Elektrische step

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
TestCase

Re: Elektrische step

Bericht door TestCase »

De e-step is qua wetgeving net zo wazig als de fat-bike. Iedereen weet dat ie opgevoerd wordt, laatst nog een die ruim 40km/u reed zonder te trappen en zonder helm. Politie weet er van maar het is geen prioriteit.
(Zitten jullie je druk te maken over een e-step die wel of geen gashandle heeft en 25km/u rijdt. )
Ik weet het, better safe than sorry.

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Camperic

Bericht door Camperic »

Ik maak me er juist niet druk om :wink:
FrankdB schreef:
do 17 aug 2023, 19:10
Wederom houdt dat niet automatisch in dat de verzekeraars dezelfde definities hanteren. Ik zou het in ieder geval van tevoren afkaarten met de verzekeraar (expliciet en op schrift), dus voordat er iets gebeurt.
Dat schrijf ik ook niet. Ik zeg dat het op basis van deze informatie verdedigbaar is en er niet zomaar vanuit ga dat de polisvoorwaarden niet van toepassing zijn. Ik ben benieuwd wat dezelfde persoon bij de verzekerings(agent) zegt m.b.t. een fiets met trapondersteuning.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

TestCase schreef:
do 17 aug 2023, 20:43
De e-step is qua wetgeving net zo wazig als de fat-bike. ... )
Nee de regelgeving voor elektrische fiets is veel duidelijker. Een fatbike is een elektrische fiets. Voor de spedelec (50km/u e-fiets) zijn ook heel duidelijke regels. Dat mensen met een opgevoerde fiets (fatbike) de regelgeving overtreden, maakt ze niet meteen wazig.

On topic
De e-stapstep wordt in bredere zin gezien als electrische fiets, waardoor je er logischerwijs vanuit zou kunnen gaan dat de verzekering ook hetzelfde geregeld wordt.

Off topic
Dat gezegd hebbende: heeft iedereen hier eigenlijk een WA verzekering? Ik heb die jaren niet gehad. Nooit aan gedacht dat schade gemaakt o.a. met een fiets ook te verzekeren was. :shh: Het is ook niet verplicht. Ik weet nog goed dat ik een jochie met het stuur van z'n fietsje tegen een auto aankwam en van achter tot voor bekrastte. Je zult als ouders maar geen WA hebben, dan ben je mooi de pisang.
gjvonk

Bericht door gjvonk »

Speedpedelec is toch gelijkgesteld aan de bromfiets? Gele verzekeringsplaat, helmplicht en maximum snelheid op de rijbaan 45 km/U?
Buscamper fan
DucatoDolf

Jup.
Dus een fatbike is gewoon een elektrische fiets. Max 25km/u met alleen ondersteuning. Zijn bij mijn weten (nog) niet gehomologeerd als spedelec. Maar illegaal opvoeren is voor velen hier op het forum geen nieuws gok ik :wink:
Kroppie

Bericht door Kroppie »

maar verzekeringen leren ook, en wel heel snel, dus gisteren is vandaag niet meer.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camperic

Bericht door Camperic »

DucatoDolf schreef:
do 17 aug 2023, 22:40
On topic
De e-stapstep wordt in bredere zin gezien als electrische fiets
Bedoel je de e-step of de StapStep? :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
DucatoDolf

:lol: Door de bomen het bos niet meer zien :-B . De StapStep. Hoewel die ook electrisch wordt ondersteund en electrische fietsen ook wel als e-fietsen worden aangeduid. Vandaar dat ik er e-stapstep van maakte.
Kroppie

Bericht door Kroppie »

ik had 70 jaar geleden al een stap step, kreeg hem van mijn opa en had zelfs luchtbanden,
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

DucatoDolf

Kroppie schreef:
vr 18 aug 2023, 11:15
maar verzekeringen leren ook, en wel heel snel, dus gisteren is vandaag niet meer.
In welke zin?

Ze willen wellicht steeds meer uitsluiten, maar dan zullen ze dat heel specifiek moeten definiëren. Dus als de (e-) StapStep in bredere algemene zin wordt gezien als e-bike dan zullen ze deze moeten verzekeren. Omdat je als klant mag verwachten dat een bepaald product wat in algemene zin voldoet aan bepaalde voorwaarden gewoon onder de WA verzekering valt. Tenzij ze dus specifiek de StapStep uitsluiten. Maar de vraag is dan of een verzekering zomaar bepaalde producten mág uitsluiten? Dat zou namelijk richting discriminatie/machtsmisbruik neigen als deze producten in principe gelijkwaardig worden gezien aan andere producten die de verzekering wel dekt.
Kroppie

Bericht door Kroppie »

ga jij maar eens in discussie met een verzekering wat ze wel en wat ze niet mogen , kijken wie er wint
jos

DucatoDolf

Moet je ook niet alleen doen. Er zijn zat belangen organisaties die daarvoor op willen komen. Maar ook die kijken wat de gedachte van het gepeupel is. Dus daarom is het helemaal niet gek om dat hier met elkaar te bespreken :wink: .
metatoon

Bericht door metatoon »

Helaas bij extra hulp in het rechtssysteem komt er vaak ook een financieel plaatje bijkijken.
Je recht halen gaat altijd met haken en ogen.
Is gewoon niet voor iedereen haalbaar.

Gr.Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
FrankdB

Bericht door FrankdB »

Als je een geschil hebt met een verzekering kun je een klacht indienen bij het Kifid, mits je verzekeringsmaatschappij daarbij is aangesloten.

Die behandelen je klacht zonder kosten.

Frank
Plaats reactie