Koelkast 12V
Koelkast 12V
Hallo allemaal,
Wij zijn Mike en Diana, nieuwe camperaars! Ik, Mike ben die man die alle draadjes etc gaat doen. We hebben een Fiat Ducato 2.5D uit 1996 aangeschaft met een Riviera camperdeel er op. Prima ding voor ons 3 met Hond.
Nu zou ik graag een paar dingetjes weten voor ik mij hier helemaal op stort. De koelkast is 12 v en 230 volt. Op 230 staat deze gewoon uit. Als je rijdt dan blijft hij ook aan. Maar als de motor uit zet, dan pakt hij niet automatisch de huishoudaccu. Klopt dit? Zou dat wel graag willen namelijk. Ik zet er ook een 2 tal zonnepanelen op om de accu's op te blijven laden.
De dakairco. Daar heb ik al menig discussie over gelezen. Hij lijkt niet heel koud te worden. Zeker niet zo koud als de auto. Is deze nu wel of niet vulbaar?
Voor nu is het wel even genoeg
Wij zijn Mike en Diana, nieuwe camperaars! Ik, Mike ben die man die alle draadjes etc gaat doen. We hebben een Fiat Ducato 2.5D uit 1996 aangeschaft met een Riviera camperdeel er op. Prima ding voor ons 3 met Hond.
Nu zou ik graag een paar dingetjes weten voor ik mij hier helemaal op stort. De koelkast is 12 v en 230 volt. Op 230 staat deze gewoon uit. Als je rijdt dan blijft hij ook aan. Maar als de motor uit zet, dan pakt hij niet automatisch de huishoudaccu. Klopt dit? Zou dat wel graag willen namelijk. Ik zet er ook een 2 tal zonnepanelen op om de accu's op te blijven laden.
De dakairco. Daar heb ik al menig discussie over gelezen. Hij lijkt niet heel koud te worden. Zeker niet zo koud als de auto. Is deze nu wel of niet vulbaar?
Voor nu is het wel even genoeg
Re: Koelkast 12 V
<<Maar als de motor uit zet, dan pakt hij niet automatisch de huishoudaccu. Klopt dit? >>
Ik neem gemakshalve aan dat het gaat om een absorptie koelkast (12v, 230v en gas). Op 12v gebruikt zo'n koelkast zoveel stroom dat die de huishoudaccu leeg gaat trekken. Ook met zonnepanelen. Dat zou je dus niet juist niet moeten willen. Dus met niet draaiende motor koel je op 230v of op gas. Wil je op de huishoudaccu met zonnecellen koelen dan adviseer ik je een compressorkoelkast te overwegen
Groet Rinus
Ik neem gemakshalve aan dat het gaat om een absorptie koelkast (12v, 230v en gas). Op 12v gebruikt zo'n koelkast zoveel stroom dat die de huishoudaccu leeg gaat trekken. Ook met zonnepanelen. Dat zou je dus niet juist niet moeten willen. Dus met niet draaiende motor koel je op 230v of op gas. Wil je op de huishoudaccu met zonnecellen koelen dan adviseer ik je een compressorkoelkast te overwegen
Groet Rinus
Hymer B674 SL
Re: Koelkast 12 V
Welkom. Wat de koelkast betreft, daar is wat meer info nodig (merk, typenr), is het een compressor-koelkast of een absorbtiekoelkast - die gaan op gas, 12V en 230V. Dat laatste als je aan de stroom staat, 12V alleen als je rijdt (dan verbruikt 'ie 10A en zou dus de huishoudaccu zo leeg zijn), sta je stil maar geen walstroom dan zou hij op gas moeten draaie. Dat omschakelen kan automatisch als 'ie daarvoor geschikt is (AES), anders handmatig omschakelen. Van de airco weet ik niks...
Re: Koelkast 12 V
rcraats schreef: ↑za 21 mei 2022, 18:22<<Maar als de motor uit zet, dan pakt hij niet automatisch de huishoudaccu. Klopt dit? >>
Ik neem gemakshalve aan dat het gaat om een absorptie koelkast (12v, 230v en gas). Op 12v gebruikt zo'n koelkast zoveel stroom dat die de huishoudaccu leeg gaat trekken. Ook met zonnepanelen. Dat zou je dus niet juist niet moeten willen. Dus met niet draaiende motor koel je op 230v of op gas. Wil je op de huishoudaccu met zonnecellen koelen dan adviseer ik je een compressorkoelkast te overwegen
Groet Rinus
Dat klopt! 12v 230v en gas inderdaad! een compressorkoelkast koelkast dus.. ik ga mij daar eens even in verdiepen.
Re: Koelkast 12 V
als je rechts boven in * zoek* compressor koelkast ingeeft, dan krijg je +3000 artikelen om je eens in te verdiepen
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Koelkast 12 V
Ja, dat klopt dus, dat is bewust zo ontworpen vanwege het hoge elektriciteitsverbruik van een absorptie koelkast.Behanghuis schreef: ↑za 21 mei 2022, 18:16Maar als de motor uit zet, dan pakt hij niet automatisch de huishoudaccu. Klopt dit?
Re: Koelkast 12 V
Nee juist geen compressorkoelkast, wat er bij jou inzit is een absorptiekoelkast.Behanghuis schreef: ↑za 21 mei 2022, 18:42
Dat klopt! 12v 230v en gas inderdaad! een compressorkoelkast koelkast dus.. ik ga mij daar eens even in verdiepen.
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Koelkast 12V
Maar ik zou me wel gaan verdiepen in een compressor koelkast,
een huishoud koelkast met omvormer bijvoorbeeld.
Ben.
een huishoud koelkast met omvormer bijvoorbeeld.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Koelkast 12V
Nou Ben, is dat nou het eerste wat je moet gaan doen wanneer je net een camper hebt aangeschaft van 26 jaar oud? Is dat nodig wanneer je een goed functionerende absorptiekoelkast hebt waarvan de werking je niet helemaal duidelijk is?
Je geeft al aan dat de koelkast ook op gas kan. Dan is de werking als volgt:
- sta je ergens met 230V, dan gebruik je de koelkast op 230V
- ben je onderweg, dan zorgt een relais ervoor dat wanneer de motor loopt de koelkast 12V krijgt
- sta je stil zónder 230V, dan schakel je de koelkast om op gas.
Dat relais (een elektrische schakelaar) schakelt de 12V naar de koelkast uit wanneer de motor geen stroom meer levert. Dit voorkomt dat de (absorptie)koelkast met een continuverbruik van zo'n 10Ah je huishoudaccu leeg trekt. Heb je bijv. een accu van 140Ah, dan heb je netto 70Ah (circa 50%) aan stroom tot je beschikking. Die koelkast trekt de accu in pakweg 7 uur leeg...
(Een compressorkoelkast is een koelkast zoals thuis: er zit een motortje in die zo nu en dan aanslaat. Die kan alleen op stroom, niet op gas.)
Je geeft al aan dat de koelkast ook op gas kan. Dan is de werking als volgt:
- sta je ergens met 230V, dan gebruik je de koelkast op 230V
- ben je onderweg, dan zorgt een relais ervoor dat wanneer de motor loopt de koelkast 12V krijgt
- sta je stil zónder 230V, dan schakel je de koelkast om op gas.
Dat relais (een elektrische schakelaar) schakelt de 12V naar de koelkast uit wanneer de motor geen stroom meer levert. Dit voorkomt dat de (absorptie)koelkast met een continuverbruik van zo'n 10Ah je huishoudaccu leeg trekt. Heb je bijv. een accu van 140Ah, dan heb je netto 70Ah (circa 50%) aan stroom tot je beschikking. Die koelkast trekt de accu in pakweg 7 uur leeg...
(Een compressorkoelkast is een koelkast zoals thuis: er zit een motortje in die zo nu en dan aanslaat. Die kan alleen op stroom, niet op gas.)
Re: Koelkast 12V
gewoon op je gemak die artikelen eens lezen, er over denken, bij vragen , die hier stellen, en na gedegen onderzoek en goed weten wat je wilt een beslissing nemen
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Koelkast 12V
En wanneer je huidige koelkast het prima doet op alle3 de energiebronnen gewoon laten zitten.
Bij stilstand zonder 230V aanwezig gewoon op gas laten draaien.
Bij stilstand zonder 230V aanwezig gewoon op gas laten draaien.
Re: Koelkast 12V
Let er wel ff op dat die absorptiekast een paar uurtjes nodig heeft om koud te worden.