Extra veerblad plaatsen
Extra veerblad plaatsen
Wij overwegen om extra veerbladen onder onze camper te plaatsen (1 extra per achterwiel)
Het is een soort oplegcamper op een pickup. Inclusief diesel, water, bagage, personen, etc zitten we zo'n beetje op de maximale belasting van de achteras. En omdat we veel op gravelwegen rijden, krijgt het chassis best wat te verduren.
We twijfelen omdat de huidige veerbladen (5 stuks per achterwiel) er niet uitzien alsof ze te ver doorbuigen. Zie foto. Deze pickup rijdt al 7 jaar zonder problemen met deze camper rond. Dus we vragen ons af of het nou wel echt nodig is, het is best een prijzige ingreep.
Wat denken jullie, is dit nodig? En zijn er andere dingen die we kunnen checken om een overbelaste pickup te voorkomen?
Het is een soort oplegcamper op een pickup. Inclusief diesel, water, bagage, personen, etc zitten we zo'n beetje op de maximale belasting van de achteras. En omdat we veel op gravelwegen rijden, krijgt het chassis best wat te verduren.
We twijfelen omdat de huidige veerbladen (5 stuks per achterwiel) er niet uitzien alsof ze te ver doorbuigen. Zie foto. Deze pickup rijdt al 7 jaar zonder problemen met deze camper rond. Dus we vragen ons af of het nou wel echt nodig is, het is best een prijzige ingreep.
Wat denken jullie, is dit nodig? En zijn er andere dingen die we kunnen checken om een overbelaste pickup te voorkomen?
- Bijlagen
-
- 20220521_163818.jpg (119.18 KiB) 687 keer bekeken
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Extra veerblad plaatsen
Dat veerpakket ziet er prima uit dus waarom zou je dat uitbreiden? Als de vering niet doorslaat is dat volstrekt zinloos. Doet is dat wél kun je nog hulpveren overwegen, die doen hetzelfde als een extra blad maar zijn stukken goedkoper.
Re: Extra veerblad plaatsen
Is de foto gemaakt met de volle belading? En je hebt nog veerweg over en zoals De Jonckheer vraagt "slaat de vering niet door"? Dan heb je genoeg aan het huidige pakket. Pas als je met belading al (bijna) op de bumpstops ligt, zijn hulpveren een aanrader.
Wil je de situatie door een expert laten beoordelen, maak dan eens een afspraak met Carsupport in Krimpen aan den IJssel (nee ik heb geen aandelen of belangen).
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Wil je de situatie door een expert laten beoordelen, maak dan eens een afspraak met Carsupport in Krimpen aan den IJssel (nee ik heb geen aandelen of belangen).
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Extra veerblad plaatsen
Carsuport
Daar hebben wij hulpveren laten plaatsen wat enorm scheelde in weg gedrag
Bedrijf ziet er niet uit maar de kennis is enorm
Daar hebben wij hulpveren laten plaatsen wat enorm scheelde in weg gedrag
Bedrijf ziet er niet uit maar de kennis is enorm
- rijschoollucassen
- Berichten: 3065
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Extra veerblad plaatsen
Zit de opbouw er altijd op of wordt de pick-up ook zonder opbouw gereden en hoe vaak? Ofwel, waar ga je de vering op berekenen?
Groet Jaap
Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Re: Extra veerblad plaatsen
Dit verenpakket ziet er nog gezond uit.
Zolang het verenpakket nog niet doorgezakt is en de aanslagrubbers op de as niet stelselmatig gebruikt worden gewoon zo laten.
Een bladveer toevoegen maakt de auto een stuk stugger, als je allen wat meer marge voor de aanslagrubbers wilt dan kun je beter een setje verlengde veerschommels gaan plaatsen. (5 cm langere veerschommels geeft je ongeveer 2½ cm extra veerweg)
Zolang het verenpakket nog niet doorgezakt is en de aanslagrubbers op de as niet stelselmatig gebruikt worden gewoon zo laten.
Een bladveer toevoegen maakt de auto een stuk stugger, als je allen wat meer marge voor de aanslagrubbers wilt dan kun je beter een setje verlengde veerschommels gaan plaatsen. (5 cm langere veerschommels geeft je ongeveer 2½ cm extra veerweg)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Re: Extra veerblad plaatsen
Het wilt natuurlijk niets zeggen dat het veerblad er vanop een afstandsfoto nog goed uitziet.
Dat klopt.
Kan je eerst wat meer info geven. Wat is de historiek van de vering/dempers/stabis enz ?
Hoe zit het met je diagnose want je stelt deze vraag niet als alles OK is.
Ik begrijp dat jullie op wereldreis zijn in ZuidAm.
De vering van de pickup werd destijds zeker aangepast want ik ken eigenlijk geen pickup die dit soort zware en vooral hoge camper opbouw kan verdragen zonder een stevige upgrade van de veren. Na 7 jaar volle belasting waarvan een deel op gravel kan het al eens nodig zijn om er wat aan te doen.
Ik weet niet hoe de algemene toestand van het voertuig is maar ik ken er verschillende waarvan het ladderraam/chassis gebroken is door de zware lange belasting ....en vervolgens weer aan één gelast bestemming export.
Ter anekdote: De aannemer in mijn straat met zijn Nissan Navarra D22 had plots 2 stukken het voorste en het achterste, na wat jaren aanhangers trekken. De opvolger D40 brak een jaar vroeger in 2. Hilarisch om te zien Recht uit een tekenfilm.
Dat klopt.
Kan je eerst wat meer info geven. Wat is de historiek van de vering/dempers/stabis enz ?
Hoe zit het met je diagnose want je stelt deze vraag niet als alles OK is.
Ik begrijp dat jullie op wereldreis zijn in ZuidAm.
De vering van de pickup werd destijds zeker aangepast want ik ken eigenlijk geen pickup die dit soort zware en vooral hoge camper opbouw kan verdragen zonder een stevige upgrade van de veren. Na 7 jaar volle belasting waarvan een deel op gravel kan het al eens nodig zijn om er wat aan te doen.
Ik weet niet hoe de algemene toestand van het voertuig is maar ik ken er verschillende waarvan het ladderraam/chassis gebroken is door de zware lange belasting ....en vervolgens weer aan één gelast bestemming export.
Ter anekdote: De aannemer in mijn straat met zijn Nissan Navarra D22 had plots 2 stukken het voorste en het achterste, na wat jaren aanhangers trekken. De opvolger D40 brak een jaar vroeger in 2. Hilarisch om te zien Recht uit een tekenfilm.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 2592
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Extra veerblad plaatsen
Ik ga met Kampo, in je veren pakket kan zomaar een gebroken blad zitten zonder dat je dat ziet.
Er is maar één manier om dat te zien, alles er af en uitelkaar halen de veer pakketten, dan weet je pas de toestand van je veren.
Eventueel nieuwe pakketten er aan met aangepast veren pakket.
Er is maar één manier om dat te zien, alles er af en uitelkaar halen de veer pakketten, dan weet je pas de toestand van je veren.
Eventueel nieuwe pakketten er aan met aangepast veren pakket.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
- Bas vd laar
- Berichten: 6304
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Extra veerblad plaatsen
Dus alles gaat al jaren perfect, de veren buigen niet door en verder is alles goed, maar je wilt ze toch aanpassen?We twijfelen omdat de huidige veerbladen (5 stuks per achterwiel) er niet uitzien alsof ze te ver doorbuigen. Zie foto. Deze pickup rijdt al 7 jaar zonder problemen met deze camper rond. Dus we vragen ons af of het nou wel echt nodig is, het is best een prijzige ingreep.
Vreemd verhaal.
Re: Extra veerblad plaatsen
Waar lees jij dit?kampo schreef: Ik begrijp dat jullie op wereldreis zijn in ZuidAm.
De vering van de pickup werd destijds zeker aangepast want ik ken eigenlijk geen pickup die dit soort zware en vooral hoge camper opbouw kan verdragen zonder een stevige upgrade van de veren. Na 7 jaar volle belasting waarvan een deel op gravel kan het al eens nodig zijn om er wat aan te doen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Extra veerblad plaatsen
Dat zegt wat meer over het slechte schoonmaak onderhoud van die aannemer als over de lading.
Het is één van de bekende en beruchte Nissan D22 en D40 kwaaltjes: die langsdragers van het chassis rotten weg en gaan knikken ter hoogte van de vaste veerophanging van de achteras, daar zit wat dubbel geplaatst ijzerwerk over elkaar heen gelast zonder afwateringsgaatjes waar het straatvuil zich heel goed tussen verzameld... als je het daar niet schoon houdt krijg je vrij snel een roestnest waarbij de chassisbalken compleet door rotten.
Ik rijd al vele jaren met een Nissan D22 uit 2004, mijn chassis is nog knetterhard ondanks regelmatig 3 ton aanhanger + 1 ton in de laadbak, en bij het hobbymatige offroad gebruik wordt m'n D22 ook echt niet gespaard.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Re: Extra veerblad plaatsen
"En zijn er andere dingen die we kunnen checken om een overbelaste pickup te voorkomen?"
"zitten we zo'n beetje op de maximale belasting van de achteras. "
Ik neem voor het gemak aan (op basis van je openings posting) dat je over je maximale achteras belasting zit. En dat voelt niet lekker.
Dat is een bekend probleem bij deze opzet units.
De goedkoopste en veiligste oplossing zal toch het schrappen zijn van dingen meenemen die niet echt noodzakelijk zijn.
(En anders: het gaat al zeven jaar goed.)
Peter
"zitten we zo'n beetje op de maximale belasting van de achteras. "
Ik neem voor het gemak aan (op basis van je openings posting) dat je over je maximale achteras belasting zit. En dat voelt niet lekker.
Dat is een bekend probleem bij deze opzet units.
De goedkoopste en veiligste oplossing zal toch het schrappen zijn van dingen meenemen die niet echt noodzakelijk zijn.
(En anders: het gaat al zeven jaar goed.)
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Re: Extra veerblad plaatsen
Het totaalgewicht van auto + lading goed in de gaten houden, en de lading zo goed mogelijk verdelen over de voor- en achteras.
Ik zie dat het hier een enkel cabine Nissan D22 (2WD) betreft, probeer zoveel mogelijk de zwaardere dingen van de lading zo dicht mogelijk tegen de cabine aan te laden en de lichtere dingen voorbij de achteras.
Ik zie dat het hier een enkel cabine Nissan D22 (2WD) betreft, probeer zoveel mogelijk de zwaardere dingen van de lading zo dicht mogelijk tegen de cabine aan te laden en de lichtere dingen voorbij de achteras.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Re: Extra veerblad plaatsen
@Tranny
De Nissans die ik met chassisbreuk heb gezien waren na ongeveer 8jaar en 6jaar.
Enkel van overbeladen met aanhangwagen. Inderdaad ter hoogte van voorste bevestiging veerbladen.
Dubbel cabine. Geen roest.
Daarmee bedoel ik niet dat iedere hoog of zwaar beladen pickup camper nu gaat breken.
Maar het is wel iets om te weten en in het oog te houden. Veren en schokdempers versterken is eerder standaard. Best niet op zijn maximum beladen natuurlijk.
De Nissans die ik met chassisbreuk heb gezien waren na ongeveer 8jaar en 6jaar.
Enkel van overbeladen met aanhangwagen. Inderdaad ter hoogte van voorste bevestiging veerbladen.
Dubbel cabine. Geen roest.
Daarmee bedoel ik niet dat iedere hoog of zwaar beladen pickup camper nu gaat breken.
Maar het is wel iets om te weten en in het oog te houden. Veren en schokdempers versterken is eerder standaard. Best niet op zijn maximum beladen natuurlijk.
Groeten Kampo