Amperage hoofdzekering?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Amperage hoofdzekering?



Bericht door Tommert »

Een vraag over de verdeling van de stroom. Stel ik heb maximaal 30A aan verbruikers (laptop, tv) en ik heb maximaal 20A aan stroomopwekkers (dynamo/zonnepaneel). Moet ik voor de berekening van de hoofdzekering (direct na de pluspool HH-accu en voor de busbar) deze 2 stromen bij elkaar op tellen of strepen deze tegen elkaar weg. Met andere woorden moet de hoofdzekering 50 of 30 ampere zijn?
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Amperage hoofzekering



Bericht door DJSmiley »

Ze strepen elkaar weg

Als je 30A gebruikt en je zonnepanelen leveren 20A op, dan gebruik je uit je accu maar 10A.

Gebruik je 10A en leveren je panelen 20A op, dan wordt de accu met 10A geladen (De andere 10A voedt de gebruikers)

Maar reken altijd met maximale stromen en houd rekening met inschakelstromen. Met een compressorkoelkast en een dieselkachel zou ik op minimaal 50A zekeren (En voldoende dikke kabels gebruiken)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Re: Amperage hoofzekering



Bericht door Tommert »

Bedankt voor de snelle reactie.

Stel dat het maximale amperage van opladen groter is dan het maximale verbruik amperage.
Bijvoorbeeld dynamo die 75A opwekt, maar maximale verbruikers is 60A. Moet de hoofdzekering dan >=75A of >=60 zijn?
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Amperage hoofzekering



Bericht door DJSmiley »

Dan zou ik voor 75A gaan. Al zul je die in de praktijk nooit halen, want de kabels limiteren de stroom en tenzij je een lithiumaccu hebt is de stroom al heel snel aflopend. (En daarnaast heb je bij een lithiumaccu idealiter een DC-DC lader).
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie