Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8493
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D



Bericht door EasyBee »

Maar het gaat om een 280.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D



Bericht door tobe1966 »

Hier ook sinds nieuwe radiator geen problemen meer met de koeling. Fiat 230 uit 2001 1.9TD
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Vittok
Berichten: 29
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 11:05
Locatie: Harderwijk

Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D



Bericht door Vittok »

De relais naast de zekering kast op de foto waren inderdaad voor de ventilatoren. De pootjes waren goed gecorrodeerd en heb ik even goed opgeschuurd maar bij hoge temperaturen gebeurde er alsnog niks. Daarom vandaag eindelijk alle materialen bij elkaar kunnen sprokkelen om de ventilatoren werkend te krijgen. Ze lopen nu (met nieuwe bekabeling) naar 2 schakelaars bij de dashboard zodat ze apart te bedienen zijn. Beide ventilatoren zijn ook apart afgezekerd op 30A.

Hartelijk dank voor al jullie tips! Het is misschien niet dé oplossing maar voor nu kunnen we met een beter gevoel de weg op. Uiteraard even kijken hoe het in de bergen gaat maar het gevoel is goed.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D



Bericht door frank_h »

Op het koelreservoir zit bij een 280 een dop die je in 2 standen kunt stellen. Als je veel gaat klimmen kun je hem in de "open" stand zetten zodat er eerder druk weg kan. Kwam ik achter toen na een lange klim in de Jura koelvloeistof uit het systeem druppelde, bleek mijn oude koelreservoir op de naad waar hij samengesmolten is gescheurd.

Ik heb verder ook een schakelaar voor de 2e fan en een nieuwe radiateur. Als de originele radiateur er nog in zit is vervangen wel aan te raden. Een nieuwe kost maar een paar tientjes (autodoc) en het is eenvoudig zelf te doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G780F met Tapatalk

Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D



Bericht door tobe1966 »


Atoz schreef: Installeer een digitale temperatuurmeter die de temperatuur meet van het radiator, gebruik dat meetresultaat om manueel 1 of 2 ventilatoren op te zetten.
Bij 65°C op en bij 50 terug af. Succes!
Waar heb je de sensor voor de temperatuur van de radiator geplaatst? En heb je de temperatuurmeter naast de originele meter of ter vervanging?
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Vittok
Berichten: 29
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 11:05
Locatie: Harderwijk

Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D



Bericht door Vittok »

Voor nu heb ik nog geen digitale temperatuur meter geplaatst. Die staat zeker op het lijstje maar een stukje kabel van de juiste dikte en wat connectoren was al lastig genoeg om hier te halen. Voor nu houd ik de orginele temperatuur meter in de gaten. Zo hebben we het afgelopen dagen ook moeten doen zonder ventilatoren. Af en toe stoppen als hij bijvoorbeeld 90 graden aantikt, voelen en kijken en weer door of laten afkoelen. Maar ik wil zeker nog een digitale meter er bij hebben, moet er alleen nog één vinden.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D



Bericht door Bas vd laar »

Verwarming aanzetten op vol vermogen voert ook een hoop warmte af
Hoef je niet steeds te stoppen
Verder gewoon zelf een schakelaar maken en alles is opgelost, maar blijkbaar stop je liever...
Moeilijk gedoe
Vittok
Berichten: 29
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 11:05
Locatie: Harderwijk

Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D



Bericht door Vittok »

@bas Zoals genoemd heb ik er nu ook schakelaars tussen zitten. Tevens hadden we de verwarming ook maximaal aan in de bergen. Werkte niet voldoende.

Dat stukje over het stoppen ging over de vorige dagen dat we nog geen werkende ventilatoren hadden en was een reactie op degene daarvoor. Gister heb ik de schakelaar tussen gezet waar ik heel blij mee ben.
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 376
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D



Bericht door JPWGusta »

In het slechtste geval kun je nog altijd de thermostaat er uithalen, deed ik vroeger in de zomer wel eens in Griekenland.
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Vittok
Berichten: 29
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 11:05
Locatie: Harderwijk

Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D



Bericht door Vittok »

Hi JP, hoe moet ik dat voor me zien? Blijven de ventilatoren dan continue draaien of iets in die strekking?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D



Bericht door Bas vd laar »

Hi JP, hoe moet ik dat voor me zien? Blijven de ventilatoren dan continue draaien of iets in die strekking?
Nee, als het koelwater warmer wordt gaat de thermostaat open, dan pompt de waterpomp het rond, door het blok en weer naar de radiateur die het water weer afkoelt door de wind ( of de koelvin )
Zo blijft het rond gaan.
De thermostaat heeft geen invloed op de werking van jouw koelvinnen.
Ik denk niet dat er direct iets mis is met de thermostaat, als deze maar half open zou staan dan zou de motor veel vaker heet lopen.

Dat stukje over het stoppen ging over de vorige dagen dat we nog geen werkende ventilatoren hadden en was een reactie op degene daarvoor. Gister heb ik de schakelaar tussen gezet waar ik heel blij mee ben.
Ah zo, ik dacht dat je die weer verwijderd had.
Maak je geen zorgen over het warm lopen, thermostaat of digitale temperatuurmetertjes.
De camper doet het verder prima, het enige wat niet werkt is dat de koelvinnen automatisch aanslaan.
Dat is een elektrisch euvel en dat heb je al opgelost met een schakelaar.

Heb je nu 1 of 2 schakelaars gemaakt voor de vinnen, zijn ze apart aan te zetten?
Chevy55
Berichten: 246
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D



Bericht door Chevy55 »

Een goed werkende thermostaat verwijderen heeft ook geen enkele zin , het maakt het koelings probleem zelfs groter , tenzij er problemen zijn met de waterpomp(doorstroming) , het is simpel en gewoon natuurkunde , met een omgevings temperatuur van 35c , 90c warm water of 70c warm water de temperatuur naar beneden brengen , mag er gekozen worden , waar je de meeste warmte kwijt raak !

Hoe groter het verschil hoe beter het rendement , en komt het koelwater voldoende afgekoeld retour , om de warmte van blok weer op te nemen .

Ook is een motor die niet goed warm wordt , niet goed voor ons milieu , maar ook niet voor je portomonee , ovematige slijtage , hoger verbruik , vervuiling van de olie . 90c en de modernere wagens op 100c is prima .

Overigens op veel moderne auto;s staat de meter (als ie er nog op zit ) vaak netjes in het midden , over een bereik van 80 to 105c pas daarboven loopt ie op , regelt de computer allemaal netjes , zodat we niet zo in de stress schieten de hele tijd :)

Dus niet mee gaan rommelen , gewoon de fannetje inschakelen , en niet meteen panieken , zolang de boel niet kookt is er weing aan de hand , en kunnen ze prima tegen .
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D



Bericht door Burnerchief »

Lv in de radiator net onder het midden aan de motorkant zit een schakelsensor voor de koelvin daar zit een stekker op die van de fan komt ook die sensor kan stuk zijn of de stekker geoxideerd.
Die zorgt ervoor dat ze worden ingeschakeld de sensor in het blok registreert alleen de temperatuur voor de meter en die schakelt verder niks.
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Vittok
Berichten: 29
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 11:05
Locatie: Harderwijk

Re: Koelproblemen Fiat Ducato 2.5D



Bericht door Vittok »

Bas vd laar schreef:
di 24 mei 2022, 17:24
Heb je nu 1 of 2 schakelaars gemaakt voor de vinnen, zijn ze apart aan te zetten?
Ik heb er 2 schakelaars tussen zitten zodat ze apart te bedienen zijn. We hebben weer wat berg ritjes gehad en alles is prima verlopen!

Voor nu ben ik wel even uitgeprutst en gaan we weer lekker touren. Er is nog voldoende knutselen, het blijft een oud beestje en zal ik de andere tips rustig na lopen. Maar voor nu gewoon lekker genieten.

Dank allen!
Plaats reactie