunchplek: een maaltijdsalade met een half litertje rosé :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: Van noord-Italië naar de Drome in Frankrijk, zie kaartje: tips?



Bericht door Camperaapje »

hurktoilet schreef:
di 24 mei 2022, 16:43
Als je naar Nyons gaat, kom je waarschijnlijk langs de gieren van Rémuzat. Vanuit het oosten gezien even doorrijden Nyons, bij Saint-May rechtsaf en nog eens rechts, boven langs terug richting Rémuzat en op het einde parkeren. Paar minuten wandelen, sta je bovenop de klif waar de gieren voor je ogen scheren
Ik ben via google op onderzoek uit gegaan en constateer dat de weg naar de klif behoorlijk smal is. Is die weg te berijden met een camper van plus/min 2.30 m. tot aan die kleine parkeerplaats? Lijkt me namelijk geweldig!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Van noord-Italië naar de Drome in Frankrijk, zie kaartje: tips?



Bericht door Aloys »

Ik denk het wel, nú wel. Er is hier en daar nieuw geasfalteerd. Toen ik er enkele jaren geleden met de Peugeot-bus langs reed was er een hap uit de weg (zijkant ingestort). Wat overbleef was nét genoeg om er langs te rijden, wel even met het zweet in de handen... :D

Iemand die hier nog recent is geweest?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Van noord-Italië naar de Drome in Frankrijk, zie kaartje: tips?



Bericht door hurktoilet »

Ik heb 'm destijds met een gewone auto gereden, met mijn buscampertje zou ik het zo doen. Als er een probleem is, is het in de smalle straatjes van St-May. Daar voorbij is de weg breed zat of is er links en rechts genoeg ruimte om even half in de berm te rijden. Ik zal eens kijken of ik 'm op streetview kan volgen.
[edit]Ik zie dat er tegenwoordig een bordje staat dat je om het dorp heen leidt. Die weg is wel smal, maar lijkt me niet moeilijk. Zo veel tegenliggers krijg je daar nu ook weer niet...
Laatst gewijzigd door hurktoilet op wo 25 mei 2022, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: Van noord-Italië naar de Drome in Frankrijk, zie kaartje: tips?



Bericht door Camperaapje »

Als ik de route rij met streetview dan is dat zichtbaar ja die nieuwe asfaltering. Maar erg smal dus, dus ik twijfel. Voor een buscamper misschien net te doen, maar een Hymer???
En het hele eind lopen is wel erg ver denk ik...
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: Van noord-Italië naar de Drome in Frankrijk, zie kaartje: tips?



Bericht door Camperaapje »

ow had jouw reactie nog niet gezien Peter...
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Van noord-Italië naar de Drome in Frankrijk, zie kaartje: tips?



Bericht door hurktoilet »

Lopen zou ik met de zomerdag zeker niet doen: bloedheet en heel weinig schaduw
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: Van noord-Italië naar de Drome in Frankrijk, zie kaartje: tips?



Bericht door Camperaapje »

Nou, ik zie er jammer genoeg maar vanaf denk ik....dank voor de input!
Plaats reactie