Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D
Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D
Maar het gaat om een 280.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D
Hier ook sinds nieuwe radiator geen problemen meer met de koeling. Fiat 230 uit 2001 1.9TD
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D
De relais naast de zekering kast op de foto waren inderdaad voor de ventilatoren. De pootjes waren goed gecorrodeerd en heb ik even goed opgeschuurd maar bij hoge temperaturen gebeurde er alsnog niks. Daarom vandaag eindelijk alle materialen bij elkaar kunnen sprokkelen om de ventilatoren werkend te krijgen. Ze lopen nu (met nieuwe bekabeling) naar 2 schakelaars bij de dashboard zodat ze apart te bedienen zijn. Beide ventilatoren zijn ook apart afgezekerd op 30A.
Hartelijk dank voor al jullie tips! Het is misschien niet dé oplossing maar voor nu kunnen we met een beter gevoel de weg op. Uiteraard even kijken hoe het in de bergen gaat maar het gevoel is goed.
Hartelijk dank voor al jullie tips! Het is misschien niet dé oplossing maar voor nu kunnen we met een beter gevoel de weg op. Uiteraard even kijken hoe het in de bergen gaat maar het gevoel is goed.
Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D
Op het koelreservoir zit bij een 280 een dop die je in 2 standen kunt stellen. Als je veel gaat klimmen kun je hem in de "open" stand zetten zodat er eerder druk weg kan. Kwam ik achter toen na een lange klim in de Jura koelvloeistof uit het systeem druppelde, bleek mijn oude koelreservoir op de naad waar hij samengesmolten is gescheurd.
Ik heb verder ook een schakelaar voor de 2e fan en een nieuwe radiateur. Als de originele radiateur er nog in zit is vervangen wel aan te raden. Een nieuwe kost maar een paar tientjes (autodoc) en het is eenvoudig zelf te doen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G780F met Tapatalk
Ik heb verder ook een schakelaar voor de 2e fan en een nieuwe radiateur. Als de originele radiateur er nog in zit is vervangen wel aan te raden. Een nieuwe kost maar een paar tientjes (autodoc) en het is eenvoudig zelf te doen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G780F met Tapatalk
Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D
Waar heb je de sensor voor de temperatuur van de radiator geplaatst? En heb je de temperatuurmeter naast de originele meter of ter vervanging?Atoz schreef: Installeer een digitale temperatuurmeter die de temperatuur meet van het radiator, gebruik dat meetresultaat om manueel 1 of 2 ventilatoren op te zetten.
Bij 65°C op en bij 50 terug af. Succes!
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D
Voor nu heb ik nog geen digitale temperatuur meter geplaatst. Die staat zeker op het lijstje maar een stukje kabel van de juiste dikte en wat connectoren was al lastig genoeg om hier te halen. Voor nu houd ik de orginele temperatuur meter in de gaten. Zo hebben we het afgelopen dagen ook moeten doen zonder ventilatoren. Af en toe stoppen als hij bijvoorbeeld 90 graden aantikt, voelen en kijken en weer door of laten afkoelen. Maar ik wil zeker nog een digitale meter er bij hebben, moet er alleen nog één vinden.
- Bas vd laar
- Berichten: 6332
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D
Verwarming aanzetten op vol vermogen voert ook een hoop warmte af
Hoef je niet steeds te stoppen
Verder gewoon zelf een schakelaar maken en alles is opgelost, maar blijkbaar stop je liever...
Moeilijk gedoe
Hoef je niet steeds te stoppen
Verder gewoon zelf een schakelaar maken en alles is opgelost, maar blijkbaar stop je liever...
Moeilijk gedoe
Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D
@bas Zoals genoemd heb ik er nu ook schakelaars tussen zitten. Tevens hadden we de verwarming ook maximaal aan in de bergen. Werkte niet voldoende.
Dat stukje over het stoppen ging over de vorige dagen dat we nog geen werkende ventilatoren hadden en was een reactie op degene daarvoor. Gister heb ik de schakelaar tussen gezet waar ik heel blij mee ben.
Dat stukje over het stoppen ging over de vorige dagen dat we nog geen werkende ventilatoren hadden en was een reactie op degene daarvoor. Gister heb ik de schakelaar tussen gezet waar ik heel blij mee ben.
Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D
In het slechtste geval kun je nog altijd de thermostaat er uithalen, deed ik vroeger in de zomer wel eens in Griekenland.
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP
West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Greetz, JP
West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D
Hi JP, hoe moet ik dat voor me zien? Blijven de ventilatoren dan continue draaien of iets in die strekking?
- Bas vd laar
- Berichten: 6332
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D
Nee, als het koelwater warmer wordt gaat de thermostaat open, dan pompt de waterpomp het rond, door het blok en weer naar de radiateur die het water weer afkoelt door de wind ( of de koelvin )Hi JP, hoe moet ik dat voor me zien? Blijven de ventilatoren dan continue draaien of iets in die strekking?
Zo blijft het rond gaan.
De thermostaat heeft geen invloed op de werking van jouw koelvinnen.
Ik denk niet dat er direct iets mis is met de thermostaat, als deze maar half open zou staan dan zou de motor veel vaker heet lopen.
Ah zo, ik dacht dat je die weer verwijderd had.Dat stukje over het stoppen ging over de vorige dagen dat we nog geen werkende ventilatoren hadden en was een reactie op degene daarvoor. Gister heb ik de schakelaar tussen gezet waar ik heel blij mee ben.
Maak je geen zorgen over het warm lopen, thermostaat of digitale temperatuurmetertjes.
De camper doet het verder prima, het enige wat niet werkt is dat de koelvinnen automatisch aanslaan.
Dat is een elektrisch euvel en dat heb je al opgelost met een schakelaar.
Heb je nu 1 of 2 schakelaars gemaakt voor de vinnen, zijn ze apart aan te zetten?
Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D
Een goed werkende thermostaat verwijderen heeft ook geen enkele zin , het maakt het koelings probleem zelfs groter , tenzij er problemen zijn met de waterpomp(doorstroming) , het is simpel en gewoon natuurkunde , met een omgevings temperatuur van 35c , 90c warm water of 70c warm water de temperatuur naar beneden brengen , mag er gekozen worden , waar je de meeste warmte kwijt raak !
Hoe groter het verschil hoe beter het rendement , en komt het koelwater voldoende afgekoeld retour , om de warmte van blok weer op te nemen .
Ook is een motor die niet goed warm wordt , niet goed voor ons milieu , maar ook niet voor je portomonee , ovematige slijtage , hoger verbruik , vervuiling van de olie . 90c en de modernere wagens op 100c is prima .
Overigens op veel moderne auto;s staat de meter (als ie er nog op zit ) vaak netjes in het midden , over een bereik van 80 to 105c pas daarboven loopt ie op , regelt de computer allemaal netjes , zodat we niet zo in de stress schieten de hele tijd
Dus niet mee gaan rommelen , gewoon de fannetje inschakelen , en niet meteen panieken , zolang de boel niet kookt is er weing aan de hand , en kunnen ze prima tegen .
Hoe groter het verschil hoe beter het rendement , en komt het koelwater voldoende afgekoeld retour , om de warmte van blok weer op te nemen .
Ook is een motor die niet goed warm wordt , niet goed voor ons milieu , maar ook niet voor je portomonee , ovematige slijtage , hoger verbruik , vervuiling van de olie . 90c en de modernere wagens op 100c is prima .
Overigens op veel moderne auto;s staat de meter (als ie er nog op zit ) vaak netjes in het midden , over een bereik van 80 to 105c pas daarboven loopt ie op , regelt de computer allemaal netjes , zodat we niet zo in de stress schieten de hele tijd
Dus niet mee gaan rommelen , gewoon de fannetje inschakelen , en niet meteen panieken , zolang de boel niet kookt is er weing aan de hand , en kunnen ze prima tegen .
-
- Berichten: 398
- Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
- Locatie: Waar mijn camper staat
Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D
Lv in de radiator net onder het midden aan de motorkant zit een schakelsensor voor de koelvin daar zit een stekker op die van de fan komt ook die sensor kan stuk zijn of de stekker geoxideerd.
Die zorgt ervoor dat ze worden ingeschakeld de sensor in het blok registreert alleen de temperatuur voor de meter en die schakelt verder niks.
Die zorgt ervoor dat ze worden ingeschakeld de sensor in het blok registreert alleen de temperatuur voor de meter en die schakelt verder niks.
Ik repareer alles met en zonder stekker
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D
Ik heb er 2 schakelaars tussen zitten zodat ze apart te bedienen zijn. We hebben weer wat berg ritjes gehad en alles is prima verlopen!Bas vd laar schreef: ↑di 24 mei 2022, 17:24Heb je nu 1 of 2 schakelaars gemaakt voor de vinnen, zijn ze apart aan te zetten?
Voor nu ben ik wel even uitgeprutst en gaan we weer lekker touren. Er is nog voldoende knutselen, het blijft een oud beestje en zal ik de andere tips rustig na lopen. Maar voor nu gewoon lekker genieten.
Dank allen!