Ventilator in batterij ruimte blijft draaien

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vibes
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 01 apr 2012, 23:58

Ventilator in batterij ruimte blijft draaien



Bericht door Vibes »

Hallo,

Als ik aangesloten ben op 220 is er bij de batterij een ventilator die constant blijft draaien. Het gaat over dit kastje: Is dat de ELB?

Ventilator.jpg
Ventilator.jpg (181.26 KiB) 544 keer bekeken
Dit was voordien niet zo. Ik had hem wel al eens gehoord maar nu blijft hij constant draaien. Het geluid is niet aangenaam en ik vrees dat er ook wel iets aan de hand is. Er zijn geen verbruikers aan. De camper staat bij mij in de tuin met de frigo enz uit. Ik dacht dat het door de warmte kwam maar vandaag (avond) is het maar 18 graden en is het nog zo. Als ik op 12v overga is de ventilator uit. Zodra ik de 220 weer insteek begint hij weer na 20 seconden. Echt warm voelt die dan nog niet aan.


Ik heb ook een filmpje gemaakt dat hier te zien is:

https://youtu.be/UpiqzMlatak

Heeft iemand enig idee? Ik heb een Maxfann geïnstalleerd maar die staat zelfs niet aan.
Het is een Rimor van 2008
De batterij is een Varta LFD 90 van een jaar oud.
Bedieningspaneel en co is een Arsicilici.

Alvast bedankt vor de hulp!

Extra: Hier zal ik een ander topic voor openen.
Ik krijg de woonbatterij soms niet aan de gang. Het paneel reageert niet. ALs ik hem dan 1 sec aan de stroom hang werkt die wel en kan ik ook alles loskoppelen. Aan en uitzetten van het paneel werkt dan wel en de stroom staat op alles vol.
pwhooftman
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Ventilator in batterij ruimte blijft draaien



Bericht door pwhooftman »

Die ventilator gaat aan als er relatief veel stroom door de EBL geleverd moet worden. Blijkbaar is dat het geval, na laten kijken dus want dit hoort niet. Of een defecte HH accu die continu stroom trekt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ventilator in batterij ruimte blijft draaien



Bericht door Kroppie »

en doe wat isolatie om de kabels terplekke van die metalen beugel, om de beugel , of plaats een kunststof beugel, door trilling o.i.d. kan een draadisolatie doorslijten en sluiting veroorzaken
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie