Elektrische step

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
dieseltje+

Re: Elektrische step

Bericht door dieseltje+ »

Bob Diesel schreef:
ma 14 aug 2023, 16:06
Karel
Weet van anderen (caravanforum)welke hem al langer hebben
Hij is op meer plaatsen te koop , maar dan voor € 449/499
Dat ze van de aankoop geen spijt hebben

(ER) afvallen gebeurt van zelf :mrgreen:

:thumbup:
En bedankt voor het aanjagen van het topic.
@Ducatodolf :thumbup: super. Kunnen we wat mee.
Vooralsnog laten we de aanbieding even lopen.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Camperic

Bericht door Camperic »

MarcoG schreef:
wo 16 aug 2023, 9:44
Ik heb dit nagevraagd bij mijn verzekering maar ze dekken het niet onder de WA dus als ik een ongeluk zou veroorzaken vergoeden ze geen schade aan de tegenpartij.
Het gaat mij niet om eventuele schade aan de step (die is redelijk vervangbaar) maar om de schade die je aan kunt richten bij een ander.
Het gaat om punt C in de voorwaarden:
Dat betreft motorisch voortbewogen vervoermiddelen waarvan de aandrijving/snelheid wordt geregeld m.b.v. een gashendel. Dat is bij de StapStep niet het geval, die heeft geen gashendel, en daarom ook legaal in NL.
Ik denk dat degene die je hebt gesproken niet weet wat een StapStep is en dus ook niet het verschil met een e-step :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
FrankdB

Bericht door FrankdB »

Het feit dat de StapStep legaal de weg op mag, houdt niet automatisch in dat je aansprakelijkheidsverzekering hem dekt.

Op basis van voorwaarde C zal de discussie draaien rond de vraag of de ondersteuning van StapStep wordt gezien als “motorische voortbeweging”. Ik neig naar ja: er in zit een motor in en die beweegt de step voort.

Frank
Aloys
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Aloys »

Nee, net als bij een bromfiets moet je er ook nog een eigen WA-verzekering bij hebben met een sticker op de step.
Een gashendel mag niet in Nederland, je moet verplicht meesteppen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Camperic

Bericht door Camperic »

FrankdB schreef:
do 17 aug 2023, 7:27
Het feit dat de StapStep legaal de weg op mag, houdt niet automatisch in dat je aansprakelijkheidsverzekering hem dekt.

Op basis van voorwaarde C zal de discussie draaien rond de vraag of de ondersteuning van StapStep wordt gezien als “motorische voortbeweging”. Ik neig naar ja: er in zit een motor in en die beweegt de step voort.
Mee eens :thumbup: met het verschil dat ik neig naar ja :wink:

Uiteraard kunnen er geen rechten aan worden ontleend, maar op de website van StapStep:
Een step met stepondersteuning wordt in Nederland niet gezien als elektrische step en mag de openbare weg op. Veroorzaak je schade met de StapStep? Dan is dat wel gedekt via de aansprakelijkheidsverzekering.
Wil je meer zekerheid, dan kun je er een verzekering voor afsluiten
Eric

MarcoG

Bericht door MarcoG »

Camperic schreef:
wo 16 aug 2023, 16:42
Dat betreft motorisch voortbewogen vervoermiddelen waarvan de aandrijving/snelheid wordt geregeld m.b.v. een gashendel. Dat is bij de StapStep niet het geval, die heeft geen gashendel, en daarom ook legaal in NL.
Ik denk dat degene die je hebt gesproken niet weet wat een StapStep is en dus ook niet het verschil met een e-step :wink:
Het gaat niet om het feit of de step legaal is, dat is wel duidelijk.
De stapstep site geeft zelf dit aan (je moet er even voor doorklikken om het te vinden):
Een step met stepondersteuning wordt in Nederland niet gezien als elektrische step en mag de openbare weg op. Veroorzaak je schade met de StapStep? Hiervoor kan je een verzekering afsluiten bij Bokhorst verzekeringen.

Ik vraag mij af hoeveel mensen dit ook daadwerkelijk geregeld hebben en beseffen wat de risico's zijn als je bijvoorbeeld een kind aanrijd.
Camperic

Bericht door Camperic »

Het was niet mijn bedoeling om een link te leggen tussen legaal en extra verzekering (niet) nodig. Vanwege het ontbreken van een gashendel is de StapStep legaal (1) en los daarvan is het volgens mij verdedigbaar dat de step daardoor ook niet onder de voorwaarden voor “gemotoriseerde voertuigen” valt in de polisvoorwaarden (2).

Wat StapStep op de website schrijft en de mogelijkheid om een extra verzekering af te sluiten stond ook al in mijn bericht :wink:

Gezien de ervaring met een StapStep acht ik het risico op een ongeval met significante schade ook erg klein.
Eric

FrankdB

Bericht door FrankdB »

Als we het nog steeds hebben over de voorwaarden die MarcoG postte: daar wordt helemaal geen onderscheid gemaakt naar het al dan niet aanwezig zijn van een gashendel. Er wordt slechts gesproken van “gemotoriseerd” en een “maximale snelheid van 10 km/h”.

Mocht de verzekeringsmaatschappij op grond van deze voorwaarde een claim afwijzen dan zal een verweer “ja maar mijn step heeft geen gashendel” mijns inziens weinig weerklank vinden.

Mijn inzien is in deze uiteraard van beperkt belang.

Frank
FrankdB

Bericht door FrankdB »

Daarop voortbordurend, ik denk dat als een passagier van een StapStep schade veroorzaakt, deze mogelijk wél gedekt wordt door de voorwaarden.

De StapStep kan gezien worden legaal motorvoertuig en het passagiersrisico valt daarmee onder voorwaarde A.

Frank
Camperic

Bericht door Camperic »

Op een step ben je geen passagier, maar bestuurder :wink:

Mijn mening heeft uiteraard ook weinig waarde voor iemand anders bij een discussie met de verzekering in voorkomende gevallen. Volgens mij is het echter verdedigbaar dat de StapStep niet onder “gemotoriseerde voertuigen” valt zoals bedoeld in de voorwaarden. Wel/geen gashendel is daarbij niet het juiste verweer.
Onder gemotoriseerd verkeer wordt een motorvoertuig verstaan, in artikel 1 van het RVV omschreven als alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, anders dan railvoertuigen.
Volgens mij wordt een StapStep gelijkgesteld aan een fiets met trapondersteuning.
Eric

FrankdB

Bericht door FrankdB »

Dat laatste is in ieder geval waar voor wat betreft de wetgever:
Regels voor gebruik e-step met trapondersteuning

Voor deze e-step gelden dezelfde regels als voor een elektrische fiets.
U hoeft bijvoorbeeld geen rijbewijs te hebben.
Wederom houdt dat niet automatisch in dat de verzekeraars dezelfde definities hanteren. Ik zou het in ieder geval van tevoren afkaarten met de verzekeraar (expliciet en op schrift), dus voordat er iets gebeurt.

Frank
Bob Diesel
Contacteer:

Bericht door Bob Diesel »

Snap het ook niet
Een mini ebike met trappers mag wel
En met die dingen hoef je ook alleen maar de benen te bewegen
Kids en jong volwassenen op een stunt fiets mag ook
Maar een step,,,,,,LEVENSGEVAARLIJK :crazy: niet dus

Heb echter besloten gezien de waardeloze verschillende wetgeving
Er toch maar van af te zien