Dakluik Chausson camper gaat niet open

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Harrie1953
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 20 mei 2022, 17:36

Dakluik Chausson camper gaat niet open



Bericht door Harrie1953 »

Mijn vraag is dakluik in het keukengedeelte van mijn camper, een chausson flash 10, gaat niet meer open slinger draait rond maar er gebeurt niets. Zag wel dat een kabel of los zit of afgebroken is. Weet iemand of ik deze zelf kan repareren en hoe dat evt zou moeten?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dakluik camper Chausson gaat niet open



Bericht door gjvonk »

Kun je een fotootje maken en posten? En weet je ook welk merk en type en welke afmetingen? Ik gok een midi Heki, maar een foto zegt meer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Dakluik camper Chausson gaat niet open



Bericht door JoopBrekken »

De slinger zit op een tandwielkastje. Daarachter zit een tandwieltje tussen de 2 kabels die links en rechts het luik optillen. Dat tandwieltje is waarschijnlijk versleten. Is oa bij Jasicamp te koop voor 10,50€.
Ik heb het pas zelf vervangen, ook de kabels en het tandwieltje goed gesmeerd.
Als het tandwieltje kapot is krijg je het luik ook niet meer is zijn vergrendeling!
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Dakluik camper Chausson gaat niet open



Bericht door rijschoollucassen »

Voorzichtig het luik omhoog duwen en tegelijkertijd het zwengeltje draaien. Vaak pakt hij dan wel weer voor even.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Harrie1953
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 20 mei 2022, 17:36

Re: Dakluik camper Chausson gaat niet open



Bericht door Harrie1953 »

JoopBrekken schreef:
zo 22 mei 2022, 22:18
De slinger zit op een tandwielkastje. Daarachter zit een tandwieltje tussen de 2 kabels die links en rechts het luik optillen. Dat tandwieltje is waarschijnlijk versleten. Is oa bij Jasicamp te koop voor 10,50€.
Ik heb het pas zelf vervangen, ook de kabels en het tandwieltje goed gesmeerd.
Als het tandwieltje kapot is krijg je het luik ook niet meer is zijn vergrendeling!
Ik zag van buiten of te wel via het dak dat er een kabel is afgebroken maar weet niet hoe ik het uit elkaar moet halen om deze evt te vervangen
Harrie1953
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 20 mei 2022, 17:36

Re: Dakluik camper Chausson gaat niet open



Bericht door Harrie1953 »

Er is een kabel afgebroken zag ik via de bovenzijde maar weet niet hoe ik deze zelf kan vervangen
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Dakluik camper Chausson gaat niet open



Bericht door JoopBrekken »

Op youtube zijn er filmpjes hoe je de boel openmaakt.
Harrie1953
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 20 mei 2022, 17:36

Re: Dakluik camper Chausson gaat niet open



Bericht door Harrie1953 »

Wie kan mij er verder mee helpen
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Dakluik camper Chausson gaat niet open



Bericht door JoopBrekken »

Er zijn meer filmpjes. Zoek zelf maar uit welke de goede info geeft :-B

https://youtu.be/fXhZaZkg_SA
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2633
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Dakluik camper Chausson gaat niet open



Bericht door jan- »

Ik heb vandaag flink zitten knoeien met mijn Seitz Heki dakluik. Ik had de kap gedemonteerd voor een reparatie. Na veel moeite alles weer gemonteerd en het leek weer te werken op 1 ding na. De vergrendelhaakjes draaiden niet dicht. Je ziet dan de rode streepjes niet. Veel geprobeerd, ook met meer kracht aan de hendel gedraaid waardoor de tandwielen verspringen (bekend probleem). Maar het ging veels te zwaar, dus met teflon spray wat gesmeerd. Maar de vergrendelhaakjes gingen maar een klein beetje dicht. Van alles gesloopt. Blijkt boven de tandwielkast een soort van inbus sleutel te zitten die door een plastic dop in de tandwielkast wordt aangedreven. Die plastic dop was al flink beschadigd.

Maar als ik die metalen inbus ronddraaide met een flink kracht, gingen de vergendelhaakjes nog steeds niet dicht. Dus dat slippen was het probleem niet. Uiteindelijk ontdekt dat die haakjes bediend worden door het uiteinden van die kabels. Maar die gingen niet ver genoeg om dat het scharnier bij de kap (van de stang die het dakluik open houdt) niet kon schuiven. Daar zit een veertje met een pinnetje dat door een gaatje moet, maar die was ontspoort. Pinnetjes weer door de gaatjes laten lopen. En nu werkt alles weer als een speer. Gaat veel soepeler dicht dan vroeger!

Alleen het nadeel is dat als je hem op een kier zet, hij nu van zelf dicht valt. Dus het gaat nu te soepel. Je kan hem dan met de slinger nog wel vast zetten, maar met een extra ronde kan je nu niet meer nauwkeurig regelen. Maar als het weer vuil wordt, zal dat probleem van zelf opgelost worden. Ik weet nu wel hoe het systeem werkt.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie